Fördelar/nackdelar med att ha ett Microsoft-konto för att logga in med i Windows 10?

Permalänk
Medlem

Fördelar/nackdelar med att ha ett Microsoft-konto för att logga in med i Windows 10?

Hej! Undrar kort och gott vilka för- och nackdelar det finns med att ha ett Microsoft-konto i Win 10? Vad är säkrast och bäst? Microsoft-konto eller lokalt konto?

Mvh Mattias

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Vila i frid

Jag ser det hellre som - vill jag vara någons annans produkt att sälja eller inte? I min profession är jag tvungen till det då orifice358 är obligatoriskt, både på kontoret och som "hired gun". Jepp, kör egen DNS och DNSSEC.

Permalänk
Avstängd

Den stora fördelen med kontoinloggning är synkning, så om du exempelvis byter dator eller har flera datorer så synkas många saker mellan dem. Till exempel WiFi-nätverk och lösenord samt skrivbordsbakgrunder och liknande inställningar. Använder du Edge som webbläsare så synkas en hel del saker i den också, favoriter, historik, sparade lösenord och så. Kontot ger också tillgång till Windows butik med appar och så, vilket väl är av varierande nytta beroende på om man använder några appar eller inte, men har du Pro eller bättre Windows så ska man vad jag förstår kunna komma åt butiken utan konto. XBox Gamepass är ju knutet till ditt konto, men jag vet inte om det kräver att du loggar in i Windows med det, på Home lär det behövas i alla fall då det kräver en butik-app för att installera spelen där i. Har du en XBox så kan du hantera den på diverse sätt via XB-appen, men du kan ju göra det mesta på en Android-enhet (eller, antar jag, Iphone/Ipad). Du får också ett OneDrive-konto för molnlagring, men det är typ 5 GB i gratisvarianten så det räcker inte så långt om du vill spara och synka bilder och sånt, och det kan man ju lätt fixa utan att logga in med kontot i Windows ändå.

Nackdelarna med att ha kontot är lite mer diffusa och handlar mest om att det kan vara en säkerhetsrisk att spara inställningar och sånt i molnet. Många klagar också på att man liksom blandar ihop inloggningen till datorn med inloggningen till Windows vilket innebär att de som får låna ens dator också får ens lösenord till hela MS-kontot med mail och allt. Men Windows rekommenderar ju att man sätter upp en pinkod för datoråtkomst som bara funkar på den datorn. Å andra sidan är du ju inloggad där så om du lånar ut datorn kan de ändå komma åt dina mail i Windows och så även om de inte har lösenordet. Men det är ju alltid vanskligt att låna ut sin dator till någon man inte litar på så jag vet inte om det spelar in så mycket. Säkerhetsaspekten vet jag inte om jag lägger så stor vikt vid. Hade jag använt Edge till allt så hade det varit lite känslig information där, men det gör jag inte. Så MS har inte den informationen. Däremot kan de ju komma åt min molnlagring och mail som kommer till min MS-adress, men det har ju inget att göra med om jag loggar in i Windows med kontot eller inte. Det som Windows lägger till är WiFi-nätverk, skrivbordsbakgrunder, kraschrapporter om det blir några sådana och liknande, så inget jag betraktar som några större risker om det kommer ut. Om mitt MS-konto blir hackat så är alltså det värsta OneDrive-åtkomsten med alla mina bilder och filmer från ganska många år, sen min mail, men jag använder inte min MS-mail till några direkt viktiga saker så det är inget större problem. Att hackaren ser vilken skrivbordsbakgrund jag har eller vilka WiFi-nät jag har sparade är liksom ett väldigt litet problem i sammanhanget.

Sen är det inte säkert att man litar på MS förstås. Många gör inte det och då vill man väl undvika att koppla in sig i deras tjänster så mycket som möjligt. Men har man synkning, molnlagring eller liknande så innebär ju det alltid en risk, och MS är väl inte värre än övriga leverantörer på den nivån.

Permalänk
Medlem

Mer uppgifter de kan samla in och knyta till dig skulle jag väl gissa som nackdel. Om någon kommer över ditt konto så är det väl rimligen också mer info de kommer över.

Jag sätter alltid upp egna konton (kör en Windows Domän hemma) och loggar sedan in med mitt Microsoftkonto på Store, Onedrive osv istället.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Då lutar det åt att fortsätta med lokalt konto med andra ord.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW