MSI Mag X570 Tomahawk vs Asus ROG Strix B550-F Gaming

Permalänk
Medlem

MSI Mag X570 Tomahawk vs Asus ROG Strix B550-F Gaming

Jag har beställt hem ett MSI Mag X570 Tomahawk som jag tänkte bygga en arbetsdator/speldator med. Jag hade dock bestämt mig för ett Asus ROG Strix B550-F Gaming innan köpet, men blev övertygad när dealen kom upp för 2199 på Tomahawken av alla lovord på Tomahawken.

Nu funderar jag på om det var ett dåligt köp pga äldre X570 och att man skulle köra på det andra kortet istället? Vad skulle ni valt om ni slapp betala för kortet? (Det skiljer 450 kr)

Jag ska troligen köra en Ryzen 9 5900X och i övrigt bygga en dator som ska hålla många år.

Motivera gärna valet!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5259248
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386365

Permalänk
Medlem

X570 må va äldre, men just modellen Tomahawk släpptes väl gör någon månad sen. Den känns uppdaterad och fin, köpte en jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

X570 må va äldre, men just modellen Tomahawk släpptes väl gör någon månad sen. Den känns uppdaterad och fin, köpte en jag med.

Okej, låter ju vettigt. Låter som en keeper alltså.

Permalänk
Medlem

Köpte själv detta igår på webhallens höstkampanj.
Blev dock lite nervös pga priset, men efter att ha kollat på youtube så känner jag mig hyfsat lugn.

MSI X570 Tomahawk, The Best X570 Board?
VRM Analysis: MSI's X570 Tomahawk May Become Go-To OC Board

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvtie:

Köpte själv detta igår på webhallens höstkampanj.
Blev dock lite nervös pga priset, men efter att ha kollat på youtube så känner jag mig hyfsat lugn.

MSI X570 Tomahawk, The Best X570 Board?
VRM Analysis: MSI's X570 Tomahawk May Become Go-To OC Board

Jag har också kikat på just dem. Det känns som att alla recensenter fokuserar på VRM när man letar info om Tomahawken, vilket verkar övertygande men hade gärna sett en jämförelse mot t.ex. Asus Rog Strix B550, men det har jag inte lyckats hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Jag har också kikat på just dem. Det känns som att alla recensenter fokuserar på VRM när man letar info om Tomahawken, vilket verkar övertygande men hade gärna sett en jämförelse mot t.ex. Asus Rog Strix B550, men det har jag inte lyckats hitta.

Asus B550-F har vad jag förstått samma VRM som X570 TUF, X570 Prime Pro och X570-F samt något optimerade minnesbanor i förhållande till sina X570 syskon så väldigt bra moderkort i förhållande till kampanjpriset på 1749kr.

Sedan har Asus B550-F Intel 2,5 Gigabit LAN istället för realtek på MSI X570 Tomahawk vilket är lite mer premium men praktiskt har det inte så stor betydelse.

Asus B550-f har också något bättre ljudkrets realtek S1220A istället för realtek ALC1220 på MSI X570 Tomahawk, även här tror jag det är svårt att uppleva någon större skillnad.

Min åsikt, har du planerat att köra 2st m2 nvme pci-e 4.0 SSDer eller har behov av WIFI köp MSI X570 Tomahawk.
Klarar du dig på en pci-e 4.0 m2 nvme SSD och kan tänka dig en sekundär m2 nvme SSD över pci-e 3.0 så kan du gott och väl spara 500kr och välja Asus B550-F för att slippa fläkten på chipsetet då båda moderkorten har VRM kapabla att driva alla ryzen 3000- och 5000-processorer stabilt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Asus B550-F har vad jag förstått samma VRM som X570 TUF, X570 Prime Pro och X570-F samt något optimerade minnesbanor i förhållande till sina X570 syskon så väldigt bra moderkort i förhållande till kampanjpriset på 1749kr.

Sedan har Asus B550-F Intel 2,5 Gigabit LAN istället för realtek på MSI X570 Tomahawk vilket är lite mer premium men praktiskt har det inte så stor betydelse.

Asus B550-f har också något bättre ljudkrets realtek S1220A istället för realtek ALC1220 på MSI X570 Tomahawk, även här tror jag det är svårt att uppleva någon större skillnad.

Min åsikt, har du planerat att köra 2st m2 nvme pci-e 4.0 SSDer eller har behov av WIFI köp MSI X570 Tomahawk.
Klarar du dig på en pci-e 4.0 m2 nvme SSD och kan tänka dig en sekundär m2 nvme SSD över pci-e 3.0 så kan du gott och väl spara 500kr och välja Asus B550-F för att slippa fläkten på chipsetet då båda moderkorten har VRM kapabla att driva alla ryzen 3000- och 5000-processorer stabilt.

Tack för bra svar, kommer behålla det och det tycker även de merparten här också, så det känns som ett bra köp. Tack igen

Permalänk
Medlem

Jag köpte Asus kortet nu när det va lite extrapris men inte bestämt mig om jag ska behålla det. Kommer ju knappt använda x570 features men är ju lite fear of missing out.