Apple uppges avtäcka Mac-datorer med ARM-processorer i november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Hmm, sett till alla benchmarks, Yoshmans rätt tunga analyser av Apples kretsar och sett till de flesta andra diskussioner på nätet kring deras prestanda jag snubblat över så ser det ut som att du kan ha fel. Men vi får la se när de är släppta på riktigt

De konkurrerar med CPU men kommer de att ha någon chans mot ex Ampere Max-Q GPU:erna för PC?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

De konkurrerar med CPU men kommer de att ha någon chans mot ex Ampere Max-Q GPU:erna för PC?

Kanske de kör med sina egna i mobila enheter och AMDs prestandakretsar där det behövs (Mac Pro, iMac etc)? Tyvärr för oinsatt i övrigt.

Permalänk

Min gissning de gör enkla 13" med otroligt bra studentrabatt. Men för oss andra som vill ha en runt 15,6" så kommer priset hamna från runt 25 000kr. Då kan folk hävda den är så otroligt mycket bättre än andra pc, macbokens leds kan blinka i takt till musiken i 256miljoner färger osv. Men det kvittar för många då de ej vill lägga ut 25 000kr på en laptop som de har till vardags lite här och där.

Permalänk
Medlem

Många som hackar på macbook som aldrig haft en låter det som.
Jag köpte min macbook pro 15 hösten 2013 och den snurrar på som ny. Jag kör både windows 10 och Linux virtuellt i parallels och det är sömlöst och snabbt.
Hade jag valt windows laptop hade jag behövt byta efter max 3 år för sen börjar dom rasa och så hade jag behövt extra laptop till Linux för VM i Windows är varken sömlöst eller snabbt.
Bästa 24000 kr jag spenderat.

Edit: nån som sett något om Windows i VM på arm macbooks? Linux ska finnas från start med parallels såg jag på presentationen.

Edit 2: ofta kör jag alltså linux och windows samtidigt och växlar mellan alla 3 os.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att om man köper något utvecklarkonto hos Apple för $100 får man 20% rabatt på Apples datorer. Någon som vet ifall detta stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Många som hackar på macbook som aldrig haft en låter det som.
Jag köpte min macbook pro 15 hösten 2013 och den snurrar på som ny. Jag kör både windows 10 och Linux virtuellt i parallels och det är sömlöst och snabbt.
Hade jag valt windows laptop hade jag behövt byta efter max 3 år för sen börjar dom rasa och så hade jag behövt extra laptop till Linux för VM i Windows är varken sömlöst eller snabbt.
Bästa 24000 kr jag spenderat.

Börjar med att klaga på att folk hackar på Macbook. Fortsätter sen med att själv klaga på Windows laptop "behövt byta efter max 3 år".

Jag har en Asus UX32VD laptop från 2012 som jag fortfarande använder för en del grundläggande saker som webb, Spotify och Office. Den är helt ok för sin ålder. Det enda jag gjort är att skruva i en SSD från början, eftersom den levererades med en HDD (det var några år sedan nu). Sen har den uppgraderats till Windows 10 och ett antal versioner efter det. Inga ominstallationer. Den kostade cirka 10k när den var ny. Batteriet är dåligt nu dock, men det är inte en högoddsare efter så många år. Om man behandlar en Windows-dator bra håller den lika länge som en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Kommer man kunna boota något annat än enbart Apples OS på den efter att de övergivit supporten för enheten eller är den bara att slänga/ha som tårtspade, dörrstopp i det läget?

Du kan bara installera mac os på den, apple har låst den.

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Många som hackar på macbook som aldrig haft en låter det som.
Jag köpte min macbook pro 15 hösten 2013 och den snurrar på som ny. Jag kör både windows 10 och Linux virtuellt i parallels och det är sömlöst och snabbt.
Hade jag valt windows laptop hade jag behövt byta efter max 3 år för sen börjar dom rasa och så hade jag behövt extra laptop till Linux för VM i Windows är varken sömlöst eller snabbt.
Bästa 24000 kr jag spenderat.

Edit: nån som sett något om Windows i VM på arm macbooks? Linux ska finnas från start med parallels såg jag på presentationen.

Edit 2: ofta kör jag alltså linux och windows samtidigt och växlar mellan alla 3 os.

En laptop från 2013 och det går snabbt, då har du låga krav. Krävande program går segt trots du kör det på en nyformaterad dator.
Angående virtuella maskiner så är du ej ensam om det, bättre laptops idag stöder har t.ex Core i9-10980HK (8core) och 128 GB ram, jag själv sitter på en sliten 6 core med 64GB ram och det går sådär.

Nå det är inget fel med Apples datorer, det är bara det att om man vill ha mest hårdvara sett till prestanda så blir det skitdyrt. Vi får se vad som händer med Arm, Apple skulle kunna göra riktigt bra prisvärda kraftmaskiner. Men min gissning är att de främst gör datorer som är "ok" för den stora skaran, vi som kräver mer tar de sedan ut ockersummor utan dess like och säkerligen fastlödd ram .m.m

Permalänk
Medlem

Haha ja okej 😄😄😄

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Greyguy1948:

Är alla dessa utan fläkt?
Kan tänka mej att Intel CPU har svårt att klara detta utan fläkt (möjligen någon Atom-variant)

Kan bara gissa: MacBook Air / MacBook (vad de nu kommer heta) kan mycket väl bli fläktlös och i praktiken köra samma krets som även stoppas in i Ipad Pro. Har svårt att tänka mig att MBP blir fläktlös, man lämnar för mycket prestanda på bordet om man underdimensionerar kylningen även med ARM.

Hoppas och tror att man i MBP verkligen siktar på "Pro" användare och riktigt pushar prestanda rejält. I det läget kommer det behövas en fläkt. Sen lär vi absolut se en semi-passiv MBP, det är bara under tunga laster där man överhuvudtaget behöver använda fläkten!

Skrivet av Ceji:

Det har vi redan sett i vissa Microsoftprodukter. Långsamt i jämförelse med X86 men med bra energieffektivitet.. Fast när det gäller Apple kommer de att lyckas oavsett. De har sin stora "sekt" som sväljer allt. Påstår Apple att Apple Silicon är mycket snabbare än X86 så är det bara så. Vilket de såklart kommer att påstå. De gjorde exakt samma sak med PowerPc.

Jag gissar att en trevlig bieffekt av att Apple går all-in på sina egna CPU- och GPU-designer är att Microsoft också kommer inse att om det ska vara värt att ens fundera på ARM64 måste man ta i från tårna. Det man har gjort så här långt ger vibbar att man inte riktigt vågar satsa.

Apple har skickat ut ett dev-kit baserad på kretsen i Ipad Pro, A12Z. Det är en krets som är designad för en fläktlös enhet med väldigt kompakta format. De prestandaresultat som läckt pekar på att A12Z är snabbare än Microsoft Surface X Pro när den förra emulerar x86 medan den senare kör "native" ARM64. Prestandan vid emulering klart lägre än när man kör native.

Den CPU som kommer i A14/Apple-silicon (Firestorm) är minst 40 % snabbare än den som sitter i A12Z. Det roliga är att det sågs lite som en besvikelse då 40 % över A12 betyder endast ~16 % över A13, så 16 % på 12 månader ses som en besvikelse medan motsvarande i x86 lägret är "fantastiskt".

Om de läckta resultaten stämmer är A14 inte bara "konkurrenskraftig", det kan mycket väl bli den CPU med högsta absoluta enkeltrådprestanda som existerar vid lansering.

CPUn i Microsoft Surface Pro X håller jämna steg med 3-4 år gamla Apple CPUer. Det positiva är att Arm släppte sin första "vi menar allvar med absolut prestanda" design i maj i år, Cortex X1. Räknat per klockcykel bör den vara ~60 % jämfört med Intel Skylake och AMD Zen 2, fast maxfrekvens väntas bli ~3,3 GHz för Cortex X1. Det är vad Microsoft bör ha som golvnivå för sitt nästa försök, för om siffrorna stämmer för Firestorm passerar den 100 % högre prestanda per cykel ställd mot Skylake/Zen 2

Skrivet av Calle2003:

De konkurrerar med CPU men kommer de att ha någon chans mot ex Ampere Max-Q GPU:erna för PC?

Apple kommer inte kunna konkurrera vare sig med Ampere eller PS5 / XSX. Däremot har Apple lovat att GPUn som ska stoppas in i MBP/iMac och liknande ska vara minst likna snabb som de dGPUer man har i MBP just nu. Om det stämmer hamnar inom Nvidias 1600-serie, fast med väsentligt bättre perf/W.

Man visade upp detta på WWDC 2020, detta är Shadow of the Tomb Raider på "Apple Silicon". Och fallet man visar upp här är när man emulerar x86_64 kod!

Vad jag tror man realistiskt man förvänta sig är GPU-prestanda i nivå med nuvarande generation konsoler, i bästa fall kan man nå Xbox Series S nivå (men tvivlar man når så högt, GPUer kan bara bli riktigt riktigt snabba om de får äta en hel del ström).

På CPU-sidan lär i alla fall MBP klå PS5/Xbox Series X, frågan är mer om Zen 3, Cypress Cove eller Firestorm kommer hålla prestandakronan räknat i prestanda per kärna under 2021 (om vi nu antar att Cypress Cove får i stort sätt samma IPC som Sunny Cove, är det märkbart sämre ligger Intel pyrt till).

Vi kan mycket väl få se jämförelser likt de Apple försökte sig på i slutet av PowerPC eran. Enda skillnaden är att det nu kommer vara x86 som bara kan vinna i fall där man drar rejäl nytta av AVX/AVX-512, i "normalfallet" har jag svårt att se hur inte Apple kommer vara snabbare (om Apple kör native ARM64). Det under förutsättning att det som läckt ut runt prestanda i Firestorm verkligen stämmer, ställd mot vad vi redan vet om Lightning i A13 känns det ändå inte speciellt osannolikt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Börjar med att klaga på att folk hackar på Macbook. Fortsätter sen med att själv klaga på Windows laptop "behövt byta efter max 3 år".

Jag har en Asus UX32VD laptop från 2012 som jag fortfarande använder för en del grundläggande saker som webb, Spotify och Office. Den är helt ok för sin ålder. Det enda jag gjort är att skruva i en SSD från början, eftersom den levererades med en HDD (det var några år sedan nu). Sen har den uppgraderats till Windows 10 och ett antal versioner efter det. Inga ominstallationer. Den kostade cirka 10k när den var ny. Batteriet är dåligt nu dock, men det är inte en högoddsare efter så många år. Om man behandlar en Windows-dator bra håller den lika länge som en Mac.

Jag har framförallt erfarenhet av HP workstation laptops och dom har inte åldrats väl. Macbooken är mitt arbetsredskap. Jag släpar den mellan jobb och hem nästan varje dag. Jag kompilerar kod och debuggar nästan varje dag. Jag har installerat så sjukt många mysko program till alla olika plattformar (Qualcomm, Broadcom, Freescale, nxp, Intel baytrail, Intel curie osv) jag jobbat på under dessa år men inte ens tänkt tanken att formatera/återställa.. Kollegor med Windows laptops byter var tredje år precis som jag gjorde tidigare.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En laptop från 2013 och det går snabbt, då har du låga krav. Krävande program går segt trots du kör det på en nyformaterad dator.
Angående virtuella maskiner så är du ej ensam om det, bättre laptops idag stöder har t.ex Core i9-10980HK (8core) och 128 GB ram, jag själv sitter på en sliten 6 core med 64GB ram och det går sådär.

Nå det är inget fel med Apples datorer, det är bara det att om man vill ha mest hårdvara sett till prestanda så blir det skitdyrt. Vi får se vad som händer med Arm, Apple skulle kunna göra riktigt bra prisvärda kraftmaskiner. Men min gissning är att de främst gör datorer som är "ok" för den stora skaran, vi som kräver mer tar de sedan ut ockersummor utan dess like och säkerligen fastlödd ram .m.m

Nja det sitter en core i7 4960HQ i den så det funkar bra. 16GB ram och 512gb SSD. Jag kör ju två VM. En linux mint och en windows 10. Dom får 8 core och 15GB allokerat och det funkar med bra. Jag gör nästan allt krävande i Linux. Windows behöver jag framförallt för vissa windows only program (oftast från Qualcomm).

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knightmare:

Edit: nån som sett något om Windows i VM på arm macbooks? Linux ska finnas från start med parallels såg jag på presentationen.

Du lär kunna köra x86 versionen av Windows virtualiserad. Om prestanda ens är i närheten av vad det verkar lär det snurra på bättre än vad Surface X Pro kör Windows on ARM64. För tillfället går det inte att köpa Windows on ARM64 separat, är bara OEM som har tillgång till det.

Har för mig att man demonstrerade x86 Linux körandes i parallells under Rosetta 2 (men kan ha fel där). Känns ändå helt fel att köra Linux på något annat sätt än native ARM64, finns liksom ingen anledning.

En skillnad Apple specifikt nämnt mellan kretsarna i Mac:arna mot de som sitter i Iphone/Ipad är att de förra kommer implementera HW-accelererat stöd för virtualisering. QEMU har stöd för att använda nuvarande x86-baserade HW-acceleration under MacOS, räknar med att motsvarande kommer utökas till att även stödja ARM64 kort efter lansering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du lär kunna köra x86 versionen av Windows virtualiserad. Om prestanda ens är i närheten av vad det verkar lär det snurra på bättre än vad Surface X Pro kör Windows on ARM64. För tillfället går det inte att köpa Windows on ARM64 separat, är bara OEM som har tillgång till det.

Har för mig att man demonstrerade x86 Linux körandes i parallells under Rosetta 2 (men kan ha fel där). Känns ändå helt fel att köra Linux på något annat sätt än native ARM64, finns liksom ingen anledning.

En skillnad Apple specifikt nämnt mellan kretsarna i Mac:arna mot de som sitter i Iphone/Ipad är att de förra kommer implementera HW-accelererat stöd för virtualisering. QEMU har stöd för att använda nuvarande x86-baserade HW-acceleration under MacOS, räknar med att motsvarande kommer utökas till att även stödja ARM64 kort efter lansering.

Jo rent prestandamässigt så borde det ju gå bra men dom nämnde inte windows under presentationen med parallels, bara linux. Och jag har inte sett något om det efter det heller. Så funderar mer på om parallels inte hinner få till stödet i tid.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag har framförallt erfarenhet av HP workstation laptops och dom har inte åldrats väl. Macbooken är mitt arbetsredskap. Jag släpar den mellan jobb och hem nästan varje dag. Jag kompilerar kod och debuggar nästan varje dag. Jag har installerat så sjukt många mysko program till alla olika plattformar (Qualcomm, Broadcom, Freescale, nxp, Intel baytrail, Intel curie osv) jag jobbat på under dessa år men inte ens tänkt tanken att formatera/återställa.. Kollegor med Windows laptops byter var tredje år precis som jag gjorde tidigare.

Jag har jobbat med Apple Mac och Ipad/Iphone i 10+ år, så har en del erfarenhet av Apple också. För min del är de bra datorer, men inget jag skulle använda privat. Andra jag känner har Mac hemma och är väldigt nöjda med dem.

Problemet på Windows-sidan är att många billiga datorer kan ha sämre kvalite. En bärbar PC för 10-15000 hålller betydligt bättre generellt sett, men som alltid finns det variation bland olika märken. Samt att Windows är mer bloatwareigt (om det nu är ett ord). Det beror på att Microsoft inte satt kvalitetskrav på program till Windows, så t.ex. en skrivarprogramvara kan installera en bunt crap som inte behövs. Men klarar man av att hålla rent så håller även Windows bra. Mac har väl med det lägre underhållskrav.

Permalänk
Medlem

(Ber om ursäkt om jag gör fel som korspostar lite tankar från 3dmark-storyn)

Iphone 11 pro gör över 7000 poäng i 3dmarks nya wild life-benchmark, medan intel och amd's ultrabook-cpuer ligger lägre:

Comet lake, 3445 poäng: https://www.3dmark.com/wl/2484

Ryzen 4800u, ca 6484 poäng: https://www.3dmark.com/wl/2586

Om denna benchmarken verkligen är jämförbar över plattformarna så verkar ju Apple ha passerat både AMD och Intel i prestanda (per watt åtminstone) för över ett år sen.

Kan det verkligen stämma eller finns det ett stort tekniskt "aber" här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

(Ber om ursäkt om jag gör fel som korspostar lite tankar från 3dmark-storyn)

Iphone 11 pro gör över 7000 poäng i 3dmarks nya wild life-benchmark, medan intel och amd's ultrabook-cpuer ligger lägre:

Comet lake, 3445 poäng: https://www.3dmark.com/wl/2484

Ryzen 4800u, ca 6484 poäng: https://www.3dmark.com/wl/2586

Om denna benchmarken verkligen är jämförbar över plattformarna så verkar ju Apple ha passerat både AMD och Intel i prestanda (per watt åtminstone) för över ett år sen.

Kan det verkligen stämma eller finns det ett stort tekniskt "aber" här?

Stämmer nog rätt bra, det vi har att se fram emot är en ultrabook med desktop cpu-prestanda om rykten/hype visar sig stämma.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Läste LTT-Linus på twitter att någon återförsäljare nu säljer iväg Intel Core i9-9900K för $300 och i7-9700K för $200, med ytterligare $20 avdrag om man samtidigt köper en bräda.

Aldrig har jag sett sådana REA-priser på Intel-prylar.

Jag hypar mig själv genom tanken att det är ARM i Apple-sfären som kommer skaka om saker å ting.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av dussin:

Läste LTT-Linus på twitter att någon återförsäljare nu säljer iväg Intel Core i9-9900K för $300 och i7-9700K för $200, med ytterligare $20 avdrag om man samtidigt köper en bräda.

Aldrig har jag sett sådana REA-priser på Intel-prylar.

Jag hypar mig själv genom tanken att det är ARM i Apple-sfären som kommer skaka om saker å ting.

Lika troligt som att Bang Olufsen kommer konkurrera ut de andra tvmärkerna.
Om intel nu sänker priser på processorer i gen 9 så beror det främst på att de har släppt gen 10 och AMD snart släpper sina.
På klientsidan av datorer så går utvecklingen emot att vad tusan som helst fungerar för det man kör exekveras på en server någonstans. Det folk då vill ha är en billig laptop, men visst kan man kosta på lite kvalite på tangentbordet.
Skulle då Apples billigaste laptop i runt 15'6" kosta ca 25000kr som idag, ja den datorn blir inte så vanlig bland vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skulle då Apples billigaste laptop i runt 15'6" kosta ca 25000kr som idag, ja den datorn blir inte så vanlig bland vanligt folk.

Det gick ett rykte tidigare att varianter med Macbook ARM skulle finnas för så lågt som $800. Vi får se lite längre fram. Om de chockar marknaden genom låga priser med högpresterande och batterisnåla bärbara kan de säkert öka sina marknadsandelar ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Kanske de kör med sina egna i mobila enheter och AMDs prestandakretsar där det behövs (Mac Pro, iMac etc)? Tyvärr för oinsatt i övrigt.

Nja, tror inte det. På Apples sessioner för utvecklare så har de bara pratat åt hållet att AMD dGPUer kommer försvinna i och med bytet till ARM. Det gör det däremot intressant för vad de kan tänkas koka hop i en mac pro och ev. iMac. Blir lite löjligt om de kan göra en bra grafikkrets som vi som PC-användare aldrig får uppleva.

Men det hade kunnat infria de månader gamla ryktena om att Apple jobbar på en gaming-mac. Låter lite pie in the sky otippat så håller inte andan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Är alla dessa utan fläkt?
Kan tänka mej att Intel CPU har svårt att klara detta utan fläkt (möjligen någon Atom-variant)

MacBook 12" saknar fläkt. Den har dock slutat säljas nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_(2015%E2%80%932019)

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hm, Apple har alla möjligheter att på ganska kort sikt lägga sig på en prisnivå där de för en gångs skull faktiskt är bättre än PC på pris/prestanda. Det kanske inte blir så direkt till en början, även om jag hoppas, men jag tror säkert att vi får se Apple-ARM-books för $999 som räcker till det som 90% av potentiella användarna önskar, prestandamässigt.

Jag har länge hävdat att Mac är överdyra (undantaget kanske 27" 5K), speciellt om man ska utrusta dem med mer minne eller liknande, då har Apple tagit fett betalt, på gränsen till ocker. Så kör jag också "Hackintosh" (i kombination med våra två Macbook Pro) sedan 2010 (då med P55-USB3) eftersom det då var ogörligt att hitta en iMac med 4 kärnor, 8GB minne, USB3, bluraybrännare (extern i imacs fall), SSD, utan att betala fläsk och ändå behöva fixa saker själv.

Instegskostnaden är dessutom så hög att även om Mac skulle bli billigare i längden (kan diskuteras, beror på personliga behov såklart) så utesluts många från Macvärlden pga ekonomiska skäl. Det är svårare att idag rekommendera en 16" Macbook Pro för 30 000 än det var att rekommendera vår 15" Macbook Pro för 18 000 (tror jag det var) 2008. Vi har nu haft den i 12 år, lätt utbyggd med lite mer RAM och SSD - väl investerade pengar och den duger till de flesta behov vi har, däremot är kanske 4K-skärm ett rimligt krav på nya datorer idag.

Men det här kanske ändras. Om Apple satsar på att det är tjänster, App store, Apple TV, etc, som ska dra in kulorna framöver kanske de inte behöver sätta överpris på hårdvaran (även om custom-varianter med mer minne etc alltid kommer att kosta mer än de "borde"). Billigare varianterna av ipad är ett exempel, de har i pris/prestanda konkurrerat med Android/Windows utan större problem.

Tillägg: För egen del funderar jag på om det ska bli en "sista hackintosh" som jag bygger ihop om ett par år, med i9 och ganska maxad prestanda, eller om jag om ett par år hoppar på Mac-ARM. Bygger lite på att det går att köra Windows, om än emulerat (hastigheten räcker för mig ändå, det är mest att det måste gå då jag behöver vissa program)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, Apple har alla möjligheter att på ganska kort sikt lägga sig på en prisnivå där de för en gångs skull faktiskt är bättre än PC på pris/prestanda. Det kanske inte blir så direkt till en början, även om jag hoppas, men jag tror säkert att vi får se Apple-ARM-books för $999 som räcker till det som 90% av potentiella användarna önskar, prestandamässigt.

Jag har länge hävdat att Mac är överdyra (undantaget kanske 27" 5K), speciellt om man ska utrusta dem med mer minne eller liknande, då har Apple tagit fett betalt, på gränsen till ocker. Så kör jag också "Hackintosh" (i kombination med våra två Macbook Pro) sedan 2010 (då med P55-USB3) eftersom det då var ogörligt att hitta en iMac med 4 kärnor, 8GB minne, USB3, bluraybrännare (extern i imacs fall), SSD, utan att betala fläsk och ändå behöva fixa saker själv.

Instegskostnaden är dessutom så hög att även om Mac skulle bli billigare i längden (kan diskuteras, beror på personliga behov såklart) så utesluts många från Macvärlden pga ekonomiska skäl. Det är svårare att idag rekommendera en 16" Macbook Pro för 30 000 än det var att rekommendera vår 15" Macbook Pro för 18 000 (tror jag det var) 2008. Vi har nu haft den i 12 år, lätt utbyggd med lite mer RAM och SSD - väl investerade pengar och den duger till de flesta behov vi har, däremot är kanske 4K-skärm ett rimligt krav på nya datorer idag.

Men det här kanske ändras. Om Apple satsar på att det är tjänster, App store, Apple TV, etc, som ska dra in kulorna framöver kanske de inte behöver sätta överpris på hårdvaran (även om custom-varianter med mer minne etc alltid kommer att kosta mer än de "borde"). Billigare varianterna av ipad är ett exempel, de har i pris/prestanda konkurrerat med Android/Windows utan större problem.

Tillägg: För egen del funderar jag på om det ska bli en "sista hackintosh" som jag bygger ihop om ett par år, med i9 och ganska maxad prestanda, eller om jag om ett par år hoppar på Mac-ARM. Bygger lite på att det går att köra Windows, om än emulerat (hastigheten räcker för mig ändå, det är mest att det måste gå då jag behöver vissa program)

Bra inlägg! Jag tycker detta är välkommet. Det enda jag tycker är oroande är att apple stänger in sig mer och mer som en sluten plattform. Säljer man applar hos apple tar de 20% på engångskostnade och 15% för prenumationer. Det är rätt mycket.
De hade ju också en konflikt med Epic nyligen och har stängt ute dem (vad jag vet)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

De hade ju också en konflikt med Epic nyligen och har stängt ute dem (vad jag vet)

Epic blev även utkastade från Googles butik då Epic fullt medvetet bröt mot villkoren. inget konstigt.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det enda jag tycker är oroande är att apple stänger in sig mer och mer som en sluten plattform. Säljer man applar hos apple tar de 20% på engångskostnade och 15% för prenumationer. Det är rätt mycket.
De hade ju också en konflikt med Epic nyligen och har stängt ute dem (vad jag vet)

Bra då att man inte är tvungen att gå via Apples App Store på deras datorer. Vissa tror att så kommer bli fallet där med, men jag tvivlar (i alla fall inom överskådlig framtid) då Mac (och macOS) som plattform skulle förlora mycket mer än vinna på att bli lika slutet som iOS/iPad OS.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att åtminstone den ryktade 12 tummaren blir en convertible eftersom ios appar troligen blir kompatibla rakt av med ARM macar?
Isåfall kommer den bli ett solklart val för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Vågar man hoppas på att åtminstone den ryktade 12 tummaren blir en convertible eftersom ios appar troligen blir kompatibla rakt av med ARM macar?
Isåfall kommer den bli ett solklart val för mig.

Har inte ens tänkt på! Självklart val isf!

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Frågan är om vi kommer får se en en dator som är nivå med macbook pro 16" eller en dator som är i nivå en MacBook 12" direkt.

Kommer de fortfarande gå på AMD-GPU eller kommer de utveckla egen GPU i så fall kommer den vara kompatibel rakt av eller måste alla tillverkare skriva om mjukvaran helt och hållet (förutom då konvertera till ARM) ?

Hur kommer de göra med Thunderbolt 3 kommer det går att använda eftersom det ägs/drivs av intel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jan-banan:

Frågan är om vi kommer får se en en dator som är nivå med macbook pro 16" eller en dator som är i nivå en MacBook 12" direkt.

Kommer de fortfarande gå på AMD-GPU eller kommer de utveckla egen GPU i så fall kommer den vara kompatibel rakt av eller måste alla tillverkare skriva om mjukvaran helt och hållet (förutom då konvertera till ARM) ?

Hur kommer de göra med Thunderbolt 3 kommer det går att använda eftersom det ägs/drivs av intel?

Mitt tips är en MacBook som klarar sig med befintlig A14, en liten MacBook eller en MacBook Air. När sedan A14X är klar får vi säkert se den i någon MacBook Pro samtidigt som den kommer till iPad Pro, typ i mars nästa år.

Vad skulle AMD kunna tillföra som Apple inte redan klarar själva? Apple utvecklar ju redan GPU och det borde inte vara svårt för att bara göra en större variant av befintligt. Kom ihåg att Apple har mycket större resurser än AMD. Att kladda runt med lilla AMD skulle nog bara göra det mer komplicerat och ta längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Mitt tips är en MacBook som klarar sig med befintlig A14, en liten MacBook eller en MacBook Air. När sedan A14X är klar får vi säkert se den i någon MacBook Pro samtidigt som den kommer till iPad Pro, typ i mars nästa år.

Vad skulle AMD kunna tillföra som Apple inte redan klarar själva? Apple utvecklar ju redan GPU och det borde inte vara svårt för att bara göra en större variant av befintligt. Kom ihåg att Apple har mycket större resurser än AMD. Att kladda runt med lilla AMD skulle nog bara göra det mer komplicerat och ta längre tid.

X modellen av SoC brukar väl bara vara "lite" bättre gpu än vanliga? Jag tror det blir något betydligt kraftfullare i macbook pro.

Visa signatur

Idag kom Athlon64