Be Quiet Dark Power Pro 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Handlar nog mer om att det inte är värt det från marknadsförings punkt.
Är man ute efter såpass bra verkningsgrad, så är det mer värt att betala mer för mer watt också.
Folk kommer titta på ett 600w titanium, och se att det kostar lika mycket som säg ett 850w platinum, och då väljer man nog kanske det hellre. (iaf om man inte har stenkoll på vad man behöver och kommer behöva över tid)
Visst vill man komma upp i vettig verkningsgrad, men kurvan är väldigt platt, och skillnaden mellan 50% och 90% använd "kraft" är ofta så liten som 1-3%, så lägger man dom premium pengarna på ett titanium agg så är det värt dom extra kronorna för att gå upp lite i watt också.
Så marknaden för relativt låg watt blir väldigt liten.
Lite samma som att det finns många Bronz nätagg, och många Gold nätagg, men väldigt få Silver nätagg jämförelsevis.

Skrivet av KAD:

Den effekt man oftast använder är för många burkar det som datorn drar utan belastning. Det är bara Titanium-klassningen som har effektivitetskrav vid 10% av totaleffekten, de andra klassningarna har inget krav förrän vid 20% vilket gör att de klarar sig med ospecificerad (och därmed kass) effektivitet när datorn inte är belastad.

Så ja, ett 400W Titanium hade varit intressant. Min CPU + GPU drar nämligen runt 20+20 W obelastade. Det hade varit schysst att vara garanterad 90% effektivitet vid idle. Mitt nuvarande 600 W Platinum har ingen garanterad effektivitet förrän vid 120 W, vilket gör att det blir rätt varmt när det knappt gör något. Man får hoppas att 12VO förbättrar detta när det kommer.

Jag är rätt övertygad om att det är just effektivitet vid lågt effektuttag som är det svåra att få till. Att bygga ett agg som är effektivt vid 500 W är inget problem, det klarar det recenserade fint.

Det finns ju dock gott om Platinum-agg som nästan når Titanium-effektivitet vid 10%, och detta är också något som brukar berömas i recensioner, så det finns absolut ett incitament att få till Titanium-klassade agg med lägre effekt för att pricka toppen på effektivitetskurvan vid mer "normal" systemkonfiguration. Självklart kommer ett Titanumklassat agg på 4-600W kosta mer än ett motsvarande med lägre effektklass, men att från det dra slutsatsen att det skulle saknas villiga köpare verkar lite bakvänt. Som det är nu så är Seasonic elt ensamma om Titanium-agg med lägre effektklass och jag tror fler vill äta av den kakan.

Det handlar ju inte bara om effektklassen i sig, utan också att plattformaena som används till de högre effektklasserna brukar hålla hög kvalitet vad gäller spänningsreglering, rippel, wire gauge med mera, och det är saker jag och säkerligen flera kan tänka sig betala premium för även i lägre effektklasser.

En annan sak är att generellt så ökar måtten på nätaggen ju mer effekt det skall klara av att leverera, vilket gör att det kanske inte passar alla konfigurationer, så då mister man köpare där också.

Permalänk
Medlem

Ett underbart dörrstopp

Antagligen för att jag inte kan finna någon motivering eller för den delen användning för ett 1200W agg, förutom då "vill ha skryt faktorn"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"vilket innebär att om man slår över 420 W effektuttag på processorn så kommer överströmsskyddet att kicka in."

Dis 420W på en överklockad 10980XE är ingenting på vatten och lappad CPU...

Stopdis!

Går väl att aktivera Overclock mode då, för att få 100A på 12V?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Går väl att aktivera Overclock mode då, för att få 100A på 12V?

Jo men mer princip på multirail envishet....

Permalänk
Medlem

Ge mig detta agg i en lägre effektklass, typ 750/850w och vi har en deal. Obeskrivligt nöjd med mitt Dark Power Pro 10.