Intel säljer NAND SSD-divisionen till SK Hynix

Permalänk
Melding Plague

Intel säljer NAND SSD-divisionen till SK Hynix

Efter flera år av svag lönsamhet väljer Intel att sälja bolagets division för NAND-minne, men behåller Optane-tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka tillverkare finns kvar nu? Samsung, SK Hynix, vilka mer?

Permalänk
Avstängd

Optane utvecklades tillsammans med Micron om jag minns rätt, nog därför den delen av företaget inte var med i denna deal.

Permalänk
Medlem

Hur ser prestanda och pris ut för Optane-enheter nuförtiden?
Det lät så otroligt lovande innan det lanserades men känns som att det inte riktigt blivit så imponerande som iaf jag trodde det skulle bli.
Visst slår det SSDs inom vissa specifika områden men överlag är inte prestandan direkt överlägsen SSDs. Eller?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vilka tillverkare finns kvar nu? Samsung, SK Hynix, vilka mer?

Micron och Toshiba (kioxia?)

Som håller på med SSD iaf

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur ser prestanda och pris ut för Optane-enheter nuförtiden?
Det lät så otroligt lovande innan det lanserades men känns som att det inte riktigt blivit så imponerande som iaf jag trodde det skulle bli.
Visst slår det SSDs inom vissa specifika områden men överlag är inte prestandan direkt överlägsen SSDs. Eller?

Prestanda=överlägset
Pris=sämst

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Börjar det gå lite sämre för Intel nu?
Tappar marknadsandelar, säljer ut delar av verksamheten och verkar ha problem R&D(SSD och processorer verkar inte utvecklas i så hög takt).

Eller är jag helt ute och cyklar?
Ett tag så var det nästan självklart med Intel processorer och SSD, men i min kommande rigg så lutar det mer åt andra tillverkare.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Fearnox:

Börjar det gå lite sämre för Intel nu?
Tappar marknadsandelar, säljer ut delar av verksamheten och verkar ha problem R&D(SSD och processorer verkar inte utvecklas i så hög takt).

Eller är jag helt ute och cyklar?
Ett tag så var det nästan självklart med Intel processorer och SSD, men i min kommande rigg så lutar det mer åt andra tillverkare.

SSD'S har inte gått så bra som de trott så de säljer av för att fokusera mer på andra verksamheter som cpu och gpu bland annat.

Inget konstigt med det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Lite tråkigt, ibland är det några magra år för att sedan gå rejält med vinst, då kan uthållighet löna sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För bara några år sedan var väl Intel det självklara valet inom SSD, känns som de tappade bollen

Permalänk
Medlem

Tror att en stor del av Intels bristande lönsamhet bland konsumentinriktade SSDer var för att de valde att behålla sitt påtagliga prispremium när de andra tillverkarna till slut började komma ikapp när det gällde prestanda, vilket i vanlig ordning gjorde att man förlorade matchen till konkurrenterna som satsade på prestanda per krona.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Tror att en stor del av Intels bristande lönsamhet bland konsumentinriktade SSDer var för att de valde att behålla sitt påtagliga prispremium när de andra tillverkarna till slut började komma ikapp när det gällde prestanda, vilket i vanlig ordning gjorde att man förlorade matchen till konkurrenterna som satsade på prestanda per krona.

Det där låter väldigt bekant...

Permalänk
Avstängd

Om intel hade sålt optane eller liscensierat ut konceptwr till vem som helst så kanske marknaden hade tagit fart runt optane.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl i Optane som innovationen och alla fördelar ligger. Deras "vanliga" NAND-SSD har ju aldrig riktigt kunnat mäta sig med t. ex Samsung så är väl naturligt att de säljer av tillverkningen.

Är väl också ett svart pengahål för dem att de måste hålla liv i 14nm hela tiden så jag tycker inte det är något konstigt med detta egentligen. SSD-marknaden är ju inget duopol så ingen katastrof om marknaden konsolideras lite där.

Värre vore ju om T. ex AMD avyttrar sin GPU-verksamhet för att den inte är så lönsam och inte kan mäta sig med Nvidia då det på den marknaden i princip bara finns 2 aktörer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det där låter väldigt bekant...

Man skulle nästan kunna se det som ett ganska misslyckat modus operandi.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl i Optane som innovationen och alla fördelar ligger. Deras "vanliga" NAND-SSD har ju aldrig riktigt kunnat mäta sig med t. ex Samsung så är väl naturligt att de säljer av tillverkningen.

Det fanns en tid när Intel var helt överlägsna på SSD och Samsung osv var inte nära eller något man ens ville titta på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det fanns en tid när Intel var helt överlägsna på SSD och Samsung osv var inte nära eller något man ens ville titta på.

Samsungs 830-serie släpptes väl 2011 2012 någon gång. Det var då jag hoppade på SSD-tåget. Vad jag minns så var 830-serien överlägsen det mesta på marknaden, men inte billigast, och sedan dess har de ju behållit prestandakronan, så om Intel var bättre innan dess så känns det som det var rätt många år sedan och så har de i så fall levt på gamla meriter sedan dess, så är väl helt naturligt att de säljer verksamheten.

OPTANE däremot är ju en helt annan historia. Finns väl inget annat idag som ens är i närheten vad gäller accesstid och IOPS, så känns ju klart vettigt att de kör vidare på det de är bra på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Tror att en stor del av Intels bristande lönsamhet bland konsumentinriktade SSDer var för att de valde att behålla sitt påtagliga prispremium när de andra tillverkarna till slut började komma ikapp när det gällde prestanda, vilket i vanlig ordning gjorde att man förlorade matchen till konkurrenterna som satsade på prestanda per krona.

Verkar vara den filosofi som genomsyrar hela företaget sedan ett antal år tillbaka.

Skrivet av Hugashaka:

Man skulle nästan kunna se det som ett ganska misslyckat modus operandi.

Exakt.

Skrivet av BergEr:

Det fanns en tid när Intel var helt överlägsna på SSD och Samsung osv var inte nära eller något man ens ville titta på.

Vilket var ungefär samtidigt som SSD:s fortfarande var relativt nya på marknaden och där styrkretsen Sandforce levde rövare. Framförallt när man körde medföljande firmware. Det var ju här Intel valde att skriva sitt egna firmware som faktiskt gjorde en enorm skillnad och man blev marknadsledande. Problemet var som folk redan påpekat.. priset. Där OCZ och senare även Samsung och Crucial började närma sig Intel i prestanda och stabilitet men ändå till en attraktiv prislapp (för sin tid) så valde Intel att behålla sitt "premium" pris och tappade därför hela marknaden. Detta var kring 2011 då jag införskaffade mig min första SSD. En agility 3 från OCZ som faktiskt fungerar än idag. Då för nästan halva priset av en Intel SSD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

SSD'S har inte gått så bra som de trott så de säljer av för att fokusera mer på andra verksamheter som cpu och gpu bland annat.

Inget konstigt med det.

Tja, inget konstigt kanske, men säljer man av verksamheter har företaget färre ben att stå på, vilket gör det svårare att stå stadigt skulle marknaden börja skaka. Det är också ett tecken på dålig långsiktighet och dåligt ledarskap att hela tiden göra sig av med sidoverksamheter skulle jag säga. Varför går SSD-avdelningen halvdassigt? Inte för att Intel är tekniskt inkompetent, iallafall.

De har resurserna och kunskapen för att kunna vara framgångsrika även med SSD. Där det brister är på andra ställen.

Frånvaron på långsiktighet har vi sett många gånger tidigare från dem, det finns ett mönster av att "ta bollen och gå hem" som Amrisarna säger om framgångarna inte kommer med en gång. Vi såg det med i720s efterföljare, larrabee, xeon phi, Intels alla RISC-satsningar (i960, strongARM med mera) och även Itanic skulle man kunna hävda.

De söker sig alltid tillbaks till den trygga kassakon x86, deras säkra kort. Men kommer den marknaden alltid att finnas där? Utan ett brett sortiment med olika produkter blir det svårt att klara sig om ARM skulle göra brett intåg på konsument- och servermarknaden till exempel. Apple leder nu vägen på konsumentsidan. Hur länge innan fler följer efter? Google skulle enkelt kunna göra det med sin Chrome-serie. Skulle Microsoft byta fokus för windows till ARM istället för x86 (därför att marknaden rör sig i den riktningen), ja då ligger Intel risigt till. Det blir Intels "Kodak moment", typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tja, inget konstigt kanske, men säljer man av verksamheter har företaget färre ben att stå på, vilket gör det svårare att stå stadigt skulle marknaden börja skaka. Det är också ett tecken på dålig långsiktighet och dåligt ledarskap att hela tiden göra sig av med sidoverksamheter skulle jag säga.

Samtidigt som Intel avyttra delar av sin verksamhet har man även förvärvat andra som bl.a. Rivet Networks och Moovity för några miljarder. Hur har du vägt in det i din analys av inkompetent företagsledning?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

De söker sig alltid tillbaks till den trygga kassakon x86, deras säkra kort. Men kommer den marknaden alltid att finnas där? Utan ett brett sortiment med olika produkter blir det svårt att klara sig om ARM skulle göra brett intåg på konsument- och servermarknaden till exempel. Apple leder nu vägen på konsumentsidan. Hur länge innan fler följer efter? Google skulle enkelt kunna göra det med sin Chrome-serie. Skulle Microsoft byta fokus för windows till ARM istället för x86 (därför att marknaden rör sig i den riktningen), ja då ligger Intel risigt till. Det blir Intels "Kodak moment", typ.

Det känns som Intel skulle behöva lägga en del R&D på RISC-V eller ARM om de vill fortsätta ha konkurrenskraftiga processorer om även om 10+ år.
Huruvida det är bäst att satsa på RISC-V eller ARM beror bland annat på hur gärna de vill sitta i knät på Nvidia.
ARM är mer moget idag, men RISC-V är öppet och verkar ha potential. Gör man en seriös satsning på utveckling idag så kan nog RISC-V bli ett seriöst prestandaalternativ inom 3-5 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hur har du vägt in det i din analys av inkompetent företagsledning?

Syrligt!

Såklart har jag inte det, då jag inte gjort någon övergripande analys av företaget. Däremot är det ju stor skillnad på att utveckla något själv, och att köpa upp något som andra utvecklat. Det ena kräver kompetens (och långsiktigt tänk), det andra kräver bara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Syrligt!

Såklart har jag inte det, då jag inte gjort någon övergripande analys av företaget. Däremot är det ju stor skillnad på att utveckla något själv, och att köpa upp något som andra utvecklat. Det ena kräver kompetens (och långsiktigt tänk), det andra kräver bara pengar.

Hur många företagsförvärv har du gjort där allt sköter sig självt?

P.S. Ta det inte så allvarligt, jag bara retas

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Prestanda=överlägset
Pris=sämst

Helt korrekt, tror vi gav ca 9k ex moms för 375GB optane...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H