12åring vill ha Macbook Air, vad köpa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag gillar verkligen att man måste göra något för att få saker, inte bara få få få. Men frågan i tråden handlade väl om ett alternativ till en Macbook Air, men nu är alternativen ändå lika dyra som en Macbook Air. Jag förstår inte riktigt logiken. Det är typ som såna föräldrar som ger barnen en blå leksaksbil när barnet önskar sig en grön leksaksbil bara för att de själva gillar blått mer.

Sant. Jag blev lite uppslukad i mina egna värderingar.

Om jag känner småtjejer rätt så kommer det nog vara lite som du beskriver vara blått istället för grönt. Antagligen bättre att ta en billigare Mac, även om den är objektivt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Sant. Jag blev lite uppslukad i mina egna värderingar.

Om jag känner småtjejer rätt så kommer det nog vara lite som du beskriver vara blått istället för grönt. Antagligen bättre att ta en billigare Mac, även om den är objektivt sämre.

Sen är ju andrahandsvärdet på en ny eller beggad Mac mycket högre än på en PC, speciellt en Huawei som ingen kommer vilja ta med tång i numera. Då kan man alltid sälja datorn sen om man behöver byta till något annat.

Permalänk
Medlem

Detta är en 12-åring, datorn är som kläder i hennes huvud, alltså märket spelar roll. Skaffa en begagnad Macbook, sedan om några år när hon klagar om hur långsam den är kan du säga att hon skulle valt en annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ge mig ett exempel på PC laptop (med schysst metallchassi eller liknande ej plast) med skärm eller monitor över 1920x1080 med färgåtergivning och skärmstyrka som är lika bra som en mac och en mus såklart eftersom touchpad på pc är skräp om du jämför med MAC. Macbook Air 2020 kostar 13000 kr.
Har du ens provat en Macbook?

Jag kör själv PC på desktop för att jag spelar på den och för att jag behöver mycket lagring, något som kostar extremt mycket hos Apple. Men skulle jag köpa en laptop idag som jag inte skulle spela på skulle jag välja MAC 100% av alla gånger.

Jag tycker i och för sig att min 7-8K kronors Samsunglaptop från ~2013 har helt ok touchpad och jag har använt en Macbook ett par månader (avskyr MacOS också men det kanske inte är helt relevant). Samsungen har metallchassi och rullar fortfarande på med Linux, grafikprestandan sög redan när den körde Windows 8 som den kom med men den har gigabit ethernet och rätt nice skärm (1920x1080) (största problemet med skärmen är Linux bristande skalning av UI). Jag vet inte vad som finns på marknaden nuförtiden men köper inte att icke-Apple laptops suger som du beskriver.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Jag tycker i och för sig att min 7-8K kronors Samsunglaptop från ~2013 har helt ok touchpad och jag har använt en Macbook ett par månader (avskyr MacOS också men det kanske inte är helt relevant). Samsungen har metallchassi och rullar fortfarande på med Linux, grafikprestandan sög redan när den körde Windows 8 som den kom med men den har gigabit ethernet och rätt nice skärm (1920x1080) (största problemet med skärmen är Linux bristande skalning av UI). Jag vet inte vad som finns på marknaden nuförtiden men köper inte att icke-Apple laptops suger som du beskriver.

Jag skriver bara att PC touchpads är skräp om man jämför med Mac. Jag skriver ingenting om att icke-Apple laptops suger. Både PC och Mac laptops har sina fördelar och nackdelar. Men en Samsunglaptop från 2013 måste väl ändå vara "skräp" idag, i alla fall om man inte kör Linux hehe Sen undrar jag hur många 12-åriga tjejer det är som kör Linux xD

Skulle jag göra allt i mitt arbete idag på en Macbook Pro så hade den kostat tokmycket pengar. Jag hade typ behövt bra 4-8GB VRAM och 32GB Ram samt typ 2TB SSD. Det är galet pris på en sån från Apple, typ minst 42k kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag skriver bara att PC touchpads är skräp om man jämför med Mac. Jag skriver ingenting om att icke-Apple laptops suger. Både PC och Mac laptops har sina fördelar och nackdelar. Men en Samsunglaptop från 2013 måste väl ändå vara "skräp" idag, i alla fall om man inte kör Linux hehe Sen undrar jag hur många 12-åriga tjejer det är som kör Linux xD

Skulle jag göra allt i mitt arbete idag på en Macbook Pro så hade den kostat tokmycket pengar. Jag hade typ behövt bra 4-8GB VRAM och 32GB Ram samt typ 2TB SSD. Det är galet pris på en sån från Apple, typ minst 42k kr.

Ja, jag borde varit mer specifik om vad du påstod suger. Jo min gamla laptop lär ju gå lite småilla under Windows idag kanske (och den var rätt slö för en del tyngre skoluppgifter). Det var saftiga priser på macbooks det!

Det ju aldrig fel med lite Linux om man inte ska spela för mycket, har liknande fördel som Mac med att det inte är lika mycket virus och elände som riktar in sig på det (åtminstone inte på desktop) och att det har en form av app store. Nu kanske det inte var exakt vad TS var ute efter men begagnad laptop med någon snyggare Linux-distro (typ Elementary OS för Mac-fans) kan var prisvärt om man ska jobba i Google docs och mest använda webbläsaren. Men nu var det väl lite Sims och så med i bilden som gjorde det osmidigt. Ska man spela så är det ju trevligt med riktig kylning (för att kunna ta i datorn och för ljudnivå) och det undrar jag om någon Macbook har? Mer gaming-orienterade laptops tenderar ju packa in mer kräm än de tunnaste sakerna (och därmed kanske även leva längre prestandamässigt) så det kanske kan vara något?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Detta är en 12-åring, datorn är som kläder i hennes huvud, alltså märket spelar roll. Skaffa en begagnad Macbook, sedan om några år när hon klagar om hur långsam den är kan du säga att hon skulle valt en annan dator

När jag var 12 ville jag ha 2500k och 560ti

On topic: Är det inte ganska onödigt att köpa laptop till henne? Man brukar väl få en skoldator och på mitt högstadie fick alla Macbooks. Kanske har de ändrat till iPads nu? I vilket fall så känns laptop som onödigt, iPad duger utan problem för media, surf och skolarbete. Om du trots det vill köpa en så borde du köpa en Macbook oavsett. Är det Mac hon vill ha "bara för att" så kommer hon garanterat bli missnöjd och leta fel på alternativet även om det objektivt skulle vara bättre.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd

Hon är 12 år och anser att föräldrarna ska köpa henne en dator för 13000kr. Du får helt enkelt säga till dun dotter att ni kan köpa en för 5000kr och vill hon ha sin mac så lägger hon till pengar själv.
Man måste lära barnen om pengars värde och inte bara att de kan peka och säga, vill ha och prylen ligger framför henne två dagar senare.
Har hon använt en mac innan?
Att spela sims och lite skolarbete kan hon göra på vilken nyare laptop som helst fast den inte är från apple.

Kan inte vara lätt att vara förälder nu för tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag håller med om att det är viktigt att barn får lära sig vad "status-grejer" är och hur det fungerar. Man ska inte ha något bara för att det är "status" och inte förstå helheten eller produkten. Däremot är datorerna som diskuteras nu som val lika dyra som en Macbook Air...

Ska vara ärlig o säga att jag bara läste första tio inläggen och där handlade de flesta om en begagnad air, vilket lät vettigt i mina öron.

Men om man bortser från att det är till ett barn så antar jag att diskussionen i sig kan vara intressant. Vad kan man få för komponenter för samma peng som en air, men med bibehållen formfaktor.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nej den kommer vara trasig innan hon fyller 14, vad ska ens en 12-åring med egen dator till?

Båda mina ungar har haft olika datorer sedan dom var 4-5 år gamla.
Min 8åring har en bra gamingdator nu, och min 6åring kommer få sin första lite bättre gamingdator i julklapp.
Då tror jag ni tänker, bara för att pappan är en gamer och prackar på ungarna detta.
Men nej, jag är ingen gamer, och spelar inte alls egentligen, utan det är för att ungarna ha visat intresse själva.

Så jag antar att du är ironisk.
Så fantastiskt mycket dom lär sig och utvecklar allt från logik till språk, teknik är inte farligt

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men en ny Lenovo Slim 7 är inte svindyr och springer cirklar runt en Air. Kanske kan vara ett alternativ. Ja håller med om att i den åldern är det inget annat än en statuspryl tyvärr. Har själv en 15” pro 2015 som ja vill bli av med trotts allt fint med den.

BTW. Att säga att Windows trackpads är skräp är ju bara okunnighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Thinkpaden är inte i närheten av kvalitetskänslan hos en macbook.

Mvh har båda och en stationär PC.

Jo en Macbook känns absolut väldigt lyxig. Jag tycker att X1 inte alls gör bort sig på det området men Macarnas aluminiumchassi ger ju en viss känsla som få andra når upp till. Å andra sidan är ju aluminium inget jättebra material för en laptop egentligen, känsligt för både repor och bucklor. Kolfiber är däremot ett av de bästa materialen då det är lätt och extremt starkt, den enda nackdelen gentemot aluminium är just att det inte känns lyxigt (och förstås att det är dyrt att producera, men det gäller ju Apples "unibodys" också).

Angående att Macbooks håller länge så är det ju sant, men det gäller även Thinkpads. Jag använde min X220 när jag pluggade och sen dagligen i totalt 6-7 år, sen började den kännas lite föråldrad med 1366x768 skärm och den klarade inte av att driva 4K-displayer på ett bra sätt, men min (andra) syster tog över den och det är fortfarande hennes enda dator och hon trivs med den. Under dessa år har den åkt i golvet fler gånger än jag kommer ihåg, och jag har spillt kaffe rätt ner i tangentbordet och så, utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag skriver bara att PC touchpads är skräp om man jämför med Mac.

Håller inte helt med. Visst det finns en hel del touchpads på Windows som är dåliga, men nya datorer numera tycker jag inte alls är skräp. Jag har fått en 2011 macbook pro och visst är touchpaden bra där, men jag tycker att den HP Elitebook 8470p från 2012 har nästan lika bra. Den är väldigt bra där. Touchpaden på min ThinkPad T460 är inte lika bra som HP:n, men absolut inte skräp. Har du testat touchpad säg på en Windows dator de senaste typ 2 år från en dator i samma prisklass som Mac?

Skrivet av RossoRed:

BTW. Att säga att Windows trackpads är skräp är ju bara okunnighet.

Håller med

Skrivet av snajk:

Jo en Macbook känns absolut väldigt lyxig. Jag tycker att X1 inte alls gör bort sig på det området men Macarnas aluminiumchassi ger ju en viss känsla som få andra når upp till. Å andra sidan är ju aluminium inget jättebra material för en laptop egentligen, känsligt för både repor och bucklor. Kolfiber är däremot ett av de bästa materialen då det är lätt och extremt starkt, den enda nackdelen gentemot aluminium är just att det inte känns lyxigt (och förstås att det är dyrt att producera, men det gäller ju Apples "unibodys" också).

Angående att Macbooks håller länge så är det ju sant, men det gäller även Thinkpads. Jag använde min X220 när jag pluggade och sen dagligen i totalt 6-7 år, sen började den kännas lite föråldrad med 1366x768 skärm och den klarade inte av att driva 4K-displayer på ett bra sätt, men min (andra) syster tog över den och det är fortfarande hennes enda dator och hon trivs med den. Under dessa år har den åkt i golvet fler gånger än jag kommer ihåg, och jag har spillt kaffe rätt ner i tangentbordet och så, utan några problem.

Jag håller med. Jag har en ThinkPad T460 och den fungerar bra. Jag köpte den för 1 år sedan nu. Gjort några uppdateringar på den, så som mer RAM och bytt ut skärmen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om denna ifall du tänkt köpa en dator i den prisklassen. https://www.inet.se/produkt/1965287/huawei-matebook-14-14-i5-...

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Lär henne veta hut.
MacBook air 😂😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Håller inte helt med. Visst det finns en hel del touchpads på Windows som är dåliga, men nya datorer numera tycker jag inte alls är skräp. Jag har fått en 2011 macbook pro och visst är touchpaden bra där, men jag tycker att den HP Elitebook 8470p från 2012 har nästan lika bra. Den är väldigt bra där. Touchpaden på min ThinkPad T460 är inte lika bra som HP:n, men absolut inte skräp. Har du testat touchpad säg på en Windows dator de senaste typ 2 år från en dator i samma prisklass som Mac?
Håller med
Jag håller med. Jag har en ThinkPad T460 och den fungerar bra. Jag köpte den för 1 år sedan nu. Gjort några uppdateringar på den, så som mer RAM och bytt ut skärmen.

Att det finns några få PC touchpads som idag är närmre Apple är ju super, men det är fortfarande en ren chansning att få en ok eller kass touchpad om man köper en PC idag, speciellt om man köper en billigare sådan.
Tänk dig om du har ett känt bilmärke som har haft en ratt som kört bilen dit man styr i 10 års tid varje gång exakt lika precist oavsett vilken modell du köper. Sen har du nästan alla andra bilmärken som styr bilen med hack och lagg i ratten. Borde man inte undra vad det är som händer när det på 10 år fortfarande inte är en precis touchpad från PC. PC touchpad har överlag blivit bättre, men ska man verkligen acceptera att de inte är precisa ännu år 2020. Därav att jag tycker att hela konceptet med PC touchpad är skräp. Jag har provat väldigt många olika PC och Mac touchpads.

Samma sak gällde med de första smartphones som kom. Apple hade en precis touchpad och de gamla Windows Phone hade råkass sådan. Idag har ju alla alternativ till Apple telefoner en bra touchpad.

Permalänk
Medlem

Köp en budget gaming-dator för halva Mac-priset och installera massor med roliga spel på den. Hon glömmer bort Airen inom några timmar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

vadå "hon är 12 vad ska hon med en dator till", är detta ett skämt eller? klart hon ska ha en dator, det är ju skitviktigt. sen e det ju en annan sak vilken dator hon ska ha.

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAN1N:

Att det finns några få PC touchpads som idag är närmre Apple är ju super, men det är fortfarande en ren chansning att få en ok eller kass touchpad om man köper en PC idag, speciellt om man köper en billigare sådan.
Tänk dig om du har ett känt bilmärke som har haft en ratt som kört bilen dit man styr i 10 års tid varje gång exakt lika precist oavsett vilken modell du köper. Sen har du nästan alla andra bilmärken som styr bilen med hack och lagg i ratten. Borde man inte undra vad det är som händer när det på 10 år fortfarande inte är en precis touchpad från PC. PC touchpad har överlag blivit bättre, men ska man verkligen acceptera att de inte är precisa ännu år 2020. Därav att jag tycker att hela konceptet med PC touchpad är skräp. Jag har provat väldigt många olika PC och Mac touchpads.

Jo, alltså Apple är ju bara ett märke och har bara en serie av laptops egentligen. Andra märken och andra serier har generellt samma kvalitet också. PC-marknaden består av hundratals tillverkare, en del satsar på bra touchpads andra gör det inte av någon anledning (kostnad sannolikt). Är touchpad viktigt så bör man förstås göra sin research innan köp, eller det bör man alltid göra men då får man ju vikta touchpad mot annat. Å andra sidan är det väl ytterst få tillverkare som inte använder "Precision Touchpads" idag, i alla fall om man lyfter blicken från det värsta budgetträsket, och således har de en ganska hög lägstanivå. Sen kan ju storlek och yta variera förstås, men det får man ju läsa sig till som sagt.

Citat:

Samma sak gällde med de första smartphones som kom. Apple hade en precis touchpad och de gamla Windows Phone hade råkass sådan. Idag har ju alla alternativ till Apple telefoner en bra touchpad.

Hmm, lite begreppsförvirring här. Få smartphones hade touchpads och sedan Iphone kom så tror jag knappt det finns en enda. Men touchskärmarna blev ju väldigt mycket bättre när kapacativa skärmar kom i storlekar som passar en telefon, varpå alla gick över dit i princip direkt. Resistiva skärmar var ju rätt pissiga i allmänhet men det var ju vad som fanns på den tiden oavsett tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RossoRed:

Nu har jag inte läst hela tråden men en ny Lenovo Slim 7 är inte svindyr och springer cirklar runt en Air.

Air med M1 processorn kom precis ut, så nu stämmer väl det där inte längre?

Verkar ju som att folk säger att M1 piskar allt vad Amd/Intel har att erbjuda, och kan endast knäckas om de har pressat in ett dyrt diskret grafikkort i laptopskrället... och det får man väl inte för samma pengar?

Permalänk
Inaktiv

Nu är denna artikel från 2012, men jag tycker att den fortfarande stämmer till viss del:
Why Does Every PC Notebook’s Trackpad Suck? (Or Why Microsoft Is Building its Own Hardware)

Permalänk
Medlem

Modellen med Intel är nu nersatt till 9999 kr så den är billigare än Ryzen modellen i den andra länken.
Vet inte om det påverkar vilken ni köper (har själv ingen koll på grafikkort för bärbara datorer så kan inte säga vilken som är bäst)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Modellen med Intel är nu nersatt till 9999 kr så den är billigare än Ryzen modellen i den andra länken.
Vet inte om det påverkar vilken ni köper (har själv ingen koll på grafikkort för bärbara datorer så kan inte säga vilken som är bäst)

Ja det rear ju ut gamla modellerna nu då nya med M1 är så sjukt överlägsen allt annat i klassen.

Permalänk

Den nya Macbook Air ser ju väldigt lovande ut måste jag säga, verkar prestera likvärdigt med stationära datorerr och äldre Macbooks i mycket högre prisklasser i en del uppgifter. Vet inte hur man lyckats fördubbla batteritiden samtidigt som man flerdubblat prestationen, men somsagt, väldigt imponerande. Det som saknas är ju fullt stöd för all programvar. Använder man mycket av Apples egna mjukvara lär ju detta vara ett givet val.