Gaming dator 10-20K kritik / tips på komponentlista

Permalänk
Medlem

Gaming dator 10-20K kritik / tips på komponentlista

Hej Sweclockers! Jag har precis beslutat mig att köpa en ny dator, men jag är osäker på om den jag la ihop är prisvärd / optimal. Siktar mig på 10-20K och det här är det jag kom fram till:

https://komponentkoll.se/bygg/npXhd

Jag gamear på en 1080p 144hz skärm vill jag tillägga. Jag gillar att spela nya spel på max inställning och hög framerate.

Tack på förhand Sweclockers!
Psyler

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyler:

Hej Sweclockers! Jag har precis beslutat mig att köpa en ny dator, men jag är osäker på om den jag la ihop är prisvärd / optimal. Siktar mig på 10-20K och det här är det jag kom fram till:

https://komponentkoll.se/bygg/npXhd

Jag gamear på en 1080p 144hz skärm vill jag tillägga. Jag gillar att spela nya spel på max inställning och hög framerate.

Tack på förhand Sweclockers!
Psyler

Vilken skärm har du?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hej,

det är en Acer 24" Predator GN246HL

Permalänk
Medlem

16gb ram känns lite snålt nowadays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyler:

Hej,

det är en Acer 24" Predator GN246HL

Skärmen du använder har endast stöd för 144Hz över DVI port, och RTX 3070 har ej DVI, endast HDMI och DP. Dessutom saknar skärmen sync-funktion (G-sync).

Jag hade nog köpt en ny skärm också faktiskt, blir ingen vidare upplevelse annars om du saknar sync och inte kan köra i 144Hz.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Se till att köpa 3070 minuten då det släpps. 30-serien har varit väldigt svår att få tag på. Annars kanske AMD kommer med något kul grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren!

Hur såg datorn ut annars då? Tänkte uppgradera till 32G ram samt köpa en ny skärm. Sen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyler:

Okej tack för svaren!

Hur såg datorn ut annars då? Tänkte uppgradera till 32G ram samt köpa en ny skärm. Sen då?

AMD släpper nya processorer inom kort, vore klokast att vänta på dem och recensioner då det kan påverka priserna på Ryzen 3000 serien som finns ute nu, samt även på Intels processorer.

I övrigt så hade jag för egen del aldrig köpt något annat än B550 eller X570 i dagsläget, just för att få PCI-E 4.0, det kommer vara relevant i år och flera år framåt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyler:

Siktar mig på 10-20K och det här är det jag kom fram till:

Hur tänker du runt din budget? Det är ett grymt stort prisspann du har där.
Vill du komma så billigt som möjligt undan fast ändå komma upp i dina minimum krav?
Finns hela budget att spendera, men du ser gärna att det finns pengar till ny skärm/mus/högtalare?
Vill du spendera alla pengar du har på burken och få den fetaste riggen möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hur tänker du runt din budget? Det är ett grymt stort prisspann du har där.
Vill du komma så billigt som möjligt undan fast ändå komma upp i dina minimum krav?
Finns hela budget att spendera, men du ser gärna att det finns pengar till ny skärm/mus/högtalare?
Vill du spendera alla pengar du har på burken och få den fetaste riggen möjligt?

Jo jag förstår att prisspannet var rätt grovt haha. Men jag vill liksom ha så mycket "bang for my buck" om man säger så. Det enda jag behöver köpa in utöver min nya rigg är ett nytt headset och en skärm. Resten har jag.

Så för att ge ett exempel, lägger man in en processor och du kan få en mycket bättre om du adderar 2-300kr så skulle jag göra det. Men inte om prisskillnaden hade varit 2-3000kr. Är jag tydlig?