AMD Ryzen 9 5950X, 9 5900X och 7 5800X skymtas i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

.... och från början hade det sagts om processorprestanda, sen jämförts med grafikkortsprestanda i pris/prestandakontext vilket mitt perspektiv också handlade om. Var någonstans har jag ändrat perspektivet i diskussionen?

Nej vad det handlade om från början var påpekandet att grafikkort ofta ger mer elektronik per krona än cpu:er.

Men uppenbarligen såg du och tummarna på det hela på ett annat sätt. Fair enough, det var ju först i efterhand som det blev förtydligat. Och jag fick svar på min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

.... och från början hade det sagts om processorprestanda, sen jämförts med grafikkortsprestanda i pris/prestandakontext vilket mitt perspektiv också handlade om. Var någonstans har jag ändrat perspektivet i diskussionen?

Vad jag vet så var det kisel/minne/kretskort etc för pengarna. Försöka ta prestanda per krona och jämföra mellan cpu och gpu är helt meningslöst. Rendering (finns så klart mer): gpu vinner med stor marginal. Nästan allt annat: gpu kan inte ens köra koden (eller extremt segt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Faktum kvarstår, man får ofta mer "elektronikstuff" per krona i grafikkort än vad man får i cpu:er så i det perspektivet är cpu priserna än mer sinnessjuka.

Man får mer "atomstuff" om man köper 10kg reglar än om man köper ett kg guld. Ändå kostar guld mer!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man får mer "atomstuff" om man köper 10kg reglar än om man köper ett kg guld. Ändå kostar guld mer!

Haha, och med det vill du säga att cpu transistorer är gjorda av guld medans gpu transistorer är gjorda av trä?

Att guld är dyrare än reglar är inget konstigt. Men det är ju inte alls det vi pratar om här. Grafikkort torde vara dyrare att tillverka än cpuer, men priserna återspeglar det dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, och med det vill du säga att cpu transistorer är gjorda av guld medans gpu transistorer är gjorda av trä?

Att guld är dyrare än reglar är inget konstigt. Men det är ju inte alls det vi pratar om här. Grafikkort torde vara dyrare att tillverka än cpuer, men priserna återspeglar det dåligt.

Transistor som transistor. CPU kärnor är däremot betydligt mer komplexa än GPU kärnor.
GPUer var gjorda för att göra grafikberäkningar. Däremot har de utvecklats att göra fler generella beräkningar och stödja fler beräkningsformat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag skrattar mer åt att folk tycks tro att alla grafikkort kostar som 2080Ti/3090...

Faktum kvarstår, man får ofta mer "elektronikstuff" per krona i grafikkort än vad man får i cpu:er så i det perspektivet är cpu priserna än mer sinnessjuka.

Vill du ha mycket "elekronikstuff" per krona, köp lagom gammal begagnad dator. Prestanda däremot får du ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Transistor som transistor. CPU kärnor är däremot betydligt mer komplexa än GPU kärnor.
GPUer var gjorda för att göra grafikberäkningar. Däremot har de utvecklats att göra fler generella beräkningar och stödja fler beräkningsformat.

Så skulle det kunna vara. Skulle vara kul att veta vad AMD haft för kostnader för Zen2 vs RDNA2 t.ex.

Återspeglas ju i nån mån på CPU:er med IGP, den sistnämda tillåts uppta större delen av die ytan och det är uppenbarligen helt i sin ordning.

Nånstans tror jag nog att det även handlar om "cus they can". Cpun är en sån central (höhö) del av en dator så man kan ha relativt stora marginaler. Det är så att säga allmänt accepterat.

Kanske därför fyrkantigs kommentarer var så svår för många att begripa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vill du ha mycket "elekronikstuff" per krona, köp lagom gammal begagnad dator. Prestanda däremot får du ju inte.

Ehm, du får nog läsa diskussionen från början. Du har missförstått vad den handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, och med det vill du säga att cpu transistorer är gjorda av guld medans gpu transistorer är gjorda av trä?

Att guld är dyrare än reglar är inget konstigt. Men det är ju inte alls det vi pratar om här. Grafikkort torde vara dyrare att tillverka än cpuer, men priserna återspeglar det dåligt.

Ja, jag har flytande metall i min CPU i stället för ovanpå den. Men jag har också funderat på varför CPU:er är dyrare än GPU:er, i min trångsynthet så är det ju bara transistorer plus "teknikstuff".

3900X har ~9.89 biljoner transistorer = 5000kr
2070 har ~10.8 biljoner transistorer = 4500kr
1660 super har ~6.6bn trans = 2400kr
3080 har ~28 biljoner transistorer = 8500kr

Det ser ju ut som "teknikstuff" är billigt om man ser till vad varje transistor kostar. Det ser snarlikt ut.

Jag orkar inte leta upp fler och jämföra. ...

Jag vet inte om man kan ha " i sina domännamn, annars hade www."teknikstuff".se varit piffig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, jag har flytande metall i min CPU i stället för ovanpå den. Men jag har också funderat på varför CPU:er är dyrare än GPU:er, i min trångsynthet så är det ju bara transistorer plus "teknikstuff".

3900X har ~9.89 biljoner transistorer = 5000kr
2070 har ~10.8 biljoner transistorer = 4500kr
1660 super har ~6.6bn trans = 2400kr
3080 har ~28 biljoner transistorer = 8500kr

Det ser ju ut som "teknikstuff" är billigt om man ser till vad varje transistor kostar. Det ser snarlikt ut.

Jag orkar inte leta upp fler och jämföra. ...

Jag vet inte om man kan ha " i sina domännamn, annars hade www."teknikstuff".se varit piffig.

GPU vs CPU kanske men för att jämföra ska man väl räkna in VRAM och all andra kretsar på grafikkortet. 8+ GB av GDDR6 lär ju innehålla en del kisel det med? Annars får man lägga på priset för vettigt ram och moderkort i priserna ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

".

3900X har ~9.89 biljoner transistorer = 5000kr
2070 har ~10.8 biljoner transistorer = 4500kr
1660 super har ~6.6bn trans = 2400kr
3080 har ~28 biljoner transistorer = 8500kr

Tänk bara på att amerikanarnas 'billions' är inte samma som svenskarnas biljoner.

1 amerikansk 'billion' = 1 svensk miljard

Men jag förstod vart du ville komma. 👍🏻

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Tänk bara på att amerikanarnas 'billions' är inte samma som svenskarnas biljoner.

1 amerikansk 'billion' = 1 svensk miljard

Men jag förstod vart du ville komma. 👍🏻

Haha, visst ja. Där blev man påkommen med att man inte tänkte efter! Man blir ganska svengelsk av att jobba med teknik.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?