Olika felkoder i Windows dyker upp i min stationära dator

Permalänk

Olika felkoder i Windows dyker upp i min stationära dator

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp av er ! Min dator får upp olika fel koder när jag startar datorn och de tar inte lång tid innan dom dyker upp och startar om datorn. Jag har inte köpt något Windows till datorn, utan jag köpte bara en nyckel. Jag har provat att uppdatera alla drivrutiner i Windows. Men efter ett tag så klarar den inte av att ladda ner 64x bitars systemets uppdatering. För att tillägga kan datorn ibland gå i 4 timmar utan påverkan men sen helt plötsligt kommer en fel kod upp och sen är jag där med samma problem igen att dom kommer upp direkt och de fortsätter så.

Skulle verkligen uppskatta svar och hjälp.

Mvh Isak

Permalänk
Sötast

Vad är det för felkoder du får?
Har du installerat om Windows efter problemen uppstod?
ta foto på felkoderna, googla och skriv dem här, finns ev viktig info där i.

Om du har möjlighet att boota linux ex ubuntu på en usb-sticka och testa det ett par timmar så kan du lätt få reda på:
×Om det är windows som är trasigt
×Om det är något problem med din hårdvara

Permalänk

Whea_uncorrectable_erro etc

Hej och tack för visat intresse.

Oftast är det felkoden i rubriken som dyker upp men ibland kan det även vara andra. Jag har försökt att ominstallera Windows men de står att de stött på problem så de inte gick att utföra ominstallation i vissa fall har jag lyckats komma in med min stick för att ominstallera men då hittar inte datorn stickan så jag har möjlighet att ominstallera Windows den ner mig att välja mapp med rätt fil för att ominstallera. Men jag hittar inte filen heller.

Mvh Isak

Permalänk
Medlem

troligtvis minnes problem.
kör du oc på dina ram-stickor?

Permalänk

kan bero på allt från hårdvaryfel till mjukvarufel det felet är svårhittat utan att ha något som identifierar felet närmare t.ex. vilken fil som orsakar det (brukar stå i felkoden) och kan utgå från den och vilka drivare som pratar med den.

vanliga orsaker.

1. ostabil överklockning CPU eller Ramminnen
testa köra allt med fabriksinställningarna ett tag och se om felet upphör

2. trasig lagringsenhet.
ta ut alla diskar utom vad datorn absolit behöver för att starta upp och använd datorn och se om felet upphör.

3. ostabil drivrutin.
försök hitta vilken fil som orsakar det många gånger kan man hitta vilken drivrutin som filen tillhör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

från en Linux-distrubution på en bootbar USB kan man ofta testa med memtest86. Man kan även i en terminal (startas CTRL + ALT + T) skriva följande:

sudo lshw > ~/Desktop/hw.txt
sudo lsmem > ~/Desktop/mem.txt
sudo lscpu > ~/Desktop/cpu.txt
sudo lsusb > ~/Desktop/usb.txt

Frågas det om ett lösenord så ska man bara trycka på Enter på skrivbordet.

Här får man fyra filer direkt på skrivbordet. Vanligtvis så kan man direkt ansluta till internet så man kan direkt starta firefox och sedan lägga in innehållet i dessa filer, går då att se var ett eventuellt hårdvarufel ligger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon