Permalänk
Medlem

Bahnhof och Tp-link problem

Hej!Har ett bekymmer som jag inte blir klok på.
Igår gick mitt internet medan jag kollade på tv. kunde inte hitta någon driftstörning så jag lät det bero tills idag och har hållt på tills jag blivit tokig.

Jag har Bahnhof som leverantör och kör med en ny TP-link archer ax50 köpt i augusti och efter det har jag även ett tl-link deco p7 mesh system.
Allt funkade kanon sen bara dök det. nu till det intressant.
Jag testar att starta om allt och fabriksåterställa min router ax50 alltid med samma resultat, ingen internet anslutning. testar med datorn direkt i min fiberconverter och kommer då ut på internet utan problem. testar åter igen med ax50 men samma resultat, får dock ip adress men ändå inget internet.
testar då att koppla min deco p7 som router direkt på fiberconvertern men händer samma här, jag får ingen internet anslutning.

Letar då fram en riktigt gammal asus router och då får jag internet anslutning.
Kopplar på mitt deco mesh efter asus routern och det funkar klockrent. testar då att köra ax50 på ena porten i asus routern och då funkar allt och jag får internet anslutning och kan köra wifi och allt.

vad kan detta bero på? kan bahnhof lagt in någon typ av spärr mot tp-link produkter?
routrana funkar ju uppenbarligen men inte när dom sitter kopplade direkt på fiberconvertern.'och som sagt det har funkar felfritt sen i augusti.
nån som vet vad det kan vara?

Permalänk
Vila i frid

För att felsöka din TP-LINK router om den är trasig eller inte kan du koppla någon av dina ASUS-wan till väggen och sen ASUS-lan till TP-LINK-wan och din dator till TP-LINK-lan. Seriekoppla och därmed dubbel-NAT'a funkar men är inget man normalt gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För att felsöka din TP-LINK router om den är trasig eller inte kan du koppla någon av dina ASUS-wan till väggen och sen ASUS-lan till TP-LINK-wan och din dator till TP-LINK-lan. Seriekoppla och därmed dubbel-NAT'a funkar men är inget man normalt gör.

Det är ju precis det jag har gjort och kan konstatera att routrarna verkar vara felfria. Men när jag kopplar tp--link wan till fiberconverter så har jag inte internet.
Det är därför frågan uppstår om bahnhof kan ha gjort någon uppdatering där dom blockat tp-link med tanke på att två olika tp-link routrar inte fungerar men en gammal asus fungerar.

Blir väldigt förvirrad över detta

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft problemet? Så det inte bara är en tillfällighet att stadsnätet har strul och de mac-adresser som var aktiva när felet uppstod inte fungerar för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur länge har du haft problemet? Så det inte bara är en tillfällighet att stadsnätet har strul och de mac-adresser som var aktiva när felet uppstod inte fungerar för tillfället

Skulle kunna vara en sån grej. Började vid 21:30 igår och ligger fortfarande. Dock förklarar det bara att det inte funkar på ax50 routern som då var inkopplad direkt efter fiberconvertern.
Deco routern ligger som mesh efter ax50 vilket gör att den mac adressen inte syns så den borde då funkat att köra som router men det gör den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oneill83:

Skulle kunna vara en sån grej. Började vid 21:30 igår och ligger fortfarande. Dock förklarar det bara att det inte funkar på ax50 routern som då var inkopplad direkt efter fiberconvertern.
Deco routern ligger som mesh efter ax50 vilket gör att den mac adressen inte syns så den borde då funkat att köra som router men det gör den inte.

Ja det låter konstigt och att det varar så länge. Vad bor du och vilket stadsnät?

Permalänk
Vila i frid

Din TP-LINK kan förmodligen spoofa MAC-adressen för sin WAN-port. Låna MAC-adressen från någon av de ASUS-routers som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oneill83:

Hej!Har ett bekymmer som jag inte blir klok på.
Igår gick mitt internet medan jag kollade på tv. kunde inte hitta någon driftstörning så jag lät det bero tills idag och har hållt på tills jag blivit tokig.

Jag har Bahnhof som leverantör och kör med en ny TP-link archer ax50 köpt i augusti och efter det har jag även ett tl-link deco p7 mesh system.
Allt funkade kanon sen bara dök det. nu till det intressant.
Jag testar att starta om allt och fabriksåterställa min router ax50 alltid med samma resultat, ingen internet anslutning. testar med datorn direkt i min fiberconverter och kommer då ut på internet utan problem. testar åter igen med ax50 men samma resultat, får dock ip adress men ändå inget internet.
testar då att koppla min deco p7 som router direkt på fiberconvertern men händer samma här, jag får ingen internet anslutning.

Letar då fram en riktigt gammal asus router och då får jag internet anslutning.
Kopplar på mitt deco mesh efter asus routern och det funkar klockrent. testar då att köra ax50 på ena porten i asus routern och då funkar allt och jag får internet anslutning och kan köra wifi och allt.

vad kan detta bero på? kan bahnhof lagt in någon typ av spärr mot tp-link produkter?
routrana funkar ju uppenbarligen men inte när dom sitter kopplade direkt på fiberconvertern.'och som sagt det har funkar felfritt sen i augusti.
nån som vet vad det kan vara?

Vet ej om det är glädjande för dig men jag känner igen det här problemet exakt mer eller mindre.

Jag kör ett unifi-system på sommarstället där vi har Banhof fiber. Ett tag så rullade allting fint och det fungerade som det skulle, men sen började problemen...

Jag fick problem med att banhofs router slutade dela ut ipadresser när man bytte accesspunkt. Dvs anslöt du dig till en och gick upp till det andra huset så fick du ingen ny ip-adress. Jag ändrade inget för att det skulle sluta fungera så kontaktade banhof.

Banhof må värdera folks privatliv men deras support är under all kritik och huvudanledningen till att jag inte rekommenderar banhof.

Jag förklarade hela situationen och frågade om något blivit ändrat, De hävdade enbart att det var Unifi's problem. Jag jobbar som nätverkstekniker och brukar kunna få bra hjälp. De på Banhof var helt okunniga och dessutom ovilliga att hjälpa till. Vet ej hur många gånger jag fick höra "Det är unifi's problem"

Min lösning blev att jag kör banhofs router enbart för IP-telefoni och kör en asus router till resten av nätverket.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har du gått in på http://dhcp.bahnhof.se för att styra leasen så den inte är lagd på fel MAC-adress?
Ja du kommer in på sidan "utan internet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Har du gått in på http://dhcp.bahnhof.se för att styra leasen så den inte är lagd på fel MAC-adress?
Ja du kommer in på sidan "utan internet".

Nej det har jag inte gjort. Ska det verkligen behövas när man kört med det i flera månader?
Det slutade ju fungera medan jag körde netflix och sen var det som sagt samma med en annan tp-link router vid test.

Eller menar du att bahnhof kan ha gjort något då så det blev någon block mot mac adressen helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

Jag försökte mig på samma sak idag. Skulle byta en polares gamla router, förberedde den på ett icke-bahnhof nät, stälde in SSID o lösen osv. allt funkade och det gick att koppla upp.
Drog hem till polaren o då fick jag aldrig internet via routern, när jag kopplade tplink routern mot fiberdosan. Det fungerade direkt med kabel till enhet utan routern.

Löste ni det? eller måste man byta märke?

Visa signatur

// Pancho

Permalänk
Medlem

Jag har ett väldigt liknande problem.
Har rullat på finfint med all hårdvara fram tills nyligen.

Jag kör med en HG2711 från Bahnhof, och en TP-Link EAP245. Då routern står i källaren har jag stängt av WLAN från HGn.

Jag separerade nyligen mitt nätverk i datorer och IoT-devices via två olika WLAN med varsin SSID, kopplat med varsin VLAN-tagg, nätmask, ip-range osv. I routern är dessa VLAN separerade från varandra (ingen trafik får flöda i mellan dem), men har båda tillgång till internet.

Nu, titt som tätt (men upplevelse n är att det händer oftare när jag adresserar något på IoT-nätet, men inte alltid) så dör modemet, och tar ung. en minut på sig för att starta om sig. Dessa självmord kan vara många många timmar, eller 10 minuter mellan varje.

Är det bara Tilgin som är skit?