Veckans fråga: Vilken tangentbordsstorlek föredrar du?

Permalänk
Medlem

Röstade "någon annan formfaktor än de som listas ovan", med nedan förklaring.

Fullstort utan extra funktionsknappar, men med numpad på vänstersidan.
Ger extra utrymme för musrörelser, men numpad finns där ändå vid behov.
Dessutom hamnar Enter-knappen på numpaden inom räckhåll för lillfingret på vänsterhanden - utan att behöva släppa WASD - vilket är rätt smidigt till vissa grejor.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Kör fullstort nu men är bra sugen på att prova TKL och då Varmilo VA88M då det verkar både bra och är läckert. 60% skulle jag aldrig palla. Skulle bli galen över att inte ha piltangenterna.

Permalänk
Medlem

Saknar 65% i listan!
Dvs ett 60% fast med piltangenterna kvar, plus de vanligaste tangenterna du annars saknar från TKL!

Också ett supertips för den som saknar numpad och vill ha det bästa av båda världar: skaffa separat numpad! Varmilo VA21M är bl.a. en super sådan med mekaniska switchar! Sen sätt den typ till höger om musen så finns den där när den behövs utan att behöva ta upp massa plats som ett fullstort annars brukar göra.

Mer ergonomiskt utan att kompromissa!

(Inte min bild men bara för att illustrera)

Permalänk
Medlem

Ingen vidare lansering av Huntsman Mini

Nordiska tangentbordversioner från Razer har varit bra försenade. Det kan ta så lång tid som januari 2021 innan vi får nordisk Huntsman Mini Mercury White med optiska röda linjära brytare. Razer är bra sega på att stödja andra regioner. Deras Pro Type tangentbord får heller ingen nordisk version.

Permalänk
Medlem

Hade ett Microsoft tangentbord innan, det jag kan sakna från det är ett rullhjul för volymreglering. Är inte samma sak med knappar.

Permalänk
Medlem

2020, och fortfarande ingen som upptäckt att piltangenter + numpad sitter på fel sida av tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Fullstort utan något extra, media/funktionstangenter använder jag aldrig.

Handledsstöd är också ett måste för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Röstade "någon annan formfaktor än de som listas ovan", med nedan förklaring.

Fullstort utan extra funktionsknappar, men med numpad på vänstersidan.
Ger extra utrymme för musrörelser, men numpad finns där ändå vid behov.
Dessutom hamnar Enter-knappen på numpaden inom räckhåll för lillfingret på vänsterhanden - utan att behöva släppa WASD - vilket är rätt smidigt till vissa grejor.

Röstade också "någon annan formfaktor än de som listas ovan"
Kör en kyria (40%?) sedan början av pandemin.

Behöver knappt röra händerna, t.ex. har piltangenter på "home row" för högerhanden under ett lager. Media knappar är ratten på vänstra delen. Play/Pause trycker jag med vänstra handflatan på ratten. Kört utan numpad ett bra tag nu så sifferraden (som är på ett annat lager) funkar bra för mig. Dock är det många som har numpad på ett lager.

Har enter längst ner på tumklustret för högerhanden vilket är bekvämt när man skriver men upptäckte också att jag kan nå den med lillfingret när jag använder musen - som Wikai säger "är rätt smidigt till vissa grejor".

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

60% är all procent man behöver

Permalänk
Medlem

Standard Tenkeyless. Har absolut ingen användning för ett fullstort tangentbord

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig klara mig utan numpad tar alldeles för lång tid att knappa siffror utan, får gärna finnas lite extra funktioner också som knappar man kan binda till diverse saker men är inte ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

60% är all procent man behöver
https://i.imgur.com/nTqMZA3.jpg

Sjukt läckert det där svartvita nere till vänster. Vad är det för märke/modell?

Permalänk
Medlem

Microsoft natural keyboard 4000

Permalänk
Medlem

Kör ducky TKL men det är något, vet inte vad, med Ducky som fortfarande känns weird att skriva på. Kanske bara är jag. Haft mitt ducky tkl rgb i ett halvår nu men känns fortfarande onajs att skriva på.

Permalänk
Medlem

60% och 65%

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Det är 60% hela vägen för mig. Använder nu ett Ducky Mecha Mini med röda MX switchar. Var lite rädd i början att det skulle vara svårt att använda utan piltangenter så funderade på ett 65% tangentbord men efter ett tag så blir man van vid att använda IJKL med FN-tangent istället.

Permalänk
Medlem

Har ett Varmilo VA88M som jag är mycket nöjd med men jag saknar numpad.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ducky one 2 tkl och gillar storleken på det, men saknar trots allt numpad. Så rent estetiskt gillar jag tkl, men funktionsmässigt fullsize utan lullull. Får nog köpa en trådlös numpad separat.

Jag har också ett Logitech med inbyggd swich så jag kan byta dator med ett knapptryck men fortfarande köra samma tangentbord och mus. Skitsmidigt när det är inbyggt i tangentbordet och musen!

Men ett mekaniskt tkl är rätt trevligt med, har bruna brytare på det vilket känns lagom. Men som sagt, saknar numpaden ibland.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Har nyligen bytt till 75% både hemma och på jobbet. Kör Vortex race3 hemma och keychron k2 på jobbet. Passar mig perfekt.

Permalänk
Medlem

Har lite olika men 65% är favoriten.
https://imgur.com/a/Y0N9Xbz

Permalänk
Medlem

Kört MS Natural keyboard sen det kom ut på 90-talet.
Använder nu 4000 både på jobbet och hemma.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

keychron K6 på jobbet. Är väll 65%. Razer huntsman TE hemma. hade jag vetat att det skulle komma ett mini så skulle jag ha väntat på ett sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3700x|Gigabyte X570 Elite|64GB 3200CL14|Corsair P510 480GB|Samsung 840Pro 512GB x 4 Raid 0|Asus RTX 2080 Dual OC|

Permalänk
Medlem

Jobbar som programmerare, tenkeyless 80% funkar finfint för det. Ibland när jag inte kodar nåt hemma kan jag byta till 60% utan pilar med funktionstangent och 1-9 raden (funkion för F1-F12). Funkar också men blir tokig på att jag switcha mellan att använda pilar och ALT, så så fort nåt kodas så byter jag direkt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Fnatic MiniStreak TKL, med Ä och Ö från tyska uppsättningen, så man slipper de plottriga nordiska med tre symboler på (Tack för dem, supporten på Fnatic!)

MX Silent Red som brytare är väldigt tysta och trevliga, det låter mindre med detta mekaniska än mitt gamla MS Sidewinder X4 som skramlade i plastknapparna

Ruskigt nöjd med kvaliteten, funktionerna och priset. Att kunna ha dedikerade knappar till volymkontroll var ett måste, ihop med belysning och TKL är trevligt så man får plats med musen ordentligt på skrivbordet.

Jag har även en separat trådlös numpad när det behövs, vilket inte är så ofta för min del.

Om man nu bara kunde hitta en ny mus också som motsvarar Steelseries WoW Legendary Edition, med liknande fina knapplayout, så man slapp löda och byta switchar på sin gamla för att hålla liv i den. Jag har redan fått putsa bort "grepplagret" för att det var så uschligt efter alla år XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Full size, musen under tgb vid arbete och musen till höger vid gaming

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Varför musen under tangentbordet vid arbete? Låter extremt osmidigt xD

OnT: Fullsize, gärna med extra funktionsknappar. Finns ingen anledning att ha ett litet tangentbord om man inte har ont om plats. kanske sitter på ett flygplan eller nåt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Varför musen under tangentbordet vid arbete? Låter extremt osmidigt xD

OnT: Fullsize, gärna med extra funktionsknappar. Finns ingen anledning att ha ett litet tangentbord om man inte har ont om plats. kanske sitter på ett flygplan eller nåt.

Poängen med mindre tangentbord är att musen inte kommer lika långt ifrån bålen. Vi är skapta olika, men de med lite smalare axlar eller kortare armar kan få problem av det. Moderna tangentbord brukar inte ha like stora döda ytor mellan knapparna (jämför med klassiska Model M till exempel) så problemet är mindre, men det finns absolut en anledning att titta på smalare tangentbord.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har sedan länge kört på vanliga TKL men för ett tag sen slog jag till på ett Keychron K6 (65%) till stationära här hemma och ångrar det inte en sekund. 60% skulle vara smidigt pga. bättre utbud på tangentbord men är nog inte riktigt redo att ge upp dom dedikerade piltangenterna... än.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bästa av båda världar
Cooler master quickfire tk eller masterkeys tk.
Får tenkeyless fast man har numpaden när man väl behöver den.
https://i.redd.it/v0k02371a9241.jpg

Samma funktion som mitt roccat arvo. Genialiskt!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Varför musen under tangentbordet vid arbete? Låter extremt osmidigt xD

OnT: Fullsize, gärna med extra funktionsknappar. Finns ingen anledning att ha ett litet tangentbord om man inte har ont om plats. kanske sitter på ett flygplan eller nåt.

Ergonomi min vän, efter tio års arbete med datorer (och dubbla tiden som hobby) börja handleden och armbågen ta stryk. En ergonom var över till min arbetsplats förra året och rekommenderade att jag testar musen under tangentbordet. En vecka senare var mina känningar i handled och armbåge borta. Sen går det snabbare att börja skriva med båda händerna likt på en laptop med track pad.

Ett annat alternativ som är vanligt på arbetsplatser är rollermouse/mousetrapper som är just under tangentbordet.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic