Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Någon som provat några anda earpads till SennHD650, dvs inte standard padsen. Märker att mina är rätt trötta nu efter 6 års mer eller mindre daglig användning.

Tänk på att olika pads påverkar ljudet på olika sätt. Det säkra kortet är ju att köpa originalet, alternativt Dekoni som väl anses (fortfarande?) påverka ljudet minst negativt men ger bättre komfort.

Skrivet av jamalya:

Blev en avbeställning på 990DT PRO, klickade istället hem Shure SRH-1540 efter intensivt recensionsletande inatt. Ska bli riktigt intressant!

En fråga gällande mitt interface Motu M2. Kommer denna fungera till följande:

Ljud ut från Dator via Motu M2 till hörlurar.
Ljud Från mick till via Motu M2 till Dator.

Eller kommer hörlursutgången i Motu M2 endast ta upp ljud från Micken i detta fall?

Hur bör jag koppla till/från dator till Motu M2 i detta fall?

Det var väldigt olika lurar som du väljer mellan. Hoppas du har ett mindre huvud än vad jag har, för jag lyckades aldrig få 1540 att sitta bekväma tyvärr. Trevligt ljud var det däremot, men lite för snällt kanske.

Permalänk

Skönt att hitta denna tråd och skriva av sig en stund!! Blivit lite mer insatt om bra ljud på sistone, inte nån expert men har ägt många hörlurar och började i år med extern dac/amp till PC:n för första gången. Jag har hört mycket bra om öppna hörlurar och skaffade mig ett par Sennheiser Game One tidigare i år. Blev aldrig riktigt förälskad tyvärr. Livlöst, tråkigt ljud både för musik och spel (båda viktiga för mig, och är PC-användare), trots ihärdigt mixtrande med Equalizer APO. Många bra recensioner, men det positiva tycks vara att de prioriterar en bred ljudbild med fokus på mellanregister, vilket är bra för att kunna höra och lokalisera fotsteg i FPS-spel. Inte direkt en prioritet för mig, spelar mest stora open world action spel som t.ex. Horizon Zero Dawn just nu.

Philips X2HR dykte upp på Webhallen nyligen, och hade läst lovord om hur dom har djup bas men samtidigt krispig diskant. V-kurva med andra ord, vilket är en EQ-inställning jag alltid trivts med för olika ljudsystem. Så, jag införskaffade ett par. Helt otrolig komfort, känsla av gott hantverk, och ljudet levde upp till vad jag läst om dem. Basen låter inte BOOM BOOM som jag hatar (stort rock/metalfan här, behöver min krispiga diskant), utan effekten är väldigt subtil. Grym slagkraftig ton liksom, bra karaktär. Bara ett problem: vissa "skarpa" ljud skär sig obehagligt i mina öron. Än värre med gaming under t.ex. eldstrider, och går inte att fixa helt med EQ. "Sibilance" är namnet på detta fenomen har jag nu lärt mig under min felsökning (någon får gärna informera mig om det finns ett svenskt ord), och det verkar finnas gott om folk som känner just detta med dessa Philips-lurar. Andra hör det inte alls. I varje fall, returnerad vara.

Inväntar nu ett par HD 58X Jubilee importerade från Drop.com. Gillar kompisens HD 6XX, och har läst att just HD 58X är lite mindre "skarpa" sådär som jag verkar känslig för. Blir ju en saftig tullavgift, och köper dem utan att faktiskt pröva, men hoppas det ska vara värt det. Några som har erfarenhet av dessa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Det var väldigt olika lurar som du väljer mellan. Hoppas du har ett mindre huvud än vad jag har, för jag lyckades aldrig få 1540 att sitta bekväma tyvärr. Trevligt ljud var det däremot, men lite för snällt kanske.

Yes jag håller med om att dom skiljer sig stort (baserat på recensioner m.m). Det var just för att jag gick på DT990PRO först iom att det talats väl om dom. Efter lite djupare research så insåg jag att det är den typen av ljud som jag dragit mig från tidigare, skärande höga frekvenser. Behöver ett mer harmoniskt, rent och klart ljud utan massa "lull-lull".

Många skrev av sig om att 1540 är ett par tråkiga hörlurar men extremt bra generellt. Jag tror och hoppas att det är mig dom är gjorda för.

Jag har inget superstort huvud, men komforten talades det gott om hos både 1540 samt 990/1990. Lär vara väldigt individuellt, så man får hoppas. Lurarna borde dyka upp imorgon, dock inväntar jag min Motu M2 och SM7B som dyker upp senare i veckan. Jag återkommer absolut med hur dom faller mig i smaken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Blev en avbeställning på 990DT PRO, klickade istället hem Shure SRH-1540 efter intensivt recensionsletande inatt. Ska bli riktigt intressant!

En fråga gällande mitt interface Motu M2. Kommer denna fungera till följande:

Ljud ut från Dator via Motu M2 till hörlurar.
Ljud Från mick till via Motu M2 till Dator.

Eller kommer hörlursutgången i Motu M2 endast ta upp ljud från Micken i detta fall?

Hur bör jag koppla till/från dator till Motu M2 i detta fall?

Du väljer på interfacet vad du vill lyssna på, till dator går bara en USB kabel. Interfacet har superlåg latency med ASIO så har dina ljudprogram stöd för det kan du lyssna på det inspelade i realtid samtidigt som du spelar in.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@hazelgrouse86

"Sibilance" / "skarpa" ljud kan vara lite klurigt tycker jag, inte blivit riktigt klok på det än. Har väl själv drabbats av detta sporadiskt, ibland blir jag lite förvillad dock.

Har garanterat en farlig vana att ofta lyssna med för hög volym och ibland då kan jag uppleva lite "sibilance" för visst material med höga frekvenser om jag använt lurarna länge när öronen är lite uttröttade efter lång tid med relativt hög volym. Tror även att taskig sömn kan göra mig lite mera känslig för "sibilance" (inbillar mig det varje fall). Men för mig är det extremt beroende på ljudkälla också. På Youtube tex kan ju ljudet vara av högst varierande kvalité och det förekommer sporadiskt att tex röster kan bli lite vassa med "sibilance". Kan möjligen vara som så att mitt nuvarande "system" (lurar + dac + amp) är såpass känsligt så att det plockar upp ljud som inte är optimalt inspelat på ett helt annat sätt än tidigare.

Försöker dock skärpa till mig med volymen och vissa dagar upplever jag ingen sibilance.

Om man använder lurar extremt mycket tror jag helt enkelt man måste vara lite försiktig med volym.

Men absolut, det beror mest på vilken setup man har också (kombon lurar + amp + dac) men sannolikt inte enbart.

Permalänk

@makatech

Mellanhög volym här, bor själv och har tysta grannar så har inget behov av att dra upp volymen något rejält. Musiken jag testade var visserligen genom Spotify, men spelet var Horizon Zero Dawn på PC. Kan inte tänka mig att det finns någon ljuddegradering där, och jag kunde inte hitta några särskilda klagomål om det spelets ljuddesign. DAC/AMP är Schiit Fulla 3. Tveksamt om den var värd att importera, köpte den nog lite för stilrenhets och enkelhets skull. Vet vad du menar med brist på sömn, väldigt många ljud jag upplever som irriterande då men jag var väl utvilad när jag provade dem.

Philips X2HR är som sagt det första paret jag upplevt något liknande med. Tänker mig att hörlurar kanske är som jag ser billiga vs dyra viner, att det blir mer individuell upplevelse i högre prisklasser. De billiga är överlag ok och är menade att gå hem hos det stora flertalet, medan dyra kan upplevas som väldigt bra, väldigt dåliga och allt där emellan.

Permalänk
Skrivet av jamalya:

Yes jag håller med om att dom skiljer sig stort (baserat på recensioner m.m). Det var just för att jag gick på DT990PRO först iom att det talats väl om dom. Efter lite djupare research så insåg jag att det är den typen av ljud som jag dragit mig från tidigare, skärande höga frekvenser. Behöver ett mer harmoniskt, rent och klart ljud utan massa "lull-lull".

Många skrev av sig om att 1540 är ett par tråkiga hörlurar men extremt bra generellt. Jag tror och hoppas att det är mig dom är gjorda för.

Jag har inget superstort huvud, men komforten talades det gott om hos både 1540 samt 990/1990. Lär vara väldigt individuellt, så man får hoppas. Lurarna borde dyka upp imorgon, dock inväntar jag min Motu M2 och SM7B som dyker upp senare i veckan. Jag återkommer absolut med hur dom faller mig i smaken!

Beyerdynamic DT och T series är två helt olika. T Modellerna använder en tesla coil bricka och är mer öppen I ljudet och har väldigt bra närvaro och inte lika framträdande dunk bas. DT serien är mer dämpad, instängd och mycket upplevd dunk bas.

Shure är ej dålig. Jag tyckte 1540 var lite för tråkig och stel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Många skrev av sig om att 1540 är ett par tråkiga hörlurar men extremt bra generellt. Jag tror och hoppas att det är mig dom är gjorda för.

Ljud är subjektivt och man måste nog ta den här resan själv, vad som är tråkigt eller låter bra etc. Vad som passar dig behöver inte passa en annan. Det beror ju också till viss del på hela kedjan, ljudkällan, amp, dac, kablage (därom tvistar de lärda). Finns ju en hel del som tycker HD 650 är tråkiga lurar men jag gillar dem. Skulle jag gilla andra lurar/modeller bättre, ja kanske men någonstans får man väl börja.

Permalänk
Medlem

Asså gossar... Jag behöver hjälp med en ersättningskabel till mina Sundara. Den medföljande är så jävla otymplig. Är det någon som har ett tips på en ersättare som inte är lika styv och kort(hehe)?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om hörlurar till FPS spel, budget max 3000kr? Behöver även bra inbyggd mic.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

Någon som kan tipsa om hörlurar till FPS spel, budget max 3000kr? Behöver även bra inbyggd mic.

Ett par Beyerdynamic DT770 Pro med trådlös modmic, kanske skulle vara nått?

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Medlem

Alltså hmmm....

Jag har ju propagerat hårt för streaming i lossless kvalité (tex Tidal Hifi, Amazon HD & Quobuz) av diverse olika orsaker men i synnerhet beroende på den helt enorma bekvämlighetsfaktorn. Samt att det ju faktiskt nu finns bra tjänster för lossless streaming, varför i sjutton ska man då hålla på med hantering FLAC filer? (så var min tanke tidigare)

Hur som helst, i går roade jag mig ändå med lite FLAC tester med Foobar (WASAPI). Ja, jag har haft en del FLAC tidigare men väldigt lite.

Rent kvalitetsmässigt bör det ju inte vara någon skillnad mot tex Tidal Hifi (?) men hmmm vissa FLAC filerna lät jäkligt bra, så är det bara. Tyckte kanske att ordet "perfekt" låg lite närmare till hands än vanligt, hade ett par sköna lyssningssessioner. Nu blir jag lite, lite tveksam hur jag ska gå vidare. Kan också möjligen vara så att vissa av de plattor jag lyssnade på var bra material. Även när det gäller FLAC beror det väl på rippning, master, mix källa etc.

Har förstått att många av er både kör med FLAC och streaming samt kanske även andra format? Men hur tycker ni, är det skillnad på FLAC eller inte? Jag är lite förvirrad just nu efter min test. Era erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin_Emperor:

Ett par Beyerdynamic DT770 Pro med trådlös modmic, kanske skulle vara nått?

Ursäkta en kanske dum fråga från en oinsatt.
Går det att sätta ihop ett bättre pris från en utländsk försäljare än de 2695 som Komplett vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Någon som kan tipsa om hörlurar till FPS spel, budget max 3000kr? Behöver även bra inbyggd mic.

Även dessa verkar ju trevliga men ingen aning om hur de låter (aldrig provat dem). Tror dock att de är av öppen modell och läcker en del ljud om nu det skulle vara ett problem.
https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-pc37x-gaming-heads...

Finns även PC38X
https://drop.com/buy/drop-sennheiser-pc38x-gaming-headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Alltså hmmm....

Jag har ju propagerat hårt för streaming i lossless kvalité (tex Tidal Hifi, Amazon HD & Quobuz) av diverse olika orsaker men i synnerhet beroende på den helt enorma bekvämlighetsfaktorn. Samt att det ju faktiskt nu finns bra tjänster för lossless streaming, varför i sjutton ska man då hålla på med hantering FLAC filer? (så var min tanke tidigare)

Hur som helst, i går roade jag mig ändå med lite FLAC tester med Foobar (WASAPI). Ja, jag har haft en del FLAC tidigare men väldigt lite.

Rent kvalitetsmässigt bör det ju inte vara någon skillnad mot tex Tidal Hifi (?) men hmmm vissa FLAC filerna lät jäkligt bra, så är det bara. Tyckte kanske att ordet "perfekt" låg lite närmare till hands än vanligt, hade ett par sköna lyssningssessioner. Nu blir jag lite, lite tveksam hur jag ska gå vidare. Kan också möjligen vara så att vissa av de plattor jag lyssnade på var bra material. Även när det gäller FLAC beror det väl på rippning, master, mix källa etc.

Har förstått att många av er både kör med FLAC och streaming samt kanske även andra format? Men hur tycker ni, är det skillnad på FLAC eller inte? Jag är lite förvirrad just nu efter min test. Era erfarenheter?

Betänk att placebo är en enormt stor faktor, när du provar något nytt är det lätt att tro att det är fantastiskt. Enda jämförelsen som duger är blindtest vid exakt matchade volymnivåer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Betänk att placebo är en enormt stor faktor, när du provar något nytt är det lätt att tro att det är fantastiskt. Enda jämförelsen som duger är blindtest vid exakt matchade volymnivåer.

Ja, alltså, jag vet inte riktigt vad jag fick tag på men AC/DC har sannolikt aldrig låtit så bra. Skämt åsido, det kan mycket väl varit placebo men det blir en clean upplevelse med FLAC filer genom Foobar, helt klart.

Men lossless, mqa och streaming diskussionen/debatten upplever jag ändå som lite intressant och förvillande.

Vanliga icke överdrivet ljudintresserade personer hävdar ofta att det inte spelar någon roll om det är lossless eller inte (syftar på streaming nu), de hör ändå ingen skillnad.

Ljudintresserade använder sig konstigt nog inte så ofta av en streaming HD tjänst ännu utan kompletterar istället ofta med en hel massa FLAC filer?

Detta är mitt intryck från denna tråd varje fall men kan ha fått det om bakfoten. Jag tänkte att om nu de flesta ljudintresserade kör med FLAC så får jag väl testa själv också innan jag drar för mycket slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ljudintresserade använder sig konstigt nog inte så ofta av en streaming HD tjänst ännu utan kompletterar istället ofta med en hel massa FLAC filer?

Inte? De flesta jag träffat som är ljudintresserade använder någon form av streaming (Spotify, Qobuz eller Tidal) och kompletterar med CD, vinyl och/eller R2R. Utifrån allt jag läst på olika forum etc så verkar detta förhållningssätt vara väldigt vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar på CD och kompletterar med streaming. Minns inte när jag senast lyssnade på FLAC. Jag har ett stort bibliotek inlåst på PS 3n dock i Wav format som jag har en dröm om att på något sjukt vänster lyckas få in på hårddisk. Men det verkar ogörligt. Tyvärr väsnas den som en tromb så inte ultimat som källa

Bara volymmatcha när du jämför. Du behöver absolut ingen blindföjel placebo fungerar inte så att det du ser påverkar vad du hör om du har ett öppet sinne.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Inte? De flesta jag träffat som är ljudintresserade använder någon form av streaming (Spotify, Qobuz eller Tidal) och kompletterar med CD, vinyl och/eller R2R. Utifrån allt jag läst på olika forum etc så verkar detta förhållningssätt vara väldigt vanligt.

Jag har nog missuppfattat kapitalt, ibland får man för sig saker trodde att FLAC var jättevanligt bland ljudentusiaster.

Fortsätter sannolikt på streamingspåret själv, fördelarna överväger kraftigt.

Permalänk
Medlem

Måste bara ställa en fråga till er hörlurgalningar....
Köpte en freestyle 1986 och var väl den dyraste på marknaden då nämligen en Sony DD100 Boodo Khan.
Till denna freestyle följde ett par stora hörlurar med också dessa då Boodo Khan.
Dessa var det bästa ljudet jag har hört från ett par lurar, nu är jag dock inte jättebevandrad i hörlursträsket.
Är det någon mer som använt dessa lurar och vad tyckte ni isf.

Kan tillägga att dessa sedan förstördes i verkstadsmiljö(metallspån troligen) vilket jag aldrig förlåter mig själv över

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Måste bara ställa en fråga till er hörlurgalningar....
Köpte en freestyle 1986 och var väl den dyraste på marknaden då nämligen en Sony DD100 Boodo Khan.
Till denna freestyle följde ett par stora hörlurar med också dessa då Boodo Khan.
Dessa var det bästa ljudet jag har hört från ett par lurar, nu är jag dock inte jättebevandrad i hörlursträsket.
Är det någon mer som använt dessa lurar och vad tyckte ni isf.

Kan tillägga att dessa sedan förstördes i verkstadsmiljö(metallspån troligen) vilket jag aldrig förlåter mig själv över

Dom lurarna såldes separat som Sony DR-S3 och är från ca 1979, en föregångare till mycket populära MDR-V6

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kollade bilderna på DR-S3 och de ser ju snarlika ut så när som på att jag hade en 3,5mm kontakt och inte 6,3 som på bilderna.
Sen hette mina tydligen DR-S100.
Har du lyssnat på dessa själv?
Vad tyckte du isf??

Kollade snabbt på ebay nu... ha ha verkar som de är dyra men är väl samlarvärde 690 dollar
Någon som också lagt ut ett komplett kit med lur och freestyle för 1800 dollar... helt ofattbart.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin_Emperor:

Ett par Beyerdynamic DT770 Pro med trådlös modmic, kanske skulle vara nått?

Skrivet av makatech:

Även dessa verkar ju trevliga men ingen aning om hur de låter (aldrig provat dem). Tror dock att de är av öppen modell och läcker en del ljud om nu det skulle vara ett problem.
https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-pc37x-gaming-heads...

Finns även PC38X
https://drop.com/buy/drop-sennheiser-pc38x-gaming-headset

Tack! Ska titta närmare på dessa.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av makatech:

Jag har nog missuppfattat kapitalt, ibland får man för sig saker trodde att FLAC var jättevanligt bland ljudentusiaster.

Fortsätter sannolikt på streamingspåret själv, fördelarna överväger kraftigt.

FLAC är en container på samma sätt som
AAC är för äpplet.
De streaming tjänster använder själva är FLAC med fina codec när filen blir avbildad.

Riktigt hardcore nördar kör DSD512 då behöver man en rigg för någon miljon till exempel ett par Wilson Audio med riktigt nörderi på hela kedjan. Få som har det.

Permalänk

Köpte hem ett par Fidelio X2HR och testade. Har haft 58X ett tag nu som jag inte var nöjd med dels på grund av den platta ljudbilden men mest för att de är oerhört obekväma att ha på sig för mig.

Föredrar absolut ljudet på Fidelio-lurarna; ljudet känns mycket mer fylligt och roligt att lyssna på. Tyvärr tycker jag även dessa sitter för hårt; inte lika hårt som 58X men efter en kvarts användande så är trycket det enda jag tänker på och vill sluta använda dem. Brukar dessa hörlurar släppa efter användning, och i så fall hur länge tar det?

Finns det några lurar som har liknande ljud som Fidelio X2 men mycket slappare clamp?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Köpte hem ett par Fidelio X2HR och testade. Har haft 58X ett tag nu som jag inte var nöjd med dels på grund av den platta ljudbilden men mest för att de är oerhört obekväma att ha på sig för mig.

Föredrar absolut ljudet på Fidelio-lurarna; ljudet känns mycket mer fylligt och roligt att lyssna på. Tyvärr tycker jag även dessa sitter för hårt; inte lika hårt som 58X men efter en kvarts användande så är trycket det enda jag tänker på och vill sluta använda dem. Brukar dessa hörlurar släppa efter användning, och i så fall hur länge tar det?

Finns det några lurar som har liknande ljud som Fidelio X2 men mycket slappare clamp?

Första jag kommer att tänka på är Massdrop x Fostex TR-X00 Purpleheart, slapp klämstyrka och lite väl mycket dunka-dunka.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Köpte hem ett par Fidelio X2HR och testade. Har haft 58X ett tag nu som jag inte var nöjd med dels på grund av den platta ljudbilden men mest för att de är oerhört obekväma att ha på sig för mig.

Föredrar absolut ljudet på Fidelio-lurarna; ljudet känns mycket mer fylligt och roligt att lyssna på. Tyvärr tycker jag även dessa sitter för hårt; inte lika hårt som 58X men efter en kvarts användande så är trycket det enda jag tänker på och vill sluta använda dem. Brukar dessa hörlurar släppa efter användning, och i så fall hur länge tar det?

Finns det några lurar som har liknande ljud som Fidelio X2 men mycket slappare clamp?

Roligt, jag tycker mina X2HR sitter löst 😂 Gillar hur HD6XX sitter 🙈

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Första jag kommer att tänka på är Massdrop x Fostex TR-X00 Purpleheart, slapp klämstyrka och lite väl mycket dunka-dunka.

Ja riktigt dunkamonster kan kanske fungera men de borde klämma väl så bra. Jag inte minns att x1 klämde. Den hasa ner snarare.

German maestro lurarna är bland de lättaste jag testat noll klämma och sitter ändå bra. Men långt ifrån dunkamonster.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Har du testat att bara töja lite på bågen? De flesta lurar går att böja ut med lite vilja.

Skrivet av hipstergamer:

Köpte hem ett par Fidelio X2HR och testade. Har haft 58X ett tag nu som jag inte var nöjd med dels på grund av den platta ljudbilden men mest för att de är oerhört obekväma att ha på sig för mig.

Föredrar absolut ljudet på Fidelio-lurarna; ljudet känns mycket mer fylligt och roligt att lyssna på. Tyvärr tycker jag även dessa sitter för hårt; inte lika hårt som 58X men efter en kvarts användande så är trycket det enda jag tänker på och vill sluta använda dem. Brukar dessa hörlurar släppa efter användning, och i så fall hur länge tar det?

Finns det några lurar som har liknande ljud som Fidelio X2 men mycket slappare clamp?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Första jag kommer att tänka på är Massdrop x Fostex TR-X00 Purpleheart, slapp klämstyrka och lite väl mycket dunka-dunka.

E-MU Teak finns om man vill ha lite mindre dunk och mer finlir.