Valet och kvalet - Samsung 980 Pro vs Seagate 520 Firecuda

Permalänk

Valet och kvalet - Samsung 980 Pro vs Seagate 520 Firecuda

Hej alla kära clockers!

Jag kommer med stor sannolikhet bygga ett nytt system i och med AMD lansering av Ryzen 5000-serien. Första gången jag går AMD igen sedan Athlon XP dagarna.
Än så länge är jag väldigt säker på vilken processor, kylning, moderkort, ram minne jag vill ha till min build. Chassi och dylikt är fortfarande under utredning.

Men jag är väldigt kluven kring val av M2 SSD. Därav rubriken på denna tråd.
Min plan är att ha x2 M2 SSD.
980 Pro 1TB eller 520 Firecuda 2TB.
Hastigheten är ju uppenbart den största skillnaden man ser på papperet men det finns andra saker som får mig att verkligen ställa frågan, "Är detta verkligen en Samsung PRO?"
Det känns inte som det. Först så är den på 3-bit mlc emot sin föregångare som var på 2-bit. Men detta är faktiskt inte av stor vikt till mitt val utan mer en anmärkning.
Det som är den stora skillnaden är den uppskattade livslängden och hur urusel den ser ut att vara på Samsung 980 Pro.

Samsung 980 Pro 1 TB har endast 600 TBW.(https://www.inet.se/produkt/4302202/samsung-980-pro-m-2-nvme-...)
Seagate 520 Firecuda 1TB har hela 1800 TBW. (https://www.inet.se/produkt/4301668/seagate-firecuda-520-ssd-...)
Nu vill jag ha 2 TB modellen utav M2 SSDn. Samsung har inte den än så redan där spricker det. Men det får mig att undra.

Varför skulle någon välja en 980 pro framför något annat val just nu inom PCIe 4. Deras livslängd är riktigt usel på papper och 980 pro känns verkligen inte som en "Pro" modell. Utan den känns mer som en rebrandad evo med PCIe 4.

Tänker jag fel? Jag vill helst ha delar med bra kvalitet och jag var väldigt kluven just om detta. Har någon andra uppgifter jag missat?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gått på den med bäst garantier. Prestandamässigt lär du inte märka någon skillnad med ögat och idag säljs mycket kring hype, siffror och målgrupp gamers, vilket man inte får glömma. När det väl kommer till kritan så är det inte någon enorm skillnad, utan det handlar om små små siffror och för din egna upplevelse, så lär du inte märka någon större skillnad. Som ett exempel:

https://youtu.be/4DKLA7w9eeA

Så, jag tror inte att du ska stirra dig blind på siffrorna, utan gå snarare på garanti och livslängd på produkter, särskilt då lagring, det kommer jag göra när jag också ska bygga en ny dator.

Sedan beror ju också på hur ofta du byter delarna i din dator. Har du alltid senaste så lär det inte vara så noga med TBW om du inte är en extrem-användare. Ser man på min systemdisk (Samsung SSD 840 EVO) som jag haft i många år, så ligger jag bara på 5,7 TB enligt Samsung Magician, så 600 TBW är fortfarande vansinnigt högt för min för användning. Men som sagt, allt beror ju på användning och hur ofta du vill byta dina delar. För min del hade 600 TBW troligen räckt tills jag hade bytt ut det ändå. I slutändan hade jag valt det med bäst garantier och skulle disken rasa, så kan man byta disken på garantin.

Permalänk
Medlem

Samsung har förmodligen en del underlag för detta men tänk såhär, om du skriver 100GB på disken per dag håller den i 6000 dagar utan problem.
Så jag ser det som ett icke-problem men det är såklart en personlig preferens.

I ett sånt här läge hade jag tagit den med flest GB per krona.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb