Permalänk

Kompakt mobil

Hej!
Sitter nu med en iPhone SE Gen 2 på grund av storleken.
Köpte den i somras.
Hade en Samsung Galaxy S10e innan detta.
Föredrar Android alla dagar.
Är nu sugen på att göra mig av med min iPhone och köpa en Android igen.
Känns bara som alla skärmar är 6" och uppåt.

Tips?

Permalänk
Medlem

Snålt med kompakta telefoner där ute. Fick hem min Pixel 5 idag som är en av de mindre där ute. Annars finns Pixel 4a samt Galaxy A 41. Samtliga är i närheten av Galaxy S10e.

Vill du har något riktigt kompakt så är ju Jelly 2 på g.

Permalänk
Skrivet av Zaphood:

Snålt med kompakta telefoner där ute. Fick hem min Pixel 5 idag som är en av de mindre där ute. Annars finns Pixel 4a samt Galaxy A 41. Samtliga är i närheten av Galaxy S10e.

Vill du har något riktigt kompakt så är ju Jelly 2 på g.

Ja verkligen. Vet inte varför jag sålde min S10e, blev sugen på nytt helt enkelt tror jag.
Vart köpte du din Pixel 5?

Permalänk
Medlem

Köpte min från amazon.co.uk men där är den slut för stunden.

Enda stället som jag vet har den på lager som är pålitliga och skickar till Sverige är Clove.
https://www.clove.co.uk/products/google-pixel-5?variant=32911...

Kan du vänta lite då kommer den på lager hos fnac igen 17/11 och därifrån är det billigare.
https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-5-Simplement-Noi...

Permalänk
Inaktiv

Det är nog bara Sony som gör någorlunda bra små lurar idag med deras Compact serie. Dock så är Sonys telefoner fylld med diverse dynga som systemappar som du inte får bort utan Root.

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Det är nog bara Sony som gör någorlunda bra små lurar idag med deras Compact serie. Dock så är Sonys telefoner fylld med diverse dynga som systemappar som du inte får bort utan Root.

Har du någon aning om batteritiden är bra på den rackaren?

Visa signatur

Aktieintresserad datanörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4ndersjoh4nsson:

Har du någon aning om batteritiden är bra på den rackaren?

Absolut. Har haft två ur Compact serien, tror det va XZ och XZ1 om jag inte missminner mig.
Nu lyssnar jag rätt så mkt på ljudböcker via blåtand och med lite spelande så höll batteriet dagen ut utan problem. Jag är sån som alltid laddar telefonen nattetid oavsett hur lite/mycket batteri det är kvar.
Enda svaga punkten med Sonys lurar är att de går ganska varmt, men det löste jag med att undervolta telefonen.
Så är du villig att låsa upp bootloadern och roota så är det klart en kanontelefon som dessutom är badvänlig

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Det är nog bara Sony som gör någorlunda bra små lurar idag med deras Compact serie. Dock så är Sonys telefoner fylld med diverse dynga som systemappar som du inte får bort utan Root.

Men ingen ny kompakt lur i år, ju.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte kan tänka dig fortsätta köra iOS. Kommande iPhone mini är ju som skräddarsydd för dig...storleksmässigt då.
Tror den kommer bli en storsäljare, finns inte många kompakta kraftpaket. Priset är inte jättesaftigt kan jag tycka, men oavsett pris så tror jag den kommer en av dom bäst säljande ur årets lineup.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa på dig en ny s10e framför allt om du var nöjd med den, tror de är närmaste kan komma en kompakt mobil idag med android om du inte kan tänka dig 12 mini.

Annars har du dessa men de har också några år på nacken nu.
https://www.phonearena.com/phones/size/Sony-Xperia-XZ1-Compac...

EDIT:
Slänger även in Xiaomi mi 9 SE som ett alternativ, ytterst lite större än s10e.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Den är förvisso inte riktigt i kompakt mobil-klassen, men om du vill ha en mobil som ligger smidigare i handen än de flesta jättetelefoner kan jag rekommendera Sony Xperia 5 II. Den långsmala formen ligger jättebra i handen, den är lätt och presterar riktigt bra. Det är utan tvekan den telefon där 120 Hz bilduppdatering imponerar mest. Ingen trådlös laddning, men om jag var ute efter en kompakt telefon i Android-världen skulle jag satsa på Xperia 5 II. Men som sagt, den blir kanske diskvalificerad som kompakt telefon med skärmstorlek på 6,1 tum.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har en XZ1 Compact jag i egenskap av kompaktmobilmupp trivs mycket bra med.

Som nämnt av en tidigare skribent i tråden kommer den dock hopplöst fullproppad med skitprogramvara, att roota och rensa är ett måste. Sonys äckliga "What's New"-app är ett gissel utan dess like när det kommer till notifikationer, och har dessutom åtminstone vid ett tillfälle helt skitit i systeminställningarna, och dragit ner massa uppdateringar för annat Sony-mög när telefonen varit i roamingläge.

LineageOS för XZ1C är synnerligen stabilt om man vill gå custom. Finns även debloatscript för stockromen om man hellre kör på det.

Har annars lekt runt lite med en Pixel 3, och upplever inte den som så vansinnigt mycket större. Tror den till och med är aningens tunnare. Jämfört med XZ1 har Pixel mer rundade kanter, vilket i alla fall jag tycker gör att den upplevs som mindre än den är i fickan.

Googles hårdvara har i alla fall traditionellt haft ganska rena stockroms, vilket förstås är trevligt. Vet inte hur det är nuförtiden, men de kan knappast vara sämre än Sony med den saken i alla fall.

XZ1C börjar bli gammal. XZ2C dras med en del synnerligen märkliga designbeslut och går bort på grund av det. Om den senaste iterationen i Pixelfamiljen alls är lik 3:an, så skulle jag allvarligt överväga den om jag stod i begrepp att skaffa ny telefon.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!