Xiaomi introducerar trådlös laddning med effekt om hela 80 watt

Permalänk
Medlem

Precis detta jag tycker är framtiden.
Snabbare trådlös laddning.

Andra som Apple kör på värdelösa 15watt och innan så löjligt som 7.5watt. Det tar ju en evighet att ladda mobilen.
Kul det går framåt med trådlös laddning.

Permalänk
Medlem

fast man sliter ju mycket på batteri om det laddas så snabbt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Hejdå batteriet

Äh, det är Kina. De räknar med att slänga batteriet i havet efter ett halvår.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Heja Xiaomi, heja kineser. Har flera Xiaomi produkter (mobil, elscooter, el-tandborste, mobilhållare i bilen etc) Varit oerhört nöjd med de! Är väldigt positivt för utvecklingen som pågår just nu i öst-Asien specifikt Kina. Utmärkta innovationer som på senare år fått mig som kund att välja deras produkter. För 5-10 år sedan skrattade jag som många andra åt kinesiska produkter. Nu skrattar Xiaomi, Huawei etc åt mig. Skratta bäst den som skrattar sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

Vad som inte nämns är effektiviteten på deras teknologi. Trådlös laddning är ett enormt slöseri på ström när den trådlösa laddningen drar 40-50% mer ström än när man laddar via sladd. Hade gärna sett siffror på hur effektiva laddningarna är vid sidan av hur snabbt de laddar.

Fast huruvida det går åt 5 eller 7 kW på årsbasis för att ladda telefonen borde inte spela in speciellt mycket. Har man så mycket ångest över energiförbrukning kan man välja att cykla två km istället för att köra bil samma sträcka så har man sparat in den ökade energianvändningen av laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Imponerande! Kul för Xiaomi.

Det där går ju att styra med mjukvara som det görs i elbilar. Dvs att man aldrig laddar batteriet 0%-100% utan mer 10-90 %. I elbilar står det ju att man har 100% laddning, men skärmen ljuger dig rätt upp i huvet. Egentligen så kanske du har laddat batteriet till 90% eller 95%. Samma sak gäller vid 0%, när bilen säger att "nu köra jag inte en enda centimeter till!" så har du säkert 5-10% kvar och skulle egentligen kunna köra flera kilometer/mil till.

Tyvärr vill inte mobiltillverkarna att batteriet ska hålla längre eftersom då köper inte folk ny mobil varenda år

Det är tvärtom. Tillverkarna gör såhär för att batterierna ska hålla längre. Att elbilar inte laddar helt fullt t.ex. är för att de degraderas väldigt mycket snabbare om cellerna är fulladdade (4.2V).
Och hade de inte haft en cutoff vid låg spänning så hade brinnande elbilar varit vardag När Lithium-celler hamnar under 3V så börjar de ta permanent skada och den interna resistansen ökar vilket leder till en väldig värmeutveckling när det väl laddas igen, vilket kan resultera i brand.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Bra, då är det ännu högre tid att plockas bort kontakterna på telefoner så att de blir sladdlösa för nu kan ju inte ens de värsta kabelkramarna motivera kontakter.

Orka dra med sig en trådlös laddare på tåget. Tror nog vi som reser mycket fortfarande kan motivera en kontakt. Världen är faktiskt lite större än 40 minuter till och från jobbet. ^^

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en induktionsvärmare jag använde på en bil jag hade. Den fick metallen på bilen att rödglöda på några sekunder.

Dessa laddare använder väl induktion för att ladda telefonen?
Så testa att lägg en liten metallbit i mobilskalet och sätt telefonen på laddning

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Kommer ihåg en induktionsvärmare jag använde på en bil jag hade. Den fick metallen på bilen att rödglöda på några sekunder.

Dessa laddare använder väl induktion för att ladda telefonen?
Så testa att lägg en liten metallbit i mobilskalet och sätt telefonen på laddning

Det händer antagligen ingenting. laddspolarna måste känna av varandra för att aktiveras och en åtminstone ett några cm stort metallföremål skärmar så mycket att den kommunikationen misslyckas.

Tycker det vore mer intressant om man kunde ladda med en induktionshäll

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker det vore mer intressant om man kunde ladda med en induktionshäll

Fort som fan skulle det gå. En induktionshäll kan leverera flera kilowatt (tusentals watt) energi att jämföra med denna nyhet på 80 W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Fort som fan skulle det gå. En induktionshäll kan leverera flera kilowatt (tusentals watt) energi att jämföra med denna nyhet på 80 W.

Precis, man lägger på telefonen medans man gör en kopp kaffe så är de färdiga samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.