Permalänk
Medlem

Hdmi Switch med Freesync?

Hej, undrar om det finns någon Hdmi Switch med Freesync? Kollat runt lite på nätet men inte hittat tillräckligt med svar om det i praktiken fungerar. Någon skrev att det skulle fungera med billigare hdmi switchar, och inte med dem som har OSD och PIP funktioner. Då undrar jag vad är OSD och PIP?

Skaffade den här hdmi switchen för ett tag sedan men den fungerade inte med Fresync https://noerdic.se/products/hdmi-switch-4-to-1-with-4k60hz-sg...

Så tacksam för svar, om någon vet någon Hdmi Switch med Freesync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Hej, undrar om det finns någon Hdmi Switch med Freesync? Kollat runt lite på nätet men inte hittat tillräckligt med svar om det i praktiken fungerar. Någon skrev att det skulle fungera med billigare hdmi switchar, och inte med dem som har OSD och PIP funktioner. Då undrar jag vad är OSD och PIP?

Skaffade den här hdmi switchen för ett tag sedan men den fungerade inte med Fresync https://noerdic.se/products/hdmi-switch-4-to-1-with-4k60hz-sg...

Så tacksam för svar, om någon vet någon Hdmi Switch med Freesync?

Kan bara svara på vad PIP och OSD är. Picture In Picture är när man ser två källor på samma skärm där den ena källan vanligtvis är 1/4 och och placerad i ett hörn. On Screen Display är en överlagrad bild som placeras över källan och kan innehålla information om kanal, volym etc. Även grafikkort kan via OSD med information om t ex FPS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Backlan:

Så tacksam för svar, om någon vet någon Hdmi Switch med Freesync?

Förmodligen ingen. Freesync bygger på att sink/display och source/källa kan prata direkt med varandra via EDID och utbyta information med omedelbar respons per bildruta. Det måste vara en direktkommunikation. Så gott som alla konsumentprodukter för att koppa två källor till en display arbetar med egen EDID och kliver emellan i kommunikationen för att det ska fungera.

Vad är det för problem du försöker lösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen ingen. Freesync bygger på att sink/display och source/källa kan prata direkt med varandra via EDID och utbyta information med omedelbar respons per bildruta. Det måste vara en direktkommunikation. Så gott som alla konsumentprodukter för att koppa två källor till en display arbetar med egen EDID och kliver emellan i kommunikationen för att det ska fungera.

Vad är det för problem du försöker lösa?

Okej, då verkar det inte som att det går då. Får försöka lösa det med dem enheterna som stödjer det då, att dem inte är inkopplade till hdmi switchen. Tänkte om PS5 stödjer det, har även PSVR V1 men eftersom den inte stödjer HDR så får jag använda en hdmi switch/splitter så jag smidigt kan växla mellan HDR stöd.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har inte fördjupat mig ännu, men PS5 väntas i första hand ge funktion för HDMI VRR, inte AMD Freesync (som är en annan teknik). Samt att det är en väldigt öppen fråga hur viktigt VRR kommer att vara för Nextgen-spelen så här inledningsvis.

Dock samma grundproblem med switcharna även för HDMI VRR. Rätt metadata passerar inte genom utrustningen.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en mekanisk växel från Nedis (HQ) den gör i vart fall inte om signalerna på nått sätt då den saknar elektronik, en sån kanske funkar om kablaget är kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en mekanisk växel från Nedis (HQ) den gör i vart fall inte om signalerna på nått sätt då den saknar elektronik, en sån kanske funkar om kablaget är kort.
https://foto.mercatos.net/foto.v0/mercatos.i11919058.6.HQ-AVSWITCH-22_515x515.jpg

Intressant, kallas dessa apparater för nått särskilt? Fick inte så många svar när jag googlade på mekanisk växel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Backlan:

Intressant, kallas dessa apparater för nått särskilt? Fick inte så många svar när jag googlade på mekanisk växel.

Hdmi switch ?
https://www.dustinhome.se/product/5011028078/prime-hdmi-7017?...
Vet dock inte vad de har för begränsningar i bandbredd men har funkat att växla "vanlig bild" för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kallas ibland för passiv switch eller manuell växel. Egentligen bara en mekanisk omkopplare för att köra en källa i taget. Samma effekt som att rycka kabeln och in och ut – något som inte är bra får enheterna i längden. Där kan en sådan här växel underlätta på flera sätt. Den distinkta nackdelen är att signaler med hög bandbredd inte trivs helt och hållet med den typen av mekanisk växling. Så man får försöka och se.