RTX 2080ti Gaming x Trio fläkthastighet KNAS

Permalänk
Medlem

RTX 2080ti Gaming x Trio fläkthastighet KNAS

Hejsan ni på SweClockers!

Jag köpte nyligen ett graffikort, MSI Gaming X Trio 2080ti, som jag har ihop med min ultrawide skärm.

Idag när jag hade byggt ihop datorn så märkte jag ett problem. Efter att jag startade Witcher 3, så satte fläktarna igång på högt blås. Jag stängde ner spelet direkt. Efter det så kördes fläktarna i hög hastighet, trots att jag bara va i idle 32 grader. Det va 2 av de tre fläktarna som snurrade. Den i mitten var fortfarande still. Va tvungen att starta om datorn för att problemet skulle upphöra.

Under tiden så verkade det som att NZXT CAM programmet läste av fel RPM på fläktarna, då det stod att de va 800RPM vilket så uppenbarligen inte va fallet. Utöver CAM så använder jag mig av Argus monitor för att styra resterande fläktar i chassit.

Övriga komponenter i mitt system:

ASUS PRIME Z370-P
I7 8700K (ej OC)
CORSAIR RM750X V2 PSU
NZXT KRAKEN X73 AIO

Något som har varit med om något liknande?

Mitt kort är ett RTX 2080ti Gaming X Trio, från MSI.

Permalänk
Medlem

Låter som något är felinställt i en mjukvara du har installerad, sen ska du tänka på att just ditt kort också inte drar igång alla fläktar förens det når (tror det är 60c?) så du inte blir orolig varför bara 2/3 kanske snurrar.

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonkan92:

Låter som något är felinställt i en mjukvara du har installerad, sen ska du tänka på att just ditt kort också inte drar igång alla fläktar förens det når (tror det är 60c?) så du inte blir orolig varför bara 2/3 kanske snurrar.

Yes det är jag medveten om! Det va bara så konstigt att mittenfläkten va still medans de andra två körde på säkert 2500rpm.

Jag har öppnat upp chassit, tagit ut kortet och inspekterat lite, sedan stoppat in det igen. Sedan dess har jag kunnat kontrollera hastigheten samt avläsa den i NZXT CAM.

Jag tycker dock kortet går väldigt varmt ändå. Jag har tre 140mm fläktar i fronten som tar in luft i cirka 900rpm. Sen tre 120mm statiskt tryck fläktar i toppen på min radiator som kör utblås. Dessa går på ca 1500rpm. Ändå så känner kortet att det ibland behöver köra upp fläktarna till max (3000+ rpm) lite då och då. Kortet ligger på runt 80C när jag spelar witcher 3 i 3440x1440. Jag har även en helt meshfront då mitt chassi är P500-A RGB.

Borde jag lägga till en till fläkt för utblås? Eller byta de 3 jag har i toppen till fläktar som är optimerade för högt luftflöde istället?

Permalänk
Medlem

Se till att använda den medföljande stödfästet ordentligt. Detta kort är mycket tungt.
Fästet ska pressa upp mot kortets kylare, se till att skruva åt det ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Yes det är jag medveten om! Det va bara så konstigt att mittenfläkten va still medans de andra två körde på säkert 2500rpm.

Jag har öppnat upp chassit, tagit ut kortet och inspekterat lite, sedan stoppat in det igen. Sedan dess har jag kunnat kontrollera hastigheten samt avläsa den i NZXT CAM.

Jag tycker dock kortet går väldigt varmt ändå. Jag har tre 140mm fläktar i fronten som tar in luft i cirka 900rpm. Sen tre 120mm statiskt tryck fläktar i toppen på min radiator som kör utblås. Dessa går på ca 1500rpm. Ändå så känner kortet att det ibland behöver köra upp fläktarna till max (3000+ rpm) lite då och då. Kortet ligger på runt 80C när jag spelar witcher 3 i 3440x1440. Jag har även en helt meshfront då mitt chassi är P500-A RGB.

Borde jag lägga till en till fläkt för utblås? Eller byta de 3 jag har i toppen till fläktar som är optimerade för högt luftflöde istället?

Jag hade ett 2080 trio x nyligen som jag sålde och de låg mer på 80c i vissa titlar, dock har jag ett skruttet kolink chassi för 750kr men i andra titlar så låg de runt 70c eller lägre.
Så utöver fläktproblemet som verkar ha löst så vet jag tyvärr inte hur du ska ta dig vidare.
Hade du tre fläktar i toppen på chassit kan du alltid vända 2 av dom så dom kör inblås och låta den tredje längst bak köra utblås och se om de gör skillnad för dig!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att det bara hände en gång?
Eftersom det låg kvar på 100% i 32c och försvann när du startade om så tror jag det är nån mjukvara som orsakade det. Om du kan framkalla det varje gång du startar tex. witcher 3 är det ju bara att prova avinstallera NZXT Cam till att börja med.

Bra att veta annars, är att kylpastan är dåligt applicerad från fabrik på många ex. av detta kort.
Då rampar fläktarna till 100% vid ca 70c pga det, men går ner till normalt under 70c.
Jag fick byta kylpastan på mitt och nu kyler det som en dröm och är tyst.
Det finns en reddit tråd med info och bilder i kommentarena om det.
reddit 2080ti gaming x 100 speed

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Har varit med om detta en gång, kolla på fläkten som inte snurrar så den snurrar fritt. så inget blockerar fläkten minsta lilla.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonkan92:

Jag hade ett 2080 trio x nyligen som jag sålde och de låg mer på 80c i vissa titlar, dock har jag ett skruttet kolink chassi för 750kr men i andra titlar så låg de runt 70c eller lägre.
Så utöver fläktproblemet som verkar ha löst så vet jag tyvärr inte hur du ska ta dig vidare.
Hade du tre fläktar i toppen på chassit kan du alltid vända 2 av dom så dom kör inblås och låta den tredje längst bak köra utblås och se om de gör skillnad för dig!

Kanske ska testa att vända två på radiatorn. Misstänker dock att de kommer ta in varm luft i chassit då dock.

Skrivet av SKaKIG:

Låter nästan som att det bara hände en gång?
Eftersom det låg kvar på 100% i 32c och försvann när du startade om så tror jag det är nån mjukvara som orsakade det. Om du kan framkalla det varje gång du startar tex. witcher 3 är det ju bara att prova avinstallera NZXT Cam till att börja med.

Bra att veta annars, är att kylpastan är dåligt applicerad från fabrik på många ex. av detta kort.
Då rampar fläktarna till 100% vid ca 70c pga det, men går ner till normalt under 70c.
Jag fick byta kylpastan på mitt och nu kyler det som en dröm och är tyst.
Det finns en reddit tråd med info och bilder i kommentarena om det.
reddit 2080ti gaming x 100 speed

Precis, det va en engångsföreteelse. Har inte lyckats återskapa problemet ännu.

Jag misstänker att det är det som är problemet, att kylpastan inte lyckas överföra värmen från GPU bra nog till kylaren på kortet. Kortet är ett år gammalt också, den kanske torkat. Annars är det väll möjligt att kortet kanske bara slussar runt sin egna varma luft och därför inte får den friska som kommer in av fläktarna i fronten? Hur löser man bäst detta isåfall?

Skrivet av Trevlig:

Har varit med om detta en gång, kolla på fläkten som inte snurrar så den snurrar fritt. så inget blockerar fläkten minsta lilla.

Jag dubbelkollade detta. För att undvika att något kommer ivägen så struntade jag i att använda den inkluderade anti-sag bracket som kommer med kortet. Det finns istället en på baksidan av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Precis, det va en engångsföreteelse. Har inte lyckats återskapa problemet ännu.

En gång är ingen gång, ingen anledning till panik.
Kan finnas massor av anledningar, din fläktstyrningsmjukvara som buggat ur, drivrutin som buggat ur, windowsuppdatering som fått något att bugga ur etc.

Går det inte att framkalla eller börjar hända regelbundet så blir det svårt att felsöka.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@davidl22

Tror inte du ska skippa att använda stödfästet. Har sett flera som löst problem genom att använda denna på rätt sätt.

Kan ha fel nu, men sitter inte VRM delen långt ut på kortet (där kortet "hänger" som mest)?. En plats som blir mycket varm på dessa kort.
När kortet hänger så får den eventuellt inte full kontakt med kylflänsarna och kan leda ut värmen korrekt = fläkten spinner kraftigt upp för att råda bot på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

En gång är ingen gång, ingen anledning till panik.
Kan finnas massor av anledningar, din fläktstyrningsmjukvara som buggat ur, drivrutin som buggat ur, windowsuppdatering som fått något att bugga ur etc.

Går det inte att framkalla eller börjar hända regelbundet så blir det svårt att felsöka.

Jag märkte nu att jag kan ha överreagerat en del... Det va mitt första datorbygge jag gjort och var därför rädd att jag eventuellt råkat kortsluta någon komponent och då gett det permanent skada.

Jag har nu gjort så att jag kör en undervolt på kortet, via MSI afterburner. Jag kör 925mv och då ligger kortet stabilt på 1905Mhz under 99% load i Heaven benchmark. Fläktarna rusar inte heller upp när jag spelar, utan ligger på ca 1300-1600rpm och då låter det mindre än mina chassifläktar jag har i fronten. Det gick även ner i temp. Snittar ungefär 72C, när det lätt låg 77C innan och ibland spikes upp emot 80.

Att ta bort kylaren och applicera ny kylpasta är något jag är inte så sugen på just nu, är lite rädd att fucka upp något XD . Men kanske något jag gör i framtiden.