Permalänk
Medlem

Tips! Reklamspärr

Vill dela med mig av lite info som jag önskar jag hade tidigare, nämligen att många/vissa företag hämtar info från Statens personadressregister (www.statenspersonadressregister.se) för att skicka riktad reklam, och på just den sidan så kan du sätta en s.k. reklamspärr - den beskriv som så:

"När en sådan spärr finns kommer ditt namn och adress inte att lämnas ut vid de urval som görs för att användas till direktadresserad reklam. Observera att denna spärr endast gäller vid direktadresserad reklam som använder SPAR som adresskälla."

De fortsätter:

"Reklamspärren har effekt när företaget köper adressuppgifter från SPAR för att användas till direktadresserad reklam, d.v.s. då lämnar SPAR inte ut din adress. Vill du ha reklamspärr när adresserna köps via andra adressleverantörer tipsar vi om NIX Adresserat (https://www.swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresser...)."

Så, logga in med BankID på båda sidorna ovan, "flick the switch", sen är det klart. Easy, breezy, beautiful!

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det fungerar toppen, kört det några år när postkodlotteriet började spamma mig. E-faktura + det där har gjort att jag i princip inte kollar min postlåda längre..

Permalänk
Medlem

Då kanske postkodlotteriet slutar skicka ut sitt skräp.

Förstår inte varför företagen ska envisas med sin reklam... är jag intresserad så tar jag kontakt med dem. Jag köper inga produkter eller tjänster bara för att jag har sett dem i en broschyr.

Permalänk
Medlem

Just för Postkodlotteriet kan man busenkelt slippa deras reklam, antingen genom att göra det själv på https://www.postkodlotteriet.se/kundservice/sparra-reklam eller genom att ringa dem på 0771-22 55 22.
Det tog ungefär 45 sekunder när jag ringde dem för en massa år sedan, har inte fått en enda utskick sedan dess.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Förstår inte varför företagen ska envisas med sin reklam... är jag intresserad så tar jag kontakt med dem. Jag köper inga produkter eller tjänster bara för att jag har sett dem i en broschyr.

Bevisligen fungerar det ju, annars skulle dom inte ha reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Just för Postkodlotteriet kan man busenkelt slippa deras reklam, antingen genom att göra det själv på https://www.postkodlotteriet.se/kundservice/sparra-reklam eller genom att ringa dem på 0771-22 55 22.
Det tog ungefär 45 sekunder när jag ringde dem för en massa år sedan, har inte fått en enda utskick sedan dess.

Jag anser dock att det ska vara opt-in och inte opt-out.
Jag har bara pratat med deras personal i en kvart eller så innan de gett upp om jag har haft tiden men sen är jag lite petty...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Just för Postkodlotteriet kan man busenkelt slippa deras reklam, antingen genom att göra det själv på https://www.postkodlotteriet.se/kundservice/sparra-reklam eller genom att ringa dem på 0771-22 55 22.
Det tog ungefär 45 sekunder när jag ringde dem för en massa år sedan, har inte fått en enda utskick sedan dess.

Tack för Info!

Permalänk

Done! Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, har spärrat på båda ställerna nu! Nix för telefon hade jag innan, så skönt att ha. Får inte så mycket direktadresserad reklam. Men ändå bra att inte få något alls. Helst om det spärrar Postkodslotteriet. Tycker verkligen inte Postkodslotteriet!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Aldrig varit inne på sidan, ändå så har godkännandet blivit ändrat 2016-03-23 12:10...

Jävligt bakvänt att man aktivt måste hålla koll på och ta bort godkännanden man aldrig har gett dem.

Är det inte det här GDPR skulle fixa? :/

Edit: Kollade sambons och där var det spärr på, ändå får hon direktreklam från allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Då kanske postkodlotteriet slutar skicka ut sitt skräp.

Förstår inte varför företagen ska envisas med sin reklam... är jag intresserad så tar jag kontakt med dem. Jag köper inga produkter eller tjänster bara för att jag har sett dem i en broschyr.

Jo, det gör du. Finns en väldans massa studier som visar att reklam fungerar, särskilt så kallat brand awareness. Dvs när du står inför ett produktköp så är det mer troligt att du väljer produkten du har hört talas om.

https://www.rogerwest.com/branding/brand-advertising/

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jo, det gör du. Finns en väldans massa studier som visar att reklam fungerar, särskilt så kallat brand awareness. Dvs när du står inför ett produktköp så är det mer troligt att du väljer produkten du har hört talas om.

https://www.rogerwest.com/branding/brand-advertising/

Fungerar säkert för stora massan, det enda gången det någonsin fungerar för mig personligen är om det är en produkt jag aldrig sett förut och blir nyfiken.

Postkodlotteriet är inte en sådan sak, inte heller 99.9% av de andra sakerna man får i direktreklam, men för stora massan så kanske det fungerar.

Folk åker ju fortfarande dit på Nigeriabrev och annat så...

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fungerar säkert för stora massan, det enda gången det någonsin fungerar för mig personligen är om det är en produkt jag aldrig sett förut och blir nyfiken.

Postkodlotteriet är inte en sådan sak, inte heller 99.9% av de andra sakerna man får i direktreklam, men för stora massan så kanske det fungerar.

Folk åker ju fortfarande dit på Nigeriabrev och annat så...

De undermedvetna lagren i ditt psyke begs to differ. Vi är hårdprogrammerade till att dras till saker vi känner igen. För att minst sagt förenkla det handlar det om att det på savann-tiden var bättre att stoppa i sig bär man kände igen än potentiellt dödliga okända diton. Det handlar även om att passa in i gruppen - du påverkas av vad andra pratar om i de sammanhang som är relevanta, till exempel Sweclockers.

Det här är en hel subgren till psykologin, naturligtvis, och det finns massa att gräva ned sig i.

Här finns lite vidare intressant läsning: https://medium.com/@bynugno/mind-over-matter-the-psychology-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Edit: Kollade sambons och där var det spärr på, ändå får hon direktreklam från allt möjligt.

Spärren gäller, precis som nix telefon, att du avsäger dig reklam från företag du inte redan har en kundrelation till.
D.v.s har man ett abonnemang på PKL får de fortfarande skicka brev till dig. Har man kundkort på HM, IKEA, Starbucks o.s.v o.s.v så får även de göra det.

Man får i princip leva ett liv utan medlemsrabatter om man vill ha ett liv utan reklam, vilket jag tycker är helt värt det

Permalänk

Tack för tipset! Synd bara att det förmodligen inte gäller retroaktivt bara så att säga, som Kamouflage skrev i inlägget ovan.

Visa signatur

CPU: Core i7 9700K | Grafikkort: Gigabyte Gaming OC 3080 | RAM 32GB HyperX 3200MHz | Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F Gaming | Skärmar: ASUS ROG PG248Q (1080p 180Hz) & ASUS 27" ROG PG278QR (1440p 165Hz) | Mus: Logitech G Pro Wireless | Tangentbord: Ducky Shine 4 (Cherry MX Brown)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Då kanske postkodlotteriet slutar skicka ut sitt skräp.

Förstår inte varför företagen ska envisas med sin reklam... är jag intresserad så tar jag kontakt med dem. Jag köper inga produkter eller tjänster bara för att jag har sett dem i en broschyr.

Hur vet du vem du ska kontakta om företag inte gör sig uppmärksammade?

Därav reklam....

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips, tack för det!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Ska man slå på både Reklamspärr och Samtyckte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska man slå på både Reklamspärr och Samtyckte?

Det gjorde jag, läste detta:

"Lämnar du samtycke betyder det att vi i SPAR får berätta för de företag med egna register som kontaktar oss att du har reklamspärr i SPAR. Då kan de sätta reklamspärr också i sina register. På så sätt sprids din reklamspärr även till andra företag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av droop:

Det gjorde jag, läste detta:

"Lämnar du samtycke betyder det att vi i SPAR får berätta för de företag med egna register som kontaktar oss att du har reklamspärr i SPAR. Då kan de sätta reklamspärr också i sina register. På så sätt sprids din reklamspärr även till andra företag."

Grymt, tack!

Kan även tipsa om att gå med i NIX:

https://nixtelefon.org/

Samt spärra för otillåten adressändring
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/all...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hur vet du vem du ska kontakta om företag inte gör sig uppmärksammade?

Därav reklam....

Behövs ingen reklam för att söka fram information om företag, eller deras tjänster och produkter.

Permalänk
Medlem

Fifan vad jag hatar postkodlotteriet... TACK för info om hur jag stoppar dom..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hur vet du vem du ska kontakta om företag inte gör sig uppmärksammade?

Därav reklam....

Förr fanns något som hette "Gula Sidorna". Vilket förvisso även det kan tolkas som reklam kanske. Dock var det ju i huvudsak bara lite kort info om företag listade med kontaktuppgifter.

Permalänk
Medlem

Hade för mig att jag gjort det tidigare och det stämde, redan 2018. Dock så insåg jag nu att jag får skräppost från assistansbolaget (senast i veckan fick jag ett) och något till bärgarföretag. Det värsta med dessa att de ser ut som fakturor. De här två företagen måste ju bryta då mot reklamspärr?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hade för mig att jag gjort det tidigare och det stämde, redan 2018. Dock så insåg jag nu att jag får skräppost från assistansbolaget (senast i veckan fick jag ett) och något till bärgarföretag. Det värsta med dessa att de ser ut som fakturor. De här två företagen måste ju bryta då mot reklamspärr?

Lite okänt men även Transportstyrelsen kan lämna ut adresser. Dom erbjuder också reklamspärr, notera dock att du då inte kommer få några påminnelser om besiktning längre
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Vagtraf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hade för mig att jag gjort det tidigare och det stämde, redan 2018. Dock så insåg jag nu att jag får skräppost från assistansbolaget (senast i veckan fick jag ett) och något till bärgarföretag. Det värsta med dessa att de ser ut som fakturor. De här två företagen måste ju bryta då mot reklamspärr?

Jag får inte mycket reklam, men just assistansbolaget skickar till mig. Se om de slutar med det nu.
Blir irriterad varje gång att det är en faktura "som är frivillig". Det skulle inte vara tillåtet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

För några år sedan så var det ett ljusskyggt adressföretag som snokat upp min adress och började sälja den. När jag till slut identifierat ägaren snokade jag upp hans mejladress och skickad en begäran om reklamspärr till honom. Han svarade men begärde då en skriftlig begäran om reklamspärr till hans företag.
Riktigheten i kravet på skriftlig uppsägning av en tjänst man inte beställt kan diskuteras men jag det jag då gjorde var att skicka ett skriftligt brev till företaget och utan porto men med texten "begärd handling" skrivet på i stället. Kan verka småaktigt men vetskapen om att företaget tvingas administrera en inbetalning på bara några få kronor i porto till Posten kändes väldigt tillfredsställande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Det är bra att spärra hos SPAR, många andra adressleverantörer får ju sina adresser därifrån (och inte sällan från andra tjänster också, men i alla fall) så det kan ha ganska stor effekt. Egentligen borde det räcka med att spärra sig på Nix Adressat, men så är inte alltid fallet. Tänk dock på att det kan ta tid innan det slår igenom överallt. Jag tror att företagen har tre månader på sig att uppdatera sina adressregister, alltså företagen som skickar reklamen, och mellanhänderna kan säkert ha lika lång fördröjning också. Detta kan dock ha ändrats i och med GDPR, jag har inte jobbat med sånt sedan dess.

Transportstyrelsen är också bra att spärra. Påminnelser om besiktning får man ofta från det företag man har besiktigat hos och de kan fortsätta skicka sådana, om du har godkänt det förstås men det brukar man ju göra när man bokar tid eller så.