Dölja hårddisk i utforskaren?

Permalänk
Medlem

Dölja hårddisk i utforskaren?

Hallå!

Jag gillar att ha ett stilrent utseende och har via olika guider på nätet dolt allt irrelevant för mig.
Detta innebär att det enda jag har synligt i vänsterpanelen av utforskaren är följande:

Snabbåtkomst
- Skrivbord
- Hämtade filer
Dropbox
Den här datorn
- C:
- D:

Nu har jag dock köpt en ny extern hårddisk som är inpluggad via USB och då ser samma vy ut som följer:

Snabbåtkomst
- Skrivbord
- Hämtade filer
Dropbox
Den här datorn
- C:
- D:
- E:
E:

Min OCD-hjärna får krupp av att jag tvingas ha dubbla uppsättningar av den externa hårddisken.
Jag vill ha alla hårddiskarna under "Den här datorn" och ingen annanstans.
Har någon en bra guide eller vettig hjälp som gör att jag kan dölja "E-disken" som ligger ensam utanför "Den här datorn" och därmed endast ha den synlig under "Den här datorn"?

Tacksam för er hjälp.

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet är väl att pinna/unpinna allt du vill ha i Quick access ( Snabbåtkomst ), gå in i utforskaren och högerklicka på valfri mapp/disk du vill ha i Quick access.

Då har du bara dessa genväger + Den här datorn och Nätverk synligt.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret men...
...det hjälper ju tyvärr inte då det ser ut som följande om jag gör det.

Snabbåtkomst
- Skrivbord
- Hämtade filer
- C:
- D:
- E:
Dropbox
Den här datorn
E:

Då kan jag hålla "Den här datorn" stängd men jag har fortfarande E-disken dubbelt synlig och det är det som retar mig.
E-disken har liksom lagt sig som en huvudkategori så som Den här datorn, Dropbox och snabbåtkomst och den får jag inte bort.

Permalänk
Medlem

Ingen alls som vet nått trix. Nån registerändring eller liknande som löser detta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

byt filhanterare

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den disken har nån jävla autostartprogramvara som mappar ngt?
Har du sopat disken? Om inte, gör det se om det ändras.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kan det vara så att den disken har nån jävla autostartprogramvara som mappar ngt?
Har du sopat disken? Om inte, gör det se om det ändras.

Har ingenting med det att göra, Win 10 lägger nämnligen till alla *externa diskar i egen extra meny/bar.

Jag fick också krupp på den j**la extra meny/bar i början, men har numera lärt mig att mer eller mindre ignorera den, då jag gav upp alla försök att få bort den.

(* I externa inkluderas även diskar som är "hotswap" dvs. det är inställt i UEFI/BIOS som AHCI på diskkontrollern.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har ingenting med det att göra, Win 10 lägger nämnligen till alla *externa diskar i egen extra meny/bar.

Jag fick också krupp på den j**la extra meny/bar i början, men har numera lärt mig att mer eller mindre ignorera den, då jag gav upp alla försök att få bort den.

(* I externa inkluderas även diskar som är "hotswap" dvs. det är inställt i UEFI/BIOS som AHCI på diskkontrollern.)

Ok tack då vet jag att jag får leva med det. Inte hela världen men fruktansvärt störigt.
Tack till alla för era svar iaf

Permalänk
Medlem

Hallå alla!

Jag lyckades själv ta reda på lösningen och om någon annan är intresserad så postar jag den här också.
Denna lösning kräver ändringar i registret.

Varning!
Editering i registret sker på egen risk. Var noga med att skapa en återställningspunkt innan du ändrar i registret då man lätt kan göra fel och fel ändringar i registret kan skada windows.

I registerhanteraren navigerar du till följande:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace\DelegateFolders

Där finns en Nyckel/Mapp som heter:
{F5FB2C77-0E2F-4A16-A381-3E560C68BC83}

Radera denna Nyckel/Mapp så kommer din externa hårddisk/USB-minne eller liknande att försvinna som egen meny i utforskaren och endast visas som en undermeny under "Den här datorn".

För att detta även ska fungera i fönster som kommer fram när du t.ex ska bläddra efter en fil som du vill infoga i ett mail eller liknande så behöver du radera ytterligare en mapp.

Navigera till:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace\DelegateFolders

Där finns en Nyckel/Mapp som heter:
{F5FB2C77-0E2F-4A16-A381-3E560C68BC83}
(JA!, det är samma Nyckel/Mapp-namn som i förra ändringen.)
Radera även denna Nyckel/Mapp så kommer samma ändring att ske även i dessa fönster.

Och än en gång!
Var försiktig med ändringar i registret. Detta görs på egen risk och jag tar inget ansvar för detta. Det har fungerat för mig och min fru och bör fungera även för dig om du gör rätt.

Håll till godo!

Permalänk
Medlem

vad du letar efter:
https://beebom.com/how-hide-drives-windows-10/

Alternativt så kan du ta bort enhetsbeteckningen via diskhantering, då kommer Windows inte ge dig möjlighet att använda disken tills du ger den ett namn (bokstav) igen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället