Permalänk
Medlem

Philips 2020: PUS75xx eller PUS85xx?

Börjar med att säga vet inte om detta är rätt del av forumet jag postade i, blev det fel kan ni gärna få flytta den!

https://www.webhallen.com/se/product/321335-Philips-2020-58-T...

https://www.webhallen.com/se/product/321790-Philips-2020-70-L...

Vad är mest värt att köpa?

Jag har absolut 0 koll på tv och desslikes, men jag antar att bilden är bättre på första jag länkade... någon som orkar förklara skillnaden?: D

Förtydligade rubriken från "Köpråd TV?"/Thomas Y
Permalänk
Hedersmedlem

Nu är detta 2019 års modeller, men du kan kolla lite här för att förstå hur Philips modellnr fungerar.
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu är detta 2019 års modeller, men du kan kolla lite här för att förstå hur Philips modellnr fungerar.
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Jag förstår!

Men som jag efterfrågade skulle du säga att dem är prisvärda OCH vilken är mest värd pengarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leeggee:

Jag förstår!

Men som jag efterfrågade skulle du säga att dem är prisvärda OCH vilken är mest värd pengarna?

Det kan du bara svara på själv. Jag tycker att båda är i enklaste laget.
Den större TV'n saknar en hel del finesser tex Bluetooth, Android TV osv. Vill du hellre ha finesserna än storleken?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

Ändrade rubriken då "köpråd TV?" är en rubrik som återkommer varje vecka. Du hade ju en mycket mer tydlig frågeställning än så.

Jag har inte gått igenom Philips 2020-utbud ännu, men det kommer en större genomgång liknande 2019-genomgången om ett par veckor. Philips utbud i denna klass burkar inte ha några stora överraskningar. PUS85 använder Android TV och har troligtvis mer metalldetaljer i sin finish och finesser överlag. PUS75 använder Philips betydligt enklare SAPHI-system och brukar ha enklare högtalare samt färre finesser. Om man få tro tidigare års skillnader.

När xx det är 05 på slutet är det roterbart T-stativ och med 55 på slutet är det stativfötter.

Förmodligen är det ungefär samma blandning av budgetnivå på panelerna där man inte kan eller bör ställa några kvalitetskrav om bildkvaliteten eller vilken typ av panel det är, vilket Philips inte brukar specificera. Dock är nog både 58 och 70 tum VA-paneler då det inte verkar finnas någon IPS-tillverkning i just de tumstorlekarna

Permalänk
Medlem

När folk inte använder sökfunktionen...
Alltså en TV för dom stålarna är ganska mycket skräp.
Nöjer man sig men nån form av bild så köp, annars inte.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bildexpert 📺

Skräp och skräp – handlar om att lägga förväntan på rätt nivå. Det är "good enough"-nivån om man inte ställer krav. Produkterna vänder sig till köparen som vill "...bara ha en bra TV..." och lägger mer värde på form och funktioner snarare än den tekniska raffinemanget kring bildkvaliteten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skräp och skräp – handlar om att lägga förväntan på rätt nivå. Det är "good enough"-nivån om man inte ställer krav. Produkterna vänder sig till köparen som vill "...bara ha en bra TV..." och lägger mer värde på form och funktioner snarare än den tekniska raffinemanget kring bildkvaliteten

Man kanske bör tänka på att Philips inte tillverkar några konsumentprodukter längre. Philipsnamnet på deras konsumentprodukter har sålts till andra företag som lägger ut produktionen på OEM. Hong-Kong-baserat riskkapitalbolag gällande stereo, möjligtvis samma bolag äger rättigheterna till TV. Tillverkas en hel del i Kina och Turkiet. (Misstänker TCL).
Behöver ju inte vara dåligt för det. Men man ska tänka på att namnet är bara "påklistrat" idag. Dvs. produkterna diffar en hel del, lite som att köpa grisen i säcken.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bolags- och ägandestrukuren är förändrad. TP Vision är den formella ägaren. Philips har – eller hade – ett litet utbud av enkla Full HD-apparater som är OEM och de skiljer sig totalt från det vanliga utbudet som diskuteras här. Ser man en sådan produkt är det förstås lätt att tro att hela varumärket har changerat.

En Philips-TV av den sort som diskuteras i tråden (och mina guider) är precis som tidigare en distinkt egen produkt med egna menyer, egna fjärrkontroller, egen bildprocessor, egen formgivning – Ambilight – vilket du inte får med OEM. Det är samma människor som jag mötte för 15 år sedan som utvecklar produkterna.

Sedan är själva tillverkningen spridd på olika fabriker och och olika uppdragstagare. Paneler från en källa, elektronik på ett annat håll och produkten sätts ihop i en tredje fabrik. Så fungerar det för de flesta tillverkare idag eftersom det är mer lönsamt, man kan ta del av subventioner och regionala stimulanspaket och liknande som håller nere priserna.

Sony arbetar på liknande sätt sedan många år. De andra stora tillverkarna har ofta liknande arrangemang där vissa av produkterna tillverkas i egna fabriker och andra modeller byggs i delar eller helt på entreprenad. Nu senast Samsung som lägger ned sin LCD-paneltillverkning och plockar paneler från olika håll.