Geekbench 5 visar Ryzen 9 5950X i 6 GHz

Permalänk
Melding Plague

Geekbench 5 visar Ryzen 9 5950X i 6 GHz

Fler Ryzen 5000-tester träder fram ur skuggorna och Geekbench 5 visar en rejält överklockad 9 5950X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow! Jag drar en vild gissning att detta är på LN2 dock, så inget alla bör förvänta sig som överklockningsmål för 24/7 klock hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Fasen, man kanske ska börja köpa lite AMD aktier. Detta ser lovande ut

Permalänk
Master of Overkill

LN2 ja

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Litar måttligt på dessa resultaten - 33% fler kärnor men bara ~12% bättre resultat i flertrådade testet? Låter orimligt IMO.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Litar måttligt på dessa resultaten - 33% fler kärnor men bara ~12% bättre resultat i flertrådade testet? Låter orimligt IMO.

Tvärt om väl, 12 kärnor på nya och 16 på gamla.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Sitt ner alla som grät över Zen 3 och slöa frekvenser

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KorvMos:

Tvärt om väl, 12 kärnor på nya och 16 på gamla.

Nej. 3900X har 12 och 5950X 16. SweC-nyheten nämner även detta.
Lite udda artikel dock. Sannolikheten att detta är på luft känns som omkring 1%...? Sitter man och hypear upp sig om 6 GHz OC så lär man få en rejäl reality check 5:e november.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Litar måttligt på dessa resultaten - 33% fler kärnor men bara ~12% bättre resultat i flertrådade testet? Låter orimligt IMO.

Inte särskilt orimligt vid denna nivå av överklockning, då processorn med 16 kärnor rimligtvis har betydligt svårare att hålla temperaturer, spänningar, strömbudget etc. under direkt skadliga nivåer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Thomas:

Nej. 3900X har 12 och 5950X 16. SweC-nyheten nämner även detta.
Lite udda artikel dock. Sannolikheten att detta är på luft känns som omkring 1%...? Sitter man och hypear upp sig om 6 GHz OC så lär man få en rejäl reality check 5:e november.

Värt att notera är att artikeln inte antyder att resultatet kommer från luftkylning, utan konstaterar att uppgifter om vilken kylning som använts saknas

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

Värt att notera är att artikeln inte antyder att resultatet kommer från luftkylning, utan konstaterar att uppgifter om vilken kylning som använts saknas

Jo, jag tänkte mer på slutet:

Citat:

Om Ryzen 5000 "Vermeer" är en ovanligt lättöverklockad familj lär detta således skina igenom i fler inofficiella tester framöver, för att slutligen bekräftas eller dementeras den 5 november när serien når handeln.

Det är ju sant, naturligtvis, men det känns lite missvisande. Världsrekordet för 3950X verkar ligga på 6073 MHz (enligt HWBOT), så om 5950X fixar 6 GHz på LN2 eller ännu värre kylning så är det ju inte ett tecken på att den är lättöverklockad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Får man upp Zen 3 till 5GHz på luft eller vatten så är det bra nog tycker jag men även det kommer att vara svårt är jag rädd för .. men vi får snart reda på det 😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Personligen så chansar jag på att 5950x och dess likparter i 5000-serien kommer kunna klockas till 4.5-4.8 alla kärnor lite beroende på hur mycket man vinner på lotteriet.

Jag vet dock ingenting utan går på magkänsla och vad som är rimligt.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Thomas:

Jo, jag tänkte mer på slutet:

Det är ju sant, naturligtvis, men det känns lite missvisande. Världsrekordet för 3950X verkar ligga på 6073 MHz (enligt HWBOT), så om 5950X fixar 6 GHz på LN2 eller ännu värre kylning så är det ju inte ett tecken på att den är lättöverklockad.

Jag valde att köra på ämnet trots att det inte är något överklockningsrekord och trots att förutsättningar för kylningen är okända, eftersom det ändå antyder var Zen 3-familjen kan hamna i (sannolikt) extrema sammanhang. När Ryzen 9 3950X var nylanserad rapporterades om överklockningsrekord omkring 5,2 GHz, men att nå 6 GHz redan innan lansering är ju ändå lite intressant

Permalänk
Medlem

AMD har ju sagt att överklockning kommer bete sig ungefär som på ZEN2 så vill man upp i all-core och single core så är det väl fortsatt PBO+BCLK +AIO eller Custom Loop som gäller. Det här resultatet är rätt säkert erhållet med hjälp av exotisk kylning.

Men bättre single core-prestanda och spelprestanda än Intel verker rätt givet vid det här laget. Sen får man ju se hur länge det står sig såklart

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag blir positivt överraskad om den klarar 4.5GHz all core på high end konsument kylning, det lär ändå dra 150-200W så sen blir det svårt att kyla.

Som det verkar är starkt förbättrad single core det stora dragplåstret, följt av minskade latenser och lite bättre minnes OC. Multi core är inte mycket bättre helt enkelt för att det var förbaskat bra redan med 3000-serien. Svårt att skala upp mycket mer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sitt ner alla som grät över Zen 3 och slöa frekvenser

Sådana här saker är 100% meningslösa för normal användare lol.

Permalänk
Medlem

Faktiskt ligger integer score (stark relevans för spelprestanda) på detta resultat betydligt lägre än totalen, där den högsta 9700kf faktiskt slår den, men om man antar att båda går på ln2 så är kanske ingetdera resultat speciellt relevant för mer normal överklockning.
9700kf-resultatet ser ut att vara äkta och komma från denna artikel: https://www.clockemup.com/9700k-geek5-wr-tgs2019/
"CPU @ 6.9Ghz/Cache 6.08Ghz VCore 1.785V DDR4-4200Mhz CL12-11-11-28 1T + Tight Sub-Timing VDIMM @2.065V"

Single-Core Performance
Single-Core Score 2024
Crypto Score 3430
Integer Score 1781
Floating Point Score 2317
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4190525
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/480534

Jag vågar inte dra några slutsater om vilken som är starkast, intel har något högre score i integer men tsmc's mindre nod har också tidigare gjort att ryzen inte når lika extrema frekvenser på ln2.

Men för skojs skull; som referens når min 9900ks på luft Integer Score 1370 - processorn i artikeln är gissningsvis alltså ca 37.5% snabbare i spel.
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/1022614?fbclid=IwAR2uYXm...
Om man proportionellt justerar ned resultatet från 6Ghz till en frekvens på 4.7Ghz (jag gissar att den nya ryzen kan hålla det, vilket troligen är i överkant) så blir resultatet 1395 - 2% högre än en vardagsöverklockad 9900ks vilket vore väldigt imponerande.
(Sedan har jag antagligen glädjeräknat lite med att anta att den klarar 4.7Ghz, men även om den lägger sig några hundra Mhz lägre, så blir ju det justerade resultatet bra).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dracc:

Litar måttligt på dessa resultaten - 33% fler kärnor men bara ~12% bättre resultat i flertrådade testet? Låter orimligt IMO.

Tvärtom! Detta visar att GB5 är en långt bättre måttstock på frågan: "hur mycket snabbare kan jag förvänta mig att applikationer kommer köras?" än majoriteten av alla benchmarks som finns där ute.

Om 33 % fler kärnor ger nära 33 % bättre prestanda om man jämför t.ex. 3900X och 3950X säger det: du borde antagligen köra det här på din GPU i stället för CPU! Cinebench är ett bra exempel, det skalar verkligen sådär med kärnor, men sen är GPUer också ungefär en tiopotens snabbare på den typen av laster.

Saker som faktiskt är vettigt att köra på CPUer skalar ytterst sällan perfekt med CPU kärnor om det handlar om: använda flera kärnor för att lösa ett specifikt fall. GB4 och tidigare skalade nästan perfekt, det p.g.a. att multi-core delen där helt sonika körde en instans av det enkeltrådade fallet per CPU-kärna. Det är inte ett totalt vansinnigt fall, rätt ofta skalar man serverlaster på det sättet då varje session typiskt är enkeltrådad men kan kör flera sessioner parallellt.

Det är dock inte alls hur typiska desktop-applikationer fungerar. Geekbench är tänkt att vara en benchmark just för desktop-laster, i GB5 gjorde man om den multitrådade delen så man nu verkligen kör en multitrådad variant av applikationen i stället för en enkeltrådad per CPU-kärna. En sak det medförde är att man inte alls skalar linjärt med CPU-kärnor.

GB3 och tidigare var skräp. Det går inte att få ett andra första intryck, många dissar därför Geekbench än idag som värdelöst. GB4 rättade det mesta, GB5 skulle jag säga är den benchmark jag utan tvivel skulle välja om någon sa: vi kör ett benchmark fall åt dig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Om detta kommer från en genuin 5950X kan vi rätt mycket säga var prestanda kommer ligga så när som på att vi inte riktigt vet exakt vilken frekvens Ryzen 5000 modeller kommer hålla i praktiken.

En riktigt trevlig egenskap med enkeltrådfallet (och bara det, gäller inte riktigt på samma sätt för multitrådfallet) är att GB5 poäng per MHz är väldigt konstant oavsett nivå av överklockning. Jämförde tre 3900X, alla körandes MacOS, bl.a. den kraftigt överklockade i artikeln samt två i "stock". Alla hade en genomsnitt på 25 heltalspoäng per MHz och 35 flyttalspoäng per MHz.

Med detta kan man göra rätt intressanta jämförelse mot andra mikroarkitekturer. Har här tittat på Zen 2 (3900X), Skylake (10900K), Sunny Cove (1065G7) samt Willow Cove (1165G7).

Första man kan notera: om detta är en verklig 5950X är det positiva att heltals-IPC verkar ha ökats mer än flyttals-IPC. Det är bra då heltalsprestanda är i praktiken långt viktigare för normalanvändare jämfört med flyttalsprestanda.

Det negativa är att AMD i så fall cherry-pick:at det som fick Zen3 att ha 19 % högre IPC mot Zen2. Här ökar heltals-IPC med 17 % medan flyttals-IPC ökar 12 %.

Ställer man Sunny Cove mot Skylake får man 17 % resp. 28 %. Att det blir så väldigt mycket för flyttal beror på att två av testerna utnyttjar AVX-512 och den ena är AI där prestanda ökar med x4.

Ställer man sedan Willow Cove mot Sunny Cove ser vi hur lite mer cache gör i praktiken. Willow Cove har 2,5 gånger så mycket L2$ och 50 % mer L3$, ändå är IPC bara 3 % resp. 4 % högre ställd mot Sunny Cove. För att öka IPC på ett relevant sätt måste man lägga krutet på beräkningsenheterna! Cache lägger man transistorer på när man fått slut på andra idéer.

Heltalstester

Flyttalstester

Lite mer på detaljnivå, här är relativa prestanda per MHz i varje deltest mellan Zen3 och Zen2. Det som visas är hur mycket snabbare, hur mycket högre IPC, Zen3 har
Slutligen, Zen3 som base-line ställd mot Zen2, Skylake, Sunny Cove och Willow Cove. 1,0 betyder samma IPC som Zen3, lägre än 1,0 betyder att Zen3 har högre IPC och högre än 1,0 betyder att den mikroarkitektur man jämför med har högre IPC. Edit: har bara gjort denna jämförelse för heltalstesterna, blir för plottrigt annars

Alla grafer är gjorda från enkeltrådtesterna. De jämförelserna är relevanta om man vill jämföra mikroarkitekturer. Lite svårare att riktigt greppa vad man egentligen jämför om man gör liknande grafer för flertrådfallet, framförallt när man jämför överklockade modeller mot stock-modeller.

En annan sak som ger en vink om hur pass väldesignad GB5 faktiskt blivit är att designa mikroarkitekturer är en balansgång. Då man testar väldigt olika arbetslaster bör man se rätt olika IPC-vinst och i alla fall något borde visa på nära noll eller till och med negativ skalning. Vi ser enstaka fall där IPC minskat både från Zen2->Zen3 samt även från Sunny Cove -> Willow Cove (man har fipplat med cache-policy, det är nästan garanterat att ge negativa effekter i vissa fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

5ghz på 16 kärnor med 32 trådar utan höjd volt kanske är inom sikte 😉
Märker vi snart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sitt ner alla som grät över Zen 3 och slöa frekvenser

Nu ska vi iof. inte dra allt för stora slutsatser av detta. Är det på LN2 så är det inte direkt något talande resultat för 99% av den genomsnittliga användarna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

5ghz på 16 kärnor med 32 trådar utan höjd volt kanske är inom sikte 😉
Märker vi snart.

Visst är det spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Visst är det spännande.

Ja denna höst är späckad med nyheter. Hoppas det inte blir en nvidia av det hela och vi får grejjorna om flera månader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Värt att notera är att artikeln inte antyder att resultatet kommer från luftkylning, utan konstaterar att uppgifter om vilken kylning som använts saknas

Det känns ju ganska tydligt att vi snackar LN2. Oavsett så är det spännande, men likt tidigare generationer tror jag överklockning blir på gränsen till onödigt. Jag hoppas att jag har fel dock.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

5ghz på 16 kärnor med 32 trådar utan höjd volt kanske är inom sikte 😉
Märker vi snart.

Förlåt för att jag är petig, men det är spänningen du höjer. Volt är enheten du mäter spänning i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Förlåt för att jag är petig, men det är spänningen du höjer. Volt är enheten du mäter spänning i.

Jag stör mig också på detta då jag jobbar i en bransch där det är väldigt noga att säga rätt.

MEN, du får ju ta och ge dig. Oerhört onödigt inlägg att rätta någon för en petitess som få personer stör sig på.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Oerhört onödigt inlägg att rätta någon för en petitess som få personer stör sig på.

Exakt, då är ni väl lika då

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Exakt, då är ni väl lika då

Trillingar med dig då

Permalänk
Medlem

Om man skall ta en lika felaktig mening med vardagliga begrepp som alla fattar låter helt galet skulle man kunna säga;
"Jag skulle köpa en bil, men de hade ökat kronorna så jag hade inte råd!"