Söker 16gb ddr4, 2133/2400/2666

Permalänk
Medlem

Söker 16gb ddr4, 2133/2400/2666

Tjenare! Som rubriken lyder söker jag ddr4 minnen, mitt moderkort stödjer bara 2133mhz men som jag förstår så kan jag använda högre endå bara att moderkortet klockar ner hastigheten till 2133.

Skicka pm vad ni har och vad ni tänkt för pris, jag står för frakt

Må väl
Plyxan

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Köp hellre 3200mhz och tryck på XMP i bios. Det är ingenting man behöver vara duktig på datorer för att göra och det ställer in ram-minnena i den hastighet de är tänkt att vara. Att ha ram på 2133 är slöeri och kan bli en flaskhals i vissa fall gällande spel osv.
Vill bara säga det så du inte köper jättegamla och slöa ram-minnen pga att du tror att ditt moderkort inte kan ha dom i högre frekvenser, för så är det inte

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Köp hellre 3200mhz och tryck på XMP i bios. Det är ingenting man behöver vara duktig på datorer för att göra och det ställer in ram-minnena i den hastighet de är tänkt att vara. Att ha ram på 2133 är slöeri och kan bli en flaskhals i vissa fall gällande spel osv.
Vill bara säga det så du inte köper jättegamla och slöa ram-minnen pga att du tror att ditt moderkort inte kan ha dom i högre frekvenser, för så är det inte

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar. Om moderkortet inte har stöd för högre än 2133 MT/s kommer det antingen att sätta hastigheten till det om man slår på en XMP med högre hastighet, eller inte vilja starta alls. (Ja, jag har testat med 5+ H/B-moderkort begränsade till 2666 MT/s eller lägre.)

Annan sak om det är processorn som inte officiellt stöder högre hastigheter; då kan man "överklocka" minnet med Intel Z-moderkort eller samtliga AMD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar. Om moderkortet inte har stöd för högre än 2133 MT/s kommer det antingen att sätta hastigheten till det om man slår på en XMP med högre hastighet, eller inte vilja starta alls. (Ja, jag har testat med 5+ H/B-moderkort begränsade till 2666 MT/s eller lägre.)

Annan sak om det är processorn som inte officiellt stöder högre hastigheter; då kan man "överklocka" minnet med Intel Z-moderkort eller samtliga AMD-kort.

Okej!
Alltså jag är rätt ny på nya datorer och den enda erfarenhet jag har gällande detta är att tex. när jag sätter i mina stickor som är 3200mhz så sätts dom på 2666mhz och högre timings av sig själv tills jag ställer in dom manuellt i stock eller sätter på xmp (ställer in manuellt dock). Det är för att moderkortet har stöd upp till det fast det har stöd för överklockning upp till 4000-någonting.

Så jag trodde op hade samma "problem" och ville hjälpa till att inte slösa bort hastighet om det inte behövdes..

Då har jag lärt mig något nytt!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Har fått tag i ett par minnen! Tack för svar

Mvh
Plyxan