AMD "Big Navi" uppges nå klockfrekvenser över 2,3 GHz

Permalänk
Medlem

Undra om stressade köpare av överprisade 2080Ti på beg marknaden (och då även 2080 Super/2080 och 2070) får ångra sig bittert.

Permalänk

Jag tror, att korten kommer att vara above the average expectation.

Men, jag tror också att precis som vad gäller Zen 3, att AMD tänker ta ordentligt betalt. Dom är nu aningen 'drunk with power' efter att ha kunnat omvända så mycket intel-fans till Ryzen, och har dom ett kort som är låt säga något bättre än 3070, så kommer det bli dyrare än 3070.
Har dom ett kort som är bättre än 3080, så kan det bli märkbart dyrare än 3080. Varför? Jo, eftersom så många datorägare plötsligt fått en sällan skådad panik över att deras spelprestanda plötsligt är ohållbart låg, och Nvidia satsade allt på en pushad paperlaunch för att 'frontrunna' AMD, och nu får den backlash dom förtjänar, så tänker AMD säga:

Vi har produkten, ni har suget. Vi kostar ungefär som det ni var beredda att köpa från Jensen. Skillnaden blir den att ni får vår produkt nu (eller betydligt snabbare iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Jag tror, att korten kommer att vara above the average expectation.

Men, jag tror också att precis som vad gäller Zen 3, att AMD tänker ta ordentligt betalt. Dom är nu aningen 'drunk with power' efter att ha kunnat omvända så mycket intel-fans till Ryzen, och har dom ett kort som är låt säga något bättre än 3070, så kommer det bli dyrare än 3070.
Har dom ett kort som är bättre än 3080, så kan det bli märkbart dyrare än 3080. Varför? Jo, eftersom så många datorägare plötsligt fått en sällan skådad panik över att deras spelprestanda plötsligt är ohållbart låg, och Nvidia satsade allt på en pushad paperlaunch för att 'frontrunna' AMD, och nu får den backlash dom förtjänar, så tänker AMD säga:

Vi har produkten, ni har suget. Vi kostar ungefär som det ni var beredda att köpa från Jensen. Skillnaden blir den att ni får vår produkt nu (eller betydligt snabbare iaf).

Tror inte det blir mycket dyrare, blir dock inte billigare.

Permalänk
Medlem

Vattenkyler man 3080/3090 så kommer boost ligga hela tiden uppåt 2100 mhz kanske högre. Det är temps som sänker den. Power limit kickar in en bit upp också så klart.

Då kan man börja jämföra kärnor och annat mellan nvidia och amd och inte bara kika på boost då det inte skiljer lika mycket.

Permalänk
Medlem

Svårt att sia om AMDs beslut då man inte har deras kostnadskalkyler och produktionsschema framför sig. De har säkert spenderat en del på undersökningar och estimat som ska ge en bild av hur många det finns som vill ha ett nytt kort, inte bryr sig nog om Raytracing för att vänta och inte orkar vänta på att fler 3080 och 3070 ska bli tillgängliga.

Finns det efterfrågan är det ren förlust att inte ta ut ett tillräckligt högt pris, men med Nvidias sjabblande så har AMD ett tillfälle som bara kommer en eller två gånger per decennium och då kanske de är beredda att kräva lägre priser, så de hinner få in en fot innan tillräckligt med 30-seriekort kommer till butikerna.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettu92:

Skulle lätt köpa denna istället för en 3080. MEN man har en gsync skärm så..

Funkar inte de flesta syncar med varandra inofficiellt? Har en freesync skärm med gsync funkar utan problem. Är det verkligen så exklusivt på vissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Men, jag tror också att precis som vad gäller Zen 3, att AMD tänker ta ordentligt betalt. Dom är nu aningen 'drunk with power' efter att ha kunnat omvända så mycket intel-fans till Ryzen, och har dom ett kort som är låt säga något bättre än 3070, så kommer det bli dyrare än 3070.

Det kan dom helt klart göra, och förmodligen ändå få sålt sina kort.
Men, med tanke på Nvidias uppenbara problem med Samsungs process, och dom förmodat höga kostnaderna för ett kort (enligt nån partner låg BOM på $600 för ett 3080) så har Nvidia målat in sig i ett hörn där dom får svårt att sänka priserna om AMD skulle gå in lågt. Och dom har redan utnyttjat det största varianten av Ampere kretsen till 3080, så något utrymme för nått 3080ti med 30% mer prestanda finns ju inte.
M.a.o. kan AMD skada Nvidias marginaler och marknadsandel rätt ordentligt om dom prissätter kortet tillräckligt lågt (under förutsättning att dom kan leverera tillräcklig mängd).
När det gäller Zen 3 mot Intel är det inte lika enkelt, Intel producerar enorma mängder chip på en väldigt mogen in-house process, och skulle utan vidare kunna sänka sina priser om dom ville.

En sak som i min mening talar emot låga Navi priser är att det är mindre lönsamt att tillverka stora 500mm2 grafikkretsar när dom kan få ut kanske 10-15st 75mm2 Zen chiplets på samma wafer yta och sedan potentiellt sälja Epyc CPUer istället som har väldigt mycket högre marginal. Även en Zen 3 med bara en chiplet och en billig I/O die säljs ju för mellan 3-5000 kr, och den har inget dyrt kretskort eller massa minne som också kostar på.
Det hela hänger nog på hur mycket överkapacitet AMD har hos TSMC.

Permalänk
Medlem

Så anledningen till NVIDIAs papperslansering är att de ville vara "först" på marknaden samtidigt som de vill avvakta och se vad AMD kan prestera med sin svit?

1. Oj, AMD gav mer bfb = Släpp 3080 med 20 Gb och 3070 till ett tillräckligt lågt pris.
2. Opps, AMD kunde inte konkurrera = Ge återförsäljarna tillgång till lagerhallarna med väntande 3080.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Daniel75:

Vattenkyler man 3080/3090 så kommer boost ligga hela tiden uppåt 2100 mhz kanske högre. Det är temps som sänker den. Power limit kickar in en bit upp också så klart.

Då kan man börja jämföra kärnor och annat mellan nvidia och amd och inte bara kika på boost då det inte skiljer lika mycket.

Du kan ju vattenkyla RDNA2 också...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Jag tror, att korten kommer att vara above the average expectation.

Men, jag tror också att precis som vad gäller Zen 3, att AMD tänker ta ordentligt betalt. Dom är nu aningen 'drunk with power' efter att ha kunnat omvända så mycket intel-fans till Ryzen, och har dom ett kort som är låt säga något bättre än 3070, så kommer det bli dyrare än 3070.
Har dom ett kort som är bättre än 3080, så kan det bli märkbart dyrare än 3080. Varför? Jo, eftersom så många datorägare plötsligt fått en sällan skådad panik över att deras spelprestanda plötsligt är ohållbart låg, och Nvidia satsade allt på en pushad paperlaunch för att 'frontrunna' AMD, och nu får den backlash dom förtjänar, så tänker AMD säga:

Vi har produkten, ni har suget. Vi kostar ungefär som det ni var beredda att köpa från Jensen. Skillnaden blir den att ni får vår produkt nu (eller betydligt snabbare iaf).

Jag ser inte någon anledning för AMD att bli giriga. Ja, CPU:erna går bra och där kan de äntlgen börja ta betalt då dom faktiskt är marknadsledande nu. Men på GPU sidan är dom fortfarande för små för att kunna buffla in sig sälja till rövarpriser så länge nVidia inte kan leverera kort.
AMD's strategi är nog långtgående. Ta marknadandelar och komma tillbaka. Precis som man gjorde med Ryzen.
Har AMD dessutom billigare tillverkning och högre yield, billigare minnen och minnesbus, billigare kylare så borde dom kunna sälja sina kort till ett lägre pris och ändå tjäna pengar på varje sålt kort. AMD kommer lägga sig prismässigt under nVidia i varje klass, även om dom faktiskt slår nVidias motsvarighet tror jag. Dom behöver som sagt marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Jag tror, att korten kommer att vara above the average expectation.

Men, jag tror också att precis som vad gäller Zen 3, att AMD tänker ta ordentligt betalt. Dom är nu aningen 'drunk with power' efter att ha kunnat omvända så mycket intel-fans till Ryzen, och har dom ett kort som är låt säga något bättre än 3070, så kommer det bli dyrare än 3070.

Nja, med Zen3 har de både momentum och prestandakronan. Med Navi2 kommer de sakna båda, speciellt det förstnämnda. Visst kan de ta mycket betalt, men det vore att skjuta sig själv i foten. 7nm är inte SÅ dyr, Zen2 har tillverkats på det i mer än ett år och yields har mognat.

Permalänk
Medlem

Om det ligger i 3080 nivå så är det väll bra, det som avgör blir väll då raytracing samt ev uppskalningsmetoder?

Permalänk
Medlem

Tror personligen inte att AMD kan ta ut speciellt höga priser denna gång då det de helt enkelt inte har det "trust" kapitalet hos användarna som Nvidia har för närvarande, exempelvis kan Radeon kort historiskt ha ansets vara:

Långsammare
Inte ha samma features
Inte ha samma stöd i vissa spel
Drivers "anses" fortf labila
etc etc

Ovan stämmer generellt sett inte men är något som hänger kvar, så jag tror att de iom RDNA2 först måste visa att de kan men fortfarande måste slås med pris, för att därefter med RDNA3 göra en Zen3 och ta ut ett "bättre" pris.

Rent generellt lär färre köpa RDNA2 i dagsläget och speciellt då om Nvidia klår dem i allt och om AMD skulle visa sig vara för nära i pris.

IMHO.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Testpilot

Det lutar åt AMD en del nu faktiskt.

Jag söker ren rå prestanda. Jag vill ha ett kort som är vassare än 2080Ti nu denna generation. Sitter idag och väntar på mina 3080 ordrar, men kan AMD leverera något mellan 3070/3080 kan det vara intressant för egen del med. Men det förutsätter rätt pris också för att det ska vara värt att hoppa G-Sync och DLSS framförallt (RTX är najs, men en feature jag kan helt klart kan leva utan).

Håller tummarna på RX 6900XT och max -5% av RTX 3080 prestanda för en prislapp om max 6500kr och GOD TILLGÅNG framförallt, så man faktiskt kan få tag på ett kort inför CP77-lanseringen i November..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Viking
Skrivet av Anthraxious:

Funkar inte de flesta syncar med varandra inofficiellt? Har en freesync skärm med gsync funkar utan problem. Är det verkligen så exklusivt på vissa?

AMD-kort funkar inte med G-sync. Men Nvidia-kort fungerar oftast med freesync.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Att AMD kommer presentera korten den 28:e betyder inte nödvändigtvis att de kommer säljas strax efter. Det kan ta några veckor innan det har kommit igång ordentligt. Men man kan ju hoppas att de kommer ha fått upp tillgången till november, det tror jag nog.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

AMD-kort funkar inte med G-sync. Men Nvidia-kort fungerar oftast med freesync.

Ah intressant. Bättre att investera i freesync skärmar då eftersom de är både billigare och funkar med båda

Permalänk
Viking
Skrivet av Anthraxious:

Ah intressant. Bättre att investera i freesync skärmar då eftersom de är både billigare och funkar med båda

Ja, men G-sync brukar dock vara bättre. Men tycker själv inte att det är riktigt värt pengarna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med coilwhine som aldrig tidigare uppnåtts om inte branchen tar tag i kostnadsbesparingarna på komponenter vilket inkluderar spolar som inte fylls med resin.

Vet du om att där är coil whine utöver det vanliga eller slängde du bara ur dig något? Jag tror inte ett dugg på att man sparar in på komponenter (spolar i det här fallet). Det kan inte ligga någon sanning i att företagen skulle spara in någon dryg hundralapp om det innebar att alla deras kort skulle vara utan spoltjut, det säger ju sig självt. Vissa kort är tysta andra inte och det är vad jag vet samma spolar på korten. Företagen hade troligtvis varit tvungna att testa alla manuellt om dom vill vara säkra på att dom är helt tysta. Det är säkert även så att få är helt ljudlösa.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

AMD-kort funkar inte med G-sync. Men Nvidia-kort fungerar oftast med freesync.

Är väl ändå bara de med G-Sync modul som inte är kompatibla? De som använder VESA Adaptive Sync/Freesync men kallas G-Sync bör det inte vara något problem med.

Man bör kolla nogrannt vad som gäller för skärmen i fråga. Bägge mina kör modul men nyare skärmar verkar mest köra just VESA Adaptive Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@M89

Och sen vet vi ju inte om det är det minsta kortet ur serien eller det starkaste.

Troligtvis är det deras bästa. Verkar inte speciellt troligt att dom velat förhandsvisa något annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon5930:

Är väl ändå bara de med G-Sync modul som inte är kompatibla? De som använder VESA Adaptive Sync/Freesync men kallas G-Sync bör det inte vara något problem med.

Man bör kolla nogrannt vad som gäller för skärmen i fråga. Bägge mina kör modul men nyare skärmar verkar mest köra just VESA Adaptive Sync.

Men då brukar dem ju alltid kallas "g-sync compatible", eller?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Funderade precis kring detta när jag läste din post. Största kretsen har ju 80 cu, skulle det då, teoretiskt, kunna vara 1,37*2 dvs 2,74 ggr snabbare än 5700 XT?

Då snackar vi ju löjligt mkt snabbare än ett 3080. Eller är det ngt annat som jag missar totalt?

Detta förutsätter att det inte är någon diminishing return, vilket är lite naivt. Men vi får se. det ser lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Ah intressant. Bättre att investera i freesync skärmar då eftersom de är både billigare och funkar med båda

Svaret är inte så enkelt men nästan. Äldre Gsyncskärmar har en modul i sig som gör att sync enbart fungerar ihop med Nvidiakort. Så i det fallet helt klart. Vill man ha sync krävs Nvidia.

Efter påtryckningar har Nvidia börjat tillåta att Freesync kan användas till deras kort dock eftersom inget direkt hindrade det förutom Nvidia själva. Men de garanterar inget på skärmar de inte certifierat och verifierat att skärmen kan erbjuda en enligt dem bra upplevelse. Detta eftersom många tillverkare slängde med freesync på skärmar där det inte har att göra men ger en symbol till de kan marknadsföra...sen att det knappt fungerar skiter de i.

Detta har ju dock styrts upp lite på senare tid. Dels pga AMD styrt upp och har nivåer av freesync så man vet om det är bra grejer eller budget för gratis marknadsföring. Men också pga Gsync har ju också olika grader sedan Nvidia tillät sina kort att nyttja freesync. Minns inte vad de kallade dem dock men är det Gsync med en modul i är det högsta och finaste nivån och så finns nivåer under det där Freesyncskärmar kan kvala in beroende på hur väl de fungerar osv.

Typ något i denna stilen är situationen i dagsläget.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är väl ändå bara de med G-Sync modul som inte är kompatibla? De som använder VESA Adaptive Sync/Freesync men kallas G-Sync bör det inte vara något problem med.

De senaste G-Sync-modulerna i nya skärmar är tydligen kompatibla med Freesync.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Vattenkyler man 3080/3090 så kommer boost ligga hela tiden uppåt 2100 mhz kanske högre. Det är temps som sänker den. Power limit kickar in en bit upp också så klart.

Då kan man börja jämföra kärnor och annat mellan nvidia och amd och inte bara kika på boost då det inte skiljer lika mycket.

Så du ställer ett vattenkyld 3080 mot luftkyld Big Navi? Wow.

Permalänk
Medlem

Kul med lite konkurrens på marknaden, hoppas AMD åtminstone kommer få fram 5st kort till release så alla slipper slåss om korten. Nvidias 4st kort skapade som sagt lite kaos.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om det ligger i 3080 nivå så är det väll bra, det som avgör blir väll då raytracing samt ev uppskalningsmetoder?

Har inte hört mycket angående RT prestanda. Vore trist ifall det blir en akilleshäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Så du ställer ett vattenkyld 3080 mot luftkyld Big Navi? Wow.

Får man inte vara lite grön fanboy iallafall ?

Permalänk
Medlem

Spännade!
Jag misstänker att AMD kommer prestera mycket bra i de "lägre" upplösningarna, 1080, 1440.
3080 och 3090 är förhållandevis klena där, ligger "nära" sina föregångare.

Jag tror:
1) AMD gjorde helt rätt som satsade på ökad frekvens
2) Nvidia gjorde helt fel som satsade på Samsung

I vilket fall som helst, bra för oss konsumenter då vi förhoppningsvis kommer ha konkurrens på riktigt!
(känns även som att mina AMD aktier kommer må bra av detta )