Permalänk
Medlem

5950x bygge, några frågor

Har svept ihop en ny dator, här är komponenterna:

MEM: 4x8GB Trident Z 4266mhz F4-4266C17Q-32GTZR Trident Z RGB DDR4-4266MHz CL17-18-18-38 1.45V
CPU: 5950x 16 Core
COOLER: Noctua NH-D15 Chromax.Black
MOBO: Gigabyte X570 AORUS XTREME
SSD: 3x Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 SSD 2TB
PSU: Seasonic 850w Titanium
GPU: 3090TI - ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING
CASE: Fractal Design Meshify S2 Blackout
SOUND: Creative Sound Blaster AE-5 (Har denna över om ljudkortet som ingår på moderkortet är skit, oftast är de tyvärr det)

Frågor:
1. Kan inte hitta minnesmoduler som är 4x16gb, rated över 4ghz med låga timings, typ 17-18. Vill inte gärna endast ha 32gb ram.
2. Kan det bli problem med höjden på ramet och utrymmet för Noctua NH-D15 kylaren?

Permalänk
Medlem

1. Har läst att AMD inte stödjer quad-channel så ha fyra minnesmoduler ger ingen prestanda skillnad mot att ha två minnen. (Rätt mig gärna om jag har fel) Men du kan ju ha andra anledningar till att ha 4 minnes moduler.
Du kan inte välja två stycken 2x16GB minnen? Jag kanske missat något, men minnen som säljs i paket mot singel är samma fysiska minnen, eller?

2. Lämnar det åt någon annan.

3. Har du redan ett 3090? Annars är risken att det kommer ta ett tag innan du får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

1. Har läst att AMD inte stödjer quad-channel så ha fyra minnesmoduler ger ingen prestanda skillnad mot att ha två minnen. (Rätt mig gärna om jag har fel) Men du kan ju ha andra anledningar till att ha 4 minnes moduler.
Du kan inte välja två stycken 2x16GB minnen? Jag kanske missat något, men minnen som säljs i paket mot singel är samma fysiska minnen, eller?

2. Lämnar det åt någon annan.

3. Har du redan ett 3090? Annars är risken att det kommer ta ett tag innan du får det.

Jasså? Jag måste nog läsa på mer om 5000 serien, trodde den hade quad. Och du har rätt, kanske jag filtrerat fel när jag letat, men kollade direkt på gskills hemsida och kunde inte hitta minnen med låga timings som var i 16gb klassen, vet inte om det är något som gör att de extremt snabba minnena alltid är endast 8gb.

Jag köpte mitt 3090 inom de 30 första sekunderna de låg till salu på inet så får hoppas att jag ligger bra till i kön, men jag har en annan dator jag kommer använda tills jag får alla delar så att vänta "lite" är inga problem. Får väll vara nöjd om man har grafikkortet i år.

Permalänk
Medlem

Minnskontrollen i Ryzen 5000 är samma som i Ryzen 3000 vad jag förstår, och då har du ingen större nytta av att klocka minnena över 3600MHz - om du inte går rejält över. (Finns en intern klocka för InifinityFabric innne i CPUn som går i samma frekvens som minnena, upp till ca 3700MHz minnen - då ändras det till att den går i halva minnesfrekvensen.)

32GB RAM är mer än de allra flesta behöver idag, men då resten av datorn mest verkar vara byggd utifrån dyraste möjliga komponenter så kan du väl lika gärna bränna lite extra på 64GB RAM.

Noctua har mycket bra kompatibilitetsguider för sina produkter. Leta på deras hemsida.

På det det stora hela tycker jag väl att du valt onödigt dyra komponenter över hela linjen. Det går att få nästan lika bra prylar betydligt billigare, men det är dina pengar (hoppas jag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Minnskontrollen i Ryzen 5000 är samma som i Ryzen 3000 vad jag förstår, och då har du ingen större nytta av att klocka minnena över 3600MHz - om du inte går rejält över. (Finns en intern klocka för InifinityFabric innne i CPUn som går i samma frekvens som minnena, upp till ca 3700MHz minnen - då ändras det till att den går i halva minnesfrekvensen.)

32GB RAM är mer än de allra flesta behöver idag, men då resten av datorn mest verkar vara byggd utifrån dyraste möjliga komponenter så kan du väl lika gärna bränna lite extra på 64GB RAM.

Noctua har mycket bra kompatibilitetsguider för sina produkter. Leta på deras hemsida.

På det det stora hela tycker jag väl att du valt onödigt dyra komponenter över hela linjen. Det går att få nästan lika bra prylar betydligt billigare, men det är dina pengar (hoppas jag.)

Intressant angående InifinityFabric, får nog vänta och se hur mycket det går att skruva upp dessa innan man bestämmer sig för vilket minne man behöver förhoppningsvis så tar inte amd cpun slut och man måste vänta 5 månader på att få ett exemplar om man inte bokar samma sekund som produkten kommer upp på webshoppen.

I övrigt valde jag de grejerna som fått bäst reviews och det speglar ju såklart ofta prislappen och ja jag behöver 3x2tb ssd, mina 3x1tb ssd räcker inte till nu så varför skulle jag inte uppgradera? Jag använder min dator till 100% arbete så prislappen är inte så farlig, det är ju en investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jasså? Jag måste nog läsa på mer om 5000 serien, trodde den hade quad.

Nej, 5000-serien kommer garanterat ha två minneskanaler precis som tidigare Ryzen-serier, annars skulle de behöva en annan sockel eftersom AM4 bara har pinnar för två kanaler.

Om du vill kunna ha så snabba minnen som möjligt så vill du ha så få stickor som möjligt, fler stickor belastar minneskontrollern mer och gör det svårare att få upp minnena i höga frekvenser/låga latenser. Du vill med andra ord ha två stickor, eftersom det är det minsta som behövs för att använda båda minneskanalerna.

Permalänk

Är det Skynet du bygger?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du jobbar med, men antar att du själv är insatt i din minnesförbrukning.
För att bara spela med så är 16gb dual channel sweet spoten.

I de flesta speltitlar är det en FPS skillnad på 1-2% mellan 16 och 32GB minne.
Där ibland är 16gb lite bättre, och ibland är 32 lite bättre.
Men finns även vissa speltitlar, som när dom körs i 32GB så presterar dom runt ~10% sämre, än vad dom gör med bara 16GB.
Detta är värt att tänka på imo.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

I ditt ställe skulle jag snarare köpa sådana här RAM-minnen: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 4x16GB (F4-3600C16Q-64GTZN)
Dubbelt så mycket minne för lägre pris - och dessutom så är ditt valda moderkort med på QVL-listan för de här minnena för säkerhets skull.

Det nätagg du valt är visserligen ett mycket bra nätagg, men du kan få ett nästan lika bra 750W nätagg för halva priset som kommer att räcka till mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Vet inte vad du jobbar med, men antar att du själv är insatt i din minnesförbrukning.
För att bara spela med så är 16gb dual channel sweet spoten.

I de flesta speltitlar är det en FPS skillnad på 1-2% mellan 16 och 32GB minne.
Där ibland är 16gb lite bättre, och ibland är 32 lite bättre.
Men finns även vissa speltitlar, som när dom körs i 32GB så presterar dom runt ~10% sämre, än vad dom gör med bara 16GB.
Detta är värt att tänka på imo.

Det enda fallet där 16GB skulle vara bättre än 32GB är om 32GB-minnena är långsammare, jämför man minnen med samma specifikationer så finns det ingen fördel med mindre minne annat än att det är billigare. 16GB börjar även bli på gränsen till lite för en speldator av rang, vissa spel börjar vara uppe och nosa på de nivåerna och då får man inte glömma att de flesta nog har en del andra program igång i bakgrunden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enda fallet där 16GB skulle vara bättre än 32GB är om 32GB-minnena är långsammare, jämför man minnen med samma specifikationer så finns det ingen fördel med mindre minne annat än att det är billigare. 16GB börjar även bli på gränsen till lite för en speldator av rang, vissa spel börjar vara uppe och nosa på de nivåerna och då får man inte glömma att de flesta nog har en del andra program igång i bakgrunden också.

Du är mer än välkommen att bevisa mig fel.
Du får gärna länka till ett test som visar att ett spel tjänar mer än 2% i 32GB vs 16GB.
Jag själv letar anledning att doppa fingrarna i kakburken och slänga in 16GB till

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra för skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Du är mer än välkommen att bevisa mig fel.
Du får gärna länka till ett test som visar att ett spel tjänar mer än 2% i 32GB vs 16GB.
Jag själv letar anledning att doppa fingrarna i kakburken och slänga in 16GB till

Minne fungerar inte på det sättet. Ett spel använder så mycket minne det behöver, skulle det inte finnas tillräckligt med minne så kommer spelet antingen krascha eller så kommer prestandan störtdyka när OS:et börjar swappa ut minne till disk. Det handlar alltså inte om några procent prestanda hit eller dit, utan om ifall det fungerar eller inte.

Speltester utförs också nästan alltid utan annat igång i bakgrunden, men många användare har andra program igång i bakgrunden som t.ex. webbläsare som också använder sin beskärda del av minnet. I dagsläget klarar man sig för det mesta på 16GB när man spelar om man ser till att inget annat använder en massa minne, men spel som t.ex. Star Citizen och Microsoft Flight Simulator rekommenderar 32GB för bästa upplevelse. De är förstås något av extremfall, men spel som t.ex. BF5 drar vad jag läst runt 10-11GB vilket innebär att man inte har någon särskilt stor marginal med 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Minne fungerar inte på det sättet. Ett spel använder så mycket minne det behöver, skulle det inte finnas tillräckligt med minne så kommer spelet antingen krascha eller så kommer prestandan störtdyka när OS:et börjar swappa ut minne till disk. Det handlar alltså inte om några procent prestanda hit eller dit, utan om ifall det fungerar eller inte.

Speltester utförs också nästan alltid utan annat igång i bakgrunden, men många användare har andra program igång i bakgrunden som t.ex. webbläsare som också använder sin beskärda del av minnet. I dagsläget klarar man sig för det mesta på 16GB när man spelar om man ser till att inget annat använder en massa minne, men spel som t.ex. Star Citizen och Microsoft Flight Simulator rekommenderar 32GB för bästa upplevelse. De är förstås något av extremfall, men spel som t.ex. BF5 drar vad jag läst runt 10-11GB vilket innebär att man inte har någon särskilt stor marginal med 16GB.

Det räcker väl att köra 10-20 flikar i Chrome så är man körd haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, 5000-serien kommer garanterat ha två minneskanaler precis som tidigare Ryzen-serier, annars skulle de behöva en annan sockel eftersom AM4 bara har pinnar för två kanaler.

Om du vill kunna ha så snabba minnen som möjligt så vill du ha så få stickor som möjligt, fler stickor belastar minneskontrollern mer och gör det svårare att få upp minnena i höga frekvenser/låga latenser. Du vill med andra ord ha två stickor, eftersom det är det minsta som behövs för att använda båda minneskanalerna.

Tack för tipset, ändrade till dessa moduler: 2x32GB Trident Z 3600mhz F4-3600C18D-64GTZNz CL17-18-18-38 1.45V

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, 5000-serien kommer garanterat ha två minneskanaler precis som tidigare Ryzen-serier, annars skulle de behöva en annan sockel eftersom AM4 bara har pinnar för två kanaler.

Om du vill kunna ha så snabba minnen som möjligt så vill du ha så få stickor som möjligt, fler stickor belastar minneskontrollern mer och gör det svårare att få upp minnena i höga frekvenser/låga latenser. Du vill med andra ord ha två stickor, eftersom det är det minsta som behövs för att använda båda minneskanalerna.

Skrivet av dakke:

Tack för tipset, ändrade till dessa moduler: 2x32GB Trident Z 3600mhz F4-3600C18D-64GTZNz CL17-18-18-38 1.45V

Stöter man verkligen på problem med fyra stickor om man inte går över 3600mhz? Jag funderar själv på att ha dessa i mitt kommande 5950x bygge:

F4-3600C16Q-64GTZN
Trident Z Neo
DDR4-3600MHz CL16-16-16-36 1.35V 64GB (4x16GB)

De har ju lägre V och CAS för samma minnesmäng, men det kanske är ett dumt val av mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Stöter man verkligen på problem med fyra stickor om man inte går över 3600mhz? Jag funderar själv på att ha dessa i mitt kommande 5950x bygge:

F4-3600C16Q-64GTZN
Trident Z Neo
DDR4-3600MHz CL16-16-16-36 1.35V 64GB (4x16GB)

De har ju lägre V och CAS för samma minnesmäng, men det kanske är ett dumt val av mig?

Kanske, kanske inte. Det är inte helt ovanligt med problem även med två stickor i den hastigheten, över säg 3200 så börjar det bli ganska viktigt att man har stickor som lirar bra med moderkortet/processorn. Det går säkert att hitta stickor som fungerar utmärkt i 3600 eller högre med fyra stickor om man verkligen vill det, min poäng var mer att det är dumt att välja fyra när man lika gärna kan välja två istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Stöter man verkligen på problem med fyra stickor om man inte går över 3600mhz?

Det beror på.
Det är svårare att få det stabilt på höga frekvenser med fyra stickor än med två, men exakt vilka frekvenser/timings som går att använda beror på kombinationen av CPU/moderkort/minnesmoduler.

Så rent generellt går det inte att säga att 3600MHz med fyra stickor fungerar eller inte fungerar.

Vill man vara säker på att det fungerar så välj minnen som finns med i moderkortets QVL-lista och som är listade att fungera med fyra moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Stöter man verkligen på problem med fyra stickor om man inte går över 3600mhz? Jag funderar själv på att ha dessa i mitt kommande 5950x bygge:

F4-3600C16Q-64GTZN
Trident Z Neo
DDR4-3600MHz CL16-16-16-36 1.35V 64GB (4x16GB)

De har ju lägre V och CAS för samma minnesmäng, men det kanske är ett dumt val av mig?

Bara att kolla på qvl för ditt moderkort. Om just dom där modulerna står med och har stöd för 4st moduler, så är det inga problem. Finns dom inte med, så kan det bli problem.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Har svept ihop en ny dator, här är komponenterna:

MEM: 4x8GB Trident Z 4266mhz F4-4266C17Q-32GTZR Trident Z RGB DDR4-4266MHz CL17-18-18-38 1.45V
CPU: 5950x 16 Core
COOLER: Noctua NH-D15 Chromax.Black
MOBO: Gigabyte X570 AORUS XTREME
SSD: 3x Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 SSD 2TB
PSU: Seasonic 850w Titanium
GPU: 3090TI - ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING
CASE: Fractal Design Meshify S2 Blackout
SOUND: Creative Sound Blaster AE-5 (Har denna över om ljudkortet som ingår på moderkortet är skit, oftast är de tyvärr det)

Frågor:
1. Kan inte hitta minnesmoduler som är 4x16gb, rated över 4ghz med låga timings, typ 17-18. Vill inte gärna endast ha 32gb ram.
2. Kan det bli problem med höjden på ramet och utrymmet för Noctua NH-D15 kylaren?

Du bygger ett monster.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du ska göra med datorn?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Får man fråga vad du ska göra med datorn?

Driva Nasa's serverhall.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kanske, kanske inte. Det är inte helt ovanligt med problem även med två stickor i den hastigheten, över säg 3200 så börjar det bli ganska viktigt att man har stickor som lirar bra med moderkortet/processorn. Det går säkert att hitta stickor som fungerar utmärkt i 3600 eller högre med fyra stickor om man verkligen vill det, min poäng var mer att det är dumt att välja fyra när man lika gärna kan välja två istället.

Skrivet av Erik_T:

Det beror på.
Det är svårare att få det stabilt på höga frekvenser med fyra stickor än med två, men exakt vilka frekvenser/timings som går att använda beror på kombinationen av CPU/moderkort/minnesmoduler.

Så rent generellt går det inte att säga att 3600MHz med fyra stickor fungerar eller inte fungerar.

Vill man vara säker på att det fungerar så välj minnen som finns med i moderkortets QVL-lista och som är listade att fungera med fyra moduler.

Skrivet av walkiii:

Bara att kolla på qvl för ditt moderkort. Om just dom där modulerna står med och har stöd för 4st moduler, så är det inga problem. Finns dom inte med, så kan det bli problem.

Ok, då vet jag vad jag ska tänka på. Tack för era svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Ok, då vet jag vad jag ska tänka på. Tack för era svar.

Bra info för mig också, tackar, jag tror också jag kör på F4-3600C16Q-64GTZN istället då, bättre timings och ligger med på qvl.

Skrivet av Jaegrlicious:

Får man fråga vad du ska göra med datorn?

Mest video produktion, gillar att jobba direkt från SSD därför vill jag har stora diskar då okomprimerad video tar massor av plats osv.

Permalänk
Medlem

Har ni lyckats fnula ut kompatibiliteten med Aorus Extreme samt D15 kylaren?
Tänkte dock köra 64GB Trident 3733MHz på fyra stickor och synka med IF. 16GB stickorna har lite högre latency men det får man offra för mer minne.

(jag tänkte bygga liknande system med 5950x samt 3090 Strix OC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har ni lyckats fnula ut kompatibiliteten med Aorus Extreme samt D15 kylaren?
Tänkte dock köra 64GB Trident 3733MHz på fyra stickor och synka med IF. 16GB stickorna har lite högre latency men det får man offra för mer minne.

(jag tänkte bygga liknande system med 5950x samt 3090 Strix OC)

Ett tips är att kolla upp PCpartpicker om någon har gjort en liknande build som du beskriver.

Kollade upp builds med Auros Extreme + Noctua D-15: https://pcpartpicker.com/builds/by_part/TBmFf7#h=30543,98234,...

Hittade två builds med Trident men jag vet inte om dessa är exakt dina, kolla upp dem och så har du ett tryggt svar iaf.

En med Trident Z Neo: https://pcpartpicker.com/b/pMb8TW

En annan med Trident Royal nått: https://pcpartpicker.com/b/BDWD4D

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Bra info för mig också, tackar, jag tror också jag kör på F4-3600C16Q-64GTZN istället då, bättre timings och ligger med på qvl.

Mest video produktion, gillar att jobba direkt från SSD därför vill jag har stora diskar då okomprimerad video tar massor av plats osv.

Låter som om du vill ha en snabb server att lagra och hämta din okomprimerade video ifrån. Och med tanke på mängden pengar du slänger på detta så låter det som om det skulle vara en bättre investering du kan ha råd med.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Låter som om du vill ha en snabb server att lagra och hämta din okomprimerade video ifrån. Och med tanke på mängden pengar du slänger på detta så låter det som om det skulle vara en bättre investering du kan ha råd med.

Har redan 200tb på 10gbit som lagring men jag gillar att mellanlanda filerna lokalt ändå, ganska stor skillnad på 10gbit och gen4 ssd hastigheter.

Permalänk

Inte orolig för höjden på minnena när du väljer att köra
Noctua NH-D15 Chromax.Black? Har sjäöv köpt hem den kylaren för kommande 5950x.
Men avbeställde mina Gskill trident Z neo 32g på grund av att massa folk sa att minnena inte får överstiga 33mm för då tar dom i flänsen på kylaren?
Så beställde 4x16 corsair Lpx 3600mhz minnen. På grund av deras låga profil.
Eller har jag missuppfattat nått?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Inte orolig för höjden på minnena när du väljer att köra
Noctua NH-D15 Chromax.Black? Har sjäöv köpt hem den kylaren för kommande 5950x.
Men avbeställde mina Gskill trident Z neo 32g på grund av att massa folk sa att minnena inte får överstiga 33mm för då tar dom i flänsen på kylaren?
Så beställde 4x16 corsair Lpx 3600mhz minnen. På grund av deras låga profil.
Eller har jag missuppfattat nått?

Det stämmer att endast 33mm minnen går in under NH-D15 kylaren OM du väljer att ha sekondära fläkten i "lägsta läget" dock kan du ju höja fläkten som sitter på utansidan vid minnena så tillåter du mer utrymme för minnen.

Nackdelarna med detta är väll att det kanske inte kommer se symmetriskt ut då fläkten i mitten av noctua kylaren sitter djupt ned i kylaren och fläkten på utsidan sitter någon centimeter högre upp men funktionen blir ju den samma.

Alternativt om du verkligen inte gillar hur det ser ut så är tempratur skillnaden från 1 fläkt till 2 bara 3-4 c. Fläkten som gör det mesta jobbet är ändå den i mitten.

Här kan du se hur det ser ut som du sätter ytterfläkten lite högre upp. (Tänk på att måttet för höjden på kylaren ökar:

Vi får se hur jag gör, ser det för kefft ut så kör jag 1 fläkt. Har ändå 9 st 140mm fläktar i chassit så luftflödet kommer inte vara några större problem