Mozilla: "Internet är f*ckat, tillsammans kan vi av-f*cka det"

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Det är väl ganska uppenbart vilket material som firefox ser som vilseledande?

https://i.postimg.cc/50yf3Dmb/ff.png

https://support.mozilla.org/en-US/kb/primary-password-replaci...

Vilket innehåll tänker du?

Permalänk
Inaktiv

Internet ska va fritt och ocensurerat!
Allt som håller sig inom lagens gränser ska va tillåtet och ofiltrerat.
Den som bestämmer vad som ska visas gör ju detta genom sin egna åsikt. Vad säger att den personens åsikt är rätt?
Att människor inte klarar av att va källkritiska och tänka själva löses knappast genom tillägg eller begränsningar i en webbläsare...

Permalänk

Jag är fullt kapabel att sortera ut information på egen hand. Avskyr verkligen sånt här.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Vem avgör då vad som är sant och falskt? nån vit medelklass AFA medlem som skanderar BLM i sin quest för att hitta sig själv samt en identitet i sin identitetsskris?

Permalänk
Medlem

2020, och fortfarande ingen som upptäckt att piltangenter + numpad sitter på fel sida av tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att spridning av falsk information är ett problem i dagens samhälle, men jag vill absolut inte att min webbläsare skall censurera något åt mig. Webbläsare och ISP får gärna låta data vara och vill jag sedan blockera saker så kan jag göra det på egen hand.

Permalänk
Medlem

Unfuck the Internet? Ja då tycker jag att vi kan börja med att helt avveckla sociala medier, då jag anser att de stora företagen och pöbeln har alldeles för mycket makt att bestämma över vad som anses vara "korrekt" i dagens samhälle.
Det syns ju så ganska klart med cancel culture, och hur folk blir bestraffade för att tala om fel saker, eller till och med bara använda sig av föbjudna nyckelord, oavsett sammanhanget.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har väl haft några underhållande kvällar framför Youtube som följd av dess sökalgoritmer ibland, men principiellt så är jag väl emot all form av rekommendationer som inte kommer direkt från en annan människa. Jag har en tes (som bara är baserad på magkänsla) att alla former av system m.m. som vuxit fram organiskt alltid är stabilare och enklare än ett system som är konstgjort och påtvingat.

Grundtanken som Firefox försöker framföra gillar jag, men jag vet inte om jag tycker att lösningen för att motverka ett dåligt system är att skapa nya system ovanpå.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

När jag läste det där var min första tanke "wow, Mozillla är ärliga" - uppdaterade Firefox till v82.0 idag, och den kraschar en gång i minuten nu trots flertalet ominstallationer, har inga add-ons osv.

Permalänk
Medlem

Föredrar att webben är "ofiltrerad" sådana här påhitt brukar innebära att SK ej PK vänligt material filtreras bort eller censureras..
Samt att det mer till höger och dess åsikter tas bort och vänster syns mer, kolla bara på SVT behandling av nyheter och liknande.

Men Facebook, Google, Youtube och Twitter är nog värst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

När Mozilla, eller andra företag, axlar väktarrollen på plattformar de kontrollerar så gör de sig själva en otjänst.
Dessa system kan jag stänga av. Men hur kommer Mozilla försvara sig själva när nästa steg i jakten på desinformation blir att ifrågasätta varför de tillåter sina användare att stänga av systemen och sprida sitt hat och desinformation?

Om teknikföretagen går ut med att nya system och lösningar både kommer verka för att begränsa problemen på internet och samtidigt går ut med att man inte ska vara orolig för censur eller kontroll då man kan välja bort lösningarna så öppnar det bara upp för frågan varför låter fel personer välja att stänga av dem?

Det är inte ens en sån orimlig fråga för vissa aktivister att ställa.

Nu när teknikföretagen välkomnar rollen så tror jag nästa steg blir för aktivister att börja kräva att de inte ska gå att stänga av. När normen väl är att stora teknikbolag ska aktivt kämpa emot hat och desinformation, och att det inte ska vara en valfri del av produkten så blir det lätt att lägga press på Microsoft, Google och Apple att införa samma åtgärder på deras operativsystem och sen så sitter 99% på ofrivilligt kontrollerade system.

Lite slippery slope, men det första steget är bara en logisk utveckling "varför låter teknikbolagen de andra stänga av sitt filter" och steget efter det är inte långt alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Twitter & Facebook censurerade en nyhet ifrån en av de största amerikanska tidningarna, hade det handlat om Trump så hade det inte skett, verifierad nyhet eller inte.

Jag kan hålla med om att Twitter har satt sig i en krånglig sits när de börjat moderera innehåll efter sanningshalt, utan att tydligt stipulera vad som gäller. Något som är tydligt är dock att de verkar fokusera på organisationer och offentliga personer med mycket makt och många följare. Antagligen råkar Trump ut för detta då han är, och håll i hatten, USA:s president och sådana individer bör väl ändå granskas kan jag tycka, särskilt när de har för vana att hålla sig med osanningar.
Att just denna artikeln blockerades initialt berodde på att personalen på Twitter trodde att den hörde ihop med redan avfärdade konspirationsteorier kring Bidens affärer i Ukraina. Klart är ju att det blev fel hur som helst och det kan man faktiskt kritisera. Tror dessutom att Twitters CEO håller med dig om att det blev fel (https://apnews.com/article/business-media-social-media-censor...).

Permalänk
Avstängd

Jaha, så majoriteten här kommer alltså att gå över till Tor Browser, eller vadå?

Censur från myndigheter (inte privatägda företag) är illa.
Medvetet vilseledande information är också illa.
Och att inte kunna skilja på dessa två är ytterst illa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som många är inne på så tror jag att det blir svårt eller snudd på omöjligt för en partisk granskare att avgöra vad som är sant och falskt i alla lägen.
Jag tror att något som skulle funka bättre är att förtydliga källan till olika påståenden så långt det går. Tänker på ryska propaganda fabriker som sprider falsarier och liknande. Att man faktiskt kunde se att det är de som är ursprunget.

En annan tanke som kanske kunde leda till något gott vore om alla hade ett starkt digitalt ID. Istället för att kunna skapa oseriösa användare eller mångdubbla konton för att sprida skräp. Så att man faktiskt får stå för allt man säger oavsett vilket forum eller plattform man befinner sig på.
Laborera gärna med tanken! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ämnet för tråden är huruvida webbläsaren ska kurera innehållet på webben, och om sociala medier bör pausa rekommenderat innehåll under politiska val. Vi vill återigen påminna medlemmar om att SweClockers policy för politiska diskussioner gäller här, som sammanfattat går ut på att det är fritt fram att diskutera sakfrågan men påhopp på grund av skilda åsikter tillåts inte. Vi reserverar oss rätten att moderera kommentarer som frångår ämnet, innehåller påhopp eller på annat sätt bryter mot forumets regler.

Utifrån denna not om vad det tänka ämnet faktiskt är:

Jag kan tycka att "rekommenderat innehåll" rent generellt verkar vara ett experiment som gått käpprätt åt hvete och orsakar mycket större skada än nytta. Både vad gäller den praktiska användarupplevelsen och för samhället i stort.
Men om man faktiskt skulle kunna tvinga företagen att sluta (oavsett politiska val osv, vore väl det rimliga) är ju en knivig fråga eftersom hela grejen väl är att de ser en stor ekonomisk uppsida i form av "det genererar klick".

Att i webbläsaren försöka kompensera för detta problem genom att "motkurera" innehållet(?) känns ju sett till den tekniska lösningen helt bisarrt men kanske möjligt och potentiellt skulle det väl kunna ha en positiv effekt beroende på vad man faktiskt gör.

Om man ger sig på filterbubblan i första hand (verkar vara en del av vad de vill åt, iaf) snarare än att blockera visst innehåll så tror jag det kan finnas en poäng att iaf försöka göra något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Truth/factcheckers är ju många ggr helt värdelösa, och är mest ett lömskt oppinionsbildningsvapen.

Låt oss säga att en politiker skulle göra ett utspel och tex påstår att 1000 pers dött av en viss typ av brott under en viss dag.
Sen kommer factcheckern o säger "FALSE", för att det visade sig vara 1001 eller 999 personer som var den riktiga siffran.

Ibland är det tom ännu värre. Det kan vara rent formuleringstekniska fel som genererar ett "False". Tex att man säger att det dog 1000 pers den där dagen av en viss händelse, men det visade sig att 900 dog direkt, och 100 dog efterföljande vecka av skadorna som ådrogs från denna dag.

Då blir det återigen ett "FALSE", så länge det gynnar en viss politisk infallsvinkel. Det finns massvis med exempel på detta.

....Misstänker därför också att Mozilla inte heller är bättre. Detta är säkert bara ett medel för att tysta motståndarsidan.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Problemet är att privata aktörer som Facebook, Twitter & Google om de fick sin vilja igenom skulle censurera det här materialet om då så ville.

1. Igen, antaganden. Det vet du inte
2. Google, Facebook och Twitter har motarbetat opinionen explicit vid alla steg när det kommer till granskning av innehåll publicerat på deras plattformar — det kostar nämligen pengar. Detta är något som det blivit ändring på nyligen
3. Det är faktiskt plattformarnas användarbas, politiker och allmän opinion som driver frågan kring reglering och granskning av sociala medier och dess innehåll. Detta är alltså inte något som kommer inifrån

Det vi ser är alltså företag som anpassar sig efter sin användarbas, med viss påtryckning från annat håll, vilket i förlängningen är ett uttryck för ett rationellt agerande företag på en kapitalistisk marknad. Det kan vi faktiskt kritisera om vi vill.

Permalänk
Avstängd

Då vill jag passa på att skriva f*cka Facebook.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det går att vrida all information till att vara inkorrekt och det är väldigt lätt att förväxla åsikter med "felaktig information". Man ska inte in och peta i det där. Vill folk yra om konspirationer, slarvig forskning och annat skräp får de väl göra det. Uppmana folk att tänka själva istället.

Just forskning är intressant ur den synvinkeln att experiment som utformas lite olika kan ge fullständigt olika resultat men båda är rimliga när man läser helheten. Det är dock väldigt lätt att censurera den ena som "fel" genom att bara slarvigt läsa slutsatserna. Var drar man gränsen? Det enda rimliga är att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl inte riktigt partipolitisk ställningstagande.
Att förespråka tjänster som granskar vilseledande material borde väl rimligen inte kunna vara dåligt på något sätt alls egentligen.

Borde rimligtvis bero på vad Mozilla anser är ”sanning”. De stödjer ju öppet en våldsam och marxistisk politisk organisation så för mig blir det slut på Firefox. Kör hellre Safari och Brave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag blir så trött när jag läser det här gamla svamlet. Åter igen, project Veritas är själva definitionen av "Fake News". Upphovsmannen James O'Keefe har flera gånger blivit dömd för förtal efter att ha klippt och klistrat inspelat material för att det ska passa hans narrativ. Han har nära band till republikanska företrädare och lobbygrupper och har länge drivit tesen att allt och all media är emot republikanerna. Allt för att misskreditera obekväm journalistik i staterna. Ironiskt nog är Project Veritas precis det han anklagar Google et al för att vara.

Och hur förklarar du att Twitter börjar hindra informationsspridning från etablerade medier som New York Post. Den som tror att big tech är opartisk har troligtvis samma politiska osikter som just, big tech.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Archibald:

Och hur förklarar du att Twitter börjar hindra informationsspridning från etablerade medier som New York Post. Den som tror att big tech är opartisk har troligtvis samma politiska osikter som just, big tech.

Eh, va? Det har jag inte tagit upp alls. Jag bestred att man använde Project Veritas som ett mått på sanning då det bevisats flertalet gånger att James O'Keefe har förfalskat material i syfte att vinkla information på ett sätt som gagnar hans intressenter.

Jag tog upp att mångas "bevis" på partiskhet kommer från etablerade lögnare. Jag har inte sagt att Big Tech är helt opartiska.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Brian J Ford on aquatic dinosaurs (extract, 55 mins)
https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4

Du kan se föreläsningen
Jag vet att många har svårt att tro på nya kunskaper som omkullkastar gamla kunskaper.
Brian J Ford publicerade även forskningen i en vetenskaplig tidsskift.

En snabb googling och några lästa paragrafer senare visar att detta är pseudovetenskap. Några saker jag la märke till var att han inte är utbildad paleontolog(han är biolog) och att hans artikel ej var peer reviewed. Viktiga saker inom vetenskapen!

Var försiktig med talare som talar auktoritativt; du kan lätt bli vilseledd. Tänk också på att man inte automatiskt blir allvetande inom samtliga vetenskapliga fält bara för att man behärskar ett annat. Det finns skäl till varför hans "forskning" inte anses vara legitim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tanken är god, men det blir ju ändå ett gäng subjektiva bedömare om vad som är det kurerade innehållet. Det känns lite som kommunism, fantastisk tanke i teorin - omöjlig i praktiken. Jag tror inte det här kommer gagna Mozilla, lite märklig approach. Jag vill helst att allt mitt innehåll ska vara ofiltrerat.

FB är definitivt inte "ofiltrerat" deras upplägg är veta allt om dig och mata dig med det du gillar och/eller vad deras annonsörer tycker du behöver veta/behöva. Ut ifrån det skulle jag säga att det låter som Mozilla är helt rätt ute.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/hLPPE3_DVCw?t=401
Neil Tyson har något vettigt att säga om saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån denna not om vad det tänka ämnet faktiskt är:

Jag kan tycka att "rekommenderat innehåll" rent generellt verkar vara ett experiment som gått käpprätt åt hvete och orsakar mycket större skada än nytta.

Jag är så sjukt trött på hur dålig personaliseringen av innehåll har blivit de senaste åren. Där jag främst stöter på det är Google och Youtube, och de ska ju vara de bästa på det? För några år sedan förhåll sig rekommendationer vid sidan av klipp på Youtube till innehåll relaterat till just det klippet. Det var ju helt perfekt. Hittade man något man gillade eller som var intressant så kunde man klicka sig vidare tills man tröttnade. Det var så jag hittade majoriteten av musiken jag lyssnar på idag.

Men nu så ska varenda ruta vara kopplat till mig. Det leder ju bara till cirklar som jag aktivt försöker lämna. De rekommenderade klippen är ju samma på nästan varenda sida på hela Youtube. Vid sidan av ett klipp är det kanske en eller som högst två som är kopplade både till mig och till videon, resten är bara samma saker som jag ser överallt. Även i sökresultaten trycker de in "for you" resultat som inte är kopplade till både mig och sökningen (vilket alla är) utan som bara är kopplat till mig.

Det går i princip inte att hitta nytt innehåll på Youtube längre. Om man råkar få en bra video så kan man inte leta vidare från den till mer liknande innehåll utan får hoppas att man börjar få lite liknande innehåll om några veckor.

Jag har några gånger sökt upp specifika uttalanden från politiker och det som följer är att många rekommendationer i flera veckor efter blir klipp som just den politiska gruppen kollar på. Så kommer det ett klipp om något nytt Jordan Peterson uttalande så vågar jag inte klicka på det för att då blir jag begravd i innehåll som jag egentligen inte vill se.

För några veckor sedan såg jag ett riktigt dåligt uttalande från en amerikansk politiker och kände att det var lite för dåligt för att vara riktigt så jag bestämde mig för att kolla om det var riktigt och vad sammanhanget var. Tyvärr var det klippet bara återuppladdat av fullt med folk på ena sidan av det politiska spektrumet, givetvis. Så dels leder det till att jag fortfarande ser klipp från den skaran folk och att denna politikers anhängare aldrig någonsin kommer höra henne säga dessa saker.

Jag ser inget sätt att få det att hända, men tänk er hur avpolariserande det hade varit om rekommendationerna hade lett folk från båda sidor in i varandras klipp. Så när du ser innehåll om hur fantastiskt solenergi är så blir både Bill Gates uttalande om att miljöaktivister är större hinder än klimatförnekare och om hur kärnkraften är ekonomiskt ohållbar idag presenterade för dig. Så det blir mer av en vänlig argumentation där man presenteras åsikter både för och emot relaterade till innehållet man för tillfället ser istället för innehåll som ska passa precis individen. "Båda sidorna" vill ju höra Trumps uttalanden, om de därifrån hade presenterats varandras relaterade klipp så hade det kanske hjälp situationen. När det är nyhetsreportage om strider i världen så kommer det säkert sammanstråla personer med mängder av intressen och perspektiv. Som det är nu så kan jag garantera att om man vid något tillfälle klickade på en video från det Armeniska perspektivet i den aktuella konflikten så kommer alla rekommendationer för det Azeriska perspektivet försvinna helt och tvärt om. Istället för att klippen relaterar till varandra och kan utför en form av debatt med många grenar så kommer man bara få se klipp från det första perspektivet man råkade välja.

Nej, av alla olika kampanjer vi ser idag så hade jag välkomnat en kampanj för att få plattformar att avpersonalisera innehållet. Dels för att jag inte hittar något längre och dels för att det hade motverkat viss polarisation.
Vilket blir motsatsen till det Mozilla håller på med. Där varje grupp ska kunna ange rekommendationer som inte passar den gruppen och ytterligare separera oss.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jo internet kommer bli mer segregerat och polariserat helt klart. Twitter & Facebook har gjort bort sig kraftigt på senaste tiden, youtube är i något sorts gränsland fortfarande.

Men dom vet att dom går på gränsen, så fort det kommer alternativ så kan det hända att många lämnar dom, det har hänt förut med populära social media plattformar, och det kommer säkert hända igen, det här är förmodligen början på ännu ett sånt scenario där en omåttlig populär plattform blir ödelagd pga felaktiga beslut av dom som styr dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är så sjukt trött på hur dålig personaliseringen av innehåll har blivit de senaste åren. Där jag främst stöter på det är Google och Youtube, och de ska ju vara de bästa på det? För några år sedan förhåll sig rekommendationer vid sidan av klipp på Youtube till innehåll relaterat till just det klippet. Det var ju helt perfekt. Hittade man något man gillade eller som var intressant så kunde man klicka sig vidare tills man tröttnade. Det var så jag hittade majoriteten av musiken jag lyssnar på idag.

Men nu så ska varenda ruta vara kopplat till mig. Det leder ju bara till cirklar som jag aktivt försöker lämna. De rekommenderade klippen är ju samma på nästan varenda sida på hela Youtube. Vid sidan av ett klipp är det kanske en eller som högst två som är kopplade både till mig och till videon, resten är bara samma saker som jag ser överallt. Även i sökresultaten trycker de in "for you" resultat som inte är kopplade till både mig och sökningen (vilket alla är) utan som bara är kopplat till mig.

Det går i princip inte att hitta nytt innehåll på Youtube längre. Om man råkar få en bra video så kan man inte leta vidare från den till mer liknande innehåll utan får hoppas att man börjar få lite liknande innehåll om några veckor.

Jag har några gånger sökt upp specifika uttalanden från politiker och det som följer är att många rekommendationer i flera veckor efter blir klipp som just den politiska gruppen kollar på. Så kommer det ett klipp om något nytt Jordan Peterson uttalande så vågar jag inte klicka på det för att då blir jag begravd i innehåll som jag egentligen inte vill se.

För några veckor sedan såg jag ett riktigt dåligt uttalande från en amerikansk politiker och kände att det var lite för dåligt för att vara riktigt så jag bestämde mig för att kolla om det var riktigt och vad sammanhanget var. Tyvärr var det klippet bara återuppladdat av fullt med folk på ena sidan av det politiska spektrumet, givetvis. Så dels leder det till att jag fortfarande ser klipp från den skaran folk och att denna politikers anhängare aldrig någonsin kommer höra henne säga dessa saker.

Jag ser inget sätt att få det att hända, men tänk er hur avpolariserande det hade varit om rekommendationerna hade lett folk från båda sidor in i varandras klipp. Så när du ser innehåll om hur fantastiskt solenergi är så blir både Bill Gates uttalande om att miljöaktivister är större hinder än klimatförnekare och om hur kärnkraften är ekonomiskt ohållbar idag presenterade för dig. Så det blir mer av en vänlig argumentation där man presenteras åsikter både för och emot relaterade till innehållet man för tillfället ser istället för innehåll som ska passa precis individen. "Båda sidorna" vill ju höra Trumps uttalanden, om de därifrån hade presenterats varandras relaterade klipp så hade det kanske hjälp situationen. När det är nyhetsreportage om strider i världen så kommer det säkert sammanstråla personer med mängder av intressen och perspektiv. Som det är nu så kan jag garantera att om man vid något tillfälle klickade på en video från det Armeniska perspektivet i den aktuella konflikten så kommer alla rekommendationer för det Azeriska perspektivet försvinna helt och tvärt om. Istället för att klippen relaterar till varandra och kan utför en form av debatt med många grenar så kommer man bara få se klipp från det första perspektivet man råkade välja.

Nej, av alla olika kampanjer vi ser idag så hade jag välkomnat en kampanj för att få plattformar att avpersonalisera innehållet. Dels för att jag inte hittar något längre och dels för att det hade motverkat viss polarisation.
Vilket blir motsatsen till det Mozilla håller på med. Där varje grupp ska kunna ange rekommendationer som inte passar den gruppen och ytterligare separera oss.

Lite osammanhängande på sina ställen. Jag tycker dock att du lyfter upp bra kritik rörande algoritmer som, bland annat, skapar skräddarsydda ekokammare. Det är ju dessa som gett upphov till fenomenet "Youtube rabbit hole".

Tummen upp från mig!

Permalänk
Medlem

Jag tror att Mozilla gör detta mest för att visa att de fortfarande finns. Hela kampanjen tror jag är mer en reklamkampanj för deras tjänster i webbläsaren.

Jag försöker ofta att gå över till Firefox men fastnar i Chromium-systemen igen. Firefox har liksom inte det jag vill ha, layout och funktionsmässigt. Provade deras funktion för FB container och det är en smart funktion i sig.

Tycker inte att Mozilla (eller andra företag) ska försöka rida på vågen av politiskt turbulens, gör en ännu bättre webbläsare som slår ut de andra istället! Vi behöver Firefox för att allt inte ska byggas på Chromium!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Lite osammanhängande på sina ställen. Jag tycker dock att du lyfter upp bra kritik rörande algoritmer som, bland annat, skapar skräddarsydda ekokammare. Det är ju dessa som gett upphov till fenomenet "Youtube rabbit hole".

Tummen upp från mig!

Ja. Det är osammanhängande, ber om ursäkt. Men det är skönt att skriva av sig ibland.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB