Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort?

Tja! Hur stor skillnad är det på Navida GTX 1650 super och 1660 super? Lite kluven på vilken jag ska köpa!

Permalänk
Medlem

ca 20 fps i medel på 1080p

https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-gtx-1650-super/images...

Bästa är alltid att köpa dyraste grafikkort man har råd med förutsatt att priset är bra, beror också på vilken cpu man har.

Permalänk
Medlem

Har ingen specifik budget så pris är inget jag oroar mig över jättemycket men samtidigt är det ju gött o komma undan lite billigare, tänkte slänga på nytt grafikkort (de bästa min setup klarar av) sen 16gb ram och 500gb ssd.

Just nu har jag detta i min dator
CPU Model Intel® Core™ i7-4770
Grafikkort navida geforce 670
8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allle99:

Tja! Hur stor skillnad är det på Navida GTX 1650 super och 1660 super? Lite kluven på vilken jag ska köpa!

Av de två skulle jag klart rekommendera 1660 Super om du har råd. Det är tillräckligt mycket snabbare än 1650 Super för att vara värt det lite högre priset.

Permalänk
Medlem

1660 Super finns för 2400kr, bra pris för prestandan. Tyvärr osäker leveransdatum men om du inte behöver det nu nu nu skulle jag ta ett sånt.
https://www.komplett.se/product/1140177/datorutrustning/dator...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Okej! Nä ingen stress för min del! Tänker bara om det kommer passa till mitt nuvarande moderkort? Detta är den info jag lyckades hitta på nätet ang min nuvarande dator

G10AC - INTEL i7-4770 - 16GB - NV GTX670, 2GB - 1TB - SSD 128GB - DVD-RW - - USB KBM - Win 8 - 2y Warranty -

OS Windows 8 64bit
Selectable languages SE/NO/DK/FI/EN

CPU Model Intel® Core™ i7-4770
Speed 3400
Max turbo 3900
Cores 4
Chipset Intel H87

Memory Type DDR3
Speed 1600
Memory included 8
Max possible 32
Dimm slots Peak 400W/Peak 500W
Free dimms 2

Storage No of drives 2
Primary HDD size 128GB
Primary HDD type SSD
Speed HHD #1
Secondary HDD size 1TB
Secondary HDD type 7200RPM
Speed HHD #2 7200RPM
Optical unit SuperMulti DVD RW
Memory card reader "16 in 1
CF SLOT: CF/ Micro Drive
MS SLOT: MS/ MS Duo/ MS Pro/ MS Pro Duo SD/MMC SLOT: SD/ MMC/ MMC4.0/ RS-MMC/ RS-MMC4.0/ SDHC Adapter required: MS Micro-M2/ MINI SD/ Micro SD/ MINI MMC"
Graphics and Sound GPU NVIDIA GeForce GTX670
Dedicated memory 2GB GDDR5
Sound Card SonicMaster 8 Channel
Speakers 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allle99:

Okej! Nä ingen stress för min del! Tänker bara om det kommer passa till mitt nuvarande moderkort? Detta är den info jag lyckades hitta på nätet ang min nuvarande dator

G10AC - INTEL i7-4770 - 16GB - NV GTX670, 2GB - 1TB - SSD 128GB - DVD-RW - - USB KBM - Win 8 - 2y Warranty -

OS Windows 8 64bit
Selectable languages SE/NO/DK/FI/EN

CPU Model Intel® Core™ i7-4770
Speed 3400
Max turbo 3900
Cores 4
Chipset Intel H87

Memory Type DDR3
Speed 1600
Memory included 8
Max possible 32
Dimm slots Peak 400W/Peak 500W
Free dimms 2

Storage No of drives 2
Primary HDD size 128GB
Primary HDD type SSD
Speed HHD #1
Secondary HDD size 1TB
Secondary HDD type 7200RPM
Speed HHD #2 7200RPM
Optical unit SuperMulti DVD RW
Memory card reader "16 in 1
CF SLOT: CF/ Micro Drive
MS SLOT: MS/ MS Duo/ MS Pro/ MS Pro Duo SD/MMC SLOT: SD/ MMC/ MMC4.0/ RS-MMC/ RS-MMC4.0/ SDHC Adapter required: MS Micro-M2/ MINI SD/ Micro SD/ MINI MMC"
Graphics and Sound GPU NVIDIA GeForce GTX670
Dedicated memory 2GB GDDR5
Sound Card SonicMaster 8 Channel
Speakers 0

Varför inte gå på begagnat istället?

Permalänk
Medlem

Menar du att köpa begagnat grafikort? De har jag inget emot vill va veta vad som kommer funka o inte samt vad som är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allle99:

Okej! Nä ingen stress för min del! Tänker bara om det kommer passa till mitt nuvarande moderkort?

Fysiskt och elektriskt passar det, inga problem.
Det skulle kunna finnas något kompatibilitetsproblem, men det är nästan omöjligt att säga i förväg utan att testa just den specifika kombinationen av moderkort+grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej! Men der borde funka? Så man inte köper ett grafikkort som sen inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Alla grafikkort fungerar med alla moderkort förutom om du har något fett udda. Det ända man behöver tänka på när man köper grafikkort brukar vara bottleneck, alltså att resten av datorn klarar av att jobba i samma tempo som grafikkortet, så att du får 100% kraft utav det.

I detta fall ser allting bra ut.

Edit: och plats såklart, allt måste få plats i ditt chassi, glömde lägga till det!

Permalänk
Medlem

Okej tack! Jo mitt chassi är överdrivert stort så inga problem där 😅, hade även tänkt o sätta in lite ram
Funkar dessa? Finns de bätte allternativ säg gärna till

https://www.komplett.se/product/1156625/demovaror/datorutrust...

Även lite ssd

https://www.komplett.se/product/975816/datorutrustning/lagrin...

Permalänk
Medlem

Du behöver DDR3 RAM , DDR4 fungerar inte på ditt moderkort. SSD:n får du kolla på moderkortet om det finns några lediga SATA 6GB/s platser för att ansluta den. Dessa brukar vara placerade längst ner på högerkanten

Om det är Komplett du vill handla på hittar du DDR3 här

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Okej tack! Skq kolla efter ddr3, hur stor skilland skulle det göra för mig att gå fråm 8 ram till 16?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allle99:

Okej tack! Skq kolla efter ddr3, hur stor skilland skulle det göra för mig att gå fråm 8 ram till 16?

Jag brukar dra liknelsen med ram till en hink med vatten. Om du har en hink på 8L och ska frakta 7L så blir det inte bättre av att ha en 16L hink. Men om du däremot ska frakta 10L så blir den en jävla skillnad om du ska ta de sista tre liter vatten i handen.

RAM är lite likadant. Om du har tillräckligt så har du tillräckligt. Med det sagt, med dagens spel så brukar 16gb vara det man behöver

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allle99:

Okej tack! Skq kolla efter ddr3, hur stor skilland skulle det göra för mig att gå fråm 8 ram till 16?

Beror ju på vad du gör och spelar

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Mestadels spel typ cs, warzone o gta. Sen lite jobb i Excel