Permalänk
Medlem

Projekt black friday

Hej! Det här blir kanske en liten annorlunda tråd.

Jag, liksom de flesta andra, är på jakt efter ett 3080. Men med AMDs kommande lanseringar så kan det lika gärna bli ett Big Navi innan det här bygget är klart. Jag var dum och ville bara ha ett founders edition, så jag beställde inte något annat kort förrän LÅNGT efteråt. Hursomhelst - i och med att jag inte är under någon som helst tidspress och jag inte räknar med ett grafikkort innan 2021 så tänkte jag försöka vara smart den här gången och hitta bra deals på komponenterna, speciellt nu när singles day och black friday är runt hörnet. Min gamla burk sjunger visserligen på sista refrängen och närmar sig 5 år, men i 1080p så rullar den trots allt på ännu. Sitter en i5 6600k och en Radeon R9 390 i den nu.

Själva moddningen då? Det blir kanske inte så "häftigt" som man är van att se. Det blir rgb-spya och lite custom cables. Jag uppdaterar även skrivbordet och skärmen när jag ändå håller på också. Jag precis köpt en Xiaomi Mi Curved 34" ultrawide. Lär bli en köksbänk från Ikea till skrivbord också som hos alla andra.

Än så länge har jag köpt dessa komponenter:
GPU: 3080 TUF (beställd, lär väl komma om nåt år)
CPU: AMD Ryzen 7 3700 X - Köpte den idag på webhallen (öppnad men oanvänd fyndvara). Nedsatt 900kr och kostade 2680kr vilket jag tycker är ett kap. Jag hade siktat in mig på 5800x, men då jag verkligen inte kommer märka någon skillnad i gaming så väljer jag att spara en slant här istället. Hardware unboxed hade en intressant video där de jämförde 3600/3950x/10900k tillsammans med 3080 som gjorde att jag tänkte om.
CPU-kylare: Corsair Hydro H150i RGB Pro XT (3x120mm). Köpt på inet för 1449 förra helgen (nedsatt 450kr). Är väl kanske lite overkill men av estetiska skäl ville jag ha en 360 kylare.
Lagring: Seagate Firecuda 520 1 TB. Vann denna i en tävling här på sweclockers, så den kommer väl till användning här!

För resten av komponenterna så har jag väl ett hum om vad jag letar efter. Jag har egentligen inte satt nån budget och jag tänker inte snåla på kvaliteten - det är trots allt 5 år sen sist. Däremot så har jag tyckt det varit ganska kul att kika på recensioner och leta priser på prisjakt de sista veckorna.

Moderkort: Kommer försöka hitta ett b550 eftersom jag hört/sett/läst att VRM går varma på en del b450. Har 5-6 modeller som jag tittar på, bland annat: MSI B550M Mortar, B550 gaming plus och B550-A Pro. Asus TUF B550M-Plus och Gigabyte Aorus Elite.

RAM: Eftersom jag inte vill krångla med flera olika program för rgb-kontroll så kommer jag använda Corsair och icue för hela slanten. Tänker mig ett paket 2x16gb corsair vengence 3200mhz cl16. Det finns såklart bättre minnen men det är bra nog för mina ändamål vilket primärt är gaming. Jag pysslar lite med musik också, därav 32gb.

PSU: Här har jag ett 750w i gamla burken (Corsair RM750x), som visserligen är 5 år gammal men som det egentligen inte är några problem med. Har inte bestämt mig om jag bara ska flytta över det och skaffa ett 550w till den gamla datorn (vilket är fullt tillräckligt för den), eller om jag ska köpa ett 850w nätagg till denna. Vad tycker ni?

Chassi: Lian Li O-11 dynamic - mest för att det är fint.

Chassifläktar: Förmodligen 6x Corsair LL120 om det kommer någon bra prissänkning på dessa - då matchar det väl fläktarna på AIOn (ML120) bra (tror jag?). Kan bli QL120 också beroende på pris under black friday. Kommer köpa en commander pro också.

Tar gärna synpunkter och tips! Jag kommer uppdatera när jag hittar en bra deal och köper nåt nytt, eller när jag får hem prylar. Finns det någon lämpligare forumdel för det här så får nån mod gärna flytta min tråd.

Permalänk

Ska du köra fler expansionskort än GPU?
Det kan vara värt å veta att PCIe lanes är begränsade hos ryzen, och ska du plugga i en del som fixas av styrkretsen så är x570 pcie 4.0, medans b550 kör 3.0

Kör du bara gpu blir b550 gott å väl

I övrigt så ser bygget bra ut. Bryr du dig om temperaturer kan du kika på o11 air istället för dynamic. Kika på gamers nexus videos där han har testat både dynamic och air om du vill veta mer

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Ska du köra fler expansionskort än GPU?
Det kan vara värt å veta att PCIe lanes är begränsade hos ryzen, och ska du plugga i en del som fixas av styrkretsen så är x570 pcie 4.0, medans b550 kör 3.0

Kör du bara gpu blir b550 gott å väl

I övrigt så ser bygget bra ut. Bryr du dig om temperaturer kan du kika på o11 air istället för dynamic. Kika på gamers nexus videos där han har testat både dynamic och air om du vill veta mer

Tack för input! Jag kommer bara köra 1 GPU och så min ssd som då också bör få pci 4?

o-11 air verkar vara schysst, men jag är inte jätteorolig för temperaturerna i 0-11 dynamic (efter att ha sett gamer nexus review). Min tanke och förhoppning är att slänga in AIOn i gamla burken när jag uppdaterar den till dottern, och då kanske våga mig på vattenkylning i det här bygget.

Permalänk
Skrivet av Krillec:

Jag kommer bara köra 1 GPU och så min ssd som då också bör få pci 4?

Två scenarion jag kan tänka mig:

1: M.2 NVMe SSD
Hitta valfritt kort med minst en x16-slot (översta slotten på alla kort får PCIe lanes direlt från cpu'n) samt en M.2 slot som matas direkt från cpu

2: PCIe Half-Height SSD
Det jag skulle rekommendera då är att hitta ett moderkort du gillar där du har två PCIe x16 fysiska portar (x4 & x8 är inte vanligt på ryzen) där båda matas PCIe-lanes direkt från CPU'n

Då har du två x16 portar som kör x8 var rent elektriskt. Med PCIe 4.0 så är inte bandbredden ett problem.

Då flaskhalsar du inte heller all I/O som är kopplad via styrkretsen. Ofta är en M.2 enhet via styrkretsen också om det finns dubbla M.2'or

Oavsett vilket scenario du kör så bör du inte lita på tillverkarnas specifikation-sidor för produkten. Utan hitta blockdiagramen (finns oftast i produktmanuelerna) så kan du säkra dig sä du inte flaskhalsar någon komponent i onödan

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

<klipp>Min gamla burk sjunger visserligen på sista refrängen och närmar sig 5 år, men i 1080p så rullar den trots allt på ännu. Sitter en i5 6600k och en Radeon R9 390 i den nu.

Byggde min nuvarande 2011 och det enda som uppdaterats sedan dess är grafikkortet. Så jag är i liknande tankar som dig.

Skrivet av Krillec:

Själva moddningen då? Det blir kanske inte så "häftigt" som man är van att se. Det blir rgb-spya och lite custom cables. Jag uppdaterar även skrivbordet och skärmen när jag ändå håller på också. Jag precis köpt en Xiaomi Mi Curved 34" ultrawide. Lär bli en köksbänk från Ikea till skrivbord också som hos alla andra.

Då jag inte sitter och tittar på datorn, står på andra sidan väggen i rummet bredvid, så är RGB inget som jag betalar extra för.

Tittar du mycket på film/TV på din nya skärm?
Jag har varit på väg att köpa skärm länge nu, men eftersom ögonen inte är vad de varit så har en 4K skärm på ca 40" varit vad jag siktar på.
Undrar hur du upplever film/TV på en Ultrawide?

Har IPS panel idag och drar mig väldigt mycket för att köpa VA panel - även om jag vill ha högre uppdatering än 60Hz.
Får helt enkelt hoppas på en 4K IPS med >60Hz de kommande månaderna.

Skrivet av Krillec:

CPU: AMD Ryzen 7 3700 X - Köpte den idag på webhallen (öppnad men oanvänd fyndvara). Nedsatt 900kr och kostade 2680kr vilket jag tycker är ett kap. Jag hade siktat in mig på 5800x, men då jag verkligen inte kommer märka någon skillnad i gaming så väljer jag att spara en slant här istället. Hardware unboxed hade en intressant video där de jämförde 3600/3950x/10900k tillsammans med 3080 som gjorde att jag tänkte om.

Ett tag tänkte jag köpa en 3300x och köra den tills priserna på 5000 serien har stabiliserats och att de kanske har lanserat fler modeller - nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
Tanken just nu är att förbereda för Black Friday och se va det blir för erbjudanden där och om det kommer några nyheter från AMD innan dess.

Skrivet av Krillec:

CPU-kylare: Corsair Hydro H150i RGB Pro XT (3x120mm). Köpt på inet för 1449 förra helgen (nedsatt 450kr). Är väl kanske lite overkill men av estetiska skäl ville jag ha en 360 kylare.

Har en Noctua D14 liggande i en låda som jag tänkte använda, får väl köpa till ett monteringskit för att få den att passa. Även om man kan få ett sådan gratis om man skickar bild på moderkor &/ processor till Noctua så tror jag det kommer ta för lång tid att få när jag väl vill bygga.
Om det visar sig att fläktarna behöver jobba för mycket (hög ljudnivå så att det hörs från det andra rummet) så får jag titta på en större luftkylare.

Skrivet av Krillec:

Lagring: Seagate Firecuda 520 1 TB. Vann denna i en tävling här på sweclockers, så den kommer väl till användning här!

Jag hade också tänkt att återanvända en del av mina SATA SSD:er. Beroende på om jag tycker det är värt att montera dem på ett sådant här kort så slipper jag att dra kablar till dem.
Om någon annan har tips på annat kort som monterar två SATA SSDer till billigare pris så tas tips tacksamt emot. Hittade billigare alternativ, dock ej i Sverige
Tankarna kring NVMe diskar se moderkort...

Annan tanke som jag haft är att jag gärna skulle vilja ha MLC eller TLC diskar. Inte QLC som många av de nyaste diskarna har. Det är inte lätt att hitta MLC diskar nuförtiden, och Samsung kallar även i sina produkt specifikationer TLC diskar för MLC, läser man detaljerna så är det MLC 3-bit. Så tekniskt sett är det kanske rätt men för oss konsumenter strular det bara till det.

Det kanske slutar med att jag ändå skippar PCIe kortet ovan och lägger pengarna på 570 moderkort och 3 NVMe diskar istället.

Skrivet av Krillec:

Moderkort: Kommer försöka hitta ett b550 eftersom jag hört/sett/läst att VRM går varma på en del b450. Har 5-6 modeller som jag tittar på, bland annat: MSI B550M Mortar, B550 gaming plus och B550-A Pro. Asus TUF B550M-Plus och Gigabyte Aorus Elite.

Jag har också varit inne på detta med att köpa ett B550 moderkort.
Sedan läste jag manualen på några och ser att ifall de har två NVMe platser och man använder dessa så förlorar men någon av PCIE platserna.

Min tanke är att anvnända två NVMe diskar, OS på en och sedan vanlig lagring på den andra.
SATA diskarna får bli "download" och annat mindre viktigt.

Detta gör att jag börjar fundera på 570 moderkorten - fast fläkten på dessa gör mig tveksam. Kanske behöver jag satsa mer på kylning i chassit så att just moderkortsfläkten aldrig behöver snurra så snabbt.

Kan sägas att det har gått några timmar till att titta på Buildzoid videor (han snackar jekkla mycket). Han har några videor där han går igenom moderkort och fick faktiskt några tankeställare av honom.

Prismässigt så skiljer det inte så mycket mellan 550 och 570 moderkorten jag tittat på - och hoppas på bra deal under BF.

Skrivet av Krillec:

RAM: Eftersom jag inte vill krångla med flera olika program för rgb-kontroll så kommer jag använda Corsair och icue för hela slanten. Tänker mig ett paket 2x16gb corsair vengence 3200mhz cl16. Det finns såklart bättre minnen men det är bra nog för mina ändamål vilket primärt är gaming. Jag pysslar lite med musik också, därav 32gb.

När jag byggde datorn som jag kör på nu 2011 så tryckte jag i 16 GB RAM som ansågs vara mycket på den tiden.
Idag så har jag tänkt mig att ha minst 32 GB RAM och RGB, eller snarare avsaknaden av RGB är ett plus för mig.
Såg ett 64 GB kit som var prisvärt men ... jag kommer nog sällan utnyttja 32 GB såvida jag inte har ett >70 tal tabbar öppna i webbläsaren. Men det händer inte mer än någon enstaka gång i månaden.

Skrivet av Krillec:

PSU: Här har jag ett 750w i gamla burken (Corsair RM750x), som visserligen är 5 år gammal men som det egentligen inte är några problem med. Har inte bestämt mig om jag bara ska flytta över det och skaffa ett 550w till den gamla datorn (vilket är fullt tillräckligt för den), eller om jag ska köpa ett 850w nätagg till denna. Vad tycker ni?

Jag kör ett helpassivt 460 Watts idag och kommer att få byta ut det. Idag har jag ett chassit där PSU är monterat i toppen och det fungerar väldig bra med att den varma luften går direkt ut i rummet då det finns ventilation i toppen av chassit.

Jag hade gjort som du skriver, återanvända ditt RM750x då det är ett väldigt bra PSU.

Det är jäkligt svårt att köpa PSU nu då många är slut på lager.
Har också tittat på Corsair då de har semi-passiva nätaggregat. Och om jag köper ett så att jag i normal drift inte utnyttjar mer än ca 50% så kommer fläkten att vara avstängd på de.

Har du (eller någon annan) tittat på (hittat) något annat PSU som är semi-passivt och värt att titta på ?

Skrivet av Krillec:

Chassi: Lian Li O-11 dynamic - mest för att det är fint.

Själv tittar jag på Lancool II mesh. Fönster är egentligen inget för mig men detta har fått väldigt bra resultat hos GamersNexus i tester. Både för att kunna köras svalt och tyst.

Jag har också tittat på O-11 och dess olika varianter men det blir nog inget sådant för mig då det är mer optimerat för vattenkylning vad jag förstått. Visst det går att kyla på luft också, men det är inte dess paradgren.

Skrivet av Krillec:

Chassifläktar: Förmodligen 6x Corsair LL120 om det kommer någon bra prissänkning på dessa - då matchar det väl fläktarna på AIOn (ML120) bra (tror jag?). Kan bli QL120 också beroende på pris under black friday. Kommer köpa en commander pro också.

Håller med dig om att köpa matchade fläktar. Lika bra att göra det från början och inte komma på i efterhand att man ändå ville göra så.

Jag kommer att skippa att koppla in RGBn på fläktarna som följer med Lancool II mesh, men om de låter för mycket så kommer jag gå "all-in" på Noctua och byta ut dem som följde med.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Container
Som jag förstått det bör jag få x16 gen 4 på gpu och x4 på 1st m.2 NVMe ssd på alla korten jag valt, men jag ska ta ditt råd och kolla manualerna för jag har egentligen bara tagit det för givet

@Gustav-P
Jag har bara haft skärmen en dag, så har väldigt begränsad erfarenhet av den ännu, men jag stör mig inte så mycket för boarders på sidorna i helskärm på youtube. Däremot verkar det stretcha bilden lite i 1080p så ibland kan jag uppleva att det är grynigt i fullskärm. För film på netflix/hbo så blir det en boarder både upptill och på sidorna, antar att det är för att den inte stretchar 1080p. Inte kollat så mycket för att avgöra om det är störande eller ej ännu. Jag kommer från en TN-panel så kontrasterna och bilden är en otrolig skillnad för mig.

Om du är sugen på 4k och har pengarna kan du kika på LGs 4k Oled med hdmi 2.1. Då får du en 48" med 120 hz. Har man plats och inte behöver sitta så nära så är det nog en häftig upplevelse. Kostar runt 15.000kr så det bränner ju hål i plånboken..

Det låter ju som att du har en bra plan för ditt bygge. För mig är halva nöjet att jämföra och kika på olika recensioner och planera vad jag ska bygga, du verkar vara inne lite på samma spår som mig.

Jag har sett att dom haft några bra reor på PSU redan så jag tror att det går att göra bra deals på BF där, speciellt om man tittar på 750-850w

la till om psu
Permalänk
Medlem

Fick precis ett mail från Webhallen om att CPUn jag köpte "utgått från sortimentet", så nån annan hann före. Får fortsätta leta med andra ord. Beroende på vad benchmarks säger den 5:e nov kan det mycket väl bli ett 5800x

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering

Fått hem lite prylar, bland annat aio, moderkort och chassi.

Valet av moderkort föll tillslut på MSI MPG B550 gaming edge Wi-Fi. Dels för att det var riktigt bra pris, men även för att det fått strålande recensioner och är fullt tillräckligt för mina ändamål. Jag valde ett kort med wifi mest för att ha större valmöjligheter i framtiden.

Men.. dum som jag är så insåg jag inte att fläktarna som medföljde CPU-kylaren inte har rgb. Borde kanske kollat upp det, men man tycker ju att nåt med ”RGB” i versaler på förpackningen borde innehålla rgb-fläktar.

Så, nu funderar jag starkt på att kanske köpa corsairs custom-cooling kit som heter xh305i. Är det någon som har erfarenhet av det? Det bör sägas att jag aldrig gjort någon vattenkylning förut så jag är så mycket nybörjare man kan bli.

Jag har även fått hem lite färg som jag tänkte leka med. Det är plasti dip, så det ska inte krävas underarbete och det ska bara vara att dra bort det om man inte är nöjd. Ska försöka tejpa upp chassit och provmåla lite till helgen om jag hinner.

Permalänk
Medlem

Tejpat upp hela chassit, det tog ca 4 timmar. Helt klart overkill på tejpen men då jag varken är proffstejpare eller proffsmålare så behöver jag all hjälp jag kan få.

Kommer som ni ser måla insidan av chassit. Färgen ska vara beständig upp till 90 grader Celsius, så av den anledningen är jag inte orolig. Däremot är jag lite nervös över själva målandet eftersom det är många sidor i en trång liten låda som ska sprayas. Tänkte försöka provspraya lite imorgon, så det lär komma upp nån bild på resultatet i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

RAM: Eftersom jag inte vill krångla med flera olika program för rgb-kontroll så kommer jag använda Corsair och icue för hela slanten. Tänker mig ett paket 2x16gb corsair vengence 3200mhz cl16. Det finns såklart bättre minnen men det är bra nog för mina ändamål vilket primärt är gaming. Jag pysslar lite med musik också, därav 32gb.

Dock mår väl Ryzen-processorerna bäst med ännu högre hastigheter? Skulle satsa på minst 3600MHz i alla fall 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Tack för din input! Jag har läst att det inte blir nån märkbar skillnad mellan 3200 (cl16) och 3600 (cl18) eftersom timing skiljer sig åt. Vad är dina tankar kring 2x16 vs 4x8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Tack för din input! Jag har läst att det inte blir nån märkbar skillnad mellan 3200 (cl16) och 3600 (cl18) eftersom timing skiljer sig åt. Vad är dina tankar kring 2x16 vs 4x8?

Jag kan inte svara på om du (eller jag för den delen) faktiskt märker någon skillnad. Men jag kör på 3600MHz (cl16) så då skiljer det ju i alla fall 400MHz vid samma latens.

Jag själv byggde ett ITX-system så för mig var det aldrig aktuellt med fler än 2 RAM-stickor, så det enda rådet jag kan ge där är att det blir ju enklare att uppgradera i framtiden om du satsar på 2X16

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har spenderat helgen till att måla, ta bort det jag målat, måla igen och lite till. Rätt besviken på resultatet och på färgen i sig.

som ni ser blev det flammigt och var typ omöjligt att undvika att färgen rann. det här är andra eller tredje försöket.
Lyckligtvis, eller kanske oturligt så går färgen att dra bort eftersom det blir som gummi, så det var i alla fall lätt att börja om.

gav upp på att få sidorna i färgen, och nöjde mig med att bara försöka få insidan bra. Det blev väl sådär. Det rann på nåt ställe, men det kommer moderkortet täcka. tyvärr så släppte färg något när jag tog bort tejp och färg på baksida som jag inte ville ha kvar. resultatet är väl sisådär. Mest troligt tar jag bort det, även om det också tar emot när jag tänker på hur mycket tid och pengar jag lagt på det här försöket. Hade tankar på att tinta glaset och göra custom-ben till chassit, men som det känns nu så är jag rätt omotiverad till att fortsätta.

Här kommer i alla fall en bild på slutresultatet. Färgen skiftar något i nyans beroende på hur ljuset träffar.