Google nest protect och komplexa wifi-wpa2-psk-lösen

Permalänk
Medlem

Google nest protect och komplexa wifi-wpa2-psk-lösen

Hej

Har haft en Nest Protect i två år som fungerat utan problem (grönt ljus i några sekunder när man släcker för natten etc)

Bytte förra helgen 2,4GHzwifits lösen till ett längre och mer komplext och försökte sedan få Nesten att ansluta till det. Nix, P006, som är en generell felkod. Nästan full styrka till wifit så det är inte problemet. Alla andra (fem) enheter i hushållet, vissa på samma plats, ansluter till samma wifi utan problem. Har : uppdaterat routern, resetat den, bytt wifits kanal, provat 5GHz nätverket för nesten (exakt samma felkod. Nesten ska inte klara att ansluta till 5GHznätverk. Okänt vad standardfelkod för sådana försök är). Har tagit ur och stoppat tillbaks batterierna i nesten, sedan resetat den: nu säger den P005, vilket även det faller under den större samligen "allmänna fel".*Det tar 0 sek efter att jag tryckt på anslut, efter jag angivit det komplexa lösenet, till felmeddelandet.
Ja, telen är ansluten till samma wifi, som Nestguiden säger.

Det jag undrar är om den helt enkelt inte klarar av wifi-lösen med \ eller ? i eller nåt sånt? Den har liksom inte haft något problem med exakt samma router och wifi tidigare, men verkar helt förlorat hoppet efter att wifit bytte lösen. Vilket torde vara en rutinsak under en brandvarnares standard 10års livslängd.

Edit. "Du kanske inte skriver rätt lösen" : jag kopierar från Enpass, exakt som jag gjort för samma teles anslutning

*https://support.google.com/googlenest/answer/9263646?hl=en

Edit2. Imorron ska jag prova alla teknikhjärnors favvo-"random" "TEST" till lösen till wifit. Hoppas nästan det blir kapat, men ja, jag får ev se om Nesten klarar det eller om den bör slängas i ån. Den kanske flyter?
/\

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Vila i frid

Vissa saker tillåter enbart en viss maxlängd på lösenord. Att routern tillåter långa lösen innebär inte attemagiskt att de anslutande sakerna tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vissa saker tillåter enbart en viss maxlängd på lösenord. Att routern tillåter långa lösen innebär inte attemagiskt att de anslutande sakerna tillåter det.

Sant. Finns inget som antyder det vad jag funnit i produktens dokumentation dock, se https://support.google.com/googlenest/answer/7211734?hl=en . "Minst 8 tecken". Lösenets teckenmängd är ca 20.

Oh well, ska testa "TEST" imorron, så testas längt/konstiga-tecken-i-lösenet-teorin.

Edit. Testade nu imorse, och den fly- .... haha näe: Med samma typ av "/" och "\" och "_" och "!" i lösenet (dock inget åäö för sådana gillar inte routern) men med 12 tecken istället för 29 som tidigare och det fungerade.

Så ditt förslag angående längd på lösenet verkar stämma. Nånstans mellan 22 och 29 tecken tar det stopp med ett randomfel.
Finner det lite konstigt dock mtp:

1. Det enda som verkar stå om lösenlängder i Googles dokumentation är "minst 8 tecken"
2. Alla andra enheter i hushållet (macOS, Linux, raspberries, telefoner) hade inga problem
3. Det lösen detta wifi hade i ett år fram till nu hade 22 tecken, det hade Nesten inga problem med
4. Felmeddelandet är nonsens
5. Har inte funnit någon annan som erfarit likartat problem med Nest Protect
6. Kan inte minnas någon enhet som haft problem med lösenord längre än 25tecken eller så.

Bra att notera för framtiden iaf, den ska ju fungera i sju år till : )

Resultat
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har tre stycken Nest protect, 18 tecken i lösenordet och det fungerar utan anmärkning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag har tre stycken Nest protect, 18 tecken i lösenordet och det fungerar utan anmärkning!

Ah, du får gärna prova 23+ tecken då och se om det fortfarande funkar : D
(Nog bara nåt att göra om man har tråkigt)

siffror
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ah, du får gärna prova 23+ tecken då och se om det fortfarande funkar : D
(Nog bara nåt att göra om man har tråkigt)

Jag är rädd att jag får göra dig besviken, fick precis barn nr.2 det ska ju finnas två versioner av nest protect. Skulle kanske göra skillnad? Mina är v.2, köpta i somras

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag är rädd att jag får göra dig besviken, fick precis barn nr.2 det ska ju finnas två versioner av nest protect. Skulle kanske göra skillnad? Mina är v.2, köpta i somras

Fair enough : )

Mina är v2 även.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)