Amerikanska staten stämmer Google

Permalänk
Melding Plague

Amerikanska staten stämmer Google

USA:s justitieminister William Barr menar att sökmotorjättens monopol inom områdena sök och sökannonsering hämmar konkurrensen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som flera av tech-jättarna står inför en antitrust-stormig framtid. Mest förvånad att det dröjt så länge.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Löjligt

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Vad klagar dom för? Bing finns ju

Permalänk
Medlem

Men Kina då? /s

Mer seriöst så är det intressant vad det kommer leda till. Tycker Google som sökmotor är väldigt mycket sämre än för tio år sedan. Det beror nog lika mycket på SEO som att de som betalar bäst hamnar längre fram i resultaten.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Illa, Inte Googles fel att dom andra inte hängde på i tid och satsade.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett The Social Dilemma välkomnar jag alla försök att begränsa fulspelet från social media-giganterna.

Permalänk
Medlem

Teater. Har de kommit på det här nu eller? Tvärtom så älskar de Googles espionage. Kanske är det tom beordrat av de själva för "särskilda" ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad klagar dom för? Bing finns ju

Även Yahoo!

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Problemet med Google och de stora sociala medierna och deras censur etc är att en naturlig reaktion från staten är att reglera dom när de gör övertramp, vilket tyvärr kan gynna jättarna då det ökar barrier-to-entry för konkurrenter som inte är lika etablerade och inte har råd att handkas med avancerade regelverk. Komplext problem indeed.

Permalänk
Medlem

Kör med ankan. Duck Duck Go. Men Google har extremt hög del av sökningar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Problemet med Google och de stora sociala medierna och deras censur etc är att en naturlig reaktion från staten är att reglera dom när de gör övertramp, vilket tyvärr kan gynna jättarna då det ökar barrier-to-entry för konkurrenter som inte är lika etablerade och inte har råd att handkas med avancerade regelverk. Komplext problem indeed.

Intressant vilka i staten är det som faktiskt sitter och censurer google?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Dela gärna med dig av din expertis...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Intressant vilka i staten är det som faktiskt sitter och censurer google?

Jag menade tvärt om, att IT jättarna censurerar och staten kan få för sig att reglera. Men givetvis sitter även staten och censurerar på jättarnas plattformar, det har vi sett exempel på i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Teater. Har de kommit på det här nu eller? Tvärtom så älskar de Googles espionage. Kanske är det tom beordrat av de själva för "särskilda" ändamål.

Exakt, detta är bara ett spel för att ge skenet av att staten gör något.

Permalänk
Medlem

Saknar (det var väl) altavista med sina sökoperand near.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Det bästa som kunde hända världen är en sök motor med tiktoks algoritm! Hoppas alla plattformar som censurerar och förstör konkurrensen försvinner från vår allt mer digitaliserade värld!

Permalänk
Avstängd

Äntligen, dags att upplösa googles monopol!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Bara som konsument ser man ju hur Android matar sök som matar Chrome som matar sök osv. Massa Google-tjänster och produkter som pushar användare till andra saker från Google vilket känns tveksamt i en del fall, ibland erbjuds man att byta till Google men ofta behöver man aktivt byta från dem. De borde vara tvungna att ge användare alternativ för de allra flesta söker inte reda på hur man ändrar sökmotor eller webbläsare. Duckduckgo har något förslag jag sett om att Android skulle ge alternativ för olika sökmotorer tror jag det var, och med Googles ställning där så tycker jag att det låter bra. Chrome borde göra samma sak för den har också väldigt stark ställning på sin marknad.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Jag menade tvärt om, att IT jättarna censurerar och staten kan få för sig att reglera. Men givetvis sitter även staten och censurerar på jättarnas plattformar, det har vi sett exempel på i Sverige.

Vilka i Sverige är det då som censurerar Google?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Bara som konsument ser man ju hur Android matar sök som matar Chrome som matar sök osv. Massa Google-tjänster och produkter som pushar användare till andra saker från Google vilket känns tveksamt i en del fall, ibland erbjuds man att byta till Google men ofta behöver man aktivt byta från dem. De borde vara tvungna att ge användare alternativ för de allra flesta söker inte reda på hur man ändrar sökmotor eller webbläsare. Duckduckgo har något förslag jag sett om att Android skulle ge alternativ för olika sökmotorer tror jag det var, och med Googles ställning där så tycker jag att det låter bra. Chrome borde göra samma sak för den har också väldigt stark ställning på sin marknad.

Är väl självklart egentligen eftersom Android är gjort av Google. Gör inte Apple likadant?

Permalänk
Medlem

Facebook, Apple och Amazon behöver straffas med av andra anledningar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad klagar dom för? Bing finns ju

Skrivet av crew seven:

Även Yahoo!

...och Ecosia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är väl självklart egentligen eftersom Android är gjort av Google. Gör inte Apple likadant?

Det är på ett sätt ett självklart val men att utnyttja en stark ställning inom ett område för att stärka sin ställning inom ett annat är en central del av det som inte är tillåtet om man är för stor på marknaden. Se exempelvis Microsofts webbläsarval som de blev tvungna att ge användare inom EU var det väl.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Det bästa som kunde hända världen är en sök motor med tiktoks algoritm! Hoppas alla plattformar som censurerar och förstör konkurrensen försvinner från vår allt mer digitaliserade värld!

Du menar att vi alla istället skall använda en sökmotor som är censurerad av CCP/Kina?

Ur askan in i...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vilka i Sverige är det då som censurerar Google?

Har varit ett par vändor mot Youtube om inte annat

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

När börjar de göra något konkret åt Amazon och Apple? Amazon är ju troligtvis farligast. Apple är kanske inte lika utpräglat dominanta i ett område och i ett så pass känsligt sådant som Google, men ändå..

Permalänk
Medlem

Jag gör all min sökning via altavista, har ni andra bytt söksida? Gougel? Vad är det? Jag får fråga AV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Har varit ett par vändor mot Youtube om inte annat

Vilka är det som bestämmer om vad som får visas? Youtube är ett vinstdrivande företag som själva bestämmer vad de vill visa.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Dela gärna med dig av din expertis...

Que?
Skrev bara att det är löjligt. ( Det löjliga är alltså att man stämmer till höger och vänster i landet i väst )
Vet inte vad du tror att du läser ut ur ordet ”löjligt”, tydligen massor.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||