Permalänk
Medlem

Råd till köp av speldator

Jo hej, tänkte köpa en ny speldator innom dom närmsta månaderna för min gamla börjar ge sig. Tänkte lösa en som håller sig iaf i 3 år och som har tillräckligt bra moderkort för att byta ut andra delar. Gjorde misstaget på min förra att ja köpte billigt moderkort t.ex.

Detta va något jag bara plocka ihop på inet. någon som har råd om man kan byta ut något?

[/URL]

Permalänk
Medlem

10850K är ungefär en tusenlapp billigare än 10900K och presterar i stort sett identiskt. Du bör även välja snabbare minnen, standardfrekvensen är DDR4-2933 för 10850K/10900K, men du kan med fördel välja snabbare minnen (upp till runt DDR4-3600 brukar inte kosta många kronor extra).

Sen är 870 QVO inte lämplig som systemdisk, den är tänkt som billig lagring med låga krav på prestanda men misslyckas med det eftersom den inte är särskilt billig. T.ex. en Kingston A2000 är både billigare och springer i cirklar runt en 870 QVO prestandamässigt.

Detta gäller förstås bara om du tänker köpa datorn nu, om några månader kommer läget troligtvis se ganska annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Välj 3200MHz RAM istället, kostar bara någon hundring mer och är väsentligt rappare.
Varför inte en 280mm eller 360mm AIO?
10850K är i princip lika bra som 10900K, men visst ska du maxöverklocka så kanske de extra 200MHz'en är värt det.
Ta en 140mm fläkt där bak istället för en 120mm och lägg kanske till en 3:e 140mm i fronten.
Jag hade nog valt en Kingston A2000, M.2 disk som är TLC istället för en Samsung QVO disk då den är snabbare billigare och håller längre, man slipper en kabel men den kan gå varmare(borde dock inte vara en faktor i ett mesh chassi).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@perost
@Fenrisulvfan

Anledningen till att ja inte tog snabbare minne va för att ja fick en varning via inets datorbyggare. kan ingenting ang. överklocka. Va mest processor,moderkort och grafikkort som jag prioriterade men bara tog ihopp några grejer. har en budget på 20-27k. Som sagt, kan ingenting om att bygga en dator, därför jag behövde lite hjälp. Tänkte köpa datorn i slutet av nov eller i dec tror ja eftersom msi grafikkortet kommer inte in i lager förrän då på inet.

Edit : https://www.inet.se/datorbygge/b1195019/speldator

Någonting man ska ta bort/ändra/lägga till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoaze:

@perost
@Fenrisulvfan

Anledningen till att ja inte tog snabbare minne va för att ja fick en varning via inets datorbyggare. kan ingenting ang. överklocka. Va mest processor,moderkort och grafikkort som jag prioriterade men bara tog ihopp några grejer. har en budget på 20-27k. Som sagt, kan ingenting om att bygga en dator, därför jag behövde lite hjälp. Tänkte köpa datorn i slutet av nov eller i dec tror ja eftersom msi grafikkortet kommer inte in i lager förrän då på inet.

Edit : https://www.inet.se/datorbygge/b1195019/speldator

Någonting man ska ta bort/ändra/lägga till?

Tänkte du köpa datorn i november/december så ska du definitivt köra på AMD Ryzen 5000-serien. Nya processorer släpps 28.10.2020, och verkar så Intel på fingrarna rejält. Sen kommer nya grafikkort från AMD också. RTX 3080 presterar ju mycket väl, men tillgängligheten har ju varit lite si så där. Du får antagligen vänta tills nästa år om du beställer nu.

Finns det någon särskild orsak till att du har valt den kylaren och det minnet? Du kan få bättre för pengarna om du väljer bort RGB-belysning. T.ex. så är det här en otroligt prisvärd kylare: https://www.inet.se/produkt/5322983/arctic-cooling-liquid-fre...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando Nä. Jag kollar mest efter det som är populärast och högst betyg i listan på delarna i datorbyggaren. Trodde Nvidia hade bättre grafikkort och intel hade bättre processor. Alltid kört Intel + Nvidia. Har det kommit nån benchmark skillnad än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoaze:

@Sando Nä. Jag kollar mest efter det som är populärast och högst betyg i listan på delarna i datorbyggaren. Trodde Nvidia hade bättre grafikkort och intel hade bättre processor. Alltid kört Intel + Nvidia. Har det kommit nån benchmark skillnad än?

Det beror mycket på pris och användningsområde. För spel så har Intel länge varit bättre i toppskiktet, medan AMD har gett mer för pengarna. Nu verkar det som att AMD går om på alla områden när Ryzen 5000 släpps.

https://venturebeat.com/2020/10/08/amd-reveals-ryzen-5000-ser...

Ryzen 5950X har tydligen klockats över 6ghz redan.

När det gäller grafikkort så är Nvidia rätt klart i topp, men AMD ska släppa nya kort snart som verkar hamna runt eller strax under 3080 i prestanda. Eftersom man inte kan köpa 3080 för tillfället och då priserna ska stiga så är det i alla fall värt att vänta och se, om du ändå inte ska ha dator nu direkt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det beror mycket på pris och användningsområde. För spel så har Intel länge varit bättre i toppskiktet, medan AMD har gett mer för pengarna. Nu verkar det som att AMD går om på alla områden när Ryzen 5000 släpps.

https://venturebeat.com/2020/10/08/amd-reveals-ryzen-5000-ser...

Ryzen 5950X har tydligen klockats över 6ghz redan.

När det gäller grafikkort så är Nvidia rätt klart i topp, men AMD ska släppa nya kort snart som verkar hamna runt eller strax under 3080 i prestanda. Eftersom man inte kan köpa 3080 för tillfället och då priserna ska stiga så är det i alla fall värt att vänta och se, om du ändå inte ska ha dator nu direkt.

6 GHz är förmodligen på LN2 går inte att dra för många slutsatser om Ryzen överklockning potential bara från denna läcka.

Dock håller jag med att Ryzen 5800X eller 5900X är bättre alternativ ifall man ska köpa just nu.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Att påstå att nya Ryzen kommer slå Intels 10900k rejält på fingrarna är bara skitsnack, ifall de lyckas bra är de lika bra som 10900k i spel.

Edit: Vilken typ av spel spelar du och i vilken upplösning?

Permalänk
Medlem

Mestadels MMO's å annat. Undviker alla fps spel. Men mycket blandat. Eftersom jag inte kan det där med att bygga dator så vill jag ha huvud delar som håller sig länge t.ex modekortet. ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING funkar inte med AMD grafikkorten heller enligt datorbyggaren. Vad ja fattar så verkar Modekortet va bland det svåraste att byta ut.

@anon201296

Permalänk
Inaktiv

Okej då är det nog ingen större skillnad vilken processor du köper eftersom alla nya kommer ge dig samma spelupplevelse. Men det är nog klokt att gå på 8 kärnor eller fler och 10900k är ju absolut bäst idag ifall priset inte är ett bekymmer.

Angående grafikkort och moderkort så passar dom alla ihop men nya grafikkort har PCIE4 och många moderkort idag har PCIE3 men detta är inte ett problem idag för PCIE3 är ingen begränsande faktor ännu och då får man helt enkelt köra PCIE4 grafikkortet i PCIE3 om moderkortet inte stödjer PCIE4.

Edit: 10700K eller 10700KF är ju också bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

6 GHz är förmodligen på LN2 går inte att dra för många slutsatser om Ryzen överklockning potential bara från denna läcka.

Dock håller jag med att Ryzen 5800X eller 5900X är bättre alternativ ifall man ska köpa just nu.

Så är det, men det är också 600mhz högre än 3950X, också med LN2. Så det borde ju ge lite signaler om potentialen på luft och vatten!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Okej då är det nog ingen större skillnad vilken processor du köper eftersom alla nya kommer ge dig samma spelupplevelse. Men det är nog klokt att gå på 8 kärnor eller fler och 10900k är ju absolut bäst idag ifall priset inte är ett bekymmer.

Angående grafikkort och moderkort så passar dom alla ihop men nya grafikkort har PCIE4 och många moderkort idag har PCIE3 men detta är inte ett problem idag för PCIE3 är ingen begränsande faktor ännu och då får man helt enkelt köra PCIE4 grafikkortet i PCIE3 om moderkortet inte stödjer PCIE4.

Edit: 10700K eller 10700KF är ju också bra alternativ

För att klargöra då så har AMD stöd för Pci-e 4, vilket Intel saknar.

Men ärligt talat, så om man spelar mest MMO:n och spel som inte behöver skyhöga framerates så skulle jag nog rekommendera att spara pengar istället. Ett B550-moderkort och 5800X är antagligen en fantastisk kombination.

Trådskaparen väljer ju förstås själv vilken prisklass som är rätt, men jag skulle inte snöa in mig för mycket på dyra komponenter just nu. Det är lätt att köpa betydligt dyrare grejer än man behöver, och framtidssäkring är sällan vettigt. Då är det bättre att köpa en ny dator om 3 år, alternativt så att man sparar vissa grejer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando Är mestadels WoW, Black Desert Online. Sen väntar jag på Path of Exile 2 och New World. Vill kunna köra på så höga settings som möjligt och ska införskaffa en 4K skärm snart. Kommer även använda den för att se en del serier/filmer. Hur skulle du rekomendera att datorn är byggd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoaze:

@Sando Är mestadels WoW, Black Desert Online. Sen väntar jag på Path of Exile 2 och New World. Vill kunna köra på så höga settings som möjligt och ska införskaffa en 4K skärm snart. Kommer även använda den för att se en del serier/filmer. Hur skulle du rekomendera att datorn är byggd då?

Spelen du nämner är gjorda för att kräva rätt lite. Du kommer undan med mindre än vad du tror. Det är lite synd att du inte kunnat uppgradera med ditt förra moderkort, men oftast beror inte det på att moderkortet är för dåligt, utan på att processortillverkarna oftast byter sockeln på moderkortet (som processorn sitter i) mellan varje generation. Speciellt Intel har gjort det nästan varje generation. AMD har nu använt samma ett par generationer, men Ryzen 5000 som kommer nu är antagligen sista generationen som använde AM4-sockeln.

Det innebär att du kommer behöva köpa nytt moderkort när du vill uppgradera till nyare processor, oberoende vad du kör på nu. Det finns rykten om att Intel kommer att tillåta att nuvarande moderkort körs med nästa generations processorer, men jag skulle inte lita på det innan det blir officiellt.

Oberoende kommer den begränsande faktorn ändå vara grafikkortet om du kör i 4K, och om du kör lägre upplösning så klarar alla nya processorer och grafikkort ändå av dem utan någar som helst problem.

Om jag var du skulle jag vänta en månad för att se hur RTX 3070 presterar, och vad AMD kommer med. Sen skulle jag antagligen köpa något i stil med det här, men med Ryzen 7 5700X (5800X släpps tidigare, om du har bråttom) och RTX 3070:

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

För att klargöra då så har AMD stöd för Pci-e 4, vilket Intel saknar.

Men ärligt talat, så om man spelar mest MMO:n och spel som inte behöver skyhöga framerates så skulle jag nog rekommendera att spara pengar istället. Ett B550-moderkort och 5800X är antagligen en fantastisk kombination.

Trådskaparen väljer ju förstås själv vilken prisklass som är rätt, men jag skulle inte snöa in mig för mycket på dyra komponenter just nu. Det är lätt att köpa betydligt dyrare grejer än man behöver, och framtidssäkring är sällan vettigt. Då är det bättre att köpa en ny dator om 3 år, alternativt så att man sparar vissa grejer.

Det var lite det jag menade, han kunde till och med få samma upplevelse med en Ryzen 3700x (vilken går att få billigt och idag), speciellt på 4k upplösning

Edit: du hann rekommendera före jag citerade dig, bra dator du plockat ihop!

Permalänk
Medlem

@sando aa. ska inte köpa förrän slutet av nov/ början av dec. Kanske väntar på AMD's nya processor. Har alltid kört intel innan, men vill väldigt gärna ha ett 3080 grafik kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoaze:

@sando aa. ska inte köpa förrän slutet av nov/ början av dec. Kanske väntar på AMD's nya processor. Har alltid kört intel innan, men vill väldigt gärna ha ett 3080 grafik kort.

Det tycker jag låter som en bra plan. Då skulle jag också rekommendera att köpa 3080 direkt, eftersom du ändå hamnar i kö och får vänta rätt länge i alla fall.

När AMD sen släpper nya processorer så vill du antagligen titta på antingen 5600X för ca 3300kr eller 5800X för 5000kr. 5600X har 6 kärnor och 12 trådar, medan 5800X ligger på 8 och 16. I de flesta spel, speciellt i 4K, kommer du inte att märka nån skillnad alls mellan dessa två, men vissa spel drar ändå nytta av 8/16, även om det inte är nödvändigt.

Om du på något sätt lyckas få tag på grafikkortet snabbare så är inte heller 3700X något dåligt val. Jämfört med 5600X så ligger den i ungefär samma prisklass, men har antagligen (reviews har inte kommit än) runt 25% sämre prestanda per tråd, men 33% flera trådar. Det innebär att vissa spel som använder få trådar presterar bättre på 5600X, men riktigt optimerade spel (vilket det finns få av) är mera likvärdigt, även om jag skulle förvänta mig att 5600X är bättre även där.

Sen så lär du inte märka nån skillnad alls i 4K, och om du vill uppgradera till någon värstingprocessor som typ 5900X så funkar även de på alla vettiga B550-moderkort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum