Yale Doorman, är ni nöjda?

Permalänk
Lego Master

Vi har kört ett Doorman v2 i 3-4 år nu, bytt batterier två gånger tror jag, senast för nån månad sen.
Tycker det funkar bra. Vi kör Sector Alarm och har fått frågan om vi vill knö in den trådlösa modulen gratis, men har avstått då det i stort sett inaktiverar den enkla åtkomsten med taggar (morsan har ungarna ibland och har problem med koder, minnet..).
Annars tycker jag inte det är några konstigheter. Möjligheten att sätta 24h-koder för hantverkare är nice, och autolåsningen är också trevlig att ha.
Perfekt för grabben att ha en kod, men ingen tagg eller nyckel att tappa bort.

Vi har även sekundära ingångar med vanlig nyckel om så krävs, så har inte sett anledning att gömma 9v-batterier nånstans.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har också haft doorman i ca 5 år, nöjd, har uppkopplat mot verisure och fungerar bra. har inte använt det särskilt aktivt men går att släppa in osv vilket varit smidigt nån gång om året

precis installerat ett id Lock, men än så länge skulle jag inte köra det om jag inte ville åt kompabiliteten med andra taggar än yales..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Har också haft doorman i ca 5 år, nöjd, har uppkopplat mot verisure och fungerar bra. har inte använt det särskilt aktivt men går att släppa in osv vilket varit smidigt nån gång om året

precis installerat ett id Lock, men än så länge skulle jag inte köra det om jag inte ville åt kompabiliteten med andra taggar än yales..

varför skulle du inte köra idlock framför doorman? andra taggar,z-wave osv?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=qZSC1ToZA5s

Det verkar ju vara så där lagomt rolig när den börjar krångla.
Jag som bor i lägenhet utan någon annan väg ut vore det ju dödsdömt för om det började brinna och den smälter/krånglar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Tycker det fungerar bra! Dock skulle jag vilja att rfid-taggarna skulle fungera även om man har det uppkopplat vilket de inte gör.

Enda åsikten är väl att själva handtagen/känslan inte når upp till en "vanliga" tryckare/handtag.

Smidigt med att kunna komma hem helt utan nycklar och båda låsa upp och larma av, vi har separat larm.

Sedan att man kan programmera dygnskoder m.m är smidigt, dock jobbigt att man gör det ifrån knappsatsen som är ju på "utsidan" så lite bökigt i sämre väderlek!

Installerade mitt själv på nån timme, enda krånglet var att man behövde ändra lite när man gick ifrån vänsteröppnat som standard till högeröppnat och behövde göra vissa justeringar som var lite pilliga.

taggarna fungerar även om du har uppkopplat larm, du behöver dock registrera om dem ifall du registrerat dem innan du kopplade upp låset.

Slipper programmera i tråkigt väder med appen

Har Doorman v2 och är nöjd, de medföljande batterierna höll cirka 6 månader, men varnade i god tid att de började bli dåliga.
Dock så var det med runt 25-30 lås eller lås upp per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.youtube.com/watch?v=qZSC1ToZA5s

Det verkar ju vara så där lagomt rolig när den börjar krångla.
Jag som bor i lägenhet utan någon annan väg ut vore det ju dödsdömt för om det började brinna och den smälter/krånglar.

därför använder man idlock, har ett mekaniskt vred på insidan och är i metall.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

varför skulle du inte köra idlock framför doorman? andra taggar,z-wave osv?

chip i hand kompabilitet med fastighetstagg.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.youtube.com/watch?v=qZSC1ToZA5s

Det verkar ju vara så där lagomt rolig när den börjar krångla.
Jag som bor i lägenhet utan någon annan väg ut vore det ju dödsdömt för om det började brinna och den smälter/krånglar.

Vårat första gav sig själva kolven på så det gick inte ens att öppna. Bråkade med Yales support bra länge, va som att tala med en EK, sen ringde jag Bauhaus där vi köpt det och dom viste mkt väl om problemet så fick ett nytt (Var ju tur att man inte satt i skruvarna som bara går åt ena hållet. Kör fortfarande med vanliga skruv idag, ifall det skulle hända igen. Men sedan vi fick nytt så har det faktiskt fungerat riktigt bra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Valde Yale doorman när vi flytta in i en lägenhet förra året. Jag ville byta lås för att jag upplevde att vi inte fått alla nycklar. Misstänker att lägenheten tidigare har hyrts ut, typ Airbnb. Jag installerade låset själv, det var inte enkelt men gick på ca 4h. Vi har även Verisures låsmodul så vi kan öppna dörren från mobilen. Verisure har ringt mig en gång på ett år för att erbjuda ett larm, som jag tackat nej till.

Jag är väldigt nöjd, sambon tycker det var en onödig utgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

chip i hand kompabilitet med fastighetstagg.

hänger inte riktig med här, idlock har chip för hand som stödjer båda standarderna?
doorman har ju inget sådant utan bara sina egna chip.
så hur är doorman bättre?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lodisen:

https://www.youtube.com/watch?v=qZSC1ToZA5s

Det verkar ju vara så där lagomt rolig när den börjar krångla.
Jag som bor i lägenhet utan någon annan väg ut vore det ju dödsdömt för om det började brinna och den smälter/krånglar.

Jag vet inte om han inte vet bättre, eller har en agenda med videon, men iaf på vårt Doorman kan man "övervrida" på låsvredet åt öppna-hållet för att komma åt en mekanisk override och låsa upp trots fel på elektroniken eller slut på batteri (eftersom du inte kommer åt 9v-polerna inifrån).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hänger inte riktig med här, idlock har chip för hand som stödjer båda standarderna?
doorman har ju inget sådant utan bara sina egna chip.
så hur är doorman bättre?

jag sa inte att doorman var bättre, utan att idlock hade en del fördelar men om man inte vet att man behöver de fördelarna.. så..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

jag sa inte att doorman var bättre, utan att idlock hade en del fördelar men om man inte vet att man behöver de fördelarna.. så..

Ok, tolkade denna raden som det där du säger att du inte skulle köra det om du inte vill åt andra taggar

"precis installerat ett id Lock, men än så länge skulle jag inte köra det om jag inte ville åt
kompabiliteten med andra taggar än yales.."

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ok, tolkade denna raden som det där du säger att du inte skulle köra det om du inte vill åt andra taggar

"precis installerat ett id Lock, men än så länge skulle jag inte köra det om jag inte ville åt
kompabiliteten med andra taggar än yales.."

ja men det är väl mer för att jag är van vid doorman, och det inte kräver att man borrar i dörren, tex. samt att varför betala mer för något bättre om man inte behöver det (om det inte är ens hobby såklart)..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Det som är kul är att kunna låsa upp på mobilen och se status om man har låst eller inte, att man kan sätta tillfälliga koder till folk. Glömmer man när man ska gå och lägga sig så är det bara att låsa från sängen, annars är det inte så stor fördel mot vanliga lås. Tycker också att kolven är lite si så där efter många lås/upplås men det kanske bara har med smörjningen att göra... inte expert så...

Permalänk
Medlem

Är Yale speciellt "smart"? Går det att automatisera händelser m.m (t.ex. tända en lampa när man låser upp)?

Jag valde ID Lock främst pga Z-Wave och att man enkelt kan inkludera det i -vad man nu använder för smart hubb- (i mitt fall SmartThings). Man slipper vara låst till Yales (Verisure?) app och extremt mycket billigare taggar.

Jag föredrar att styra mitt hem från en och samma app, inte ha en för lampor, en för lås, en för dammsugare osv.

Chip i handen är också något jag kan tänka mig i framtiden, men det får nog vänta lite.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är Yale speciellt "smart"? Går det att automatisera händelser m.m (t.ex. tända en lampa när man låser upp)?

Jag valde ID Lock främst pga Z-Wave och att man enkelt kan inkludera det i -vad man nu använder för smart hubb- (i mitt fall SmartThings). Man slipper vara låst till Yales (Verisure?) app och extremt mycket billigare taggar.

Jag föredrar att styra mitt hem från en och samma app, inte ha en för lampor, en för lås, en för dammsugare osv.

Chip i handen är också något jag kan tänka mig i framtiden, men det får nog vänta lite.

chip i handen är jäkligt nice, är du inte nålrädd löser man det hemma vid köksbordet, bara be någon lyfta skinnet åt en och se till så man inte sticker för djupt och hamnar i muskeln, och är noga med hygienen. eller så går man till tatueraren. kolla dock vilket chipp du väljer så man kör på ett med dubbla standarder dvs både rfid och nfc typ, denna körde körde jag på: https://dangerousthings.com/product/next/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu får gärna Doorman V3 dyka upp!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har kört en Yale Doorman v2 sen 2017. Är sjukt nöjd med denna och väldigt smidigt med barnen. Gällandes försäkringsbolaget, så pratade jag med IF i samband med inflytt och montering. Yale var absolut godkänt så länge man körde kod eller kod+bricka sa de då. Det kan ju ha ändrats sedan dess. Då vi har kopplat med Verisure-larmet så kör vi ändå bara kod (slipper dessutom bry oss om borttappade brickor eller nycklar). 6-siffrig kod och alla har sin egen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har själv ett som är uppkopplat dock utan larm och vi har taggar samt kod för säkerheten.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Ja, snart är dom nästan i kapp ID Lock som har funnits ett bra tag. Kanske blir version 4 mer intressant för mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Har varit sugen på Yale doorman ett tag och funderar om V2 är ok eller om det är värt merkostnaden för V3? Någon som gjort en analys på detta? Den verkar nästan dubbelt så dyr (3k mot 5k) vad jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har varit sugen på Yale doorman ett tag och funderar om V2 är ok eller om det är värt merkostnaden för V3? Någon som gjort en analys på detta? Den verkar nästan dubbelt så dyr (3k mot 5k) vad jag har sett.

Här finns tabell med skillnader:
https://www.yalehome.se/sv/sa-fungerar-det/sa-valjer-du-las/

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bluetrain:

Har varit sugen på Yale doorman ett tag och funderar om V2 är ok eller om det är värt merkostnaden för V3? Någon som gjort en analys på detta? Den verkar nästan dubbelt så dyr (3k mot 5k) vad jag har sett.

Skrivet av OldDog:

TL:DR;
Det verkar främst vara smartfunktioner som är utökade. App-access ingår som standard, även bluetooth för lokal åtkomst och integration med Google Home. Möjlighet till fler programmerade användare (10 -> 30). Integrerad ringklocka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

TL:DR;
Det verkar främst vara smartfunktioner som är utökade. App-access ingår som standard, även bluetooth för lokal åtkomst och integration med Google Home. Möjlighet till fler programmerade användare (10 -> 30). Integrerad ringklocka.

Tack. Spontant är frågan om det är värt det, givet kostnaden? Att kunna koppla ihop med smarta hemmet är såklart bra men frågan är hur mkt batteri det drar och man behöver byta batteri ofta om det är uppkopplat hela tiden.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bluetrain:

Tack. Spontant är frågan om det är värt det, givet kostnaden? Att kunna koppla ihop med smarta hemmet är såklart bra men frågan är hur mkt batteri det drar och man behöver byta batteri ofta om det är uppkopplat hela tiden.

Oklart. Men jag räknar med att V2 inte längre finns i handeln när vårt går sönder, så jag har ställt in mig på ett L3 när det väl blir dags. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Vet inte vad alla mina kollegor tycker, men än så länge är jag nöjd med Doorman V2N vi har här på kontoret förutom att man bara kan ha 10 brickor. Väldigt typiskt att L3 dök upp bara månaden efter jag installerade V2N här, men vi kommer byta på sikt så alla kan få en bricka hit.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kenneth:

Vet inte vad alla mina kollegor tycker, men än så länge är jag nöjd med Doorman V2N vi har här på kontoret förutom att man bara kan ha 10 brickor. Väldigt typiskt att L3 dök upp bara månaden efter jag installerade V2N här, men vi kommer byta på sikt så alla kan få en bricka hit.

Enda jag tänkt på är att den är lite dålig på att läsa brickorna. Får stå och vifta rätt mycket med dem.

Visa signatur

240p är livet