Är processorer utan HT/SMT sämre än processorer med HT/SMT?

Permalänk
Medlem

Är processorer utan HT/SMT sämre än processorer med HT/SMT?

Hej har en liten fråga jag köpte en Intel i7 generation 9 processor och är hur nöjd som helst. Och det jag undrar över är att den har 8 kärnor och 8 trådar men brukar det inte alltid vara 2 trådar per kärna. Så undrade om denna processor är sämre än dom andra som har 2 trådar per kärna. Processor med 2 trådar per kärna presterar dom mycket bättre eller är det egentligen inte så stor skillnad.

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Inaktiv

Du har en i7 9700(K/KF) Den är en av dom bästa spel processorer du kan ha i din dator idag och presterar ganska likvärdigt med 9900k, 10700k och 10900k. Sen visst, 8 kärnor med 16 trådar kanske är mer "framtidssäkert" men 9700k fungerar utmärkt idag!

Edit: Sen är framtidssäkring ganska dumt enligt mig. Den dagen som 8 kärnor och 8 trådar inte längre räcker i spel kan det mycket väl vara så att 9900k är lika dålig eftersom nya processorer den dagen kommer vara så mycket snabbare per kärna också (som sagt nu gissar jag bara, ingen vet)

Permalänk
Medlem

Är det en 9700k?

8 kärnor med 8 trådar räcker rätt långt, HT (16 trådar) kan ge bättre resultat i vissa fall, men också sämre. Ibland stänger folk av HT för att få bättre prestanda i vissa spel.

Permalänk
Medlem

Jag har Core i7-9700K 3,6GHz med turbo så den ligger på 4.9 ghz. Nej för en på jobbet köpte en ny processor till sin dator Intel i7 generation 10 den kosta lite billigare än i7 generation 9 och så har den 8 trådar och 16 kärnor. Och då sa han min är billigare och dubbelt så bra så därför undra jag om 2 trådar per kärna är mycket bättre än bara 1 tråd per kärna och om man kanske gjorde fel att köpa den processorn. Är inte alla processor 2 trådar per kärna eller har jag fel.

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid 2 trådar per kärna. I Intels fall så är det oftast så att bara de snabbaste processorerna i varje generation stöder flera trådar per kärna, men inte ens det är en fast regel.

Allt annat lika så är en processor med bara en tråd per kärna sämre än en med två trådar per kärna.

Hur stor prestandaskillnad det blir beror väldigt mycket på vad du gör. Kör du ett program som maximalt använder 6 trådar spelar det ingen roll om din 8-kärniga processor stöder 8 trådar eller 16 trådar - programmet kommer ändå bara använda en tråd på var och en av 6 kärnor.
Om du däremot har ett program som använder hela 16 trådar på ett optimalt sätt så kan det bli nästan dubbelt så snabbt om processorn stöder 16 trådar jämfört med om den bara stöder 8 trådar.

För normal användning så har man oftast inte så stor nytta av en massa extra trådar i processorn. De flesta program använder ändå inte så många trådar.

Men vartefter tiden går så anpassas program till att använda många trådar för att kunna köra snabbare på moderna processorer. För ett antal år sedan var det normalt med 2 kärnor/4 trådar på en processor. I dag ligger minimum för en processor i en speldator på 6 kärnor/6 trådar.
Så det antal trådar som räcker bra idag räcker antagligen inte så bra om fem år.

Permalänk
Medlem

Ok för har provat några spel i 4k utan lagg som assassins Creed och Battlefield v samtidigt som jag har massa internet sidor öppna och andra program och allt flyter på. Men flyter allt på så kanske det är onödigt att byta processor. Köpte processorn förra året. Man kanske inte ska haka sig upp på trådar

Permalänk
Inaktiv

Här ser du att endast 10900k är bättre än din 9700k i Battlefield om man bortser från Threadripper och Intel 10980xe (vilket inte är några "vanliga" processorer) Spelar du dessutom i 4K som du säger är det absolut ingen skillnad vilken av dessa processorer du har eftersom det då är ditt grafikkort som begränsar och inte din processor.

Edit: Här ser du att skillnaden när du spelar i 4k är noll och att 9700k är bäst om något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonicx:

Man kanske inte ska haka sig upp på trådar

I situationer som drar allra bästa möjliga nytta av hypertrådning vinner man uppåt 30% i prestanda med en processor med 8 (kärnor)/16 (trådar) jämfört med en 8/8. Lite mer generellt kanske man vinner 10% prestanda. I många spel tappar man prestanda med hypertrådning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om du däremot har ett program som använder hela 16 trådar på ett optimalt sätt så kan det bli nästan dubbelt så snabbt om processorn stöder 16 trådar jämfört med om den bara stöder 8 trådar.

Nja, kanske 30% mer är det man får ut i verkligheten. HT, dvs två trådar per kärna fungerar (enkelt förklarat) så att den andra tråden får tillgång till outnyttjad beräkningskapacitet. Denna outnyttjade kapacitet varierar beroende på vilken typ av beräkningar som körs. Så att få ut dubbla prestandan bara för att det är två trådar per kärna stämmer inte.

Dessutom så finns det olika nivåer av cache minne per kärna, kör man två trådar som har sitt egna dataset så betyder det att kärnan får skyffla in och ut data oftare för att cacheminnet nu delas med ytterligare en tråd. Cacheminnet är blixtsnabbt, dock om datan saknas så krävs många extra cykler och kommunikation med ramminnet som relativt till cache är tokslött.

Så, i vissa fall när cachemissar sker så kan du få sämre prestanda med HT.

Permalänk
Medlem

Ok tack alla för bra svar nu vet jag.