AMD uppges arbeta på Navi 10-grafikkort för kryptoberäkningar

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges arbeta på Navi 10-grafikkort för kryptoberäkningar

Tecken i källkod för Linux pekar på att AMD ska lansera grafikkort specifikt för beräkning av blockkedjor i kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

uh ho

Permalänk

Att Kryptominers köper upp alla grafikkort är lite som att säga att Gamers köper upp alla grafikkort.
Men faktum är att de båda grupperna med sina pengar driver på utvecklingen.
Grafikkort används till en hel del saker idag, där fysisk utgångsport ej alltid är nödvändigt. Så Amd borde kanske mer satsa på rena beräkningskort. Problematiken är att försäljningsvolymerna lär bli låga, varvid det ändå blir billigare med ett vanligt grafikkort.

För Nvidia 3000 serien så är det väl framförallt gamers som köper upp alla grafikkort?

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att någon snubbe för en av världens största banker sa att kryptovalutor kommer på ett eller annat sätt kommer vara ett dominerande framtida betalmedel, och bland annat nämnde fördelarna vid stora internationella överföringar mellan banker och liknande. Och att nu dessutom paypal gått ut och sagt de ska acceptera crypto som betalmedel så är jag snarare förvånad att inte någon av de stora aktörerna satsat på ASIC's tidigare.

Crypto kommer tillhöra framtiden, men kanske inte längre kalle som sitter med sitt gaming-kort i källaren och mine'ar, den tiden är väl i princip redan förbi.

Är ju skatteverket som i princip dödat marknaden i Sverige, men crypto är större än nånsin och fortsätter konstant att växa internationellt.
https://coinatmradar.com/

Permalänk
Medlem

Bra att det blir en separat grej så att gamers får ha sina gamingkort ifred.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Får väl vara glad att det driver på utvecklingen då det innebär volymer i försäljning för Nvidia och AMD(och snart Intel?) att sedan omsätta i R&D på grafiksidan. Skönt att det är separata kort då det var rena rama turen att jag fick tag på ett Vega 64 för svenska riktpriset förra gången precis innan det braka loss.

Permalänk
Medlem

Möjligt att det kan bli mining boom igen. Men dessa dedikerade miningkort är främst tänkta för industriell skala. Hobbyminers föredrar vanliga grafikkort som de kan köpa och sälja begagnat.

Det finns också beräkningskort utan videoutgångar. Avsedda för datacenters eller videoredigeringsmaskiner. Är det någon faktisk skillnad på korten eller handlar det bara vem de marknadsför sig mot?

Permalänk
Medlem

Ska de verkligen kallas grafikkort om den primära uppgiften är krypto?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Ska de verkligen kallas grafikkort om den primära uppgiften är krypto?

Nej, det är bara Eklöv som fastnat i en tankevurpa 🤣🤣

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Avstängd

Om den inte kan används till något annat, så är det bara dåligt för miljön och när man inte vill minnig längre så skulle man vilja kunna spela på dessa.

Har inte AMD taget upp detta för nåt år sen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande att mining är ett stort slöseri med datorkraft. Tänk om all datorkraft som går till mining skulle användas i vetenskapens tjänst istället.

Permalänk
Avstängd

Kryptomining är en cancer som borde förbjudas globalt. Ska man mina/bryta något ska det vara för att hjälpa i medicinskt syfte eller liknande.

Permalänk
Medlem

om Miners, (som mig, fast jag mer en f.d miner) verkligen köper dessa kort å låter våra gaming kort vara ifred för oss så tycker jag detta är super bra, de gäller nu bara att folk beter sig där efter också.

så jag hoppas att dessa kort är både billigare och avsevärt bättre än våra gaming kort för mining, så de faktiskt finns en anledning för miners att köpa dem.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Kryptomining är en cancer som borde förbjudas globalt. Ska man mina/bryta något ska det vara för att hjälpa i medicinskt syfte eller liknande.

nyfiken fråga, är det för att de ofta används av kriminella för att köpa droger, tvätta pengar, köpa vapen osv som du vill att de skall förbjudas?

jag gillar Krypto valutor för att bankerna inte har kontroll över det, de hade inte det iaf förr, hur de är idag vet jag inte, men av den anledningen tycker jag krypto-valutor är bra.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om den inte kan används till något annat, så är det bara dåligt för miljön och när man inte vill minnig längre så skulle man vilja kunna spela på dessa.

Har inte AMD taget upp detta för nåt år sen?

tror de var Nividia som gjorde sånna kort ett tag. Linus Tech Tips visade hur man kunde använda ett sånt kort för att boosta sin grafik via den inbyggda GPUn eller var de var.

här är videon jag tänker på.
https://youtu.be/TY4s35uULg4

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Bättre vore att på nåt vis "hårdkoda" de vanliga korten så att de klockar ner till nästan noll om de upptäcker att det körs "crypto mining" på dem. Tyvärr går det väl inte att skilja från andra, mer legitima användningsområden som använder samma eller liknande beräkningsmetoder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Bra, speciellt om man tar fram produkter som gör att miners och vanliga konsumenter inte behöver slåss om samma produkter.

Finns helt klart intressanta möjligheter på området och behovet av hårdvara kommer också existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Kryptomining är en cancer som borde förbjudas globalt. Ska man mina/bryta något ska det vara för att hjälpa i medicinskt syfte eller liknande.

Nä, det är det inte.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bättre vore att på nåt vis "hårdkoda" de vanliga korten så att de klockar ner till nästan noll om de upptäcker att det körs "crypto mining" på dem. Tyvärr går det väl inte att skilja från andra, mer legitima användningsområden som använder samma eller liknande beräkningsmetoder.

Att hålla igång säkerheten i blockkedjor är i högsta grad en vettig sysselsättning. På vilket sätt är spela datorspel vettigare? Det ena utesluter inte det andra. Man kanske vill mina när datorn bara står där till ingen nytta och även kunna spela datorspel med samma kort. Då ska man behöva köpa två näst intill likadana kort med olika syften? Känns som slöseri med bra hårdvara. Jag kan förstå om tillverkarna vill göra detta för att tjäna mera pengar men det är knappast bra för konsumenterna med artificiella begränsningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

om Miners, (som mig, fast jag mer en f.d miner) verkligen köper dessa kort å låter våra gaming kort vara ifred för oss så tycker jag detta är super bra, de gäller nu bara att folk beter sig där efter också.

så jag hoppas att dessa kort är både billigare och avsevärt bättre än våra gaming kort för mining, så de faktiskt finns en anledning för miners att köpa dem.

Dessa lösningar borde få andra priser också. Behovet av att installera en massa minne som miners inte behöver sparar både på kostnad och energiförbrukning, vilket borde kunna ge mer effektiva produkter också.

Skrivet av WDac:

nyfiken fråga, är det för att de ofta används av kriminella för att köpa droger, tvätta pengar, köpa vapen osv som du vill att de skall förbjudas?

jag gillar Krypto valutor för att bankerna inte har kontroll över det, de hade inte det iaf förr, hur de är idag vet jag inte, men av den anledningen tycker jag krypto-valutor är bra.

Kryptovalutor för kriminellt bruk är väl mest en skröna och fake news. Kriminella använder vanliga valutor, kontanter framförallt som faktiskt är svåra att spåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att hålla igång säkerheten i blockkedjor är i högsta grad en vettig sysselsättning.

Men det är ju bara en lek. Trams. Nonsens. Snart är det förbjudet, hoppas jag och många andra.

Riktiga valutor kontrolleras och garanteras av stater. Kryptovalutor är mer av ett pyramidspel, en spekulationsvara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju bara en lek. Trams. Nonsens. Snart är det förbjudet, hoppas jag och många andra.

Riktiga valutor kontrolleras och garanteras av stater. Kryptovalutor är mer av ett pyramidspel, en spekulationsvara.

Kryptovalutor är en frihetsrörelse. Att kunna flytta pengar överallt i hela världen utan att någon stat kan stoppa det. Riktiga kryptovalutor är decentraliserade och ett sätt att stoppa censur och övervakningssamhället. Till och med Paypal har börjat acceptera detta. De sade nej till libra och ja till bitcoin.

Exempel på statskontrollerade kryptovalutor är Kinas digitala Yan. Syftet med denna är att övervaka allt vad människor spenderar pengar på. Om det är en sådan värld du vill leva i, det totala övervakningssamhället ja då stödjer man statskontrollerade valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju bara en lek. Trams. Nonsens. Snart är det förbjudet, hoppas jag och många andra.

Riktiga valutor kontrolleras och garanteras av stater. Kryptovalutor är mer av ett pyramidspel, en spekulationsvara.

Samtidigt kan jag tycka att centralbankerna lurar underklass/medelklass bland annat nu under coronakrisen genom att sänka räntan till 0% och trycka ofantliga mängder pengar som staten sedan ger som stöd till företag(I form av "lån" som inte behöver betalas tillbaka till fulllo). Priset på tillgångar som aktier/fast egendom går upp i en rasande fart samtidigt som köpkraften urholkas för alla de som inte äger några tillgångar eller har sina pengar på ett vanligt bankkonto. Börsen/fastighetspriset är på all time high trots coronakrisen samtidigt som arbetslösheten är på rekordnivåer. Klyftorna ökar utan att man ens behöver röra några skattesatser.

Fördelen med krypto är takten på tryckpressen är förutsebar till skillnad från centralbanksstyrda valutor. Tycker därför kryptovalutor har ett existensberättigande.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

tror de var Nividia som gjorde sånna kort ett tag. Linus Tech Tips visade hur man kunde använda ett sånt kort för att boosta sin grafik via den inbyggda GPUn eller var de var.

här är videon jag tänker på.
https://youtu.be/TY4s35uULg4

Så kanske det var.

Har för mig att det aldrig bliv någon framgång, så tror inte AMD skulle lyckas bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bättre vore att på nåt vis "hårdkoda" de vanliga korten så att de klockar ner till nästan noll om de upptäcker att det körs "crypto mining" på dem. Tyvärr går det väl inte att skilja från andra, mer legitima användningsområden som använder samma eller liknande beräkningsmetoder.

Ah jo det låter inte alls anti-consumer. Folk får väl använda korten till precis vad de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Ah jo det låter inte alls anti-consumer. Folk får väl använda korten till precis vad de vill.

Ja, men eftersom det finns galningar som massköper grafikkort för "mining", så skapar det missnöje hos den breda kundbasen när korten saknas. Därför ligger det i grafikkorttillverkarnas intresse att motarbeta "mining".

De har ju redan begränsningar i form av stympad FP32-kapacitet på "konsumentkort" jämfört med "proffskort", så de gör ju redan liknande inskränkningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men eftersom det finns galningar som massköper grafikkort för "mining", så skapar det missnöje hos den breda kundbasen när korten saknas. Därför ligger det i grafikkorttillverkarnas intresse att motarbeta "mining".

De har ju redan begränsningar i form av stympad FP32-kapacitet på "konsumentkort" jämfört med "proffskort", så de gör ju redan liknande inskränkningar.

Det ligger i mitt intresse att jag får ett kort som inte artificiellt strypts, vad företaget i fråga har för intresse bryr jag mig inte om, och jag förstår inte hur du kan göra det.

Bättre vore inte att lägga in DRM som du förespråkar, det har världen redan sett tillräckligt av.
AMD har gett riktlinjer åt återförsäljare om att de bör förhindra scalping, en mycket bättre approach.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30634-amd-ger-riktlinjer-ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det ligger i mitt intresse att jag får ett kort som inte artificiellt strypts, vad företaget i fråga har för intresse bryr jag mig inte om, och jag förstår inte hur du kan göra det.

Bättre vore inte att lägga in DRM som du förespråkar, det har världen redan sett tillräckligt av.
AMD har gett riktlinjer åt återförsäljare om att de bör förhindra scalping, en mycket bättre approach.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30634-amd-ger-riktlinjer-ti...

Men du har sannolikt redan ett kort som artificiellt strypts, som jag påpekade i förra inlägget. Det är normalt. Här har AMD chansen att stoppa en avart inom grafikkortsanvändningen och höja kundnöjdheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men du har sannolikt redan ett kort som artificiellt strypts, som jag påpekade i förra inlägget. Det är normalt. Här har AMD chansen att stoppa en avart inom grafikkortsanvändningen och höja kundnöjdheten.

Men vad har det med saken att göra? Du vill ju gå företagens intressen (inte användarens) och strypa ännu mera. Jag vill gå åt andra hållet.

Bara för att det redan idag är dåligt bör vi ju inte göra det ännu sämre.

Skrivet av cyklonen:

avart inom grafikkortsanvändningen

Som jag skrev in mitt första inlägg, det angår inte dig vad andra gör med sina grafikkort. Folk får väl använda korten till precis vad de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men du har sannolikt redan ett kort som artificiellt strypts, som jag påpekade i förra inlägget. Det är normalt. Här har AMD chansen att stoppa en avart inom grafikkortsanvändningen och höja kundnöjdheten.

Men det blir ju missnöje bland miningkunderna. AMD vill tjäna pengar. De säljer till de som vill köpa. Varför skulle de ta bort en marknad som de kan tjäna pengar på?

Om tillverkningskapaciteten går till specialkort som inte går att spela spel på så blir det ändå samma brist på grafikkretsar. Korten du ändå kan köpa blir sämre då de är strypta. Du får sämre betalt när du säljer dem begagnat då inga miners vill köpa ditt spelkort. Inga gamers vill köpa de begagnade miningkorten heller. Mer nackdelar än fördelar även för gamers.

Ser det som riskabelt av tillverkarna att sälja kort enbart för mining. Det är bara korta tidsperioder det finns efterfrågan på dessa. Undrar hur lyckat det var för nvidia när miningboomen gick mot sitt slut samtidigt som de började sälja sina miningkort?