Bahnhof eller Ownit - Med sikt på låg latency/ping i primärt Europa/Norden

Permalänk
Medlem

Bahnhof eller Ownit - Med sikt på låg latency/ping i primärt Europa/Norden

Hej Alla,

Jag har precis bytt från Telia (Fiber 100/100mbit) till Bredband2 (Fiber 250/250mbit) och bor i Centrala Malmö.
Det jag upptäckte rätt fort var att även om hastigheten är mer än utlovad hos bredband2 så är latencyn till t.ex Frankfurt (Apex servrar) och Amsterdam mycket högre än tidigare från 17ms (Telia) till 36ms(Bredband2). Jag sitter kablad och jämförelsen är apples to apples, dvs samma dator, samma nätverksutrustning. Enda som skiljer är bytet av ISP som gjordes idag.

Jag är medveten om peering och routing hos de olika ISP:erna gör ju att latencyn sjunker beroende på antalet hop till sin endpoint. Tar jag bredbandskollen så kommer bredbandskollen ge mig 10ms till Stockholm men 18ms till Malmö (var jag bor) så routingen är nog inte helt optimal.

Så jag tänker helt sonika byta ut Bredband2 till någon annan operatör (ingen bindningstid). Jag har en hel drös att välja på men jag tänker primärt på antingen Ownit eller Bahnhof (Aldrig Telia igen, av diverse anledningar som gäller själva kundtjänst/fakturasupport som är horribel).

Så är det någon i Malmö eller kanske annanstans i Skåne som har antingen Ownit eller Bahnhof som kan ge ett verdict?

Kanske posta sitt resultat med namet på din ISP med tillhörande bild från Azure latency test (Europa) som finns här:
https://www.azurespeed.com/Azure/Latency

Mitt resultat kan ni se nedan här:

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Kanske hjälper lite iaf Ownit dock Stockholm

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du bytte från Telia? För dyrt?

Har själv Telia men sitter dock på laptopen med wifi atm. Bor i Dalarna.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Med Ownit från norra bohuslän:

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Bahnhof 1000/1000 FTTH
Norra Skåne
ViaEuropa som KO.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100 Fiber
Mitten av Blekinge

Permalänk
Medlem

Körde lite tester (inte helt vetenskapliga med lite malmöbor) här är resultatet.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

En ny kundundersökning ger detta:

Permalänk
Medlem

Första bilden är Telia i Stockholm, andra bilden är Mullvad med en server i Stockholm.

Så oberoende vilken operatör du har egentligen så kan du leta efter en VPN-servern i Malmö som har bättre peering ut mot Europa om det är ett alternativ för dig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det fortfarande stämmer. Men en IT snubbe på ComHem sa att det finns en prioriteringslista över vilka som får använda Telias nät över vatten först.

Varav han sen sa att just då (detta var nog 5 år sen) var det Bahnhof och RIKSNET som låg först.

Detta kunde bevisas genom att trace:a hur hoppen skedde sig över vattnet från sthlm via telias nät där man kunde se att just innan de hoppade ut till telia nätet över vattnet så hoppade det via tele2:s nät (prio2 listan) och med det fick sämre ping mot utlandet.

Ta det med en nypa salt att detta stämmer men på den infon valde jag DÅ RIKSnet pga Bahnhofs höga priser men sen jag fick mycket problem med routingen med RIKSnet så bytte jag till Bahnhof och det blev mycket bättre (dock inte bäst men det är av andra orsaker).

Så min lista är enkel. 1 = Telia om man kan, 2 = Bahnhof om man kan, 3 = dunno inte testat och kommer nog inte testa heller, bibehåller Bahnhof.

De som har ownit,bredband2 etc kan ju göra en tracert mot utlandet och skicka här (ta bort de första hoppen så klart) och sen jämföra med telia,bahnhof,riksnet eller övriga.

ping-test.net

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"