Hjälp att hitta en 'prisvärd' Tv för gaming

Permalänk

Hjälp att hitta en 'prisvärd' Tv för gaming

Som rubriken lyder :

Söker i tv-träsket och försöker hitta något framtidssäkert som inte kostar skjortan. Önskemålen är 49"-55", gärna med snabb responstid och bra bild överlag. Finns bl.a. En deal på komplett med tv och soundbar som lockar, dock kan inte varken Sony eller komplett besvara responstiden..

https://www.komplett.se/product/1164536/tv-ljud-bild/tv-video...

Vill röra mig inom detta prissegment, ca 8-10tkr.

Någon som är vass på TV apparater och kan bistå med hjälp? Vet att black friday är på gång, men dealen på komplett känns svårslagen oavsett.

Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Doedsmaskinen:

Som rubriken lyder :

Söker i tv-träsket och försöker hitta något framtidssäkert som inte kostar skjortan. Önskemålen är 49"-55", gärna med snabb responstid och bra bild överlag. Finns bl.a. En deal på komplett med tv och soundbar som lockar, dock kan inte varken Sony eller komplett besvara responstiden..

https://www.komplett.se/product/1164536/tv-ljud-bild/tv-video...

Vill röra mig inom detta prissegment, ca 8-10tkr.

Någon som är vass på TV apparater och kan bistå med hjälp? Vet att black friday är på gång, men dealen på komplett känns svårslagen oavsett.

Tack på förhand

Responstiden syftar normalt på hur mycket eller hur lite eftersläp det blir i bilden. Detta kan inte sammanfattas i en enda siffra, så det det är en i grunden meningslös specifikation. Tar upp det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/30553-teknikstund-respons...

TV-tillverkare specar sällan responstid eftersom det är många olika paneler i TV-apparaterna och just Philips (och Sony) kör med olika paneler av olika typer i den här klassen. Du vet sällan vad du får innan du sett TV:n. Just 58-tummare brukar vara VA-paneler och de har generellt mer eftersläp mot mörka nyanser.

Garanterat lägst responstid får man med OLED-paneler.

Ifall du vill ha garanterade egenskaper för spel behöver du vända dig till andra produkter och kanske tänka om din budget något. Generellt finner du bäst spelegenskaper i toppklassen samt vissa mellanklassmodeller.

Jag kommer komma med en större genomgång runt TV för spelande senare i november.

Permalänk
Medlem

Får du plats med 60"? Det finns nämligen en Samsung UE60KS7005Tradera, med budstart på 5000 kr. Rtings recension. (annat modellnamn utanför Europa). Jag har själv en 49" som jag fortfarande är mycket nöjd med.

Edit: Upphämtning i Märsta (Stockholm) ser jag. Kanske inte passar dig som bor i Göteborg?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Responstiden syftar normalt på hur mycket eller hur lite eftersläp det blir i bilden. Detta kan inte sammanfattas i en enda siffra, så det det är en i grunden meningslös specifikation. Tar upp det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/30553-teknikstund-respons...

TV-tillverkare specar sällan responstid eftersom det är många olika paneler i TV-apparaterna och just Philips (och Sony) kör med olika paneler av olika typer i den här klassen. Du vet sällan vad du får innan du sett TV:n. Just 58-tummare brukar vara VA-paneler och de har generellt mer eftersläp mot mörka nyanser.

Garanterat lägst responstid får man med OLED-paneler.

Ifall du vill ha garanterade egenskaper för spel behöver du vända dig till andra produkter och kanske tänka om din budget något. Generellt finner du bäst spelegenskaper i toppklassen samt vissa mellanklassmodeller.

Jag kommer komma med en större genomgång runt TV för spelande senare i november.

Tack för att du tog dig tiden att svara! Ska plugga på lite.

Gällande tvn i länken, - Är den funktionsduglig för ändamålet och håller den i några år framöver, eller borde man avvakta? Enligt diverse recensioner ser 2020s variant av 'The One' riktigt bra ut..?

Kan tilläggas att jag idag har en plasmatv från 2011.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Får du plats med 60"? Det finns nämligen en Samsung UE60KS7005Tradera, med budstart på 5000 kr. Rtings recension. (annat modellnamn utanför Europa). Jag har själv en 49" som jag fortfarande är mycket nöjd med.

Edit: Upphämtning i Märsta (Stockholm) ser jag. Kanske inte passar dig som bor i Göteborg?

Hej och tack för tipset!! Önskar att platsen fanns, och att man kanske bodde lite närmare Märsta just nu.. 😵 Blir tyvärr en alldeles för lång resa! Återigen. Tack för infon. Ska in och kika på denna modell!

Permalänk

Klickade hem en Philips 58PUS8505/12.

Kan återkomma i tråden om den är bra eller mjä!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Doedsmaskinen:

Gällande tvn i länken, - Är den funktionsduglig för ändamålet och håller den i några år framöver, eller borde man avvakta? Enligt diverse recensioner ser 2020s variant av 'The One' riktigt bra ut..?

Alla TV fungerar för spel, det är normalgraden. Det finns de apparater som är än mer anpassade för spel som ändamål. Så finns det de TV som endast är av normalgraden. Philips "The one" är av den senare normalgraden och kommer att fungera. Men den har inget som gör den extra lämplig för spelande jämfört med något annat.

Har inte sett någon kvalificerad recensioner på den TV:n tyvärr. Det är annars en produkt byggd för att hålla en bred nivå av "good enough". Vilket ju kan vara just "good enough" man är ute efter.

Permalänk

Kan återkomma i denna tråd om att TVn är helt makalöst bra! Färg och kontrast är kanon, svärta kunde varit bättre, bilduppdatering helt Ok. Det är bra flyt i både film och sport (Fotboll), kan säkert vara något sämre om man kikar hockey.

Input lag - Responstid från knapptryck vid spelande - Sisådär. Är en helt okej couch-gaming tv, men jag är relativt competitive, så flyttar över konsolen till min 144hz skärm när jag spelar oavsett.

För priset 7999 med både denna tv och soundbar så är jag otroligt nöjd. Även soundbaren är bra. Basen kopplas in med bluetooth vilket underlättade möblering.

Permalänk
Medlem

Makalöst bra för priset du betalat. Jämfört med dyrare lär den vara makalöst dålig.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Makalöst bra för priset du betalat. Jämfört med dyrare lär den vara makalöst dålig.

Allting är relevant 😎 Men försök gärna att hitta en tv för 10tkr som är bättre!

Ett 8800 GT presterar lika bra i Doom som ett 3080. Med det sagt, läs igenom mina önskemål innan du langar tråkiga kommentarer.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skull inte säga att "The one" är dålig. Det finns helt klar bättre och det finns definitivt sämre. Den är "good enough" så länge man vet att det just finns bättre modeller och håller sin gräns där.