Testpilot: EPOS Sennheiser GSX 300 – externt ljudkort i instegsklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Folk glömmer att man kan få ut minst 2.5W från USB. Med en effektiv dac och förstärkarkrets kan man driva rätt tungdrivna lurar utan problem. Klart det är en kompromiss men det är rätt otroligt hur bra simpla och effektiva ljudkretsar kan låta idag.

Detta! Min audient evo 4 Interface driver dt990 pro 250ohm! Bra volym, precis på gränsen där det blir för högt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Behringer ljudkort för studiobruk. Det har xlr med 6.3mm ingångar i mitten om man behöver.
Riktigt volymkontroll som inte är mjukvara, separat volymkontroll för hörlurar och högtalarutgång.
Analog kontroll för att mixa ljudet mellan ingång och utgång.

balanserade xlr-utgångar till högtalare.

Inga problem att driva någar hörlurar jag testat med kortet (visserligen bara 3 olika.. men men)

Fungerar utan problem med Raspberry pi i linux utan några drivarrutiner och har spelat in ljud med det i raspberryn

1200kr just nu
https://www.thomann.de/se/behringer_umc404hd.htm?glp=1&gclid=...

edit : just ja, behöver man kan man koppla in extern dc ström, men jag kör enbart usb.
Har även använt det som "mixer" (4 kanaler) med en vanlig powerbank så den fungerar standalone utan dator också.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Jag håller just på att leta efter ett externt ljudkort för mina hörlurar och söker billigast möjliga som ändå ger en skjuts i ljudet Har kört med interna SoundBlaster-kort i premiumsegmentet tidigare, men har dessvärre inte plats för ett i nuvarande datorn. Tycker att det är märkbart sämre/klenare ljud med moderkortets inbyggda ljudkretsar jämfört med mina tidigare ljudkort. När jag stoppar in mina olika hörlurar i hemmabioförstärkaren i vardagsrummet låter dom lite mer som jag är van vid.

Finns det någon klart vettig modell för <1500 kr som är enkel och simpel samtidigt som den är liten? Det enda jag behöver är egentligen det som recenserats; stöd för hörlurar och mikrofon med så få reglage som möjligt. Av recensionen att döma bör jag kanske titta på någon annan modell

Jag har läst kommentarerna här men tycker att tipsen är extremt spretiga sett till framförallt pris och marknad, men även funktion. Det verkar inte som att folk är enade om vad som är "lagom"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det nån som vet om detta är en produkt som återanvänder varumärket Epos ? De tillverkade en del bra högtalare i mellanklassen förr i tiden och varumärket har nyligen blivit köpt av Karl-Heinz Fink.
https://hometheaterreview.com/images_news/Epos-Encore50.gif

Som jag förstår det så är "epos" sennheisers gaming-branch som nu håller på att bryta sig loss från sennheiser och köra sin egen grej. Ingen koppling till tidigare epos såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har Schiit nån återförsäljare i Europa? Jag tittade lite på deras prylar men dyrt via återförsäljare i Europa och hade ingen vidare lust att vänta på svenska tullen från USA.

Ja, den finns här - https://www.schiit-europe.com/
Har under längre tid försök få tag i Magni+Modi+Loki-stacken och varit i kontakt med dem ett par gånger. Tydligen svår brist på prylarna sedan corona-våren.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Finns någon muggig sida i tyskland tror jag, men allt brukar vara out of stock där. Man får köpa från USA-sidan, frakten tar inte så lång tid alls, är ju inte som att köpa från Kina. Men man får ju inte glömma bort att tullen kostar en slant. Helt klart värt det dock.

Ah, såg inte den refererad till nånstans, inkl från den amerikanska sidan. Det mesta verkar out of stock, som du säger, kanske ett problem som varit längre än corona?

Apropå frakt från USA och coronna så har jag varit med om ganska så variabla hanteringstider mellan där och här denna vår. Det är aldrig ens under normala förhållanden givet hur lång tid tullens+postnords här i landet kan ta heller, i min erfarenhet. Men ja, man kan plan ahead såklart, saker brukar dyka upp till sist. För pengarna och "pulver" som du säger så gillar jag K5 pro. För Hd215 gör den inget extra över K10 dock eftersom hd215 behöver väldigt lite extra för att låta ganska mycket bättre..för mina öron iaf.

Men den universala urbulten i audiofilvärlden är helt klart:

Skrivet av Sebbepojken:

Jag har läst kommentarerna här men tycker att tipsen är extremt spretiga sett till framförallt pris och marknad, men även funktion. Det verkar inte som att folk är enade om vad som är "lagom"

Att saker är väldigt subjektiva.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Ja, den finns här - https://www.schiit-europe.com/
Har under längre tid försök få tag i Magni+Modi+Loki-stacken och varit i kontakt med dem ett par gånger. Tydligen svår brist på prylarna sedan corona-våren.

Ingen idé att försöka via den sidan, allt har varit out-of-stock i flera år, var samma visa när jag köpte min stack. Köp direkt från USA istället.

Permalänk
Medlem

Jag slängde ut mitt dyra ljudkort för ett par år sedan och kör bara moderkort nu. Hör ingen skillnad alls.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Intressant läsning! Jag håller just på att leta efter ett externt ljudkort för mina hörlurar och söker billigast möjliga som ändå ger en skjuts i ljudet Har kört med interna SoundBlaster-kort i premiumsegmentet tidigare, men har dessvärre inte plats för ett i nuvarande datorn. Tycker att det är märkbart sämre/klenare ljud med moderkortets inbyggda ljudkretsar jämfört med mina tidigare ljudkort. När jag stoppar in mina olika hörlurar i hemmabioförstärkaren i vardagsrummet låter dom lite mer som jag är van vid.

Finns det någon klart vettig modell för <1500 kr som är enkel och simpel samtidigt som den är liten? Det enda jag behöver är egentligen det som recenserats; stöd för hörlurar och mikrofon med så få reglage som möjligt. Av recensionen att döma bör jag kanske titta på någon annan modell

Jag har läst kommentarerna här men tycker att tipsen är extremt spretiga sett till framförallt pris och marknad, men även funktion. Det verkar inte som att folk är enade om vad som är "lagom"

för ett "gamingheadset" finns det inget på marknaden under ~1200kr som slår denna:
https://www.amazon.co.uk/Syba-Headphone-Amplifier-Digital-Coa...

Det finns hur många recensioner och redditposter på den som helst...

Det finns också en silvrig variant, det är samma produkt, bara lite äldre. men ~100kr billigare

Nästa steg är nog en Schiit Fulla 3 Gaming, kostar runt 1200kr, och då får du betala tull med på det.
Sen är det nog Schiit Hel för ~2400+tull

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zidious G:

Jag slängde ut mitt dyra ljudkort för ett par år sedan och kör bara moderkort nu. Hör ingen skillnad alls.

Tycker att du allra minst måste berätta vilka lurar och vilket moderkort du använder, samt vilket ljudkort du gjorde dig av med, om inlägget ska vara meningsfullt. Gärna också kort beskriva dina användningsområden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Folk glömmer att man kan få ut minst 2.5W från USB. Med en effektiv dac och förstärkarkrets kan man driva rätt tungdrivna lurar utan problem. ...

Lurar (högtalare) kan vara tungdrivna på två sätt:
Antingen har de låg impedans och kräver hög ström, eller (som här) så har de hög impedans och kräver hög drivspänning.
Mig veterligt är det inte många förstärkare som på ett bra sätt klarar båda extremerna.

Jag är också osäker på om man kan få 20V spänningsmatning från USB (lämpligt för att driva hörlurar med hög impedans) samtidigt som den används till dataöverföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

för ett "gamingheadset" finns det inget på marknaden under ~1200kr som slår denna:
https://www.amazon.co.uk/Syba-Headphone-Amplifier-Digital-Coa...

Det finns hur många recensioner och redditposter på den som helst...

Det finns också en silvrig variant, det är samma produkt, bara lite äldre. men ~100kr billigare

Nästa steg är nog en Schiit Fulla 3 Gaming, kostar runt 1200kr, och då får du betala tull med på det.
Sen är det nog Schiit Hel för ~2400+tull

Toppen, tack!

För tydlighetens skull är det inga "gaming headset" jag har - utan det är vanliga hörlurar som jag monterar min ModMic på Har ett par Audio Technica och ett par Philips Fidelio. Därför vill jag inte lägga mer pengar på ljudkortet än vad ett par lurar kostar.

Permalänk
Medlem

Ja det bästa är att köra ett par bra vanliga lurar, en bra stärkare och typ ModMic Wireless. Blir dock bra mycket dyrare också.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Ifi Zen som åtmindståne prisvärd i sammanhanget.
Kör den med ett par Dt990 Pro 250 Ohms lurar. Jämfört min tidigare lösning med dacen på mitt mobo (X570 Aurous Elite) med ett par ATH M50 32 Ohm så är det som dag och natt.
Ja, jag vet att detta är att jämföra äpplen och päron men ändå...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med en Teac UD-301-X jag hittade som Fyndvara 1700kr.

Fungerar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Lurar (högtalare) kan vara tungdrivna på två sätt:
Antingen har de låg impedans och kräver hög ström, eller (som här) så har de hög impedans och kräver hög drivspänning.
Mig veterligt är det inte många förstärkare som på ett bra sätt klarar båda extremerna.

Jag är också osäker på om man kan få 20V spänningsmatning från USB (lämpligt för att driva hörlurar med hög impedans) samtidigt som den används till dataöverföring.

Nu pratar du om ett edge case, det är väldigt få hörlurar som vill ha så hög spänning och de som köper såna vet troligtvis också att de behöver en speciell förstärkare. Ofta är ju känsligheten på runt 100 decibel per watt i bra hörlurar oavsett. Jag sa att det var en kompromiss av en anledning, när man boostar 5V till 15V(exempel) så gör det kretsen mer komplicerad för att man behöver bättre filtrering. Men möjligt är det definitivt, min FiiO BTR5 driver mina 300 och 600 Ohm lurar utan problem.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Snusfri

Då komplett har rea på dessa (590:-) så slog jag till för att köra med mina Fidelio X2.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro