Permalänk
Medlem

Asus AiMesh -> Ubiquiti

Halloj,

Planerar på en uppgradering från ett Asusbaserat AiMesh-system. Har i dagsläget 1st RT68U och 1st RT66U B1 (en på varje våningsplan). Bor i en tegelvilla på ca 200m2, två plan, träbjälklag. När vi flyttade in i huset hade vi enbart 1st RT68U, och det funkade rätt så ok med täckningen, men mottagningen var lite sämre i husets ytterhörn och på trädgården (routern stod då i källaren, så det är inte så konstigt..).

Framtiden:
Jag planerar på att sätta en router i källaren, precis bredvid fiberboxen. Är en EdgeRouter X rätt väg att gå om man till en början tänker sig 1st AP, men i framtiden komplettera med ytterligare 1st. Eller stödjer den routern enbart PoE på 1st port? Eller ska man köra på en EdgeRouter X SFP som har PoE på alla portarna? Annars kan jag ju bara dra fram 230V till positionerna där jag planerar att sätta mina APs.

Lite VS Long Range när det gäller accesspunkterna? Jag lutar åt en LR till att börja med.

Tankar/funderingar/idéer??

Visa signatur

HTPC

Permalänk

ER-X har bara PoE passthrough, så du får passiv PoE på eth4 om den får passiv PoE på eth0. Det ska funka att driva det hela med injektorn som du får med APn.

Om du ev. ska skaffa fler APs, så har ju ER-X SFP som bekant passiv PoE på alla portarna, så den kan ju vara intressant då. Tidigare ER-lite hade lite prestandaproblem när man körde eth1 och eth2 i switchat läge, då det gick i mjukvara, men det ska vara bättre i de nyare ER-X.

Ett annat alternativ kan ju vara att köra en switch med PoE, förslagsvis en UniFi US-8-60W eftersom du ändå behöver UniFi-controllern för att konfa din AP. Till denna kopplas valfri router, t.ex. ER-X om du vill ha en massa funktioner, eller USG om du vill ha allt i samma GUI. UDM som precis har släppts verkar trevlig, men tycks ha lite barnsjukdomar.

Slutligen; AC-lite vs AC-LR: Det verkar vettigt att börja med en LR om du inte är säker på att det ska bli fler APs.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asklepios:

ER-X har bara PoE passthrough, så du får passiv PoE på eth4 om den får passiv PoE på eth0. Det ska funka att driva det hela med injektorn som du får med APn.

Om du ev. ska skaffa fler APs, så har ju ER-X SFP som bekant passiv PoE på alla portarna, så den kan ju vara intressant då. Tidigare ER-lite hade lite prestandaproblem när man körde eth1 och eth2 i switchat läge, då det gick i mjukvara, men det ska vara bättre i de nyare ER-X.

Ett annat alternativ kan ju vara att köra en switch med PoE, förslagsvis en UniFi US-8-60W eftersom du ändå behöver UniFi-controllern för att konfa din AP. Till denna kopplas valfri router, t.ex. ER-X om du vill ha en massa funktioner, eller USG om du vill ha allt i samma GUI. UDM som precis har släppts verkar trevlig, men tycks ha lite barnsjukdomar.

Slutligen; AC-lite vs AC-LR: Det verkar vettigt att börja med en LR om du inte är säker på att det ska bli fler APs.

PoE:
Ok, PoE är väl kanske inget krav egentligen, jag har tillgång till 230V där jag tänkt sätta min router och AP (jag behöver bara montera ett uttag, men det är ju lätt att ordna). Jag trodde att man matade ER-X med 230V (alt. 12V med en trafo) "på baksidan" och att den sedan skickade ut kraft i eth4, men så är det inte om jag nu läser rätt på deras hemsida. Den kräver alltså kraft/PoE in på eth0 för att skicka ut PoE på eth4, korrekt? Nu överväger jag att spara en av mina befintliga routrar (Asus RT68U eller 66U) och använda en av dessa som router även i fortsättningen och då endast komplettera med 1st AC-LR. Så när det gäller router så står valet mellan ER-X SFP eller bef. Asus känns det som. Jag är inte särskilt kunnig när det kommer till nätverk, men känner mig inte helt tappad..

UniFi-controllern, vad är det? Behöver man verkligen det/den för att konfigurera en AC-LR AP? Eller är det enbart en mjukvara/app?

Det blir en AC-LR till att börja med. Routerfrågan önskar jag fortfarande input på.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Den kräver alltså kraft/PoE in på eth0 för att skicka ut PoE på eth4, korrekt?

Jepp, stämmer. Dock får du ju med en injektor med AC-LR som du kan använda. Eller kör ER-X med medföljande nätadapter och koppla injektorn bara till AC-LR, det kvittar egentligen.

Skrivet av arowe17:

Nu överväger jag att spara en av mina befintliga routrar (Asus RT68U eller 66U) och använda en av dessa som router även i fortsättningen och då endast komplettera med 1st AC-LR.

Det går fint. Om du inte använder en Unifi-router kommer det inte vara någon skillnad mellan att köra en Ubiquiti Edgerouter eller en Asus, ur adminsynpunkt. En ER-X är en bra router, men för hemmabruk utan en massa avancerade konfigbehov och krav på upptid kan det vara onödigt om du redan har en bra router. Wi-fi är en annan sak, där är det stor skillnad på allt-i-ett och separat AP. Se bara till att stänga av Wi-fi i din Asus.

Skrivet av arowe17:

UniFi-controllern, vad är det? Behöver man verkligen det/den för att konfigurera en AC-LR AP? Eller är det enbart en mjukvara/app?

Controllern är en mjukvara, som du kan köra på diverse olika plattformar. Själv kör jag på en RPi/Raspbian här hemma, men den går även fint på andra Linux, Windows, MacOS, Docker, m.m, även på en VPS om du vill.
Ubiquiti har sin Cloudkey-serie, en hårdvara som gör jobbet på ett smidigt sätt, men kostar såklart en slant. Det ska också gå att konfa via en app tror jag,men det har jag inte testat.

När allt är konfat kan man köra utan att controllern är igång, om man inte behöver/vill ha övervakning och mer avancerade funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

@Asklepios: Tack för utförliga svar! Ja, det jag egentligen är ute efter är att förbättra Wifi, routern är jag väldigt nöjd med faktiskt. Jag har nog rätt så basic krav på mitt nätverk. 3st Chromecasts, 1st Chromebook, 3st telefoner, 1st smart-TV typ. Vi har i dagsläget endast 30 Mbit fiber, och klarar oss helt ok på detta i dagsläget. Så att enbart köpa 1st LR AP känns som en bra början, och ev komplettera med en till om det skulle visa sig att det behövs.

Kan man koppla dessa APs till en switch, eller måste de vara kopplade direkt till routern? Jag funderar på att sätta routern i källarn och sedan dra upp en Cat6 genom ett schakt till vinden för att sedan gå ner i en garderob och placera en 8p swich där. Det är även där jag planerar att sätta min AP då garderoben är centralt placerad i huset. Annars behöver jag ju dra upp 2st Cat6 till garderoben, 1st till AP:n och 1st till switchen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Det går bra att koppla dem till en switch, antingen en med PoE, eller en "vanlig" med PoE-injektor separat.

Egentligen är allt kopplat till en switch, även om det sitter direkt i en konsumentrouter - den innehåller tre delar i samma chassi; router/gateway (med en mängd mjukvarutjänster), switch, och AP. Routerdelen och switchdelen brukar ofta vara helt OK, AP-delen är ofta av mer tveksam kvalitet. Dessutom är det svårt att få till bra roaming på Wi-fi om räckvidden från en konsumentrouter inte räcker till.

Edit:
Om det inte är supertrångt på vägen upp till garderoben, rekommenderar jag att du drar med minst två kablar när du ändå håller på. Man vet aldrig när det kan vara bra att ha!

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

@Asklepios: Det låter ju strålande! Jag har gott om ytrymme för att dra upp 100+ kablar till vinden/garderoben, så jag passar på att dra upp en eller två extra när jag ändå är i farten. Tack för all hjälp, jag tror jag har koll på läget nu!

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Gott, då hoppas jag att du blir nöjd!

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

@Asklepios: Det blir jag säkerligen.
Just nu stör jag mig dock på hur dyrt det är med nätverksuttag... Hur kan switchen va så billig?

2x RJ45-uttag: 175:-
Elko RS Modularuttag 2x8 RJ45 Cat6 UTP Vit
https://www.elbutik.se/product.html/datauttag-elko-rs-kat6

Swich med 8st portar (givetvis ingen "top of the line") 159:-
D-Link DES-1008D
https://www.inet.se/produkt/5404702/d-link-des-1008d

Visa signatur

HTPC

Permalänk

@arowe17: Ja, det har jag också undrat, men om du tittar på resten av den serien från Elko ser du att även vanliga Schuko ligger i samma prisklass. Det är bara att vänja sig...
Om du kan tänka dig ett enklare utförande, har Biltema en serie som liknar Eljo Trend: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/specialuttag/rj45-uttag-2000022639. Jag har testat dem, och de är väl OK, inte mer.

Att switchen är billig, beror på att den är antik! Den klarar bara 100 Mbit/s, och eftersom du nämnt att det ska dras Cat6 misstänker jag att du vill ha gigabit - denna är en skottsäker variant: Netgear GS108
Alternativt, som jag nämnt ovan, om du vill hålla dig till Unifi: Unifi US-8-60W.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

@Asklepios: Jag lutar åt dessa https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst...

Jag behöver utanpåliggande, och de kommer att vara osynliga, så det är viktigare att funktionen är ok snarare än utseendet.

Jag har inte tänkt köpa den switchen, jag bara reflekterade över att en switch med 8 portar, transformator, skal, förpackning är billigare än en "dum" produkt med 2st uttag..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

@Asklepios: Jag lutar åt dessa https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst...

Jag behöver utanpåliggande, och de kommer att vara osynliga, så det är viktigare att funktionen är ok snarare än utseendet.

Det blir säkert bra. Om du ska sätta flera uttag bredvid varandra i ett teknikutrymme, kan du även kika på en patchpanel. Jag har använt denna i mindre installationer, den är helt OK. Finns även med 12 portar.

Skrivet av arowe17:

Jag har inte tänkt köpa den switchen, jag bara reflekterade över att en switch med 8 portar, transformator, skal, förpackning är billigare än en "dum" produkt med 2st uttag..

*Phew*, så bra!
Switchen kostade ju mer när den var ny, men det är ändå billigt. Man kan fundera på vad som drar upp priset på nätverksuttag - liten marknad som inte är så priskänslig?

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

@Asklepios: En 8p patchpanel har jag redan införskaffat (sedan något år tillbaka..) så nu ska den bara kopplas in!

Visa signatur

HTPC

Permalänk

@arowe17: Gott!

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asklepios:

Vilken av dessa 8p är bäst? Eller är det samma skrot och korn? Något annat tips på en 8p gigabit? Layer-2, ingen PoE etc.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vilken av dessa 8p är bäst? Eller är det samma skrot och korn? Något annat tips på en 8p gigabit? Layer-2, ingen PoE etc.

https://forumbilder.com/images/2020/10/21/Capture.jpg

Jag brukar gå på datum när det som här är i princip samma produkt, då har de rättat eventuella barnsjukdomar.

Annat alternativ är ASUS, troligen samma hårdvara
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5388049

Ett annat alternativ är en som kan drivas av PoE
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239669

Har du investerat i Unifi hade jag dock kört det fullt ut, inte dyrt, bra grejer.
EDIT: Denna kan drivas av PoE
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982844

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag brukar gå på datum när det som här är i princip samma produkt, då har de rättat eventuella barnsjukdomar.

Annat alternativ är ASUS, troligen samma hårdvara
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5388049

Ett annat alternativ är en som kan drivas av PoE
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239669

Har du investerat i Unifi hade jag dock kört det fullt ut, inte dyrt, bra grejer.
EDIT: Denna kan drivas av PoE
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982844

Tack!

Jag har svårt att motivera 1100:- för en Unify switch. Det lutar åt någon Netgear eller TP-link (eller liknande).
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=67142,1498233,29780...

Vad menar du att du går på datum? Att du köper saker som funnits på marknaden länge för att de då har hunnit rätta ev. SW/HW-defekter? Eller vill man köpa nya moderna saker? Spontant så köper jag hellre en switch som lanserades för kanske 6-9 månader sedan, än en som lanserades 2016.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Tack!

Jag har svårt att motivera 1100:- för en Unify switch. Det lutar åt någon Netgear eller TP-link (eller liknande).
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=67142,1498233,29780...

Vad menar du att du går på datum? Att du köper saker som funnits på marknaden länge för att de då har hunnit rätta ev. SW/HW-defekter? Eller vill man köpa nya moderna saker? Spontant så köper jag hellre en switch som lanserades för kanske 6-9 månader sedan, än en som lanserades 2016.

Den senaste iterationen av en modell, dvs Netgears V3 av de du visade, så precis som du köper jag helst den nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den senaste iterationen av en modell, dvs Netgears V3 av de du visade, så precis som du köper jag helst den nyaste.

Netgear GS108E v3 är upplagd i Inets sortiment 2014-11-21, så den är ju inte särskilt modern... Eller är det ursprungsversionen v1 som är upplagd då kanske?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Netgear GS108E v3 är upplagd i Inets sortiment 2014-11-21, så den är ju inte särskilt modern... Eller är det ursprungsversionen v1 som är upplagd då kanske?

Kan nog stämma, 2100 dagar gammal enligt prisjakt...
Denna har ju en kul produktvikt enligt prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239669

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asklepios:

Jepp, stämmer. Dock får du ju med en injektor med AC-LR som du kan använda. Eller kör ER-X med medföljande nätadapter och koppla injektorn bara till AC-LR, det kvittar egentligen.

Det går fint. Om du inte använder en Unifi-router kommer det inte vara någon skillnad mellan att köra en Ubiquiti Edgerouter eller en Asus, ur adminsynpunkt. En ER-X är en bra router, men för hemmabruk utan en massa avancerade konfigbehov och krav på upptid kan det vara onödigt om du redan har en bra router. Wi-fi är en annan sak, där är det stor skillnad på allt-i-ett och separat AP. Se bara till att stänga av Wi-fi i din Asus.

Controllern är en mjukvara, som du kan köra på diverse olika plattformar. Själv kör jag på en RPi/Raspbian här hemma, men den går även fint på andra Linux, Windows, MacOS, Docker, m.m, även på en VPS om du vill.
Ubiquiti har sin Cloudkey-serie, en hårdvara som gör jobbet på ett smidigt sätt, men kostar såklart en slant. Det ska också gå att konfa via en app tror jag,men det har jag inte testat.

När allt är konfat kan man köra utan att controllern är igång, om man inte behöver/vill ha övervakning och mer avancerade funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen sådär 2 år senare.. 😁 Hoppas du är kvar på Swec..

Nu har jag kört med min Asus rt68 som router i några år tillsammans med en AC LR från Ubiquiti. Varit mycket nöjd. Nu har jag renoverat lite och då dragit fram Cat6 till andra änden av huset och vill då sätta ytterligare en AC LR där. Tänker mata den via PoE med medföljande injektor. Har båda inkopplade på samma switch nu och undrar hur jag konfigurerar dem att samarbeta för att skapa ett wifi med bättre täckning? Behöver jag installera deras mjukvara på min PC eller kan man göra något i appen? Hittar inget i appen..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hej igen sådär 2 år senare.. 😁 Hoppas du är kvar på Swec..

Nu har jag kört med min Asus rt68 som router i några år tillsammans med en AC LR från Ubiquiti. Varit mycket nöjd. Nu har jag renoverat lite och då dragit fram Cat6 till andra änden av huset och vill då sätta ytterligare en AC LR där. Tänker mata den via PoE med medföljande injektor. Har båda inkopplade på samma switch nu och undrar hur jag konfigurerar dem att samarbeta för att skapa ett wifi med bättre täckning? Behöver jag installera deras mjukvara på min PC eller kan man göra något i appen? Hittar inget i appen..

Hur menar du med att samarbeta?
Normalt ger du alla AP i nätverket samma ssid och pw så att enheterna kan hoppa mellan, mer tror jag inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur menar du med att samarbeta?
Normalt ger du alla AP i nätverket samma ssid och pw så att enheterna kan hoppa mellan, mer tror jag inte behövs.

Nätverksassisterad roaming.

I ett normalt Wi-Fi-nät, =< 6, styr klienterna vilken AP de ska ansluta till. Vissa klient-OS är sega på att byta AP, de accepterar låg signalstyrka.

Det finns standardiserade meddelanden för att skicka mätvärden om hur stark signalstyrka en klient har mot olika AP:er och standardiserade meddelanden som ”kickar” en klient från en AP. Problemet är att koordinera när och hur dessa meddelanden ska skickas för att få till lyckad roaming. Det går inte att lösa via (endast) en app eftersom koordinatorn behöver vara igång ständigt. Vissa tillverkare säljer mjukvara och prylar som löser ovanstående. Jag har noll intresse av hur det är löst i den proprietära världen, men jag antar att svaret redan finns i tråden (cloud key och/eller dess mjukvara).

Edit: ”Bättre täckning” lär inte hända utan åtgärder i den fysiska världen. Bättre utnyttjad täckning på grund av bättre roaming kan gå att få till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nätverksassisterad roaming.

I ett normalt Wi-Fi-nät, =< 6, styr klienterna vilken AP de ska ansluta till. Vissa klient-OS är sega på att byta AP, de accepterar låg signalstyrka.

Det finns standardiserade meddelanden för att skicka mätvärden om hur stark signalstyrka en klient har mot olika AP:er och standardiserade meddelanden som ”kickar” en klient från en AP. Problemet är att koordinera när och hur dessa meddelanden ska skickas för att få till lyckad roaming. Det går inte att lösa via (endast) en app eftersom koordinatorn behöver vara igång ständigt. Vissa tillverkare säljer mjukvara och prylar som löser ovanstående. Jag har noll intresse av hur det är löst i den proprietära världen, men jag antar att svaret redan finns i tråden (cloud key och/eller dess mjukvara).

Edit: ”Bättre täckning” lär inte hända utan åtgärder i den fysiska världen. Bättre utnyttjad täckning på grund av bättre roaming kan gå att få till.

Den utrustningen du kör med har inget stöd för detta vad jag vet, du skulle isf behöva köra ett mesh nätverk vilket jag inte tror funkar mellan ASUS router och Ubiquiti AP's.
Vet inte om vanlig mesh ens påverkar roamingen på det sättet du är ute efter.
Det man kan titta på är att sänka signalstyrkan på AP för att på så sätt få enheterna att hoppa över istället för att ligga kvar på dålig signal, men det är inte alla AP som har den möjligheten.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ställt frågan tokigt eller så men min fundering är rätt enkel. Tidigare hade jag 2st Asus routers (en RT68 och RT 66) och dessa körde jag i en Asus Ai-mesh. Båda två var utplacerade i olika delar av huset för att ge bästa möjliga täckning i huset och trädgården. I ett försök att förbättra denna lösning så har jag nu tänkt att köra min Asus rt68 som enbart router (wifi avstängt) och sedan använda 2st trådade Ubiquiti AP AC LR för wifi. Är jag helt ute och cyklar eller är det omöjligt??

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag vet inte om jag ställt frågan tokigt eller så men min fundering är rätt enkel. Tidigare hade jag 2st Asus routers (en RT68 och RT 66) och dessa körde jag i en Asus Ai-mesh. Båda två var utplacerade i olika delar av huset för att ge bästa möjliga täckning i huset och trädgården. I ett försök att förbättra denna lösning så har jag nu tänkt att köra min Asus rt68 som enbart router (wifi avstängt) och sedan använda 2st trådade Ubiquiti AP AC LR för wifi. Är jag helt ute och cyklar eller är det omöjligt??

Inga problem att köra 2 Ubiquiti AP på en ASUS router, iaf om du stänger av Ai-Mesh, du kan även ha wifi igång på ASUS om du inte tror det kommer påverka roamingen, bara att testa.

edit: sen hur du ställer dom beror lite på om du endast vill ha ett ssid (samma för båda banden eller delat 2,4 och 5 GHz band)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inga problem att köra 2 Ubiquiti AP på en ASUS router, iaf om du stänger av Ai-Mesh, du kan även ha wifi igång på ASUS om du inte tror det kommer påverka roamingen, bara att testa.

edit: sen hur du ställer dom beror lite på om du endast vill ha ett ssid (samma för båda banden eller delat 2,4 och 5 GHz band)

Ja, jag vill ju ha samma/gemensamt SSID och 2,4/5Ghz.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja, jag vill ju ha samma/gemensamt SSID och 2,4/5Ghz.

Då är det bara att sätta samma ssid på båda banden på varje AP tillsammans med samma pw, förslagsvis ger du varje AP ett fast ip som ligger utanför dhcp rangen också, bara för att underlätta åtkomsten.

Tänk bara på att du har troligen inte heller band steering när du kör med AP utan det blir varje enhet som själv väljer vilket band den ansluter till.
Till viss del kan det ställa till problem med roamingen eftersom 2,4 bandet är starkare än 5 bandet, det gör att en enhet kan ligga kvar längre på en AP även om den andre har starkare signal där du befinner dig.
Det kan även ställa till lite problem om du skall accessa andra enheter som är anslutna till wifi om dom inte ligger på samma band och det blir också svårare att tvinga över en enhet till ett speciellt band.

Själv har jag separerat 2,4 och 5 GHz banden med olika ssid så att jag kan välja band för varje enskild enhet, dock har jag samma ssid för varje band på alla AP för att kunna ha roaming.

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har två Asus-routrar med stöd för AiMesh så ser jag ingen anledning att köpa några accesspunkter från Ubiquiti. Köp ytterligare Asus-routrar tills du får den täckning som du önskar.

Dina Asus-routrar sköter handoff, roaming, band steering osv. så alla enheter byter nod utan problem och riskerar inte att stanna kvar vid en accesspunkt med lägre signalstyrka, trots att en närmare finns tillgänglig. För att få liknande med Ubiquiti så behöver du deras kontrollermjukvara eller Cloudkey.

Dessutom blir det mycket billigare med en extra Asus-router.

Edit: Sorry, missade att du redan har kört med en Ubiquiti AC ett tag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Halloj,
Tänkte bara återkoppla och förmedla att wi-fi funkar utmärkt med 2st Unify AC LR. Asus rt68 AC som router.

Visa signatur

HTPC