Mozilla: "Internet är f*ckat, tillsammans kan vi av-f*cka det"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ja. Det är osammanhängande, ber om ursäkt. Men det är skönt att skriva av sig ibland.

Förstår det. Kanske var en lite onödig kommentarer från min sida. Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tror det kommer bli svårt att med teknik försöka lösa grundproblemet: människan.
Känns som det prövas olika tekniska lösningar och initiativ kontinuerligt för att få bukt med den typen av problematik, och ändå verkar den frodas tämligen hyfsat.

Ja, verkligen. Det är också intressant att se hur hotade Swecanvändare verkar känna sig av allt och alla. Bara någon med blått hår kommer i närheten freakar alla ut och bildar en pöbel med facklor och högafflar.

Liknande effekt blir det när någon antyder att man ska arbeta mot lögner och revisionistisk historia, och försöka få bort rasism och hat. Då är det helt plötsligt bara åsikter, och man ska tydligtvis diskutera huruvida förintelsen och liknande historiska händelser faktiskt hände.

Är den här communityn verkligen såpass långt gången, eller finns det fortfarande folk här som förespråkar tolerans, mångfald, och lite folkvett? Ni får gärna stämma in lite ibland om så är fallet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Tror detta skulle bli väldigt vinklat. Vet en viss organisations lögner/faktafel som skulle tillåtas utan ifrågasättande.

Permalänk
Skrivet av zyy:

Störtlöjligt.
Ingen är opartisk. Alla drivs av en agenda.
Låt folk ljuga allt dom vill och om någon inte håller med så kan dom komma med motargument.
Dessutom kan även vilseledande material kan vara sant vilket gör att det blir ett hopplöst antagande.

Om agendan och partiskheten är att försöka minimera att osanningar sprids som fakta på internet så ser jag inget fel med det.

Att vara partisk och drivas av en agenda blir inte per automatik negativt i min mening, så länge fokus är att komma så nära den så kallade sanningen som möjligt i alla situationer.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Ett desperat sista försök av Mozilla innan de går ner i graven för gott?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Vänligen håll tråden till ämnet och på ett saklig nivå. Har man bara lust för shitz and giggles kan man spara det på tangentbordets livslängd.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur många beter sig på nätet så är detta tyvärr något som behövs.

Få är kapabla att vara källkritiska
Möjligen ännu färre kan diskutera känsliga ämnen utan att ta till personangrepp eller dra hela grupper rakt ner i sophinken
Tolerans och förståelse är en bristvara
Medmänsklighet försakas ofta för egen vinning

Är inte helt säker på att mänskligheten är mogen nog för att i stort sett helt anonymt kunna sprida i stort sett vad som helst på nätet...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Givetvis, om tjänsterna kan garanteras vara opartiska och objektiva. Jag ser det som högst osannolikt att det finns någon tjänst som alla eller ens mer än 80% av användarna anser vara det.

Det finns bara en sanning, resten är en uppsjö av vinklingar, förnekande och ren lögn. Enbart ett av alternativet är "opartiskt".

dålig formulering fixad
Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag ser bara saker jag gillar med vad Mozilla antyder och tycker att dem gärna kan inkludera Google i FB/YT-gruppen. Däremot är jag en smula skeptisk till ändamålet på samma sätt jag är till både FB's och Googles säljsnack om att de gör ALLT för sina kunders integritet och generella användarupplevelse.

Var länge sedan jag använde Firefox...ni som gjort i det evigheter, hur bra är den?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Lanske är ok att extremåsikter på sociala medier kanske tas om hand om hårdare då 99.9% av de är desinformation som nästan alla som läser sån skit inte kritiskt granskar utan blint tror på, och när det motbevisas så är det redan för sent.
Många som säger att de är källkritiska, men som inte är det utan hittar "källorna" på andra extremistiska sidor.
På internet generellt så tycker jag väll inte att något skall censureras.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Problemet är vem är det som ska avgöra vad som är sant och inte?

Permalänk
Medlem

Mozilla försöker vara lite subtila men jag får dåliga vibbar.

Orwellianism

Ren svenska

Keep extremist away from recommendations

Krav på skugg-bannlysning (shadow ban)

Close the rabbit hole (Regrets reporter)

Ge aktivistiska användare verktyg att skugg-bannlysa innehåll helt godtyckligt

"Hate"

Alla som står utanför åsiktskorridåren

Regnbågsfärgad font

En nickning till läsaren så att alla förstår att det är HBTQ, och därmed det progressiva kollektivet som man ställer sig till

Choose ethital tech

Välj bort alla sajter och tjänster som inte styr innehåll och anpassar algoritmer för att vara politiskt korrekta. Välj alternativ som kurrerar "etiskt"

Jag tycker fotnoten är klockren: Vad tycker du om att webbläsaren kurerar innehåll åt dig?
Inget för mig
Å andra sidan så rekommenderar man fristående och anti-etablissemang tech som Protonmail och Signal. Dessa tycker jag fungerar i en annan, friare, riktning än vad deras kampanj signalerar

Permalänk

Nej, tycket inte om att någon ska säga vad jag får eller inte får se.

Går åt samma håll som att Twitter och Facebook raderar/gömmer Hunter Biden skandalen för att det visar att Joe Biden ljög och är korrupt.

Så någon tycker att de ska bara visa bra saker för sin politik, medan de raderar allt dåligt. Och bara visar dåliga saker om sina motståndare. Så jag vill kunna tänka och göra mina egna slutsatser, ingen annan ska ge de åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Är inte helt säker på att mänskligheten är mogen nog för att i stort sett helt anonymt kunna sprida i stort sett vad som helst på nätet...

Intressant kommentar med tanke på Mozillas stora samarbete med Mullvad.
https://www.breakit.se/artikel/23934/svenska-mullvad-planerar...

https://mullvad.net/sv/blog/2019/12/3/mullvad-partnerships-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag ser bara saker jag gillar med vad Mozilla antyder och tycker att dem gärna kan inkludera Google i FB/YT-gruppen. Däremot är jag en smula skeptisk till ändamålet på samma sätt jag är till både FB's och Googles säljsnack om att de gör ALLT för sina kunders integritet och generella användarupplevelse.

Var länge sedan jag använde Firefox...ni som gjort i det evigheter, hur bra är den?

Jag tycker FF fortfarande bra, har t.ex. automatiskt frågat om man vill installera en Facebook container.

Permalänk

Jag har använt Firefox sedan riktigt långt tillbaka, minns inte ens när jag installerade det första gången. Facebook Container har jag använt i några år nu.

Det enda jag stör mig på med Firefox är att när man scrollar genom innehåll så kan den hacka till lite ibland, medan i Chrome (och nya Edge) så händer det inte. Men det kan jag leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag ser bara saker jag gillar med vad Mozilla antyder och tycker att dem gärna kan inkludera Google i FB/YT-gruppen. Däremot är jag en smula skeptisk till ändamålet på samma sätt jag är till både FB's och Googles säljsnack om att de gör ALLT för sina kunders integritet och generella användarupplevelse.

Var länge sedan jag använde Firefox...ni som gjort i det evigheter, hur bra är den?

Firefox är helt ok. Man får lägga lite energi på att ställa i ordning grejer för att då det att bli riktigt bra.
Själv kan jag inte leva utan möjligheten till att skriva ett eget userChrome.css för att allt ska se ut exakt som jag vill. Det är lite väl mycket skräp så som Pocket som de försöker få en att använda i ursprungsläget, men det går att dölja.

Väldigt dålig hantering av språk. Jag installerar givetvis allt som engelska men del för del över några månader byts ut till Svenska varje gång. Men det är väl ganska vanligt att det är omöjligt att få modern programvara att respektera sitt språkval. Vet inte hur utlänningar klarar sig i Sverige. Även jag som kan läsa menyerna när de är på svenska har svårt att ställa över programmen till engelska.

Kolla hur snyggt man kan göra det med ett eget userChrome

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på vad som skrevs i tråden innan rensning så är Mozillas satsning för sent ute oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på vad som skrevs i tråden innan rensning så är Mozillas satsning för sent ute oavsett.

Dom här små IT företagen, kommer få det svårt efter Trump vinner 2020. Snacka om välja fel sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Dom här små IT företagen, kommer få det svårt efter Trump vinner 2020. Snacka om välja fel sida.

Hur menar du att dessa företag kommer få det svårare? Personligen ser jag inte detta som de har valt en politisk sida, utan de har valt att jobba mot desinformation, för mig är det en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

En snabb googling och några lästa paragrafer senare visar att detta är pseudovetenskap. Några saker jag la märke till var att han inte är utbildad paleontolog(han är biolog) och att hans artikel ej var peer reviewed. Viktiga saker inom vetenskapen!

Var försiktig med talare som talar auktoritativt; du kan lätt bli vilseledd. Tänk också på att man inte automatiskt blir allvetande inom samtliga vetenskapliga fält bara för att man behärskar ett annat. Det finns skäl till varför hans "forskning" inte anses vara legitim.

Du visar på problemet när någon ska bestämma vad som är sant, utan att veta så har du bestämt att Brian har fel och nu ska alla andra åsikter censureras.

Du får garanterat jobb på Mozilla.

Se föreläsningen så inser du att han har vetenskapen på sin sida och att den officiella versionen inte på något sätt stämmer med verkligheten.

Exempel krokodiler släpar svansen på land för dom orkar inte hålla den i luften, skulle dinosaurier kunna hålla en 10-15 meter lång svans i luften det strider mot enkel fysik räkna på krafterna som behövs så inser du att krafterna som behövs är enorma.
Ingen biologisk varelse skulle slösa så mycket energi på att hålla en så stor och tung svans i luften om dinosaurierna ens kunde hålla svansen i luften vilket är osannolikt.

Förklaringen är att dinosaurierna använde svansen att simma med precis som krokodiler.

Räkna på krafterna som behövs för att långhals se barnfilmer (Diplodocus) kan hålla upp huvudet på en så lång hals, senas dragkraft och trycket på kotorna vi pratar många många ton.
Lösningen är enkel i vattnet blir halsen och huvudet tyngdlöst och Diplodocus kan beta sjöväxter.

Den officiella förklaringen är rent absurd Brian har faktiskt undersökt det vetenskapligt.

Jag säger det en gång till många journalister forskare vet att Brian har rätt men dom vill inte officiellt erkänna att dom har fel.

https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Hur menar du att dessa företag kommer få det svårare? Personligen ser jag inte detta som de har valt en politisk sida, utan de har valt att jobba mot desinformation, för mig är det en stor skillnad.

Dom har inte valt en politisk sida? du måste skämta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Du visar på problemet när någon ska bestämma vad som är sant, utan att veta så har du bestämt att Brian har fel och nu ska alla andra åsikter censureras.

Du får garanterat jobb på Mozilla.

Se föreläsningen så inser du att han har vetenskapen på sin sida och att den officiella versionen inte på något sätt stämmer med verkligheten.

Exempel krokodiler släpar svansen på land för dom orkar inte hålla den i luften, skulle dinosaurier kunna hålla en 10-15 meter lång svans i luften det strider mot enkel fysik räkna på krafterna som behövs så inser du att krafterna som behövs är enorma.
Ingen biologisk varelse skulle slösa så mycket energi på att hålla en så stor och tung svans i luften om dinosaurierna ens kunde hålla svansen i luften vilket är osannolikt.

Förklaringen är att dinosaurierna använde svansen att simma med precis som krokodiler.

Räkna på krafterna som behövs för att långhals se barnfilmer (Diplodocus) kan hålla upp huvudet på en så lång hals, senas dragkraft och trycket på kotorna vi pratar många många ton.
Lösningen är enkel i vattnet blir halsen och huvudet tyngdlöst och Diplodocus kan beta sjöväxter.

Den officiella förklaringen är rent absurd Brian har faktiskt undersökt det vetenskapligt.

Jag säger det en gång till många journalister forskare vet att Brian har rätt men dom vill inte officiellt erkänna att dom har fel.

https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Kan moderatorn sparka ut den här vandrande desinformationskampanjen ur tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Dom har inte valt en politisk sida? du måste skämta..

Nej jag skämtar inte. Jag tror desinformation används åt alla håll och kanter, speciellt för att splittra och sprida misstro.
Tror du att Mozilla bara kommer rikta in sig på en politisk sida? Och om du tror det, varför tror du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det här är precis de problemen som finns på olika extremistsidor och forum.
99,9% säger att det är falskt, medan 0,1% säger att det är sant.
Folk som är mindre källkritiska vill se 0,1% som sann och förnekar all bevis på motsatsen.
Nästan all information som sprid på sidor som avpixlat etc bevisas som osanning, men det är redan för sent när skadan är skedd och folk tror redan så hårt på det att de förnekar allt annat.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Ja, verkligen. Det är också intressant att se hur hotade Swecanvändare verkar känna sig av allt och alla. Bara någon med blått hår kommer i närheten freakar alla ut och bildar en pöbel med facklor och högafflar.

Liknande effekt blir det när någon antyder att man ska arbeta mot lögner och revisionistisk historia, och försöka få bort rasism och hat. Då är det helt plötsligt bara åsikter, och man ska tydligtvis diskutera huruvida förintelsen och liknande historiska händelser faktiskt hände.

Är den här communityn verkligen såpass långt gången, eller finns det fortfarande folk här som förespråkar tolerans, mångfald, och lite folkvett? Ni får gärna stämma in lite ibland om så är fallet.

Ja det är trist att se. Jag kan förstå att man kan ha olika åsikter om vilka former av censur som är lämpligt men många av de bakomliggande åsikterna i den här tråden gör mig deprimerad. Det går verkligen åt helvete med mänskligheten.

Visar ju också rätt tydligt hur stort problemet med hur sociala-media driver på polariseringen i vinstsyfte egentligen är. Alla är insnöade i sin egen vi-mot-dom bubbla och vägrar ta till sig nånting som kan hota ens egen åsikt. Tyvärr lär väl inget kunna stoppa trenden då det förmodligen är väldigt ekonomiskt fördelaktigt för webb-jättarna.

Även lilla Sweclockers deltar ju flitigt i polariserings-trenden med mer kontroversiella och i många fall ytterst grundlösa nyheter för att i största mån driva på AMD mot Nvidia, Intel mot AMD osv. Allt för mer klick och kommentarer. Kan tyckas rätt harmlöst i sammanhanget men det normaliserar ju beteendet och tränar folk att tycka att det här är fullt normalt.

Man får väl försöka vara lite optimist och hoppas att den här trenden på nått sätt vänder innan Amerikansk Inbördeskriget: Del 2.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Kan moderatorn sparka ut den här vandrande desinformationskampanjen ur tråden?

Där har du problemet med censur.
Jag antar att du inte ens har läst det Brian har skrivit och att du bara tror att han har fel.
Om internet censureras vem ska bestämma vad som är sant eller falskt?
Du har inte ens läst båda sidors argument, sen bestämmer du vem som har rätt utan att faktiskt veta vad som är sant.

Jag tog upp problemet med censur på nätet.
Inte ens ens så okänslig sak om dinosaurier får diskuteras hur ska det då gå att få en seriös diskussion om politik på nätet?
https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Det finns två alternativ Biden och Trump men tänk om media har censurerat bort det tredje alternativet, det vi inte har fått läsa om.
Jag kan inte veta om det finns något tredje alternativ om nätet censureras, nu finns inget tredje alternativ vad jag vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nayiki:

1. Igen, antaganden. Det vet du inte
2. Google, Facebook och Twitter har motarbetat opinionen explicit vid alla steg när det kommer till granskning av innehåll publicerat på deras plattformar — det kostar nämligen pengar. Detta är något som det blivit ändring på nyligen
3. Det är faktiskt plattformarnas användarbas, politiker och allmän opinion som driver frågan kring reglering och granskning av sociala medier och dess innehåll. Detta är alltså inte något som kommer inifrån

Det vi ser är alltså företag som anpassar sig efter sin användarbas, med viss påtryckning från annat håll, vilket i förlängningen är ett uttryck för ett rationellt agerande företag på en kapitalistisk marknad. Det kan vi faktiskt kritisera om vi vill.

Där har du fel. Visst driver politiker också på censur men en stor del av censuren kommer innifrån. Vem var det som bestämmde att de alla skulle censurera alex jones och hans infowars samtidigt?? Knappast var det trumps regering som låg bakom det..

Permalänk
Medlem

Trenden lär ändra sig när Svensk media slutar att vara "Barn program för vuxna" och att de slutar beté sig som om vi var Amerikas 51a demokratiska delstat.

Drevet mot Amerikas president ifrån Svensk media är patetiskt, när de kunde fokusera mot vår inhemska politik och ledare imo.

Finns inget att vinna när Svensk media bedriver valkampanj mot Trump imo. Det känns enbart som en diversion för att inte fokusera på våra egna inhemska problem.

Permalänk
Medlem

Internet fungerade på 90-talet då människor hade andra källor till information. I dagsläget använder människor internet som exklusiv informationskälla. Det är ju egentligen det som är problemet. Det finns ingen granskningsnämnd på internet. Därav behöver ingen hållas ansvarig för vad som skrivs. Nyhetsflöden påminner snarare om medeltida hörsägner i dagsläget och det känns spontant som att mänskligheten har gått tillbaka i utveckling för att de saknar verktyg för att ta sig an "informationsåldern"

Det är trist att internet har blivit ett "hell hole" av sensationalism, narcisism, klyftor, propaganda, och generellt tvivelaktiga världsbilder (där till och med globalt vetenskapliga studier ifrågasätts). Jag har aldrig i hela mitt liv känt att människor är så frikopplade från verkligheten som de är idag. Framförallt att allting är så fruktansvärt svart och vitt, och hatiskt.

Världen är mångfacetterad, det finns inga enkla svar, det är tumregeln i min bok. Ifall man köper ett paket av ideologier, då tänker man inte längre självständigt och kritiskt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC