AMD "Big Navi" uppges bräcka Geforce RTX 3080 i 3DMark Firestrike

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Sapphire och XFX brukar göra bra AMD tredjepartskort. Det finns givetvis undantag men rekommendationen är en i mitt tycke bra tumregel. Invänta alltid recensioner från seriösa källor är väl tmregeln. När det gäller 5700 korten gjorde även Powercolor fina kort, XFX misslyckades något med sin kylare som dock förbättrades och jag har för mig att version 3 är helt ok. Rätta mig gärna om jag har fel.

När det gäller 5700 så var även Gigabyte ett av de bättre korten, om inte det bästa. Själv har jag ett Asrock Challenger och i förhållande till hur klen den kylaren är, vikt och storleksmässigt, så är den väldigt bra. Men i övrigt så stämmer det du skrev.
Källa GamerNexus

Annars får man väl titta på nVidias partnerkort? Kan inte tänka mig att dessa kylare är endast för det gröna laget. Om Big Navi är strömsnålare än 30-serien kan man väl anta lägre temperaturer och ljudnivå med samma kylare? Eller tvärt om om Big Navi är törstigare.
Bekymret är väl att Gamer Nexus knappast hinner testa alla kylare innan Cyberpunk 2077 kommer ut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Köper gärna ett AMD-kort men det känns som att dlss är framtiden och där vet jag inte hur det går för amd, har dom nåt liknande ens?

Ja, FideltyFX heter det. Hur bra det fungerar beror som vanligt på vilket spel det handlar om. Death Stranding har både DLSS 2.0 och FidelityFX, om du vill titta på hur det ser ut. (Personligen tycker jag att de är ganska lika, men titta själv istället.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Låter häftigt men det kanske också gäller priserna? I alla fall om man ska gå efter prissättningen på Ryzen 5000-serien.

Som aktieägare är jag jävligt nöjd med att de höjer priserna. Om siffrorna stämmer är "lilla" AMD numera ledaren på cpu-marknaden. Det ger högre efterfrågan vilket per default innebär att man kan ta ut ett högre pris om utbudet är oförändrat.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingPong:

Jag har också LG C9. Den stöder inte specifikt G-Sync (även om den är GSync-kompatibel) utan VRR Variable Refresh Rate, så det är mycket möjligt att det funkar med AMD också. Hoppas jag.

Yes, problemet så vitt jag förstått det är att amds drivrutiner inte stödjer HDMI Forum VRR.

EDIT:
Läst att det ska ha lovats åtgärdas i över två år nu men jag är osäker på källorna bakom det uttalandet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingPong:

Jag har också LG C9. Den stöder inte specifikt G-Sync (även om den är GSync-kompatibel) utan VRR Variable Refresh Rate, så det är mycket möjligt att det funkar med AMD också. Hoppas jag.

Vore ju nice om AMD levererar stöd för GSYNC moduler, likadant såsom Nvidia har levererat stöd för Freesync.
Jag har tyvärr en skärm som endast stöder GSYNC, inte båda.

Permalänk
Medlem

Enligt KittyCorgi är dessa siffror för låga till och med.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Hypen fortsätter växa inför 28de! Jag är mest nyfiken på prissättningen dock. Om det är lite snabbare men väsentligt dyrare än 3080 är det möjligt att jag går på Nvidia istället. Vill ha något nära 3080-klass men med tanke på att jag "bara" har en 1600p ultrawide med 25% färre pixlar än 4k så känns priset viktigare än den absoluta prestandavinnaren i denna generationen. Tror att båda lagen kommer att vara bra val om det bara finns kort att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hoppas det stämmer. Då kanske en del av de som vill ha 3080 köper dessa i stället, så blir det lättare att få tag i 3080 för oss som behöver CUDA.

Undrar bara, varför behöver vissa specifikt CUDA?

Utgå gärna från att jag har noll koll och inte har följt grafikkortens utveckling sen typ 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Som aktieägare är jag jävligt nöjd med att de höjer priserna. Om siffrorna stämmer är "lilla" AMD numera ledaren på cpu-marknaden. Det ger högre efterfrågan vilket per default innebär att man kan ta ut ett högre pris om utbudet är oförändrat.

https://www.economicshelp.org/wp-content/uploads/2009/09/rise-in-demand.png

Samma här, spännande utveckling.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara ett rykte, men jag anade ugglor i mossen när Nvidia plötsligt sänkte priserna, maxade strömbudgeten och levererade mer eller mindre en papperslansering. Tror AMD kommer leverera bra kort. Det lönar sig att vänta in konkurrensen innan man tar beslut även om Nvidia gjort sitt yttersta för att stressa upp folk med dålig tillgång och tidsbegränsade finpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Köper gärna ett AMD-kort men det känns som att dlss är framtiden och där vet jag inte hur det går för amd, har dom nåt liknande ens?

Dlss är grymt men kan det verkligen bli standarden bland uppskalningstekniken när RDNA2 sitter i Ps5 och nya X-box? Även om dlss är bättre än AMDs motsvarighet så lär väl kompabiliteten med konsollerna väga tungt tänkar jag.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

AMD har alltid varit sjukt dåliga på optimering i spel, värme och kassa drivrutiner så jag vet inte..
Väntar nog ett par månader iallafall.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Fyfan va många 3080 och 3090 det blev på lager plötsligt. Kan ju snart handla de på ica.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToScA-:

Undrar bara, varför behöver vissa specifikt CUDA?

Utgå gärna från att jag har noll koll och inte har följt grafikkortens utveckling sen typ 2014.

https://blogs.nvidia.com/blog/2012/09/10/what-is-cuda-2/

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

Känt när korten väntas släppas för försäljning? Antar att det inte är nästa vecka. Mitt 3080 har jag börjat tröttna på så AMD är definitivt ett intressant alternativ här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, FideltyFX heter det. Hur bra det fungerar beror som vanligt på vilket spel det handlar om. Death Stranding har både DLSS 2.0 och FidelityFX, om du vill titta på hur det ser ut. (Personligen tycker jag att de är ganska lika, men titta själv istället.)

Njae Fidelity FX och DLSS gör två olika saker. FX är bara ett filter med bättre skärpa. DLSS använder AI inlärning för att rekonstruera en bild som ska vara så lik native som möjligt

Tidigare har man kunnat rycka på axlarna åt DLSS gimmicks men vill man använda RT med Navi kommer man få drygt halva fps jämfört med utan AI rekonstruktion lr ingen RT . Men visst finns folk som inte bryr sig om RT heller

https://www.overclock3d.net/reviews/software/dlss_2_0_in_deat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Fyfan va många 3080 och 3090 det blev på lager plötsligt. Kan ju snart handla de på ica.

Ser inte ett enda så vissa gärna vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekhii:

Ser inte ett enda så vissa gärna vart.

Han skojade nog då alla avbokar sina 3080/3090 och istället köper AMD = många i lager över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Njae Fidelity FX och DLSS gör två olika saker. FX är bara ett filter med bättre skärpa. DLSS använder AI inlärning för att rekonstruera en bild som ska vara så lik native som möjligt

Tidigare har man kunnat rycka på axlarna åt DLSS gimmicks men vill man använda RT med Navi kommer man få drygt halva fps jämfört med utan AI rekonstruktion lr ingen RT . Men visst finns folk som inte bryr sig om RT heller

https://www.overclock3d.net/reviews/software/dlss_2_0_in_deat...

Bryr mig inte speciellt om hur de gör, bara hur det ser ut. Så vitt jag kan se ser de i princip likadana ut, med samma prestanda, och det räcker för min del.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Njae Fidelity FX och DLSS gör två olika saker. FX är bara ett filter med bättre skärpa. DLSS använder AI inlärning för att rekonstruera en bild som ska vara så lik native som möjligt

Tidigare har man kunnat rycka på axlarna åt DLSS gimmicks men vill man använda RT med Navi kommer man få drygt halva fps jämfört med utan AI rekonstruktion lr ingen RT . Men visst finns folk som inte bryr sig om RT heller

https://www.overclock3d.net/reviews/software/dlss_2_0_in_deat...

Jag är alltid skeptisk när jag hör något använda "AI", mer troligt är att det är vanlig algoritm som används.
Men visst, AMD's motsvarighet kanske är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToScA-:

Undrar bara, varför behöver vissa specifikt CUDA?

Utgå gärna från att jag har noll koll och inte har följt grafikkortens utveckling sen typ 2014.

För att CUDA är den enda GPU-beräkningsvarianten som stöds brett och fungerar bra i de program som använder sig av GPU-accelererade beräkningar, som 3D-rendering, videoredigering/rendering och liknande.

AMD har ingen fungerande motsvarighet, så för oss som vill ha grafikkort till mer än spel, så är det endast Nvidia som är aktuella inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Sapphire och XFX brukar göra bra AMD tredjepartskort. Det finns givetvis undantag men rekommendationen är en i mitt tycke bra tumregel. Invänta alltid recensioner från seriösa källor är väl tmregeln. När det gäller 5700 korten gjorde även Powercolor fina kort, XFX misslyckades något med sin kylare som dock förbättrades och jag har för mig att version 3 är helt ok. Rätta mig gärna om jag har fel.

Sapphires har väl ändå varit de som haft bäst kylare hos AMD?

Skrivet av Valetudo_swe:

Njae Fidelity FX och DLSS gör två olika saker. FX är bara ett filter med bättre skärpa. DLSS använder AI inlärning för att rekonstruera en bild som ska vara så lik native som möjligt

Tidigare har man kunnat rycka på axlarna åt DLSS gimmicks men vill man använda RT med Navi kommer man få drygt halva fps jämfört med utan AI rekonstruktion lr ingen RT . Men visst finns folk som inte bryr sig om RT heller

https://www.overclock3d.net/reviews/software/dlss_2_0_in_deat...

Du kommer här med ett falskt påhittat påstående att RT med Navi kommer ha halva fps? Var har du dina bevis?

Trevligare ton /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Tvivlar på det. På CPU sidan har dom redan sprungit förbi Intel och anser att dom kan ta mer betalt. Det gäller knappast GPU sidan, Nvidia är ledande och det vet dom om. Det kan ju dock ändras nu med Big Navi, konkurrens är bra

Grafikkort brukar dock prissättas hyggligt linjärt till prestanda mellan tillverkarna, så om det slår 3080 så tvivlar jag på att vi kommer att se priser avsevärt under 3080.

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta är prislappen. Om Navi är några procent snabbare eller långsammare spelar inte mycket roll så länge dom knäcker Nvidia i prestanda per krona och kan ta marknadsandelar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tror tyvärr att AMD, som vanligt gällande GPU-sidan, inte kommer leva upp till hypen.

Jag bestämmer jag för att leva med den inställning bara därför att bli besviken suger, men om jag mot förmodan blir positivt överraskad istället så ser läget helt annorlunda ut och allt kan bara bli bättre.

Känns som en sundare inställning i min värld efter åratal av "meehh", Nvidia lär ju oavsett föröka svara omgående iaf om AMD skulle ligga riktigt bra till, fullt krig vore det optimala utan riktig dominans från endera part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Tvivlar på det. På CPU sidan har dom redan sprungit förbi Intel och anser att dom kan ta mer betalt. Det gäller knappast GPU sidan, Nvidia är ledande och det vet dom om. Det kan ju dock ändras nu med Big Navi, konkurrens är bra

Instämmer helt med detta. Rationellt sätt behöver AMD ta en stor bit av Nvidias kaka för att kunna bli en mer reell konkurrent, då är prispress en stor fördel, speciellt då inte mjukvaran når upp till Nvidia än. Dessutom säger ju rykten att AMD kraftigt pressar priserna på korten. De vill såklart vara standardkortet i nästa generation. De kommer göra vad de kan för att nå dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Börjar kännas lite tjatigt, men för AMD är det pris/prestanda som gäller, inte upprepa majan med radeon VII, 90%prestanda, 125% pris.
90%prestanda/50%pris, räcker långt för AMD, dom måste inte vara absolut snabbast.

Alla kanske inte behöver 60fps+ 4K? Så då får man hoppas att det kommer något shysst BFTB till den breda massan också...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SmR]BMF:

Sapphire och XFX brukar göra bra AMD tredjepartskort. Det finns givetvis undantag men rekommendationen är en i mitt tycke bra tumregel. Invänta alltid recensioner från seriösa källor är väl tmregeln. När det gäller 5700 korten gjorde även Powercolor fina kort, XFX misslyckades något med sin kylare som dock förbättrades och jag har för mig att version 3 är helt ok. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det enda är väl också att de lär hamna i samma situation som nvidia: korten lär sälja som smör i solen och sen har man ingen.

nu sitter jag bra i båten så jag KAN köpa ett nytt kort och inte ens öppna paketet för att invänta recensioner och bestämma mig senare, men det känns också lite meh egentligen. Vi får se hur jag gör dock. Tror mina 7970 som jag hade var XFX faktiskt nu när du nämner det men osäker. De höll bra länge och hade inga problem men sen var systemet idle i många år också. Som det kan bli när man "blir vuxen och måste jobba och försörja" :p.

Permalänk
Medlem

Bearded Hardware killen använder mycket CRC

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/