Rykte - Apple A14 Firestorm och Arm Cortex X1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Riktigt extrema siffror... kanske apple/ARM64 börjar närma sig liknande väggar med prestanda som x86 gjort senaste decenniumet? Jag menar någonstans måste ju även ARM64 sluta skala?

Självklart måste det ta stopp någonstans. Hade jag gissat för ett par år sedan hade gissning hamnat på att en "perfekt ISA" kanske skulle kunna ge 20-30 % högre prestanda per MHz, inte en fördubbling. Nu finns ju i.o.f.s. rent teoretiskt möjligheten att både Intel och AMD sneglat på varandra så de gjort samma grundläggande designmisstag. Om så är fallet är inte x86 vs ARM64 hela förklaringen, men tvivlar att man någonsin kommer matcha en ARM64 med x86_64 givet att ARM64 är specifikt designat för dagens krav.

Det som ger en vink om att Intel/AMD rimligen ändå har lite marginal kvar är att, förutsatt att ovan stämmer och att den effektivitet som läkt ut om Rosetta 2 (Apples x86/x86_64 emulering på ARM64), Apple borde kunna köra x86 program lika snabbt eller snabbare än vad majoriteten dagens MBP mäktar med. Man borde definitivt klå 2020 års MBA!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Det här ryktet kan ligga på den nivå vissa tech-tubers har på sina "läckor" (d.v.s. total dynga), men eventuellt ska de som väntar på första Apple silicon Mac:arna skriva upp 10 november. Allt fler verkar i alla fall säga november månad som släpp.

Oavsett så lanseras i alla fall A14 och därmed Firestorm samt Icestorm nu på tisdag. Förhoppningsvis hittar sedan första Cortex X1 kretsarna ut i början av december. AnandTech brukar få in Qualcomms testplattform kort efter lansering, Snapdragon 875 förväntas lanseras första veckan i december.

https://www.macrumors.com/2020/10/09/apple-silicon-mac-releas...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

ARM64 kommer inte komma på PC på minst tio år. Varför bry sig mycket om ARM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

ARM64 kommer inte komma på PC på minst tio år. Varför bry sig mycket om ARM?

Missat nyheten på framsidan om att Microsoft ska släppa realtidsemulering av x86 på windows för ARM64 nu i december? Jag tror första laptops med windows på arm som kan konkurrera kommer redan 21/22

Permalänk
Skrivet av medbor:

Missat nyheten på framsidan om att Microsoft ska släppa realtidsemulering av x86 på windows för ARM64 nu i december? Jag tror första laptops med windows på arm som kan konkurrera kommer redan 21/22

Har du missat att också x86 utvecklas? Folk kommer knappast byta till ARM om två år. Det kommer inte hända men fortsätt dröm du. Om tio år kanske det kanske blir en övervägning men inte på bra länge och då tror jag både Intel och AMD har slagit tillbaka mot ARM för längesedan med RISC-V eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du missat att också x86 utvecklas? Folk kommer knappast byta till ARM om två år. Det kommer inte hända men fortsätt dröm du. Om tio år kanske det kanske blir en övervägning men inte på bra länge och då tror jag både Intel och AMD har slagit tillbaka mot ARM för längesedan med RISC-V eller liknande.

Jag sa inte att alla skulle byta, jag sa att datorer med jämförbar prestanda skulle komma ut inom ett till två år. Vilka som konsumenter köper är en helt annan fråga. Det som dödade windows on arm senast var ju främst mjukvarustödet, det löser sig ju med emuleringen (likt apple gjort med rosetta2), inte de andra egenskaperna...

Jag tror din syn kommer ändras när Apple släpper sina nya macar och kör x86-kod emulerat på ARM64 snabbare än native på förra generationens Intel.

X86 har ju knappt blivit bättre på 5 år, ARM64 har på den tiden mer än dubblerats i prestanda och står nu ensam överst på singeltrådad prestanda och mer än 50% över vid samma frekvens...

Men men... du får såklart tro på jultomten också om du vill

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror din syn kommer ändras när Apple släpper sina nya macar och kör x86-kod emulerat på ARM64 snabbare än native på förra generationens Intel.

X86 har ju knappt blivit bättre på 5 år, ARM64 har på den tiden mer än dubblerats i prestanda och står nu ensam överst på singeltrådad prestanda och mer än 50% över vid samma frekvens...

Men men... du får såklart tro på jultomten också om du vill

Vi pratar vanliga PC's här. Folk kommer inte gå över till Macar bara för att Apple har en processor likvärdig en medelklassprocessor hos Intel eller AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi pratar vanliga PC's här. Folk kommer inte gå över till Macar bara för att Apple har en processor likvärdig en medelklassprocessor hos Intel eller AMD.

Vad menar du med mellanklass här? Senast jag kollade borde 8+4 av apples nya kärnor vinna stort över renoir och intels motsvarande laptopkretsar (de har väl fortfarande bara quadcore eller 8c skylake?).

På desktop kommer såklart 3990X vara överlägsen med sina 64-kärnor ett tag till, men vanlig desktop kan man ju antagligen räkna 9900K som lite över medel och den bör ju slås av apples nya om siffrorna stämmer

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vad menar du med mellanklass här? Senast jag kollade borde 8+4 av apples nya kärnor vinna stort över renoir och intels motsvarande laptopkretsar (de har väl fortfarande bara quadcore eller 8c skylake?).

På desktop kommer såklart 3990X vara överlägsen med sina 64-kärnor ett tag till, men vanlig desktop kan man ju antagligen räkna 9900K som lite över medel och den bör ju slås av apples nya om siffrorna stämmer

Jag tänker inte diskutera något mer med dig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi pratar vanliga PC's här. Folk kommer inte gå över till Macar bara för att Apple har en processor likvärdig en medelklassprocessor hos Intel eller AMD.

Då är det väl tur att Apple själva inte kommer att göra en sån processor, de har ju redan varit där och gått vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tänker inte diskutera något mer med dig.

Det är upp till dig, jag försökte mest förstå vad du menade. 8 starka kärnor är väl ändå en seriös processor om du frågar mig, framförallt om den läckta prestandan räcker så lär den ju tampas ganska jämnt med 10900K eller kanske till och med AMDs 3900X eller 5900X...

Anledningen att jag ens svarade dig var att dina kommentarer stack ut som tvärt om mot vad jag trodde och därför ville veta varför du trodde så. Jag tycker inte det låter som att Apples processorer kommer bli mellanklass, utan snarare utklassa de likvärdiga processorerna, bara AMDs 16-kärniga och HEDT kommer klara sig tydligt (men då ändå förlora singeltrådade racet...)

Vi får väl se när recensionerna börjar trilla in

Edit: @Dinkefing: Ett exempel som förklarar vart Apple är på väg:
#18655773

Permalänk
Medlem

Inte särskilt imponerande siffror från A14 i jämförelse mot relativt gamla Snapdragon 865 i denna bänk.

https://m.gsmarena.com/apple_iphone_12_iphone_12_pro_appear_o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte särskilt imponerande siffror från A14 i jämförelse mot relativt gamla Snapdragon 865 i denna bänk.

https://m.gsmarena.com/apple_iphone_12_iphone_12_pro_appear_o...

5% är ju ingenting över a13, undrar om de snålat för mycket?

Deras två stora kärnor krossar ju det mesta, men har motståndet fyra stycken blir det ju lite uppförsbacke

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Inte särskilt imponerande siffror från A14 i jämförelse mot relativt gamla Snapdragon 865 i denna bänk.

https://m.gsmarena.com/apple_iphone_12_iphone_12_pro_appear_o...

Borde inte den första frågan här vara: vad testar egentligen Antutu?

Om A13 och Snapdragon 865 drar jämnt enligt något test skulle i alla fall jag dra öron åt mig. Det råder inget tvivel om att Apple-kretsen har en starkare GPU (kolla 3DMark, Geekbench Compute och framförallt faktiskt spel) och det är tyvärr inte ens match på CPU-sidan (Arm närmar sig dock rejält tack vare Cortex X1 som kommer i nästa generation Snapdragon och Exynos).

På CPU sidan har folk testat SPEC, Octane V2, Geekbench, applikationer för videoredigering etc. Alla visar verkligen att Apple har en CPU som matchar desktop x86 i enkeltrådprestanda (d.v.s. "big cores" i Apples kretsar matchar Zen/Core).

Kikar man hos Notebookcheck är det bara Antutu som visar att Snapdragon och Exynos ens är i närheten av Apple kretsar.

Enda som stämmer här är att A14 verkar bli, sett till de steg man tagit historiskt, ett relativt litet steg prestandamässigt. GPU-delen ser ut att kanske bara få ett ~10 % lyft över A13 medan CPU-delen ser ut att bli 15-20 % snabbare.

Spekulationen här är att Apple är så långt före de andra att man ansåg det största värdet denna generation var att maximera perf/W i stället för att pusha absolut perf. Förhoppningsvis betyder det att man har en del extra att ge i kretsarna som hamnar i Mac:arna då dessa har ett helt annat TDP-utrymme jämfört med fläktlösa mobiler och pekplattor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Borde inte den första frågan här vara: vad testar egentligen Antutu?

Om A13 och Snapdragon 865 drar jämnt enligt något test skulle i alla fall jag dra öron åt mig. Det råder inget tvivel om att Apple-kretsen har en starkare GPU (kolla 3DMark, Geekbench Compute och framförallt faktiskt spel) och det är tyvärr inte ens match på CPU-sidan (Arm närmar sig dock rejält tack vare Cortex X1 som kommer i nästa generation Snapdragon och Exynos).

På CPU sidan har folk testat SPEC, Octane V2, Geekbench, applikationer för videoredigering etc. Alla visar verkligen att Apple har en CPU som matchar desktop x86 i enkeltrådprestanda (d.v.s. "big cores" i Apples kretsar matchar Zen/Core).

Kikar man hos Notebookcheck är det bara Antutu som visar att Snapdragon och Exynos ens är i närheten av Apple kretsar.

Enda som stämmer här är att A14 verkar bli, sett till de steg man tagit historiskt, ett relativt litet steg prestandamässigt. GPU-delen ser ut att kanske bara få ett ~10 % lyft över A13 medan CPU-delen ser ut att bli 15-20 % snabbare.

Spekulationen här är att Apple är så långt före de andra att man ansåg det största värdet denna generation var att maximera perf/W i stället för att pusha absolut perf. Förhoppningsvis betyder det att man har en del extra att ge i kretsarna som hamnar i Mac:arna då dessa har ett helt annat TDP-utrymme jämfört med fläktlösa mobiler och pekplattor.

Men betyder det att Antutu mäter parametrar som andra missar? är testet medvetet dåligt optimerat för ios? Använder testet mycket ramminne? Siffrorna måste ju betyda något tänker jag...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Men betyder det att Antutu mäter parametrar som andra missar? är testet medvetet dåligt optimerat för ios? Använder testet mycket ramminne? Siffrorna måste ju betyda något tänker jag...

Hittar ingen förklaring likt de som finns för t.ex. SPEC och Geekbench 4/5 som beskriver vad man faktiskt testar. Denna beskrivning ger lite en vink om att CPU-testerna är mer lik de med rätta väldigt kritiserade mikro-benchmarks som fanns i GB1-3 där närvaro av någon specifik assemblerinstruktion kunde få en CPU att prestera en tiopotens bättre än en annan men som i praktiken hade nära noll relevans i typiska applikationer.

Att väga in rå RAM-prestanda var något man insåg i GB4 hade väldigt lite bäring på verklig prestanda, rena RAM-tester togs därför bort i GB5 då man implicit testar RAM-prestanda i de fall där det spelar roll (vilket i fallet GB5 är några av flyttalstesterna).

Det som tog Geekbench från en meningslös microbenchmark (likt CPU-Z, Dhrystone m.fl.) i GB3 och tidigare till något som faktiskt är relevant var ju att man just bytte från att köra typiska mikrobenchmarks till att köra verkligen bibliotek och applikationer.

Det jag tycker man kan ha som huvudargument mot Antutu är: vad de visar avviker från vad i princip allt annat visar. I det läge ligger ett tung ansvar på den som avviker att förklara varför det resultat man visar faktiskt är relevant. Jag kan då inte hitta någon sådan förklaring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Verkar som embargot för Iphone 12 och Ipad Air 4 gick ut går, finns en rad reviews ute nu.

Prestandan verkar hamna rätt mycket där ryktena placerade det hela. CPU-mässigt är det ett mindre lyft än tidigare generationer. Ändå kommer Apple silicon baserade Mac:ar att få högre per kärna än någon idag existerande modell om Apple så väljer att stoppa in A14 rakt av.

Två saker är värt att kommentera runt tabellen ovan, som är från GB5.

Första är att: notera hur Apples kretsar numera faktiskt klarar sig lika väl i heltal som flyttal (även om fördelen fortfarande är lite större för heltal).

Andra är: vet inte om alla inser exakt hur GB5 fungerar, men man har tänkt igenom testerna en hel del. Är exakt samma kod som körs oavsett CPU och OS. Så t.ex. HTML5 resultaten använder inte renderingsmotorn från OS:et, utan man använder en motor som är inkluderad i testet. PDF-rendering är t.ex. det bibliotek som Chrome använder för att rendera PFDer i webbläsaren. Ovanpå det använder man samma kompilator (Clang 8 eller Clang 9 beroende på GB5 version) för alla OS, även Windows. Att använda samma kompilator är nytt för GB5, att MacOS och Linux presterade bättre än Windows i GB4 berodde nog väldigt mycket på att man hade en bättre kompilator där än för Windows. D.v.s. resultaten är helt jämförbara och man kör saker de flesta använder dageligen!

Nu har man lovat att i alla fall MBP samt iMac kommer få kretsar skräddarsydda för just dem, d.v.s. man ska inte bara stoppa i A14/A14X och gå hem för dagen. Har skrivit det tidigare: tror inte Firestorm kan klockas superhögt, realistiskt är kanske 10-15 % högre än de 3,0 GHz man klockar Firestorm i A14. Redan vid 3,3 GHz (10 % högre) kommer man hålla prestandakronan per kärnan sett till annat annat som kommer ut 2020.

Cortex X1 verkar få en maximal frekvens på 3,3-3,5 GHz. Även om den kommer utföra väsentligt mer per cykel ställd mot Willow Cove och Zen 3 och man knappar in rejält på Apple då Firestorm har fått 15-20 % högre IPC mot förra årets Lightning medan Cortex X1 förväntas få >=30 % högre IPC över förra årets Cortex A77, når man inte A14 eller ens förra årets A13. Med 3,3-3,5 GHz blir Cortex X1 blir då konkurrenskraftig mot nuvarande x86 i bärbara, får se om Arms Cortex A serie fortsätter knapra in på Apple framöver.

För den som föredrar Android över iOS lär ändå Cortex X1 bli ett fint lyft. Ryktas om en Cortex X1 kärna i Snapdragon 875 och nästa Exynos, flankerad av tre Cortex A78 och fyra Cortex A55.

Edit: Sedan får man inte glömma Nvidia här. Om Arm affären går igenom ska det bli väldigt intressant att se vart Nvidia styr det hela mot. Misstänker att Jensen har en personlig vendetta mot Intel/AMD, så kan bli riktigt spännande att följa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Iphone 12 PRO verkar trottla ordenligt vid tex spelande och därefter ännu sämre resultat i Antutu än motsvarande Android-telefoner i samma test.
Att en processor/GPU är si och så % snabbare eller långsammare är ganska menlöst i slutet av dagen, och på det har vi olika operativ.

Kirin 9000 ska ha mer GPU-kraft än bodde Apple och nuvarande Snapdragon men frågan är hur mycket den trottlar i samma test.