Amerikanska börsen om Biden vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du ändrar contexten till att jag skulle tro att inbördeskrig inte kan hända i västvärlden. Contexten var inbördeskrigshotet pga valet. Vi verkar vara överens om den sannolikheten?

Jag läste inte in någon context till valet i sig i det Stefflo skrev, men visst det är topic trotts allt, och ja vi är nog ganska överrens om sannolikheten där att det inte blir något krig i det närmaste just pga valet.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Autodidact:

Eller... Ett härligt land där vuxna människor i stort själva får bestämma hur de vill leva sina liv.

Beror ju på hur man ser på saken.

Gör de? När en stor del av befolkningen inte ens röstar så...

"The analysts found that when controlling for the power of economic elites and organized interest groups, the influence of ordinary Americans registers at a "non-significant, near-zero level." The analysts further discovered that rich individuals and business-dominated interest groups dominate the policymaking process. The mass-based interest groups had minimal influence compared to the business-based interest groups"
http://truth-out.org/buzzflash/commentary/most-non-rich-us-vo...

Millennials only hold 3% of total US wealth, and that's a shockingly small sliver of what baby boomers had at their age
https://www.businessinsider.com/millennials-less-wealth-net-w...

Och dessa siffror är innan viruset som har satt minst 8 miljoner till in i fattigdomen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Jag tenderar att underbygga mina åsikter och den information jag väljer att lita på baserat på fakta.

https://www.nssf.org/first-time-gun-buyers-grow-to-nearly-5-m....

En rapport från en intresseorganisation for vapen? Även om man nu tar detta "at face value" så baserat det på detta 5/328 (nya köpare vs befolkning) vilket är ungefär 1,5%, undersökningarna från ett år tillbaka visar runt 60% så en majoritet bör då iaf vara för hårdare lagar och mindre vapen? Och som sagt trenden är inte över ett år eller baserad på om folk äger vapen eller ej utan över årtionden på hur folk tänker.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Som flera varit inne på, marknaden gillar inte förändrar vilket ger instabilitet. Byte av president bör ge en dipp, större sådan om den galne försöker sitta kvar vid makten. Med tanke på hur instabil marknaden varit med galningen så får man hoppas på mer stabilitet och utveckling med Biden. Hade dock sett en lämpligare kandidat än just Biden, USA och dess fascination för presidenter som är i livets slutskede. Även Trump är gammal, och dessvärre galen.

Trump vann bara förra valet på en teknikalitet. Clinton fick betydligt fler röster men pga deras bisarra valsystem kunde ändå galningen stjäla presidentposten. Och Clinton var heller inte rätt kandidat. Gammal med en del bagage, men inget i närheten av det enda republikanerna lyckats släpa fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tror du verkligen på sån här dynga? Bara för att någon skriver en opinion betyder inte att det är rimligt eller sant.

Det finns ju ingen som vet hur ett inbördeskrig hade sett ut i USA 2020, men att risken för någon form av upplopp och tumolt är otroligt hög kan väl ingen bestrida.

Trump utropade valfusk även när han vann 2016 så man kan väldigt kallt räkna med att han kommer göra så om han förlorar. Hur hans följare kommer reagera på det är väldigt svårt att spekulera om, men att saker snabbt kan eskalera till våld är inget främmande. och våld i USA går snabbt mot skjutvapen med tanke på tillgängligheten.

Om Trump skulle vinna har vi också garanterat rabalder att vänta oss, en fortsättning av status quo känns dock något mer stabilt än när saker skall ändras men who knows.

Jag kan inte säga så mycket om hur sannolikt olika scenarior är, men att bara sätta huvudet i sanden och säga "det kan inte hända" känns lite väl naivt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det finns ju ingen som vet hur ett inbördeskrig hade sett ut i USA 2020, men att risken för någon form av upplopp och tumolt är otroligt hög kan väl ingen bestrida.

Trump utropade valfusk även när han vann 2016 så man kan väldigt kallt räkna med att han kommer göra så om han förlorar. Hur hans följare kommer reagera på det är väldigt svårt att spekulera om, men att saker snabbt kan eskalera till våld är inget främmande. och våld i USA går snabbt mot skjutvapen med tanke på tillgängligheten.

Om Trump skulle vinna har vi också garanterat rabalder att vänta oss, en fortsättning av status quo känns dock något mer stabilt än när saker skall ändras men who knows.

Jag kan inte säga så mycket om hur sannolikt olika scenarior är, men att bara sätta huvudet i sanden och säga "det kan inte hända" känns lite väl naivt.

Republikaner i speciellt senaten har redan börjat distansera sig från Trump, så jag tror att det eventuella tumultet blir begränsat. Det blir antagligen oroligt inom republikanska kretsar, men det blir mer en brist på riktning och brist på ledarskap. Trump kommer inte att få politiskt inflytelserika följare, utan de som stött honom tidigare kommer att glömma bort det som tidigare sagts.

Sen så lär nog tusentals MAGA-följare orsaka tumult, men det blir väl några protester i större skala under några dagar, sen personer som står med plakat utanför vita huset, kongressen och högsta domstolen i några år.

Jag har själv jobbat inom amerikansk politik för ett del år sen, och mina republikanska vänner (de som inte bytt bransch) är rätt uppgivna just nu.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Republikaner i speciellt senaten har redan börjat distansera sig från Trump, så jag tror att det eventuella tumultet blir begränsat. Det blir antagligen oroligt inom republikanska kretsar, men det blir mer en brist på riktning och brist på ledarskap. Trump kommer inte att få politiskt inflytelserika följare, utan de som stött honom tidigare kommer att glömma bort det som tidigare sagts.

Sen så lär nog tusentals MAGA-följare orsaka tumult, men det blir väl några protester i större skala under några dagar, sen personer som står med plakat utanför vita huset, kongressen och högsta domstolen i några år.

Jag har själv jobbat inom amerikansk politik för ett del år sen, och mina republikanska vänner (de som inte bytt bransch) är rätt uppgivna just nu.

Jag tror inte heller att eventuellt väpnat tomult kommer vara påhejat av republikaner i senaten, ej heller att militären skulle splittras i faktioner eller sådant som annars kan hända i inbördeskrig.

Dock finns alla förutsättningar för stridigheter mellan civila på plats, och i spända situationer krävs ibland väldigt lite för att utlösa något väldigt stort.

Jag tror som sagt inte heller på att det är sannolikt att något "stort" kommer hända, säger bara att man inte helt kan räkna ut det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Uplopp möjligen, inbördeskrig aldrig. Det största hotet är väl högerattentat om Trump förlorar men kör på med att det är en kupp och röstfusk etc. Ska bli intressant att se hur starka institutionerna är i USA i dagsläget, det har ju urholkats rejält senaste åren. Jag tar det dock inte som otroligt att högern ser till att plocka hem segern genom fult spel, känslan är att det är uppbäddat för upplopp oavsett vem som vinner. Demokraterna vinner ärligt men motståndarna skulle aldrig tro det, Republikanerna vinner oärligt och motståndarna skulle aldrig tro att de hade vunnit ärligt.

Aktiemarknaden ogillar generellt osäkerhet och kaos. Jag tror definitivt det kan kortsiktigt dämpa börserna om det blir tjaffs och efterspel. Men överlag så räntorna så nertryckta så finns inget annat ställe att stopp kapitalet än i aktier, så det kommer fortsätta gå upp. Tror ej det blir någon corona liknande dipp. Isåfall en mer utdragen dämpning.

Permalänk
Medlem

Läser man börsanalytiker idag så tror de att börsen går upp, men dollarn ner.

Biden har mer stabil finanspolitik. Börsen gillar stabilitet.

Men om ni vill investera så är dessa förväntningar redan "inbakade" i de flesta aktievärden så för sent att göra de stora klippen. Som vanligt, alltid för sent

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Äntligen stabilitet.

Fyra år i sopen innan demokraterna tvingas styra upp republikanernas elände igen. Utan elektorsrösterna hade det aldrig suttit en 'vald' apelsin vid rodret. Så förhoppningsvis får de styr på den skiten innan nästa skämt till republikan kommer igen. Måste vara tungt att hela tiden vara den goda och storebror åt den som med garanti kommer ställa till det igen.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)