Fractal Design på SweClockers Live!

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design på SweClockers Live!

En av gästerna på SweClockers Live den 11 november blir Fractal Design, nu vill vi ha din hjälp med att ställa frågor till dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är oerhört nyfiken på om Fractal kommer lansera ett nyare Nano-chassi? Jag tolkar det som att det första togs emot gott från kunder och har alltid fått bra recensioner. Nu känns chassit lite föråldrat när den nya C-serien kom till, Define 7 och Meshify serien. Håller företaget på med någon ny variant här? Skickade in ett förslag till dem hur chassit stödjer ett horisontellt grafikkort om dem gjorde lite mindre justeringar utan att expandera chassit (finns i mitt galleri).

Men önskemålen inkluderade:

  • Sidopanel helt i glas, förslagsvis härdat glas.

  • Stöd för horisontella grafikkort (om dem är vattenkylda).

  • Bättre luftflöde framtill, som Meshify-serien har

  • En nyare I/O framtill med type-C och USB 3.0

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det kommer en ny Meshify snart? Personligen så skulle jag vilja se en sk "mesh" framsida där man inte behöver ha ett dammfilter bakom. Tänk Phanteks P500A.

edit: Kom på att jag även skulle vilja se bättre kylning för grafikkortet. 420 i fronten och i taket är bra kylning på existerande S2, men vi skulle iaf behöva mer friskt luft till GPUn. Under går ej pga PSUn så vi har 2 alternativ.
1) Flytta PSU till bakom moderkortet ala O11D
2) Fläkt/ar på sidan. Denna trend behöver någon ta tillbaka! 2x140 mm som sitter horisontellt på sidan precis där grafikkortet har sitt insug vore perfekt.

Permalänk
Avstängd

Det jag gillar skarpt med deras Define 7 Compact är modulariteten på ovansidan. Om de kunde göra likadant för fronte hade den varit 10/10 för egendel.

Gillar generellt sett inte full towers men att köra ngt för litet har jag bara gjort någon enstaka gång med farsans dator som kör utan dedikerad GPU tex.

Jag hade velat se mer av valmöjligheter. Antingen extra köp eller sådant som ingår redan som i D7C fallet. En extra hundring gör egentligen ingen skillnad i längden för köpet (säger en som generellt konstant letar efter bästa deals och väljer butiker mestadels efter pris).

En annan fråga är hur de egentligen fungerar. Från start till finish av en produkt. Sker allt inhouse eller har de partners? Designar chassi och skickar det till någon annan firma för att sen få exemplar? Kör de 3D-skrivar betas? Undrar helt enkelt över systemet samt hur mycket av företaget som egentligen är "svenskt" så att säga. Intressant!

Permalänk
Medlem

Fråga: Har man sneglat på konkurrenten Loque och formfaktorn deras chassin har? Vad är intrycken och tankarna om mycket kompakta datorer?

Permalänk

Typ av fläkt

Om man har ett Define 7 fyllt med hårddiskar, vilken typ av fläkt rekommenderar ni att man har i fronten? Högt luftflöde eller högt statist tryck?

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem

Kika på Lian Li PC150. Bra och smidig konstruktion, aningen dåligt luftflöde. Ett Mini itx chassi med mycket bra lösningar i övrigt, bra luftflöde etc skulle vara fint o få från Fractal (btw har själv just nu ett PC150 och är ett rackarns bra chassi förutom att luftflödet är lite begränsat och grafikkortstjockleken är högst begränsad.
Så gör ett bättre chassi än det och jag köper

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Fractal Design Define 7 är ett väldigt hyllat chassi i sin helhet utav de flesta recensenterna. Men jag har ett problem med den och det är airflow.
Jag har själv planer på ett nytt bygge och vill helst ha ett Define 7. Men jag avskyr den stängda dörren och hade hellre sett en fin meshfront. Som det ser ut just nu måste jag nästa välja Phanteks P500A istället då den är meshfront.

Så min fråga är helt enkelt:

1. Har Fractal Design några planer på att göra en Define 7 Meshify?

Om nej, varför inte?
Om ja, hur kommer ni göra det? Kommer det vara en fin meshfront som även agerar dammfilter eller kommer ni även ha med ett dammfilter?
För min del ser jag helst att ni bara gör en fin mesh för maximal airflow.

Ett Fractal Design Define 7 Meshify skulle vara ett DIREKT köp för min del och jag hoppas verkligen att de överväger detta.

Tack för mig

Permalänk
Medlem

Har ni funderat på att ge er in på nya fronter? Själv så tänker jag mer specifikt på custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kommer ni släppa något nytt chassi ämnat för mATX? Det senaste är från 2016 (Fractal Design Define Mini C). Vilket fortfarande är ett bra chassi men hade varit kul med något lite nyare med kanske en USB-C port etc.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
  1. Vilka nya produkter ska vi förvänta oss 2021?

  2. Hur ser ni på uppsvinget av mITX byggen, något ni känner att ni vill satsa mer på?

  3. Hur ser ni på härdat glas och RGB trenden bland chassitillverkare?

  4. Luftoptimerade chassin har blivit väldigt populära igen, kommer ni ge er in i ~900kr kriget?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Ni lanserade nyligen Era, som fick ett något blandat mottagande p.g.a att grafikkortet har svårt att få luft. Finns det några planer på att uppdatera detta chassi på något sätt, exempelvis med bättre ventilation för GPUn?

Era kom också i flera färger. Finns det några planer på att leverera andra modeller i flera färger?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Hur mycket skatt betalar de i Sverige?

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man har funderat något kring problematiken att effektivt kyla grafikkort?

Som saker o ting ser ut idag har nästan alla chassin en PSU-shroud som i regel inte går att plocka bort, med resultat att vi har grafikkort som flåsar ut värme rakt ut på en plåt. Det känns inte optimalt.

För ett par år sedan var det några tillverkare som testade en konstruktion där man tar in luft från botten och leder det uppåt. Silverstone hade ett par intressanta varianter på detta (Raven-nånting) t.ex. med exceptionellt bra resultat i tester. Kan det vara något att forska mer i?

Jag inser att det är dyrt och komplicerat att göra helt nya konstruktioner, men ja, det känns som det är dags för lite nytänk.

I övrigt hoppas jag som flera andra på en Meshify 7, i både fullsize och Compact-utförande! Snälla?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Expertgissare

Hur ställer ni er till lite olika custom fronter till några av era populäraste chassin, tex med mesh front, eller varför inte en front med inbyggd radiator. Fina kompakta chassin med vattenkylning skulle det kunna bli

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Har ett vitt Fractal Design Define 7 som jag är sjukt nöjd med. Köpte det ganska tätt inpå release och var även sugen på att komplettera med "Universal Multibracket – Type A" och/eller en Hårdiskbur till. När dessa produkter tillslut fanns tillgängliga så finns de inte i vitt, och inte heller ens på Fractals egna sida. De som följer med chassit är dock vita. Hur tänkte ni där? Hur ska de kunder som faktiskt handlat vitt, och behöver extra tillbehör som följer färgschemat göra? Produkterna finns ju uppenbarligen då chassit skeppas med dem.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kommer ni släppa era AIO vattenkylare i vita versioner?

Permalänk
Medlem

Vem hade en tankevurpa när ni designade Fractal Design Era? Kommer ni släppa en rev.2 eller släppa ett modulärt modkit som löser dess problem?

Har ni för avsikt att ge er på fler mITX-modeller? En genomtänkt Define i mITX, hade varit gyllene!

För egen del söker jag mITX dimensioner i tornmodell som inrymmer en 180mm fläkt i front eller botten, sitter idag med en Lian Li PC-Q04. Alla envisas med att inrymma fullängdskort, men jag tillhör med största sannolikhet en försvinnande liten skara som uppskattar denna form på mITX-chassin.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta vad de tycker om CM NR200P

Permalänk
Medlem

Inte så mycket en fråga men hälsa att deras support är grym 👍

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

modulära frontuttag - Skulle inte det vara en bra grej? Så man kunde välja mellan typ usb 2 / 3 / C i den mängd som önskades? o kanske även välja headphones/mic?

Grymma lådor!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Eftersom ni är ett svenskt bolag, tänk IKEA, när kommer modulära platta paket? Man köper sin stomme i ett platt paket och sen sidopaneler i ett annat, topp, front etc. Dels sparas massa volym och åf kan ha större utbud så kunderna kan anpassa sitt chassi efter hur de vill ha det utan att åf måste ha 1 av varje tillgänglig variant. Klarar man av att skruva in delar i chassit klarar man av att bygga ihop chassit.

Likaså om de bygger om och inser att nu när jag hade tur i lotteriet till senaste Nvidiagraffakort så är en tät frontpanel inte så bra, nu krävs en meshpanel för ökad ventilation så kan de handla just den istället för ett helt nytt chassi.

Nästa grej är att ha plattan med kontakter och strömbrytaren på en femåkvartmodul och ha tre platser där man kan montera den. Ovanpå, front uppe, front nere.

Dels så placerar man den där den passar bäst för ens egen placering. Har man chassit på skrivbordet (för man köpt glassidopaneler och vill flasha sin hårdvara) så vill man ha knappen och alla kontakter nertill så man slipper hängande sladdar eller har jäkligt långt till usb-porten. Eller har tajt under skrivbordet så man inte riktigt får plats med ett usbminne som skall in på ovansidan så har man den upptill på framsidan.

Dels så kan man uppgradera när nya kontakter blir aktuella eller bara köpa den modulen som passar en bäst. Många USB men inga ljudkontakter i mitt fall tex. Medans andra kan välja bara av/på-knapp för det ultimata i clean look.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se något nytt i mITX formatet. Antingen en nyversion av relativt populära chassin som Node 304 eller Define Nano S, gärna med plats för 2,5 slot grafikkort eftersom lite av ett dilemma att hitta små chassin som klarar det. Alternativt en ny version av Era där man tittat på lösningar för dess stora problem; höga GPU-temperaturer.

Permalänk
Medlem

Många av oss Define nano s ägare har väntat i många år på en sida i härdat glas att köpa till. Likt den som släppts för define R4/Define S. Problemet med nuvarande är att man inte ser fläktarna i toppen, vilket är synd om man har ett komplett rgb system. Kommer det nånsin komma någon?

Permalänk
Medlem

Någon som glömt sätta på IO-skölden.. Pleb misstag ju ;)! vilket chassi är de på bilden? lite ball med fönster på toppen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sadistical:

Om man har ett Define 7 fyllt med hårddiskar, vilken typ av fläkt rekommenderar ni att man har i fronten? Högt luftflöde eller högt statist tryck?

Jag höll länge på med att kolla fläktar och den generella regeln är väl att du kör högt statiskt tryck om du har hinder framför fläktarna, annars högt flöde.

Sen kan man såklart köra högt tryck om man vill ha mer utspridd luftfördelning eller om man vill arbeta på negativt tryck vs positivt tryck.

Jag har Define 7 Compact, använder bottem HDD men har i övrigt fritt och jag körde på Noctuas AF-14 chromax.black. Hade jag haft HD framför fläktarna hade jag förmodligen kört på deras S12A eller ngt (som jag har i baken). Tror inte jag såg någon bra motsvarighet till S12A på 140mm-storleken.

I slutändan så är det största problemet att FÅ IN luften i chassin. Väl inne är det mindre av ett problem. Sitter du med en front av mesh funkar vad som helst för det är fritt och bra flöde. Sitter du dock, som jag, med front där endast sidorna på fronten har luft in behövs lite mer oomph så det kan komma in luft ordentligt. Sen finns alltid risk att det sipprar in någon annanstans ifrån om det inte ens går att trycka in tillräckligt. Beror såklart på vilket system du kör, om du klockar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:
  1. Vilka nya produkter ska vi förvänta oss 2021?

  2. Hur ser ni på uppsvinget av mITX byggen, något ni känner att ni vill satsa mer på?

  3. Hur ser ni på härdat glas och RGB trenden bland chassitillverkare?

  4. Luftoptimerade chassin har blivit väldigt populära igen, kommer ni ge er in i ~900kr kriget?

Angående punkt fyra.

Fractal design är lite som Volvo, började som rätt bra prisade chassin runt 900kr +/- 200kr. Sen helt plötsligt tror dom att dom ligger i samma segement som lyxbilar... Tycker dom fått lite hybris på sina priser. DOCK tillverkar de bra chassin, dock inte värda 1800kr imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Snusfri

Kommer det komma en uppdaterad version av Node 304?
Den har sina år på nacken, men är fortfarande ett väldigt attraktivt val för en liten hemma-NAS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Var först att bryta trenden med släta frontpaneler och I/O-paneler på ovansidan av chassit. Ta fram modeller med I/O på framsidan eller ännu bättre, modulärt så man kan flytta I/O till valfri sida av fronten eller på fronten.

Och som tidigare påpekats, uppdaterade 304/804 med ännu mer fokus på NAS.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Efterlyser nya fläktar med bättre rgb färger.
Annars är fläktarna kanon lätta och montera osv.