HiFi-klubbens Samsungerbjudande -Diskussionstråd

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Hur får man 120Hz över HDMI port 4 i 4K med ett RTX 2060? Jag kopplade upp den mot en dator då jag inte vill köra FPS i 60Hz.

Om jag inte är helt ute och cyklar så har inte ditt kort hdmi 2.1 vilket skall krävas för att få 120hz i 4k, 30xx har det

Permalänk
Skrivet av nokialogoshop:

Om jag inte är helt ute och cyklar så har inte ditt kort hdmi 2.1 vilket skall krävas för att få 120hz i 4k, 30xx har det

Precis så är det , 3000 serien har det. Har dock själv inte testa koppla in min dator .

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

Om jag inte är helt ute och cyklar så har inte ditt kort hdmi 2.1 vilket skall krävas för att få 120hz i 4k, 30xx har det

Skrivet av The man swe 90:

Precis så är det , 3000 serien har det. Har dock själv inte testa koppla in min dator .

Jaha, är det därför. Tack! Jag trodde kabeln var för svag eller att programvaran är kass. Jag uppdaterade förövrigt programvaran nyss genom ett USB-minne (automatisk uppdatering går inte, besök https://www.samsung.com/se/support/model/QE55Q90TATXXC/#spec eller motsvarande produktsida för att ladda ner version 1402.6).

Både mitt RTX 3080 och Samsung G7 kommer om en månad så det blir en lång väntan. Jag har redan väntat i över en månad!

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt en tråkig interaktion mellan min Q95T och min "halvsmarta" förgreningsdosa.....

Jag har kopplat TV plus samtliga tillbehör såsom Apple-TV, spelkonsoler o.s.v. till en förgreningsdosa som automatiskt ger ström till all kringutrustning när TV:n startas. Alltså när förgreningsdosan känner av att det som är inkopplat i eluttag #1 börjar dra ström slås automatiskt eluttag # 2-5 igång.

Tycker detta har varit väldigt smidigt.....MEN med den nya TV:n slår min förgreningsdosa ifrån all kringutrustning när TV:n visar riktigt mörka scener Antar att TV:n drar för lite ström då för att dosan ska tro att TV:n faktiskt är igång.....

Någon som vet lämplig ersättningsprodukt jag kan köpa? Vill helst slippa en vanlig gammal förgreningsdosa där man manuellt måste trycka på switchen, eftersom jag vill ha dosan gömd i TV-bänken....

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Jaha, är det därför. Tack! Jag trodde kabeln var för svag eller att programvaran är kass.
Både mitt RTX 3080 och Samsung G7 kommer om en månad så det blir en lång väntan. Jag har redan väntat i över en månad!

Det är lite trixigt att förstå vad som behövs för att få igång 4k 120hz i alla fall tyckte jag det. Tänkte att det var plug-n-play och bara ställa upp refreshraten men det var några fler steg... Först måste man ha en HDMI 2.1 kabel och stoppa den i rätt HDMI port på TV:n (För Q95T är det port 4). Aktivera Game mode på TV:n (Då dyker Gsync alternativen upp). Sätta TV:n som primary display i Windows. Sedan välj 4k upplösning under PC (inte under Ultra HD, HD, SD) då får man möjlighet att välja 120 Hz. Här en screenshot som bevis på att det är möjligt

Jag hade problem att gå igång Game mode på TV:n med mitt RTX 3080 och en 4k 60hz HDMI 2.0 kabel. Så fort jag aktiverade Game mode så inaktiverades automatiskt den skärmen i Windows och gick inte att aktivera igen tills att jag stängde av Game mode. Med en HDMI 2.1 kabel så fungerade allt.

En grej som irriterar mig lite för tillfället är att windows taskbaren ändrar höjd (blir dubbel höjd) när jag går från TV:n (4k) som primary display till att sätta min vanliga (1080p) skärm som primary. Någon som har en fix för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakaliS:

Det är lite trixigt att förstå vad som behövs för att få igång 4k 120hz i alla fall tyckte jag det. Tänkte att det var plug-n-play och bara ställa upp refreshraten men det var några fler steg... Först måste man ha en HDMI 2.1 kabel och stoppa den i rätt HDMI port på TV:n (För Q95T är det port 4). Aktivera Game mode på TV:n (Då dyker Gsync alternativen upp). Sätta TV:n som primary display i Windows. Sedan välj 4k upplösning under PC (inte under Ultra HD, HD, SD) då får man möjlighet att välja 120 Hz. Här en screenshot som bevis på att det är möjligt

Jag hade problem att gå igång Game mode på TV:n med mitt RTX 3080 och en 4k 60hz HDMI 2.0 kabel. Så fort jag aktiverade Game mode så inaktiverades automatiskt den skärmen i Windows och gick inte att aktivera igen tills att jag stängde av Game mode. Med en HDMI 2.1 kabel så fungerade allt.

Okej. Jag måste fortfarande ha ett kort från RTX 3000-serien, eller hur? Hade https://cdon.se/hemelektronik/nordic-2m-kabel-hdmi-2-1-high-s... (https://noerdic.se/products/hdmi-21-cable-2m-hdmi-n1020) fungerat? Alla andra kablar är jättedyra!

Aha, det fanns ett till alternativ i upplösningsinställningen! Nu har jag bara TV:n inkopplad men PC-fältet missade jag ändå. Nu kan jag åtminstone köra 120Hz i 1440p, vilket är mycket bättre än 4K i 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Okej. Jag måste fortfarande ha ett kort från RTX 3000-serien, eller hur? Hade https://cdon.se/hemelektronik/nordic-2m-kabel-hdmi-2-1-high-s... (https://noerdic.se/products/hdmi-21-cable-2m-hdmi-n1020) fungerat? Alla andra kablar är jättedyra!

Aha, det fanns ett till alternativ i upplösningsinställningen! Nu har jag bara TV:n inkopplad men PC-fältet missade jag ändå. Nu kan jag åtminstone köra 120Hz i 1440p, vilket är mycket bättre än 4K i 60Hz.

RTX 30xx serien för hdmi 2.1
Den där kabeln lär fungera

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

RTX 30xx serien för hdmi 2.1
Den där kabeln lär fungera

Okej, tack! Jag beställer nog den men det borde Nvidia eller Samsung egentligen bjuda på tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har upptäckt en tråkig interaktion mellan min Q95T och min "halvsmarta" förgreningsdosa.....

Jag har kopplat TV plus samtliga tillbehör såsom Apple-TV, spelkonsoler o.s.v. till en förgreningsdosa som automatiskt ger ström till all kringutrustning när TV:n startas. Alltså när förgreningsdosan känner av att det som är inkopplat i eluttag #1 börjar dra ström slås automatiskt eluttag # 2-5 igång.

Tycker detta har varit väldigt smidigt.....MEN med den nya TV:n slår min förgreningsdosa ifrån all kringutrustning när TV:n visar riktigt mörka scener Antar att TV:n drar för lite ström då för att dosan ska tro att TV:n faktiskt är igång.....

Någon som vet lämplig ersättningsprodukt jag kan köpa? Vill helst slippa en vanlig gammal förgreningsdosa där man manuellt måste trycka på switchen, eftersom jag vill ha dosan gömd i TV-bänken....

De flesta halvsmarta dito har en känslighetsskruv som du borde kunna mippla med. (kan vara väldigt diskret, kräver ofta en plattmejsel för att skruva på). Förhoppningsvis räcker det.

Permalänk
Medlem

Glada dagar! Även jag kommer att få en Q95:a! Förmodligen leverans nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Vissa säger kontrast på 45, andra ej över 40.
Vad kör ni med för inställningar?
Jag följde någon guide och kör film, warm2 osv.

Nöjd med TVn. Riktigt bra tycker jag!
Fjärrkontrollen borde dock haft direktknapp till källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vissa säger kontrast på 45, andra ej över 40.
Vad kör ni med för inställningar?
Jag följde någon guide och kör film, warm2 osv.

Nöjd med TVn. Riktigt bra tycker jag!
Fjärrkontrollen borde dock haft direktknapp till källa.

Håll nere knapp längst uppe till höger(Ambient mode knappen).

Permalänk
Medlem

Då har även jag mottagit och installerat min tv! Första jag gjorde var att installera samsungs senaste uppdatering via usb-minne Känner mig riktigt nöjd med bilden också, velade mellan att köpa denna eller en LG CX

Permalänk
Medlem

Nu är min Odyssey G7 på väg i alla fall!
Precis som supporten sa, leverans 19-29 oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu är min Odyssey G7 på väg i alla fall!
Precis som supporten sa, leverans 19-29 oktober.

Har veddestagruppen något mejl man kan mejla? Har inte fått någon leveransbesked.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Har veddestagruppen något mejl man kan mejla? Har inte fått någon leveransbesked.

Använde den här när jag inte fick bekräftat via mail.
Dom svara inom 2 arbetsdagar.
Veddestagruppen

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk

Något skit med att komma in på deras sida....förmodar att kampanjen är slut? Hmm. Behöver en bra TV i 55" klassen. Har en TV idag (OLED B7 55" från LG) men behöver nog inte OLED på nästa TV. Samsung Qled ska vara bra, förstår jag? Såg även någon Philips OLED runt 10000 kr. Vad skulle ni satsa på i den storleksklassen? Gärna något med appar och med operativ som uppdateras (LG är lite sisådär med det mesta). Finns app även för Dplay så är det ett plus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Något skit med att komma in på deras sida....förmodar att kampanjen är slut? Hmm. Behöver en bra TV i 55" klassen. Har en TV idag (OLED B7 55" från LG) men behöver nog inte OLED på nästa TV. Samsung Qled ska vara bra, förstår jag? Såg även någon Philips OLED runt 10000 kr. Vad skulle ni satsa på i den storleksklassen? Gärna något med appar och med operativ som uppdateras (LG är lite sisådär med det mesta). Finns app även för Dplay så är det ett plus.

Förstår inte dit byte från en B7 55 till en annan Tv i samma storlek. Jag Valde att gå från en B7 55 tum till 65 tum CX eller 75 tum Q95. Jag valde 75 tum då jag ville åt att få bättre inlevelse till spel och film. Tycker det blev ett bra val.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Nu när fler har fått TVn, vad tycker ni om DSE? Jag funderar på att byta TVn mot en ny i hopp om att den har mindre uppenbar DSE, men samtidigt så förstår jag att det inte går att eliminera. I slutändan så kan jag få en TV som har minst lika dålig DSE eller till och med sämre, och det är allt lite bökigt att packa ner TVn och ta den till butiken, plus att man lär få vänta ett tag på en ny tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Nu när fler har fått TVn, vad tycker ni om DSE? Jag funderar på att byta TVn mot en ny i hopp om att den har mindre uppenbar DSE, men samtidigt så förstår jag att det inte går att eliminera. I slutändan så kan jag få en TV som har minst lika dålig DSE eller till och med sämre, och det är allt lite bökigt att packa ner TVn och ta den till butiken, plus att man lär få vänta ett tag på en ny tv.

Visst finns det lite DSE, men för egen del orkar jag inte ge mig in i jakten på den perfekta teven. Ingen paneltyp är perfekt och jag har personligen hellre lite DSE jag ser ibland än att ständigt oroa mig för innebränningar med OLED om det inte märks av speciellt mycket under vanligt tittande så hade jag kört på med panelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Har veddestagruppen något mejl man kan mejla? Har inte fått någon leveransbesked.

Inte något annat än som redan nämnt, eller som jag skrivit om tidigare i den här tråden. Värt att notera är att jag inte heller fick något leveransbesked förens jag tog kontakt med deras support och fick ett fönster där den skulle levereras.

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Förstår inte dit byte från en B7 55 till en annan Tv i samma storlek. Jag Valde att gå från en B7 55 tum till 65 tum CX eller 75 tum Q95. Jag valde 75 tum då jag ville åt att få bättre inlevelse till spel och film. Tycker det blev ett bra val.

Vi behöver en TV till. Därav min fråga. Beklagar ev. förvirring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Rackarns synd att rabattkoden ”40YEARS” inte funkar längre!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag fick ett mail snabbt om att min skärm är på väg (kommer eventuellt sälja den om jag får bud på minst 5000 kr, just nu är marknaden något överöst med G7-skärmar så kan bli svårt tror jag - annars behåller jag den som reserv!)

Så grymt nöjd med TV:n. Jag hade inte tänkt använda den som min primära (och nu enda) skärm men det blev bäst så. Jag älskar att spela shooters på 27-32"-skärmar men jag får vänja mig. HDR och 4K@120Hz är mumma (just nu 1440p dock)!

Min långa väntan på TV:n är över, nu är det bara RTX 3080 som ska komma med. Cirka tre veckor dit om allt går rätt.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bjöd på en före bild så måste jag lägga upp en efter bild också nu när TVn är uppe!

Väldigt nöjd med köpet, tycker det är riktigt bra bild på det jag kikat på. Kört några filmer, tv serier och sport på den och det är ett extremt lyft från vår gamla LCD LG 42" från 2008.

Hittills är det inget jag stört mig på, har dock inte hunnit spela något ännu men det kommer!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig uppleva lite problem när jag använder undertexter. När undertexterna visas ändras hela ljusstyrkan på hela bilden lite, det är marginellt men ändå något jag märker om jag tänker på det. Är det någon som har liknande problem eller eventuell lösning på det?

Jag har läst på diverse forum och ändrat lite inställningar så som local dimming men inte blivit av med problemet helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marw93:

Jag tycker mig uppleva lite problem när jag använder undertexter. När undertexterna visas ändras hela ljusstyrkan på hela bilden lite, det är marginellt men ändå något jag märker om jag tänker på det. Är det någon som har liknande problem eller eventuell lösning på det?

Jag har läst på diverse forum och ändrat lite inställningar så som local dimming men inte blivit av med problemet helt.

Ja, local dimming orsakar ljusstyrkan att fluktuera vilket blir mer synligt med vit text på svart bakgrund. Vissa har ändrat färgen på subtitles från vit i t ex Netflix-appen (som verkar vara en av de större bovarna gällande detta fenomen, ej säker varför - använder ej tjänsten)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Spelskärmen skickas ut till denna kommande vecka, fan vad man har längtat.

Någon som vet om Q95T har inbyggd chromecast funktioner?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Eftersom jag bjöd på en före bild så måste jag lägga upp en efter bild också nu när TVn är uppe!

https://i.imgur.com/1DqD4h2.jpg

Har ni var sin kikare när ni kollar på TV?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har ni var sin kikare när ni kollar på TV?

Haha inget behov för det längre men innan nya TVn så behövdes det

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3