PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tjockleken är den avgörande skillnaden för pizzan, andra aspekter är främst estetiska. Sen blir det väl tungt om man kör extremt tjockt kanske...

Körde 7st pizzor igår kväll på mitt 8mm, värme-energin räckte till bra, för det är väl största problemet folk har med för tunna stål, att de svalnar för fort när man ska hysta på några pizzor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tjockleken är den avgörande skillnaden för pizzan, andra aspekter är främst estetiska. Sen blir det väl tungt om man kör extremt tjockt kanske...

6 mm borde räcka ändå eller? Jag kommer inte, mer än i undantagsfall, göra mer än ett par pizzor åt gången. Tänkte mest att det är väldigt smidigt med kant då man inte riskerar att skjutsa pizzan/mjöl över kanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

6 mm borde räcka ändå eller? Jag kommer inte, mer än i undantagsfall, göra mer än ett par pizzor åt gången. Tänkte mest att det är väldigt smidigt med kant då man inte riskerar att skjutsa pizzan/mjöl över kanten.

6mm räcker fint, men man kanske behöver vänta en liten stund om man kör många pizzor på raken, men det gäller ju egentligen alla stål

Permalänk
Medlem

Ger upp.

Körde kalljäsning i 3 dagar, degen växte fint i jämförelse med tidigare gånger. Dock rätt kladdig. Delade upp och lade på plåt och jäste, delvis i diskmaskinen (blev kladdigare för den stod inne för länge) men som alltid tidigare så bara drar den ihop sig, stod ändå och knådade degen i 10 min extra men pizzorna blir skitsmå. Fick ingen fin crust den här gången heller, förra gången blev pizzorna små men superfin crust.

Så uppgivet undrar jag, finns det någon pizzakurs att gå irl i sthlm eller måste man sadla om och söka jobb på lokala pizzerian? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ger upp.

Körde kalljäsning i 3 dagar, degen växte fint i jämförelse med tidigare gånger. Dock rätt kladdig. Delade upp och lade på plåt och jäste, delvis i diskmaskinen (blev kladdigare för den stod inne för länge) men som alltid tidigare så bara drar den ihop sig, stod ändå och knådade degen i 10 min extra men pizzorna blir skitsmå. Fick ingen fin crust den här gången heller, förra gången blev pizzorna små men superfin crust.

Så uppgivet undrar jag, finns det någon pizzakurs att gå irl i sthlm eller måste man sadla om och söka jobb på lokala pizzerian? 😂

Kör personligen kalljäsning i 1-2 dygn bara och det ska inte vara jättekladdigt, du ska ju kunna hantera degen. Så på't igen och med lite mer mjöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kör personligen kalljäsning i 1-2 dygn bara och det ska inte vara särskilt kladdigt, du ska ju kunna hantera degen. Så på't igen och mer lite mer mjöl.

Följer receptet från städler made, men kan det vara att jag kör 10 min maskin istället för knåda degen för hand innan kalljäsningen? Färsk jäst och sen har jag olivolja i bunken och på degen. Men ja, den är kladdig och trådig när den tas loss från bunken.

Sen blev allt bara kompakt, inget fluff alls i degen denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Följer receptet från städler made, men kan det vara att jag kör 10 min maskin istället för knåda degen för hand innan kalljäsningen? Färsk jäst och sen har jag olivolja i bunken och på degen. Men ja, den är kladdig och trådig när den tas loss från bunken.

Sen blev allt bara kompakt, inget fluff alls i degen denna gång.

Recept stämmer ju aldrig. Man måste gå på känslan/koncistens.
Mängd mjöl verkar t.ex. alltid underskattas i alla recept.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna sajt :

pizzahemma.bloggplatsen.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Kan tipsa om denna sajt :

pizzahemma.bloggplatsen.se/

Läste igenom hela bloggen. Det jag inte förstår är hur han lyckas göra en deg på endast ca 50% vatten. Själv använder jag 70%, dock är de ganska svår arbetade så får testa att minska vätskemängden.

Permalänk
Medlem

Är det nån som har nåt dunderrecept på tomatsås? Har länge bara kört san marzano med lite salt men vill vidga vyerna.

Permalänk
Medlem

http://alltompizza.se/ riktigt bra sida

tomatsås gör jag nästan så enkelt som möjligt
krossade tomater, salt, vitpeppar och basilika, ibland river jag i en klyfta vitlök