Permalänk

Speldator till dottern 5k?

Hej!.
Dottern sparat ihop till en ny dator. Nu behöver jag hjälp att fixa fram något prisvärt.

Vi har låda,skärm,nätdel,mekanisk disk. Samt ett 1050ti

Då hon mest spelar i 1080. Så kanske det duger?

Tänkte så är.. är detta rätt tänkt av mig?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14311226

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad spelas? Kundvagnen ser ju spontant vettig ut annars.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Om du kör ryzen 3000 serien räcker det med ett B450 egentligen. Så lägger du mellanskillnaden på dyrare processor eller större ssd disk. Tror du kan köra på en sata ssd som är billigare och ger sig mer eller mindre ingen skillnad i spel mot en nvme disk.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14311336
Så köper du nytt grafikkort om ett år eller så. Dumt att uppdatera nu då du inte får så mycket mer utan att behöva lägga ett par tusen.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Tror 2x8 GB duger fint, 1050ti skulle du kunna uppgradera till något bättre kort då det är väldigt svagt exempelvis ett 1650S.

2000 för 1650S är kanske inte så prisvärt, finns billigare modeller på amazon.de tror jag.

Permalänk
Medlem

Du har 2st "kit" av ram, Räcker med 16GB, förmodligen felklick.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Först och främst, vad spelas? Kundvagnen ser ju spontant vettig ut annars.

Minecraft,Path of exile, Overwatch, Ark, Samt Wow.

Permalänk
Medlem

EDIT: Skrev en kommentar angående lagringen, men det finns bättre alternativ än det jag tipsade om. Fundera över om 250 GB räcker bara!

Permalänk

Jag kör på dyrare delar och väljer att uppgradera grafikkortet vid ett senare tillfälle.

Ser ni något som är helt uppåt väggarna?
Tänkte NVME ska vara till Windows samt program inget annat. Och KC600 till spelen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14311409

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@madmoremax Varför 2 diskar? Det räcker rimligtvis med en.
Om man tar billigaste från Inet får man 960GB för 949 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@madmoremax Varför 2 diskar? Det räcker rimligtvis med en.
Om man tar billigaste från Inet får man 960GB för 949 spänn.

Kan vara så att TS vill köra system på en disk och lagring på en annan. Skulle ju kunna partitionera också men jag kör samma setup och tycker det är skönt med en systemdisk som inte innehåller för mycket information om/när det blir dags för format c: / ominstallation, vilket det kan bli relativt ofta beroende på barnets ålder. Har själv en pojk som nu är 12 och som numera besitter ganska god datorvana, de första åren blev det däremot en hel del ominstallationer pga virus och annat han ådrog sig från mindre seriösa sidor han hittade själv eller blev rekommenderade av jämnåriga.

Till TS, kör på 3600 cpun, 3100 har dåliga latenser och lämnar en del att önska vid spelande.

Glhf!!!

Permalänk

Då är datorn beställd. Tack alla för era tips

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av [SmR]BMF:

Kan vara så att TS vill köra system på en disk och lagring på en annan. Skulle ju kunna partitionera också men jag kör samma setup och tycker det är skönt med en systemdisk som inte innehåller för mycket information om/när det blir dags för format c: / ominstallation, vilket det kan bli relativt ofta beroende på barnets ålder. Har själv en pojk som nu är 12 och som numera besitter ganska god datorvana, de första åren blev det däremot en hel del ominstallationer pga virus och annat han ådrog sig från mindre seriösa sidor han hittade själv eller blev rekommenderade av jämnåriga.

Till TS, kör på 3600 cpun, 3100 har dåliga latenser och lämnar en del att önska vid spelande.

Glhf!!!

Absolut kan det vara så, min tanke är dock kostnad här. Över 1200 på spänn på 768GB eller 949 för 960GB.
Dessutom är väl NVMe lite overkill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Absolut kan det vara så, min tanke är dock kostnad här. Över 1200 på spänn på 768GB eller 949 för 960GB.
Dessutom är väl NVMe lite overkill?

Jo, m.2 nvme är kanske lite overkill för en speldator på budget