Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Okej nu är jag jobbig igen.

Planerar att antingen köpa nästa vecka (troligtvis), annars vid nästa löning..
Men jag kommer nog inte köpa något 3070 eller liknande utan siktar på 1660 Super eller RX 5600 XT för att spela i 1080p och komma upp i sisådär runt 100 fps vilket jag sett att de sistnämnda kortet definitivt klarar i de spel jag tänkt spela.

Och jag kommer nog inte försöka mig på att bygga datorn själv utan den ska vara färdigbyggd när den levereras.
Windows 10 köper jag själv på annat håll.

Så om man konfigurerar om denna dator från Komplett, bort med Win 10, men byta 500 gb till 1000 gb istället så kan man komma undan med ca 9500 kr
Tycker ni det är bra för mina villkor eller kan man hitta ännu billigare?
För annars kommer jag nog köra på det. Har nog aldrig varit mer säker iaf, jämfört med hur jag brukar vela.

Tror inte jag kommer behöva uppgradera datorn på säkert 1 år så moderkortet och det övriga behöver inte vara bättre tänker jag.
Kanske att man uppdaterar datorn när nya Battlefield släpps 2021.

Ser inte allt för dumt ut, men 3600MHz minnen och ett 5600XT hade varit ännu bättre om det går. 2666 är faktiskt ganska segt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser inte allt för dumt ut, men 3600MHz minnen och ett 5600XT hade varit ännu bättre om det går. 2666 är faktiskt ganska segt

Kan meddela att jag konfigurerade minnena också valde 16 gb 3200 rgb minnen från corsair istället, tror den la til 8 kr på det bytet så det var självklart. Men att byta bort 1660 Super till RX 5600 XT hade kostat +1450 kr. Känner inte att det är värt det just nu. Då är nästan hela rabatten man fick på den datorn borta.

Men om inte du tycker det såg dumt ut så är det nästan ett good to go
Kommer bestämma mig till 100% nu tidigt nästa vecka. Köper jag datorn blir jag helt pank 1 mpnad mi princip men det kan jag leva med isåpfall helt klart.

För antingen slår jag till då erbjudandet tar slut denna månad på den datorn. Eller så chansar jag och väntar till Black Friday weekend eller så och hoppas man kan hitta en liknande för samma pris eller lite billigare.

Det blir alltså såhör när jag konfigurerat klart den datorn till det jag vill:
Svive Halo S650
Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
AMD Wraith Stealth
AMD Ryzen 5 3600
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Corsair TX550M, 550W PSU
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong
Komplett Gaming Musmatta M (denna får man med gratis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Kan meddela att jag konfigurerade minnena också valde 16 gb 3200 rgb minnen från corsair istället, tror den la til 8 kr på det bytet så det var självklart. Men att byta bort 1660 Super till RX 5600 XT hade kostat +1450 kr. Känner inte att det är värt det just nu. Då är nästan hela rabatten man fick på den datorn borta.

Men om inte du tycker det såg dumt ut så är det nästan ett good to go
Kommer bestämma mig till 100% nu tidigt nästa vecka. Köper jag datorn blir jag helt pank 1 mpnad mi princip men det kan jag leva med isåpfall helt klart.

För antingen slår jag till då erbjudandet tar slut denna månad på den datorn. Eller så chansar jag och väntar till Black Friday weekend eller så och hoppas man kan hitta en liknande för samma pris eller lite billigare.

Det blir alltså såhör när jag konfigurerat klart den datorn till det jag vill:
Svive Halo S650
Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
AMD Wraith Stealth
AMD Ryzen 5 3600
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Corsair TX550M, 550W PSU
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong
Komplett Gaming Musmatta M (denna får man med gratis)

Nya generationens grafikkort för en dator i denna prisklass kommer tyvärr ganska sent (om flera månader minst) så det är lite för länge att vänta. Men man kan ju byta GPU senare, inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nya generationens grafikkort för en dator i denna prisklass kommer tyvärr ganska sent (om flera månader minst) så det är lite för länge att vänta. Men man kan ju byta GPU senare, inga problem

Ah och jag känner nog att denna dator komma klara mina behov rätt bra till en början, första datorn jag köper förövrigt.
Behöver inget monster direkt. Men en dator att spela på i iaf 1 år framåt tills Battlefield kommer. då kanske jag uppdaterar datorn med lite komponenter.

Men lutar hela tiden mer åt att köpa än att inte köpa iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Ah och jag känner nog att denna dator komma klara mina behov rätt bra till en början, första datorn jag köper förövrigt.
Behöver inget monster direkt. Men en dator att spela på i iaf 1 år framåt tills Battlefield kommer. då kanske jag uppdaterar datorn med lite komponenter.

Men lutar hela tiden mer åt att köpa än att inte köpa iaf

Datorn du länkare är ju en ’vanlig’ dator som går att uppgradera senare. Inte rent skräp alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Kan meddela att jag konfigurerade minnena också valde 16 gb 3200 rgb minnen från corsair istället, tror den la til 8 kr på det bytet så det var självklart. Men att byta bort 1660 Super till RX 5600 XT hade kostat +1450 kr. Känner inte att det är värt det just nu. Då är nästan hela rabatten man fick på den datorn borta.

Men om inte du tycker det såg dumt ut så är det nästan ett good to go
Kommer bestämma mig till 100% nu tidigt nästa vecka. Köper jag datorn blir jag helt pank 1 mpnad mi princip men det kan jag leva med isåpfall helt klart.

För antingen slår jag till då erbjudandet tar slut denna månad på den datorn. Eller så chansar jag och väntar till Black Friday weekend eller så och hoppas man kan hitta en liknande för samma pris eller lite billigare.

Det blir alltså såhör när jag konfigurerat klart den datorn till det jag vill:
Svive Halo S650
Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
AMD Wraith Stealth
AMD Ryzen 5 3600
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
Corsair TX550M, 550W PSU
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong
Komplett Gaming Musmatta M (denna får man med gratis)

Ser ju bra ut från ett pris/prestanda synpunkt. Jag tror det är mer värt att spara in en tusenlapp på att köra 1660 istället för 5600 XT och sedan lägga det på att uppgradera gpu nästa år när 3000 serien från NVIDIA samt motsvarande från AMD är ute. Dock är ju nätaggregatet åt det lite klenare hållet och du kommer nog få köpa ett nytt när du uppgraderar ditt grafikkort. Alternativet som finns att välja i färdigbygget är ju på 650w och frågan är om det heller kommer räcka så det kanske inte är värt att lägga extra på det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KexKjell:

Ser ju bra ut från ett pris/prestanda synpunkt. Jag tror det är mer värt att spara in en tusenlapp på att köra 1660 istället för 5600 XT och sedan lägga det på att uppgradera gpu nästa år när 3000 serien från NVIDIA samt motsvarande från AMD är ute. Dock är ju nätaggregatet åt det lite klenare hållet och du kommer nog få köpa ett nytt när du uppgraderar ditt grafikkort. Alternativet som finns att välja i färdigbygget är ju på 650w och frågan är om det heller kommer räcka så det kanske inte är värt att lägga extra på det just nu.

Ja jag har tänkt att nätagget inte är det bästa, men så är det "bara" ett 1660 Super så sket i att ändra det för nu iaf. Men lär nog få köpa nytt när jag uppgraderar grafikkortet.
Kanske man kan plocka ett bra nätagg för rea-pris under vägen liksom och ha ståendes i hyllan till den dag man uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Ja jag har tänkt att nätagget inte är det bästa, men så är det "bara" ett 1660 Super så sket i att ändra det för nu iaf. Men lär nog få köpa nytt när jag uppgraderar grafikkortet.
Kanske man kan plocka ett bra nätagg för rea-pris under vägen liksom och ha ståendes i hyllan till den dag man uppgraderar.

Går det att få lite fler watt billigt är det värt att göra direkt, men över 650W behövs inte i den här prisklassen

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag kanske en bättre dator för samma pris, via sharkgaming.se.
Dock ingen aning om hur pålitlig eller bra/dålig dom är.

AMD RYZEN 5 3600X Processor
AMD Stock Kylare
Moderkort Gigabyte B450M GAMING
ASUS DUAL RX 5600XT T6G EVO
Kingston HyperX Fury 2x8GB 3200MHz Black
Cougar GX-S650 80 Plus Gold 650W
Case Datorlåda Shark Gaming Tsunami RGB Chassi
KINGSTON A2000 M2 2280 NVMe 1TB SSD
Soundcard Ljudkort Realtek® ALC887 8-Channel HD CODEC
Netcard Netkort Realtek® 8111H Gigabit LAN controller

9589 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Nu hittade jag kanske en bättre dator för samma pris, via sharkgaming.se.
Dock ingen aning om hur pålitlig eller bra/dålig dom är.

AMD RYZEN 5 3600X Processor
AMD Stock Kylare
Moderkort Gigabyte B450M GAMING
ASUS DUAL RX 5600XT T6G EVO
Kingston HyperX Fury 2x8GB 3200MHz Black
Cougar GX-S650 80 Plus Gold 650W
Case Datorlåda Shark Gaming Tsunami RGB Chassi
KINGSTON A2000 M2 2280 NVMe 1TB SSD
Soundcard Ljudkort Realtek® ALC887 8-Channel HD CODEC
Netcard Netkort Realtek® 8111H Gigabit LAN controller

9589 kr

Sett till rena specs är denna dator helt klart vassare. Jag vet inte tillräckligt om SharknGaming för att svara på resten. Google is your friend för denna fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sett till rena specs är denna dator helt klart vassare. Jag vet inte tillräckligt om SharknGaming för att svara på resten. Google is your friend för denna fråga

Läste lite nu på trustpilot och dom verkar ha fått bra betyg där iaf.
Men jag är ju alltid lite nojjig att beställa från någon ny sida ´, speciellt när det handlar om ganska mycket pengar för en själv.
Men har även loggan "Trygg E-Handel" så dom är säkert seriösa.

Men det där nätagget Cougar, just märket har man ju aldrig hört talats om faktiskt. Men bättre än 550 på den från komplett iaf. Båda är 80+ guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Läste lite nu på trustpilot och dom verkar ha fått bra betyg där iaf.
Men jag är ju alltid lite nojjig att beställa från någon ny sida ´, speciellt när det handlar om ganska mycket pengar för en själv.
Men har även loggan "Trygg E-Handel" så dom är säkert seriösa.

Men det där nätagget Cougar, just märket har man ju aldrig hört talats om faktiskt. Men bättre än 550 på den från komplett iaf. Båda är 80+ guld

Har dom 80+ Gold är de iaf inte rent skräp, men garantitid och annat är nog sämre än andra mer namnkunniga märken.

Shark Gaming har jag hört nämnas förr i forumet och inte märkt av något hat eller avrådan, så de kan vara helt okej

Permalänk
Medlem

Äh sket i SharkGaming, beställde från Komplett som jag beställt från så många ggr innan och aldrig haft problem med.

Dessutom läste jag något om att det inte var samma köprätt eller garanti (eller vad det nu var) då SharkGaming är danskt och det är andra regler där.

Men datorn är nu beställd. Blev ett 550w nätagg bara. Räcker inte det får jag väl köpa ett nytt, men har en aning att det räcker för tillfället iaf. Bara vänta 2-3 dagar nu då

Permalänk
Medlem

Beställde i måndags på natten från Söndag.
Fick datorn igår, tidigare än väntat då produktionstiden var 3-5 dagar och sen leveranstiden var 2-3 dagar. Skulle alltså tidigast ha kommit idag, troligen mitten i nästa vecka när jag pratade med kundservice på Komplett i onsdags.

Men hur som helst.
Fick 50+ mer i FPS än vad jag förväntade mig när jag spelade lite Warzone, visserligen bara "Training" men ändå.
Hade trott på 70-100 fps, men det låg på 150-180 fps.

Har på dom grafikinställningar som var när man laddade ner spelet, alltså inte rört någonting där, bara ändrat på tangentknapparna och musknapparna.

Men iaf helnöjd med datorn såhär långt👌👌
Borde nog lite mer på mig själv att jag inte är så kräsen att jag behöver nog inte bättre än detta just nu. Sen kan det absolut vara att jag vill uppdatera med komponenter i framtiden, men just nu känns det som att detta kommer räcka i iaf 1 år framåt.

Nu avslutar jag denna tråd, för min del iaf. Tack för infon och tipsen jag fått här🙂

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga lite.

Vad skulle ni tipsa på att nästa uppgradering bör vara i detta bygge?
- Svive Halo S650
- Palit GeForce GTX 1660 SUPER GamingPro OC
- AMD Wraith Stealth
- AMD Ryzen 5 3600
- Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB
- Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
- ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
- Corsair TX550M, 550W PSU

Inget akut med tanke på grafikkort osv. Men tänker att en investering på nätagget till ett bättre för typ 1000-1200 kr, typ Corsair RM-serien. 7-800 watt typ. Är ju en långtidsinvestering. Men det kommer väl inte påverka benchmarken på bygget va?

Sen vore nog en till hårddisk kanske en vettig uppgradering. Nu köpte jag iofs en extern hårddisk (inte SSD), för någon dag sen, på 4 TB som jag tror räcker ett tag. Så en ny intern SSD kanske känns överflödig.

Men alla tips är välkomna. Alltid kul att få tips på vad man kan tänkas förbättra, och som vad borde vara en rimlig uppgradering just nu eller nu i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

...

Vad skulle ni tipsa på att nästa uppgradering bör vara i detta bygge?

...

Grafikkortet. Det är ingen vits att uppgradera någonting annat i den burken innan du uppgraderat grafikkortet. Därefter (eller samtidigt) cpu.

Nätagget pallar nog upp till 3070 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Grafikkortet. Det är ingen vits att uppgradera någonting annat i den burken innan du uppgraderat grafikkortet. Därefter (eller samtidigt) cpu.

Nätagget pallar nog upp till 3070 utan problem.

Tack för tipset. Ja isåfall, så är det väl inget jag ens behöver fundera på förrän det finns mer 3070 på marknaden t ex.