Hörlurar med nedsatthörsel

Permalänk
Medlem

Hörlurar med nedsatthörsel

Hej

Jag har nedsatthörsel, dvs nivån under hörselskadad. Så jag hör men inte utan hjälp utav hörapparter i vardagen. Men när jag pratar i mobil eller har hörlurar på mig framför datorn så är det bara jobbigt med hörapparaterna. Så jag tar av mig dom. Så jag letar efter en kombination av hörlurar / hörlursslutsteg för att kompensera för detta.

Förut körde jag Corsair trådlösa lurar vilket funkade "okej". Men sen köpte jag Steelseries bara för att prova annat märke. Men deras lurar har för låg volym på max volym. Så jag fick lägga in equalizer mjukvara(equalizer apo) för att boosta upp volymen ännu högre än vad max är.

Spela spel som Pubg är sjukt svårt för mig för jag har mkt svårare att höra fotsteg än vad andra har(buhu). Men förstår även att skulle det finnas alternativ för detta så skulle dom som redan hör bra utnyttja detta för att höra ännu bättre.

Vad har jag för alternativ för att slippa använda "equalizer" om man skulle vilja ha lurar med bra effekt men ändå trådlösa och med mic?.

Permalänk
Medlem

oj, detta var inte en lätt fråga :/
Problemet med trådlösa lurar är ju att dom är gjorda för att klara X antal timmar på ett inbyggt batteri.
Här väljer ju oftast tillverkarna batteritid över effekt tyvärr.
Bästa hade ju varit om du kunde ta dig in till en lite större elektronikaffär som har ett någorlunda utbud av trådlösa hörlurar, och be att få testa dom i butiken. Tror om du berättar om din situation (om du har papper på att du har nersatt hörsel kan det vara bra att ta med också) så lär dom garanterat låta dig testa dom.
Alternativ, köp ett par från en närliggande butik, och använd dig av "30-dagars öppet köp" för att lämna tillbaka dom om du är missnöjd.

Bästa i denna situationen hade ju varit att köpa något fetare trådade hi-fi lurar, och koppla dom till en DAC/AMP kombo som hämtar ström direkt från elnätet. Då kan du ju komma upp i redigt sjuka volymer. speciellt i kombination med tex APO EQ.

Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

Du kanske redan använder en compressor men ett vanligt tips för att höra fotsteg bättre är att använda en compressor. Den minskar skillnaden mellan ljud med hög och låg volym.

Hittade instruktioner för Equalizer Apo här en bit ner på sidan: https://linustechtips.com/main/topic/980855-guide-take-full-c...

Det går också att använda andra program som voicemeter banana med en compressor.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör antagligen inte generellt försöka spela starkare för att öka uppfattbarheten för då skadar du nog bara hörseln ännu mera. EQ/DSP för att minska oviktiga ljud är nog mer hälsosamt för då kan du kanske nå högre uppfattbarhet utan att öka det maximala ljudtrycket.
Och du kanske inte alls ska använda hörlurar utan ett vanligt ljudsystem med högtalare och använda hörapparater eller ha en hörslinga kopplad till datorn och köra ljudet via hörapparaterna.

Permalänk
Medlem

Har du provat med en digital hörapparat som kan kopplas trådlöst till olika enheter (via bluetooth) såsom mobil, TV etc.? Skulle tro att dessa är bättre anpassade för någon med nedsatt hörsel än "vanliga" lurar.

Digitala hörapparater har ofta funktioner för det som mrqaffe nämner, att filtrera/rena ljudet snarare än att bara öka volymen.