Mozilla: "Internet är f*ckat, tillsammans kan vi av-f*cka det"

Permalänk
Skrivet av Teknik:

Du visar på problemet när någon ska bestämma vad som är sant, utan att veta så har du bestämt att Brian har fel och nu ska alla andra åsikter censureras.
...
Jag säger det en gång till många journalister forskare vet att Brian har rätt men dom vill inte officiellt erkänna att dom har fel.
...

Du bör kanske tänka lite mer på skillnaden i hur du och Nayiki verkar hantera information. Nayiki undersökte ett påstående och kom fram till att en majoritet av expertisen på området inte tyckte att det hade något värde. Nayiki gjorde det enda rimliga som icke-expert och klassade påståendet som troligtvis falskt.

Det vore nog hälsosamt för dig att tänka på varför du gör ett annat val och varför du är benägen att tro att en hel yrkeskår med många väldigt kapabla individer som alla tävlar mot varandra om bidrag och prestige skulle välja att gemensamt genomför någon form av kollektiv förnekelse av just dessa påståenden?

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk

Ska allmänheten få rösta om vad som alla ska se? Mobb styre?
Det kommer ju inte alls att konvergera mot grupptänk och ekokammare.
Den korrekta definitionen på en viss "-ism" är: allting ägs och kontrolleras centralt, och bestäms över av alla tillsammans. Tried and true, works perfectly everytime! En majoriteten kan inte ha fel.

Social-justice warriors (sjw) och extremist-feminizter misstänkligen måste ha infiltrerat och tagit över Mozilla's styre.
Sparkade 25% av anställda för ett par månader sedan, utrensning av oliktänkande?

/s

Gåta att lösa: "double" "Ultra" "Violet" @ big G's blogg

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Hade de inte sparkat alla som jobbade med Servo motorn och sedan skippat all form av intäkter med reklam hade jag gärna fortsatt se utvecklingen av Firefox som Webbläsare mot en mindre summa pengar i månaden 2-3 dollar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Det här är precis de problemen som finns på olika extremistsidor och forum.
99,9% säger att det är falskt, medan 0,1% säger att det är sant.
Folk som är mindre källkritiska vill se 0,1% som sann och förnekar all bevis på motsatsen.
Nästan all information som sprid på sidor som avpixlat etc bevisas som osanning, men det är redan för sent när skadan är skedd och folk tror redan så hårt på det att de förnekar allt annat.

Du tar upp ett problem håller med, oftast har etablerade media rätt men inte alltid.
Den som är källkritisk inser snabbt att Brian har vetenskapen på sin sida och den etablerade åsikten är förlegad och motbevisad.

https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Censureras BrianJ Ford kan vi även censurera alternativen till Trump och Biden var ska gränsen för censur gå?

Ska vi även censurera Brians böcker om andra världskriget se länk?
https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_J._Ford
Många spel handlar om ww2 och vapnen som användes ska hans böcker censureras?

German secret weapons,
Allied Secret Weapons: the War of Science;
Weapons Book

German secret weapons, blueprint
Allied Secret Weapons Australia, South Africa and New Zealand, Macdonald,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Där har du fel. Visst driver politiker också på censur men en stor del av censuren kommer innifrån. Vem var det som bestämmde att de alla skulle censurera alex jones och hans infowars samtidigt?? Knappast var det trumps regering som låg bakom det..

Om du läser mitt inlägg ordentligt, så klarlägger jag ju att det inte är endast en entitet/grupp som är ansvarig när det kommer till förändringar gjorda inom de stora IT-företagen. Saker är sällan så dikotoma. Självklart fattas dessa beslut, till syvende och sist, inom företagen. Men det som man bör ta fasta på är att inget sker i ett vakuum; allt är kontextbundet och om ett företags ledning upplever att opinionen börjar svänga så gör man ju förändringar för bibehålla marknadsandelar. Detta är helt i enlighet med agera som en rationell aktör.
Avslutningsvis undrar jag bara lite kring valet av exempel som du ger i din argumentation. Tycker du att Alex Jones sysslar med desinformation? Det är inte nödvändigtvis relevant för argumentationsledet ifråga, men det är ju alltid trevligt att få en uppfattning om den man pratar med lever i samma epistemologiska dimension som en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Du bör kanske tänka lite mer på skillnaden i hur du och Nayiki verkar hantera information. Nayiki undersökte ett påstående och kom fram till att en majoritet av expertisen på området inte tyckte att det hade något värde. Nayiki gjorde det enda rimliga som icke-expert och klassade påståendet som troligtvis falskt.

Det vore nog hälsosamt för dig att tänka på varför du gör ett annat val och varför du är benägen att tro att en hel yrkeskår med många väldigt kapabla individer som alla tävlar mot varandra om bidrag och prestige skulle välja att gemensamt genomför någon form av kollektiv förnekelse av just dessa påståenden?

Se problemet med censur Brian har forskat om dinosaurier och det passade inte inte in i medias världsbild, media vägrar att seriöst ta i frågan och det är en form av censur.
Ska det tillåtas? då kan media även censurera alternativen till Trump och Biden.

Problemet är att Nayiki inte ens har läst vad brian har sagt, när media vägrar att seriöst skriva om Brians nya kunskaper om dinosaurier så tror Nayiki på goda grunder att han har fel.

Våran uppfattning om dinosaurier bygger på barnfilmer om dinosaurier och filmen jurasik park.
Forskarna bara trodde att dinosaurierna levde på land för att dom hittade skeletten på land (innan kontinentalsocklarna var kända och slutsatser drogs på fel grunder)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontinentalsockel

Den som läser på inser att Brian har vetenskapen på sin sida
Den som tror att långhals Diplodocus levde på land kan ta fram fysikboken och räkna på vilka krafter som behövs för att hålla huvudet uppe på en så lång hals, man slutar genast att tro på media för krafterna är för stora hävarmen blir enorm.
Fysikboken mot media vem har rätt jag tro givetvis på fysikboken.

https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Du tar upp ett problem håller med, oftast har etablerade media rätt men inte alltid.
Den som är källkritisk inser snabbt att Brian har vetenskapen på sin sida och den etablerade åsikten är förlegad och motbevisad.

https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Censureras BrianJ Ford kan vi även censurera alternativen till Trump och Biden var ska gränsen för censur gå?

Ska vi även censurera Brians böcker om andra världskriget se länk?
https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_J._Ford
Många spel handlar om ww2 och vapnen som användes ska hans böcker censureras?

German secret weapons,
Allied Secret Weapons: the War of Science;
Weapons Book

German secret weapons, blueprint
Allied Secret Weapons Australia, South Africa and New Zealand, Macdonald,

Det gör ont i min själ när jag läser det du skriver, verkligen. Det är såklart svårt att peka på en enskild faktor som bär skulden för utformandet av din grandiosa foliehatt, så jag kan bara erbjuda mina djupaste kondoleanser.

Kan du bemöta mina argument istället för att ge exempel? Jag kan fortsätta i samma led som tidigare, angående hans utbildning inom fältet. Men jag tänker att jag ger dig ett exempel du kan fundera på lite rörande just detta. Tycker du att en sjuksköterska kan/bör utföra en kirurgs arbete utan kirurgens utbildning? Om ja/nej, varför då? Hoppas du kan se exemplets relevans i relation till problematiken i ditt resonemang.

Du menar alltså på fullaste allvar att man genom att titta på ett Youtube-klipp och "tänker lite kritiskt" har ett källkritiskt förhållningssätt? Vad tror du att källkritik betyder?

Varför tar du upp hans böcker om andra världskriget? Det var ju inte det som diskuterades. Om dessa böcker inte uppfyller kraven för vetenskaplig kunskap så gäller ju samma här som tidigare, att det bör ses som pseudovetenskap. Hur som helst är det irrelevant för det som diskuteras.

Permalänk
Medlem

"Problemet är att Nayiki inte ens har läst vad brian har sagt, när media vägrar att seriöst skriva om Brians nya kunskaper om dinosaurier så tror Nayiki på goda grunder att han har fel." Teknik - 2020

Så jag har goda grunder för det jag tror är sant. Det känns ändå rätt skönt.

Permalänk
Avstängd

Som normalbegåvad individ så avgör jag själv vad som är bra/dåligt rätt /fel tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Som normalbegåvad individ så avgör jag själv vad som är bra/dåligt rätt /fel tack så mycket.

Och det är ju exakt det som man försöker motarbeta i och med att en normalbegåvad individ fortfarande kan bli påverkad av vilseledande information på sociala medier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nayiki:

Om du läser mitt inlägg ordentligt, så klarlägger jag ju att det inte är endast en entitet/grupp som är ansvarig när det kommer till förändringar gjorda inom de stora IT-företagen. Saker är sällan så dikotoma. Självklart fattas dessa beslut, till syvende och sist, inom företagen. Men det som man bör ta fasta på är att inget sker i ett vakuum; allt är kontextbundet och om ett företags ledning upplever att opinionen börjar svänga så gör man ju förändringar för bibehålla marknadsandelar. Detta är helt i enlighet med agera som en rationell aktör.
Avslutningsvis undrar jag bara lite kring valet av exempel som du ger i din argumentation. Tycker du att Alex Jones sysslar med desinformation? Det är inte nödvändigtvis relevant för argumentationsledet ifråga, men det är ju alltid trevligt att få en uppfattning om den man pratar med lever i samma epistemologiska dimension som en själv.

Svårt att svara på då jag inte följt honom alls, sett något videoklipp och tycker han är riktigt jobbig att lyssna på. Jag anser dock att både schibsted och bonnier dvs. Nästan all svensk media sysslar med desinformation till en ganska stor grad. Internationellt sett är väl t.ex cnn och bbc kända för att syssla med desinformation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Det gör ont i min själ när jag läser det du skriver, verkligen. Det är såklart svårt att peka på en enskild faktor som bär skulden för utformandet av din grandiosa foliehatt, så jag kan bara erbjuda mina djupaste kondoleanser.

Kan du bemöta mina argument istället för att ge exempel? Jag kan fortsätta i samma led som tidigare, angående hans utbildning inom fältet. Men jag tänker att jag ger dig ett exempel du kan fundera på lite rörande just detta. Tycker du att en sjuksköterska kan/bör utföra en kirurgs arbete utan kirurgens utbildning? Om ja/nej, varför då? Hoppas du kan se exemplets relevans i relation till problematiken i ditt resonemang.

Du menar alltså på fullaste allvar att man genom att titta på ett Youtube-klipp och "tänker lite kritiskt" har ett källkritiskt förhållningssätt? Vad tror du att källkritik betyder?

Varför tar du upp hans böcker om andra världskriget? Det var ju inte det som diskuterades. Om dessa böcker inte uppfyller kraven för vetenskaplig kunskap så gäller ju samma här som tidigare, att det bör ses som pseudovetenskap. Hur som helst är det irrelevant för det som diskuteras.

Var är källkritiken?
Han är en seriös forskare och har publicerat mängder av studier.
Jag antar att du inte har läst något.
DU KAN FÖRSÖKA BEVISA ATT DINOSAURIERNA KUNDE HÅLLA HUVUDET UPPE PÅ DEN LÅNGA HALSEN PÅ LAND.
Jag är ingen kranförare men jag har använt en kran några gånger och jag vet att hävarmen blir enorm, frågan är om dinosaurierna ens kunde hålla huvudet uppe på land, i vattnet blir alt tyngdlöst och inga stora krafter behövs.
Fysikboken gäller även för dinosaurier, räkna på krafterna som behövs så byter du åsikt.

Någon kranförare eller fysiker på forumet kan räkna på krafterna som behövs, halslängd 10-15 meter huvudvikten 50-300kg, avståndet mellan senan och kotan kan vara 1-3 meter halsens vikt är inte med men krafterna blir ändå enorma.

Naturen evolutionen gör inte så stora fel lång hals är dumt det är enklare för dinosaurien att gå ett par steg närmare maten se elefant, giraffer har lång hals men den går rakt upp och inte framåt (vilket inte kräver stora krafter)

Lång hals som riktas framåt passar bara för djur som lever i grunda sjöar fysiklagarna visar att det är det mest sannolika.

Vi vet att fysikboken är sann men paleontologernas teorier är obevisade hypoteser.

Youtube har en hel del videos om kranar när dom ska lyfta en liten vikt på långt avstånd det brukar sluta illa.
samma fysiklagar gäller för dinosaurier.

Den som tror att dinosaurierna kan hålla ett tungt huvud uppe på en lång hals saknar källkritik.

Permalänk

Jag kan säga som infödd engelsktalande att deras F-ords slagord kommer att verka korkad och krass för en mycket stor andel människor.

Permalänk
Skrivet av Teknik:

Du tar upp ett problem håller med, oftast har etablerade media rätt men inte alltid.
Den som är källkritisk inser snabbt att Brian har vetenskapen på sin sida och den etablerade åsikten är förlegad och motbevisad.

https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Censureras BrianJ Ford kan vi även censurera alternativen till Trump och Biden var ska gränsen för censur gå?

Ska vi även censurera Brians böcker om andra världskriget se länk?
https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_J._Ford
Många spel handlar om ww2 och vapnen som användes ska hans böcker censureras?

German secret weapons,
Allied Secret Weapons: the War of Science;
Weapons Book

German secret weapons, blueprint
Allied Secret Weapons Australia, South Africa and New Zealand, Macdonald,

Thanks for posting an interesting example of why censoring content could supress new ideas of possible merit.

Here is another example. Engineers and stone craftsmen examined the possible ways of making certain monuments, tombs and artefacts of ancient Egypt and earlier. The conclusions challenged established views by archaeologists about these civilisations. Instead of scientifically testing the questions raised by experts in a different field, the reaction was to defend the existing views by rhetoric. It would be unfortunate if censorship was available as another way to fight outside ideas:
Evidence for Ancient High Technology - Part 1: Machining
Precision! - Evidence for Ancient High Technology, part 2

In my view, a web browser that can censor content may be appropriate if all of these conditions are met:
1. The individual user is in full control over what gets censored or not and the browser indicates what content and sites are censored at each time.
2. The filtering options are powerful and modelled on relevant classifications of content. For example, if the user wants to filter out certain types of clickbait or perhaps videos narrated with text-to-speech. In other words not just dumbed-down or vague filtering based on simplistic metrics such as view statistics, trending content, % likes, etc.
3. In a non-intrusive and configurable way, the user is given a good picture of how the content may compare to alternatives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Se problemet med censur Brian har forskat om dinosaurier och det passade inte inte in i medias världsbild, media vägrar att seriöst ta i frågan och det är en form av censur.
Ska det tillåtas? då kan media även censurera alternativen till Trump och Biden.

Problemet är att Nayiki inte ens har läst vad brian har sagt, när media vägrar att seriöst skriva om Brians nya kunskaper om dinosaurier så tror Nayiki på goda grunder att han har fel.

Våran uppfattning om dinosaurier bygger på barnfilmer om dinosaurier och filmen jurasik park.
Forskarna bara trodde att dinosaurierna levde på land för att dom hittade skeletten på land (innan kontinentalsocklarna var kända och slutsatser drogs på fel grunder)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontinentalsockel

Den som läser på inser att Brian har vetenskapen på sin sida
Den som tror att långhals Diplodocus levde på land kan ta fram fysikboken och räkna på vilka krafter som behövs för att hålla huvudet uppe på en så lång hals, man slutar genast att tro på media för krafterna är för stora hävarmen blir enorm.
Fysikboken mot media vem har rätt jag tro givetvis på fysikboken.

https://www.youtube.com/watch?v=kwnfV1WrBF4
Brian J Ford on aquatic dinosaurs

Att du länkar exakt samma video 4 gånger (åtminstone, plus minst ett borttaget inlägg) gör den inte 4 gånger mer trovärdig eller sann.

Det är liksom en betydande del i problemet som diskuteras - att begränsat material (på flera sätt) pushas som om det vore källgranskad vetenskap. Åsikter, teorier och yttringar från en eller flera (till och med ganska stora grupper) forskare innebär inte vetenskaplig konsensus eller sanning. Även om dessa individer har (åtminstone) en grundläggande akademisk kompetens.

Skrivet av anon236072:

Internet ska va fritt och ocensurerat!
Allt som håller sig inom lagens gränser ska va tillåtet och ofiltrerat.
Den som bestämmer vad som ska visas gör ju detta genom sin egna åsikt. Vad säger att den personens åsikt är rätt?
Att människor inte klarar av att va källkritiska och tänka själva löses knappast genom tillägg eller begränsningar i en webbläsare...

Vem bestämmer vad Internet ska och inte ska vara? Det är en åsikt som för många (inte minst många forumiter här, misstänker jag) säkert känns naturlig, men finns det verkligen något objektivt styrande över den koloss som Internet idag innebär?
Jag vill inte kritisera ståndpunkten, men det går att ta frågan ett steg längre.

Skrivet av Wallman_91:

Jag är fullt kapabel att sortera ut information på egen hand. Avskyr verkligen sånt här.

Problemet blir att det där väl är en förenkling - alla som är uppväxta före då Internet innebar en majoritet av vårt informationsflöde upplevde redan då en stor filtrering av information, då det helt enkelt krävdes mycket individuellt engagemang för att ta del av, och delta i, mer alternativa diskussioner och tankegångar. Inte minst när vi pratar om internationella sådana. Det var inte omöjligt, men denna typ av information och samhällsinteraktion var såpass rejält marginaliserad att det mer eller mindre innebar en naturlig filtrering.

Internet har i viss mån varit någon slags anarki i det avseendet, men nu när det är en så stor del av människors informationsflöde sker så väl medveten som omedveten filtrering även där. Större aktörer så väl som enskilda filtrerar - eller brukar du medvetet uppsöka information från parter du inte håller med, exempelvis?

Det blir dock mer abstrakt än pre-Internet, då de mer naturliga barriärerna för sådan spridning och blandning av information inte längre finns. Frågan är var utvecklingen är på väg, vem bestämmer vilket håll vi ska sträva åt? Det finns väl för- och nackdelar med många olika former av informationshantering?

Skrivet av Casgar:

Jag har väl haft några underhållande kvällar framför Youtube som följd av dess sökalgoritmer ibland, men principiellt så är jag väl emot all form av rekommendationer som inte kommer direkt från en annan människa. Jag har en tes (som bara är baserad på magkänsla) att alla former av system m.m. som vuxit fram organiskt alltid är stabilare och enklare än ett system som är konstgjort och påtvingat.

Grundtanken som Firefox försöker framföra gillar jag, men jag vet inte om jag tycker att lösningen för att motverka ett dåligt system är att skapa nya system ovanpå.

Sådana här system är väl också till en grad organiska, då de anpassar sig efter omständigheterna trots en förhållandevis snabb utveckling - jag vill inte påstå att exempelvis reklam och marknadsföring före Internets intågande som dominerande faktor i informationsflödet kändes särskilt organisk alla gånger. Däremot kan det kännas svårt att sätta fingret på exakt vad som i praktiken definierar ett organiskt eller artificiellt informationsflöde.

Jag hoppas jag inte misstolkade dig alltför mycket.

Skrivet av FUtech:

Som många är inne på så tror jag att det blir svårt eller snudd på omöjligt för en partisk granskare att avgöra vad som är sant och falskt i alla lägen.
Jag tror att något som skulle funka bättre är att förtydliga källan till olika påståenden så långt det går. Tänker på ryska propaganda fabriker som sprider falsarier och liknande. Att man faktiskt kunde se att det är de som är ursprunget.

En annan tanke som kanske kunde leda till något gott vore om alla hade ett starkt digitalt ID. Istället för att kunna skapa oseriösa användare eller mångdubbla konton för att sprida skräp. Så att man faktiskt får stå för allt man säger oavsett vilket forum eller plattform man befinner sig på.
Laborera gärna med tanken! 🙂

Det här är en riktigt intressant tanke, att öka möjligheter att följa informationsvägar fram till källan.
Samtidigt tror jag inte vårt samhälle är uppbyggt för att klara av det (vi är ju tyvärr fortfarande människor), med visselblåsning och anonyma tips och så vidare.

Däremot känns det verkligen som en spännande kontrast till en filtrering som inte styrs av användare.

Skrivet av LastNinjas:

Jo internet kommer bli mer segregerat och polariserat helt klart. Twitter & Facebook har gjort bort sig kraftigt på senaste tiden, youtube är i något sorts gränsland fortfarande.

Men dom vet att dom går på gränsen, så fort det kommer alternativ så kan det hända att många lämnar dom, det har hänt förut med populära social media plattformar, och det kommer säkert hända igen, det här är förmodligen början på ännu ett sånt scenario där en omåttlig populär plattform blir ödelagd pga felaktiga beslut av dom som styr dom.

Fast... vem säger att det inte är "Facebook-vägrarna" (eller övriga sociala medier) som är outliers?
Varför skulle vi som sitter på ett teknikforum och diskuterar frågan kunna hävda ideologisk rätt över ett medium som är så långt mycket större än oss?

Vem säger var utvecklingen är på väg, och vem säger var den ska vara på väg? Självklart går det att ha teorier, prognoser, önskningar och farhågor... men ingen av oss sitter med facit eller den objektivt rätta vägen framåt.

Skrivet av Kyraal:

Ja, verkligen. Det är också intressant att se hur hotade Swecanvändare verkar känna sig av allt och alla. Bara någon med blått hår kommer i närheten freakar alla ut och bildar en pöbel med facklor och högafflar.

Liknande effekt blir det när någon antyder att man ska arbeta mot lögner och revisionistisk historia, och försöka få bort rasism och hat. Då är det helt plötsligt bara åsikter, och man ska tydligtvis diskutera huruvida förintelsen och liknande historiska händelser faktiskt hände.

Är den här communityn verkligen såpass långt gången, eller finns det fortfarande folk här som förespråkar tolerans, mångfald, och lite folkvett? Ni får gärna stämma in lite ibland om så är fallet.

Det är synd, för diskussioner (inte minst när de är väl underbyggda) kan vara intressanta även om man inte delar åsikt.
Tror starkt på vikten av att kunna skilja åsikt från fakta - din åsikt behöver inte vara fakta (för då hade det om inte annat blivit förbaskat svårt att tycka och diskutera något om framtida utveckling), men att stärka sin åsikt genom att aktivt förneka och förkasta fakta ger inte direkt en god diskussionsgrund.

Skrivet av Wiggin:

Det finns bara en sanning, resten är en uppsjö av vinklingar, förnekande och ren lögn. Enbart ett av alternativet är "opartiskt".

Ah, om det ändå vore så enkelt.
Mycket är väl egentligen nominalism snarare än objektiv sanning, och observationer innehåller mycket som i praktiken blir omöjligt att objektivt tillämpa. (Sen brukar det gå att kunna bena ur observationer tillräckligt för att ha en någorlunda god vetenskaplig grund, men om vi pratar bredare än bara rena vetenskapliga undersökningar.)
Se även Ockhams rakkniv.

Skrivet av _genki:

Internet fungerade på 90-talet då människor hade andra källor till information. I dagsläget använder människor internet som exklusiv informationskälla. Det är ju egentligen det som är problemet. Det finns ingen granskningsnämnd på internet. Därav behöver ingen hållas ansvarig för vad som skrivs. Nyhetsflöden påminner snarare om medeltida hörsägner i dagsläget och det känns spontant som att mänskligheten har gått tillbaka i utveckling för att de saknar verktyg för att ta sig an "informationsåldern"

Det är trist att internet har blivit ett "hell hole" av sensationalism, narcisism, klyftor, propaganda, och generellt tvivelaktiga världsbilder (där till och med globalt vetenskapliga studier ifrågasätts). Jag har aldrig i hela mitt liv känt att människor är så frikopplade från verkligheten som de är idag. Framförallt att allting är så fruktansvärt svart och vitt, och hatiskt.

Världen är mångfacetterad, det finns inga enkla svar, det är tumregeln i min bok. Ifall man köper ett paket av ideologier, då tänker man inte längre självständigt och kritiskt.

Jag ville mest säga att jag håller med, att det är fascinerande (så väl som skrämmande, personligen) att se hur informationsflödet idag fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt sjukt hur typ 90% eller mer av nyhetsmedia (amerikanskt såväl som svensk) väldigt uppenbart, trots att de ibland påstår sig vara neutrala, stödjer vänstern. Väldigt tydligt nu inför amerikanska valet. Det gynnar ju inte direkt demokratin när företag som Google, YouTube, Twitter osv alla ligger i bakgrunden och gynnar vänstern i "hemlighet". Det känns inte så förtroendeingivande för min del när man vet om att de ökar träffar på information/nyheter som gynnar den agendan och bromsar nyheter och information som skadar samma agenda.

Nackdelen när företag blir för stora. Jag har inte något svar eller lösning på hur man skulle kunna göra det bättre dock - situationen är väldigt komplex.

Folk gråtandes i korridorerna hos Google när Trump vann 2016..? Jag kan inte föreställa mig något liknande på svenska arbetsplatser ett val. Visst, jag kanske inte gillar Trump som president men inte sjutton skulle jag gråta över det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

DU KAN FÖRSÖKA BEVISA ATT DINOSAURIERNA KUNDE HÅLLA HUVUDET UPPE PÅ DEN LÅNGA HALSEN PÅ LAND.

http://h2vp.blogspot.com/2012/04/no-dinosaurs-were-not-aquati...

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@teknik @nayiki Vänligen släpp sidospåret!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det finns bara en sanning, resten är en uppsjö av vinklingar, förnekande och ren lögn. Enbart ett av alternativet är "opartiskt".

Samma händelse påverkar människor på olika sätt. När denna händelse beskrivs så blir det olika sanningar trots att ingen ljuger.

Då det sällan bara är en part inblandad finns det inget som är opartiskt.

För att få veta sanningen måste man lyssna på alla parter. Tänk dig en domstol som bara lyssnade på ena parten. Det är så internet fungerar idag när innehåll filtreras. Ingen får veta hela sanningen.

Permalänk
Medlem

Alltid lika härligt (sarkasm) när företag eller organisationer ger sig in och vill bestämma vad som är rätt och fel, vad kan gå fel då?

Det viktigaste är inte att någon eller några ställer och styr kring vad som är rätt- och fel-tänkande, utan att man i skolan lär sig källkritik och att man alltid, läs alltid, ska ifrågasätta vad som sägs.

Mozilla kanske vill väl, men kan till slut göra med skada än nytta.

Permalänk
Medlem

Un-fucka gjärna webbläsaren istället.

Nej, jag vill inte att någon annan ska filtrera mitt innehåll. Det kan lätt gå för långt och det märks redan att vissa vill ta det för långt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har använt firefox sen början typ, 2005? Men känns som jag får leta upp mig en ny webbläsare.
Gillar aldrig när ett teknikföretag ska börja bestämma vad som är bra eller dåligt för mig att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vetefan om detta är något bra alls, alltså måste firefox välja en politisk inriktning.

Varför måste dom välja en politisk inriktning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Internet ska va fritt och ocensurerat!
Allt som håller sig inom lagens gränser ska va tillåtet och ofiltrerat.
Den som bestämmer vad som ska visas gör ju detta genom sin egna åsikt. Vad säger att den personens åsikt är rätt?
Att människor inte klarar av att va källkritiska och tänka själva löses knappast genom tillägg eller begränsningar i en webbläsare...

Håller med dej på den sista biten men fakta är fakta. Varför tror alla att allt är åsikter? Tror du på riktigt att det inte finns några fel svar? Att allt är åsikter? I så fall är du långt ifrån sanningen.

Permalänk
Medlem

"Nu kan du få den informationen vi tycker du ska ha!"
Naej, väljer nog hellre själv...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Håller mig bara ifrån social media. Facebook-kontot stängde jag för länge sedan.

Ok,ok. Några forumkonton räknas inte.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

(jag lämnar det där eftersom jag inte vill bryta mot forumets regler — om någon vill diskutera detta får det vara kring principerna och inga specifika politiska rörelser eller så).

Skrivet av osgorth:

Jag väljer att inte utveckla det vidare för att inte bryta mot forumreglerna.

Haha ok, vilken regel är det man bryter mot typ? "Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning." eller?

Denna nyheten kanske nästan teasar en åt det hållet?

Man borde få diskuttera politik när denna nyheten så tydligt handlar om det också. Det är ju en kategori som det finns falsk information om.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Håller med dej på den sista biten men fakta är fakta. Varför tror alla att allt är åsikter? Tror du på riktigt att det inte finns några fel svar? Att allt är åsikter? I så fall är du långt ifrån sanningen.

Fakta är extremt viktigt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inte helt säker på att det bästa är att ta på sig skygglappar. Dom som är insatta har troligtvis följt/läst/förstått problematiken med falsk information och installerat Firefox och plugins.
Dom som är oinsatta vet inte om att dom blir lurade vilket riskerar att öka klyftan eftersom det gör det än svårare för en insatt person att ta ställning till misinformation när sånt uppstår.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vetefan om detta är något bra alls, alltså måste firefox välja en politisk inriktning.

Det finns ingen bra politisk inriktning.