Problem med Clas Ohlsons Wifi lampor?

Permalänk
Medlem

Problem med Clas Ohlsons Wifi lampor?

Hej,

Köpte idag två stycken wifilampor från Clas Ohlson. Kom hem glad i hågen o skulle installera dom. Gjorde som det stod i appen. Lampan blinkar ju snabbt vid installation och gjorde även så nu. Startade installation och efter en stund så slutade lampan blinka och lyste istället med fast sken. Glad blev ju jag o trodde att installationen var så enkel. Sen efter ytterligare en stund så fick jag ett felmeddelande om att det inte gick att slutföra installationen/konfigurationen.

Lampan har fri sikt till routern med typ 5 meters mellanrum mellan dom. Jag använde ett 2,4Ghz nätverk enligt rekommendation men ändå blev det fel. Provade byta till den andra lampan då jag tänkte att det kanske var något fel på den första men får samma fenomen på den andra lampan också.

Vad gör jag för fel eller var jag bara dum som inte köpte nåt annat märke av lampa?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Köpte idag två stycken wifilampor från Clas Ohlson. Kom hem glad i hågen o skulle installera dom. Gjorde som det stod i appen. Lampan blinkar ju snabbt vid installation och gjorde även så nu. Startade installation och efter en stund så slutade lampan blinka och lyste istället med fast sken. Glad blev ju jag o trodde att installationen var så enkel. Sen efter ytterligare en stund så fick jag ett felmeddelande om att det inte gick att slutföra installationen/konfigurationen.

Lampan har fri sikt till routern med typ 5 meters mellanrum mellan dom. Jag använde ett 2,4Ghz nätverk enligt rekommendation men ändå blev det fel. Provade byta till den andra lampan då jag tänkte att det kanske var något fel på den första men får samma fenomen på den andra lampan också.

Vad gör jag för fel eller var jag bara dum som inte köpte nåt annat märke av lampa?

jag förmodar att du i appen slår in lösenordet till ditt wifi som lampan ska ansluta till, detta brukar kräva att man står ända intill lampan med telefonen tills det är helt klart. kan ta ett par minuter (samma med dammsugare/kameror när man installerar dom)

Jag är själv lite nyfiken på varför folk väljer wifi saker för att göra saker smarta när det gäller lampor/uttag osv
Normal funkar ju ett wifi så att det bara kan prata med en sak i taget vilket med många saker kommer slöa ner det rent latensmässigt sedan brukar inte billiga wifi saker ha senaste standarden vilket påverkar hastigheten över lag.
ska du bara ha enstaka saker så absolut men är detta en början på att göra hela huset smart skulle jag nog kollat på z-wave istället.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag förmodar att du i appen slår in lösenordet till ditt wifi som lampan ska ansluta till, detta brukar kräva att man står ända intill lampan med telefonen tills det är helt klart. kan ta ett par minuter (samma med dammsugare/kameror när man installerar dom)

Jag är själv lite nyfiken på varför folk väljer wifi saker för att göra saker smarta när det gäller lampor/uttag osv
Normal funkar ju ett wifi så att det bara kan prata med en sak i taget vilket med många saker kommer slöa ner det rent latensmässigt sedan brukar inte billiga wifi saker ha senaste standarden vilket påverkar hastigheten över lag.
ska du bara ha enstaka saker så absolut men är detta en början på att göra hela huset smart skulle jag nog kollat på z-wave istället.

Provade att lägga mobilen under lampan, funkade inte det heller.

Jag har bara två lampor som jag vill kunna styra. Dock så har jag ju nu insett att dessa lampor inte är kompatibla med Google home så kanske får byta ut dom ändå.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Provade att lägga mobilen under lampan, funkade inte det heller.

Jag har bara två lampor som jag vill kunna styra. Dock så har jag ju nu insett att dessa lampor inte är kompatibla med Google home så kanske får byta ut dom ändå.

Jag skulle lämna tillbaka dessa och köpa Nexa 3-pack istället. Du får inte en app, men det fungerar alltid och man kan köpa flera fjärrkontroller till samma lampor. Eller köpa Philips Hue-system men de är ju dyrare, men på en helt annat plan. Ikea har du också om du vill komma billigare undan.

länk
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Provade att lägga mobilen under lampan, funkade inte det heller.

Jag har bara två lampor som jag vill kunna styra. Dock så har jag ju nu insett att dessa lampor inte är kompatibla med Google home så kanske får byta ut dom ändå.

ok, att du inte får in dom på wifi, kolla så du har valt 20mhz på 2.4bandet så inte router står på 40 eller högre, mycket vanligt att denna typ av saker inte stödjer mer än 20mhz.
du kan även testa att byta kanal på routern.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jag har bara två lampor som jag vill kunna styra. Dock så har jag ju nu insett att dessa lampor inte är kompatibla med Google home så kanske får byta ut dom ändå.

Jag kör med TP-links Kasa-lampor och är mycket nöjd. Kjell & Co brukar ha bra erbjudanden på dessa då och då.
Vad jag förstått så är deras Tapo-serie både billigare och enklare (samt använder annan app), men kanske värt att testa för 99:-?

Kasa har förutom Google Home, Alexa etc. även stöd för IFTTT vilket Tapo-serien saknar.

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, att du inte får in dom på wifi, kolla så du har valt 20mhz på 2.4bandet så inte router står på 40 eller högre, mycket vanligt att denna typ av saker inte stödjer mer än 20mhz.
du kan även testa att byta kanal på routern.

Körde en wifi analyzer via mobilen och det verkar som att det går på 40mhz. Om man ändrar det till 20, tappar man nåt i annan hastighet eller nåt?

Edit: kollade igen nu och då stod den på 20. Ska det kunna ändra sig?

Edit 2: Nu lyckades jag lägga till en lampa i appen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Eller varför inte köra på ikeas trådfri serie?
Är ju zigbee och funkar strålande, har själv 50+ enheter och allt funkar/sköter sig perfekt med Apple Home kit appen/fjärrkontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Körde en wifi analyzer via mobilen och det verkar som att det går på 40mhz. Om man ändrar det till 20, tappar man nåt i annan hastighet eller nåt?

Edit: kollade igen nu och då stod den på 20. Ska det kunna ändra sig?

Edit 2: Nu lyckades jag lägga till en lampa i appen

Vanligen har man 20/40 dvs det kan skifta mellan, men det är rätt få saker som stödjer 40 eller över så normal sätt rekomenderar man att 2.4 ska köra 20mhz och 5ghz kör högre för hastighet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@FlashTec:

Tips från dagens fynd tråd. Men två lampor och Hub för 399:- #18669577

https://www.coop.se/handla/varor/hem-hushall/ljuskallor/ljusk...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@FlashTec:

Tips från dagens fynd tråd. Men två lampor och Hub för 399:- #18669577

https://www.coop.se/handla/varor/hem-hushall/ljuskallor/ljusk...

Säkert bra men känns som ska jag byta nu så skulle det vara för att bättre kunna matcha levande ljus och dom brinner ju ner mot 1500K och då hittar jag just nu bara LIFX lampor. Men tack för tipset 👍🙂

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB