Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Ja i nödfall får jag betala mer än jag har lust med för en psu. Tack för listningen.

Super Flower-agget känns rätt hyfsat prissatt ändå - Corsairs alternativ var ju onekligen lite dyrare.
Lycka till i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar mer och mer som att RTX 3000 får en ovanligt tidig refresh på 7nm

https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-allegedly-moving-amp...

Samsung kan tydligen helt enkelt inte producera tillräckligt många chips, det är inte svårt att tro på

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag har fått förfrågan om jag vill byta mitt Asus Rog Strix mot ett Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10GB för att få snabbare leverans. Vad säger ni? 200 kr billigare blir det. Överklockning är ointressant för mig. Jag har tid att vänta också, det är inte kritiskt om jag får vänta en stund till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Jag har fått förfrågan om jag vill byta mitt Asus Rog Strix mot ett Gigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10GB för att få snabbare leverans. Vad säger ni? 200 kr billigare blir det. Överklockning är ointressant för mig. Jag har tid att vänta också, det är inte kritiskt om jag får vänta en stund till.

Sämre kort som dessutom dras med kabelproblem, jag hade väntat.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Sämre kort som dessutom dras med kabelproblem, jag hade väntat.

Hur mycket sämre? Tänk på att jag inte ska överklocka.
Jag kommer inte acceptera ett kort som inte har fått den nya strömkontakten hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Hur mycket sämre? Tänk på att jag inte ska överklocka.
Jag kommer inte acceptera ett kort som inte har fått den nya strömkontakten hur som helst.

Asus har den mer påkostade kretsdesignen men det spelar kanske inte så stor roll i ditt fall men med det sista du säger är det ju uppenbart att du borde vänta. Det är i princip omöjligt att ett Gigabytekort med kontakter åtgärdade kommit till Sverige.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av At The Gates:

Hur mycket sämre? Tänk på att jag inte ska överklocka.
Jag kommer inte acceptera ett kort som inte har fått den nya strömkontakten hur som helst.

Jag skulle inte acceptera ett Gigabyte-kort överhuvudtaget när de säljs defekta. Har själv inte sett något klargörande hur det blir med kortbyte, hamnar man i samma idiotkö igen eller får Gigabyte näven ur och skickar ut ett fungerande i skälig tid?

Behåll kortet du redan har bokad, inga kända fel på den vad jag sett, 200kr skillnad är småpengar. Och du hade inte brottom heller vad jag förstod.

Permalänk

Japp, jag väntar på Asus-kortet. Passar bättre ihop med övriga komponenter rent estetiskt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Sämre kort som dessutom dras med kabelproblem, jag hade väntat.

Det beror helt på när kortet tillverkades. Vecka 39 och senare har fått kabeldonen åtgärdade. Sämre kort skulle jag inte våga säga faktiskt. Mitt tuffar på i 2100mhz på core utan problem.

Estetiskt är det dock ingen tvekan, ASUS är mycket snyggare. Vision OC är som om ett Eaglekort och ett Gaming OC kort fått en albino-bäbis...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rico01:

Det beror helt på när kortet tillverkades. Vecka 39 och senare har fått kabeldonen åtgärdade. Sämre kort skulle jag inte våga säga faktiskt. Mitt tuffar på i 2100mhz på core utan problem.

Är det verifierat att de verkligen är fixade? Bra isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det verifierat att de verkligen är fixade? Bra isåfall.

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-gigab...

"To clarify for everyone and any one new here

the cards affected are as follows re serial number

WK39 onwards will have the revised new connector block
WK38 below is on the old faulty connector block

So check your serial number which will start with year 20 then second number is the week
So 2038 and below would be on old connector block & 2039 and above is on the new one

Confirmed from the Gigabyte Rep"

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Windows task manager gpu util har varit defekt iaf sedan 2080ti kom, visar någon sorts genomsnitt, med settings jag är säker ligger nära 100% use av traditionell gpu-kraft visar win-dos 28% ca. (eller så hittar jag inte hur man separerar det).

Mjo den gör någon konstig graf och gör så även på gamla kort. Jag har funnit att Graphics_1 stämt överens med vanlig rastreringsbelastning såsom ex GPU-Z visar. Däremot inget bra för som du ville ha att kolla RT-core belastning t.ex.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Det beror helt på när kortet tillverkades. Vecka 39 och senare har fått kabeldonen åtgärdade. Sämre kort skulle jag inte våga säga faktiskt. Mitt tuffar på i 2100mhz på core utan problem.

Estetiskt är det dock ingen tvekan, ASUS är mycket snyggare. Vision OC är som om ett Eaglekort och ett Gaming OC kort fått en albino-bäbis...

Din personliga anekdot är inte universialiserbar, ASUS har en mer påkostad kretsdesign.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Din personliga anekdot är inte universialiserbar, ASUS har en mer påkostad kretsdesign.

Vilket inte betyder "bättre" per automatik min herre. Det beror ju på vad man lägger i begreppet.

https://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gigabyte_rtx...

Gaming OC slog här MSI gaming x trio vilket generellt ses som ett "bättre" kort.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Vilket inte betyder "bättre" per automatik min herre. Det beror ju på vad man lägger i begreppet.

https://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gigabyte_rtx...

Gaming OC slog här MSI gaming x trio vilket generellt ses som ett "bättre" kort.

Grattis till skillnaden om max 10 FPS, kortet får samtidigt stryk av TUF vad gäller temperatur. Jag är inte din herre och Gigabytekortet är definitivt sämre om än med små marginaler.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Grattis till skillnaden om max 10 FPS, kortet får samtidigt stryk av TUF vad gäller temperatur. Jag är inte din herre och Gigabytekortet är definitivt sämre om än med små marginaler.

Min herre, du har alltså inte läst länken du t o m citerade? Eftersom min upplevelse inte var universell så tänkte jag att du kunde läsa en recension istället som säger precis samma sak som jag säger. TUF har ENDAST temps som det är bättre på. Eftersom GB kortet är bättre än TUF i prestanda landar jag faktiskt i att det är bättre, tack vare det. Såvida du inte är allergisk mot värme. Så, min ädle herre, vilka kriterier har du som gör att du anser GB vara "sämre"?

Edit: och för att klargöra, du är i din fulla rätt att tycka att GB är sämre (trots att du har fel ). Jag önskar bara klargöra att jag tycker du gör en alltför universell slutsats och generaliserande uttalande om korten.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Vad säger ni om Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC då istället, har blivit erbjuden det också nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Vad säger ni om Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC då istället, har blivit erbjuden det också nu.

Om det är ASUS du är ute efter ska du nog vänta.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Nej, Asus måste det inte vara även om jag tycker om märket. Zotac har ju bra garantier och kortet är snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Min herre, du har alltså inte läst länken du t o m citerade? Eftersom min upplevelse inte var universell så tänkte jag att du kunde läsa en recension istället som säger precis samma sak som jag säger. TUF har ENDAST temps som det är bättre på. Eftersom GB kortet är bättre än TUF i prestanda landar jag faktiskt i att det är bättre, tack vare det. Såvida du inte är allergisk mot värme. Så, min ädle herre, vilka kriterier har du som gör att du anser GB vara "sämre"?

Edit: och för att klargöra, du är i din fulla rätt att tycka att GB är sämre (trots att du har fel ). Jag önskar bara klargöra att jag tycker du gör en alltför universell slutsats och generaliserande uttalande om korten.

Det börjar bli väldigt löjligt nu, du försöker hävda dig med en benchmark där strix-kortet fattas och genom att säga att Gigabytes kort är bättre än MSIs. Här är Strix-kortet, du kan göra din research och gräva fram en vettig recension på gigabytes kort som stärker att "jag har fel :P" men i slutänden kommer du bara se att skillnaden i faktisk spelprestanda är försumbar. Hade på basis av att Strix-kortet både drar avsevärt mindre och går svalare (hittar inget som talar om ljudnivå men kan slå vad om att Strix-kortet också går tystare) för vad jag förmodar är samma spelprestanda valt det över Gigabyte. Sitt du och var nöjd med ditt kort men bete dig inte som att du har aktier i Gigabyte.

Skrivet av At The Gates:

Vad säger ni om Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC då istället, har blivit erbjuden det också nu.

Hade inte accepterat det om jag inte fått mellanskillnaden och Trinity-kortet för 7825 som det annonserades ut för vid release, mer är det inte värt. Det har en sämre kretsdesign, går varmare och klockar sämre. Tänker att om du kan vänta på något bättre så gör det.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det börjar bli väldigt löjligt nu, du försöker hävda dig med en benchmark där strix-kortet fattas och genom att säga att Gigabytes kort är bättre än MSIs. Här är Strix-kortet, du kan göra din research och gräva fram en vettig recension på gigabytes kort som stärker att "jag har fel :P" men i slutänden kommer du bara se att skillnaden i faktisk spelprestanda är försumbar. Hade på basis av att Strix-kortet både drar avsevärt mindre och går svalare (hittar inget som talar om ljudnivå men kan slå vad om att Strix-kortet också går tystare) för vad jag förmodar är samma spelprestanda valt det över Gigabyte. Sitt du och var nöjd med ditt kort men bete dig inte som att du har aktier i Gigabyte.

Som jag skrev tidigare är det i din fulla rätt att välja vilket kort du vill. Jag ville bara ge en mer nyanserad bild över ditt kategoriska "sämre" uttalande för jag tycker inte det stämmer. Och jag tycker det skulle vara synd om någon inte får ett kort baserade på felaktiga kommentarer, t ex att de skulle alla ha problem med kabeldonen. Det, min bäste herre, var allt.

Och tack, jag har aldrig varit så nöjd med prestandan på ett grafikkort som det jag har nu. Trots att det 'är "sämre"...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Lego Master

Det låter mer och mer som man gjorde rätt val att avvakta 3000-serien ett tag till. Knas med ström, ny kretsleverantör och allt annat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hej då var det dags igen!

Har raderat ett sidospår försök vara respektfulla och trevliga mot varandra: §1

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kila gärna in och rösta hur det har gått med era beställningar:
https://www.sweclockers.com/artikel/30606-veckans-fraga-har-d...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Hur har det gått för er som beställt FE nu med tanke på att Nvidia verkar dra öronen åt sig. Har de cancellerat beställningar eller vad får folk för statusuppdateringar?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hur har det gått för er som beställt FE nu med tanke på att Nvidia verkar dra öronen åt sig. Har de cancellerat beställningar eller vad får folk för statusuppdateringar?

Det här har jag missat, har du något du kan länka till för vidare läsning?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bubbelbabbel:

Det här har jag missat, har du något du kan länka till för vidare läsning?

Sure:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30575-nvidia-pausar-forsalj...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tja!
Hur ser det ut för er som beställde rtx 3080 Asus TUF kortet från Komplett, har många av er mottagit kortet ännu och när blev beställningen mottagen i så fall? Jag lade en beställning strax innan 15:00 17/10, där beställningen togs emot 15:27. Sedan jag lade beställningen har datumet för leverans skjutits upp från 7okt - 17okt - 27 okt och nu idag 7 november, så frustrationen börjar öka något. Finns det någon här som gjorde en senare beställning som ändå har fått sitt kort, tänker kan ha något förtroende för Kompletts kösystem eller inte?

Permalänk

Är det nån i Sverige som har fått sitt Asus Rog Strix 3080? Känns som att det är ett av de mer sällsynta korten runt om i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Är det nån i Sverige som har fått sitt Asus Rog Strix 3080? Känns som att det är ett av de mer sällsynta korten runt om i världen.

Strix OC har kommit flera vågor, men non-OC skulle komma denna vecka eller nästa. Så nästa vecka